2023-08-04, 20:47
Medlem
fittpinnes avatar
jag har bestämt mig för att bryta mitt alkoholmissbruk. till en början ska jag vara helt nykter i tre månader, är på dag 5 idag. har äntligen bett om hjälp och får nu stöd från en beroendeklinik och det känns så skönt att faktiskt erkänna för någon annan och även mig själv att det gått snett. har inte haft DT men definitivt märkt av abstinens de senaste dagarna. någon som har erfarenhet av de lite mer långdragna abstinenssymtomen? har haft svettningar, lite ökad ångest och huvudvärk, känt mig allmänt seg. är det något jag bör förbereda mig på? ska förhoppningsvis börja med antabus om några veckor btw
Citera
2023-08-04, 20:51
Moderator
Maviels avatar
[quote=Moduka|85295750]
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
När du dricker så regelbundet får du sug och suget behöver du jobba med. När du slutar dricka kan kroppen lätt misstolka andra saker för sug så du behöver vara observant på HALT. H står för hungrig, A för arg, L för ledsen och T för trött. Håll dessa i shack genom att äta regelbundet, ha ett litet stash med sötsaker tillgängligt under första perioden, undvik situationer som triggar dig och ta dig en tupplur om du behöver på 20 minuter.

Och jag instämmer med övriga. Folk vet.

Du är heller inte ensam om ditt problem och det går att få hjälp. Du måste bara våga be om den.[/QUOTE

Jag vet att jag borde be om hjälp men jag klarar det inte. Jag klarar inte att ringa det där samtalet. Klarar inte att öppet berätta för en okänd att jag är en idiot.
Visst, de på Ica förstår ju så klart.. De på mitt jobb vet inte, chefen skulle ha tagit upp det.

En idiot är du inte. Denna sjukdomen handlar inte om det. Det är ett beroende och en besatthet.

Du behöver kanske inte börja att berätta om det på jobb. Du kan alltid gå på ett AA möte. Där är du anonym och kan prata med andra i samma situation.

Du klarar ju att berätta för oss.
Citera
2023-08-04, 21:01
Medlem
[quote=Maviel|85295813]
Citat:
Ursprungligen postat av Moduka

En idiot är du inte. Denna sjukdomen handlar inte om det. Det är ett beroende och en besatthet.

Du behöver kanske inte börja att berätta om det på jobb. Du kan alltid gå på ett AA möte. Där är du anonym och kan prata med andra i samma situation.

Tack för ditt svar! Det är lättare att berätta här, du ser mig inte och du vet inte vem jag är.
Citera
2023-08-04, 21:05
Moderator
Maviels avatar
[quote=Moduka|85295905]
Citat:

Tack för ditt svar! Det är lättare att berätta här, du ser mig inte och du vet inte vem jag är.

Det är ju samma på AA förutom då att det är ansikte till ansikte.

Det blev nåt knas med citeringen...
Citera
2023-08-04, 21:16
Medlem
[quote=Maviel|85295813]
Citat:

Citera
2023-08-04, 21:17
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:

Instämmer helt — idiot är inte ett ord som ska användas för den med missbruksproblematik, även om många människor som har kontroll över sin konsumtion och ser ned på den som utvecklar ett beroende gärna kallar dem för både det ena och det andra. Så vidare till dig, Moduka — du är ingen idiot. Och du är verkligen inte ensam. Flera tiotals miljoner, och säkert än fler om de svenska kriterierna för riskbedömning ska användas, individer runt om i världen lider av bekymmer med sin alkoholkonsumtion.

Jag har blivit hjälpt av musik i stor grad! Det finns inom alla genrer sånger om just missbruk och ibland alkohol specifikt. Där kan du ägna tid och hitta nya artister. Jag är en blandsmaksperson och gillar allt möjligt. En är denna av Dax och Elle King, och den heter ”Dear Alcohol”, och särskilt intressant är videon i denna som skildrar just ett möte för anonyma alkoholister, som nämns som förslag på ett alternativ att påbörja resan mot nykterhet.

https://youtu.be/DNhAjMFUO1U

Notera (om du väljer att kolla på videon) är att när han sätter sig på stolen skrivs följande text: ”Step 1.” Och ja — det första steget är faktiskt att öppna upp sig om sina problem, och det steget har du redan tagit i denna tråd, så redan nu en klapp på axeln till dig!

För kännedom om att jag skrivit till dig, så citerar jag dig här.
Citat:
Citera
2023-08-04, 21:17
Medlem
B-peths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittpinne
jag har bestämt mig för att bryta mitt alkoholmissbruk. till en början ska jag vara helt nykter i tre månader, är på dag 5 idag. har äntligen bett om hjälp och får nu stöd från en beroendeklinik och det känns så skönt att faktiskt erkänna för någon annan och även mig själv att det gått snett. har inte haft DT men definitivt märkt av abstinens de senaste dagarna. någon som har erfarenhet av de lite mer långdragna abstinenssymtomen? har haft svettningar, lite ökad ångest och huvudvärk, känt mig allmänt seg. är det något jag bör förbereda mig på? ska förhoppningsvis börja med antabus om några veckor btw

Grymt! Första steget
Har du fått lämna några prover?
Hur länge har du krökat? Samt mängd?
Det du behöver är MAT och vitaminer just nu
Berätta mera om dina dryckesvanor 24/7 eller periodare eller bara helger..
Citera
2023-08-04, 21:19
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Tycker du ska starta en egen tråd här i drogrehab. Många har funnit stöd och hjälp här i forumdelen, inkl. mig själv.

Gör det, starta lite med hur mycket du dricker och hur du mår.
Citera
2023-08-04, 21:27
Medlem
[quote=Maviel|85295946]
Citat:

Det är ju samma på AA förutom då att det är ansikte till ansikte.

Det blev nåt knas med citeringen...

Precis så.. det är svårt att förklara något utan att förklara.. Jag tror nog att det kan vara så att det finns de på AA som känner igen mig, från andra ”håll”. Jag är för feg för att bli igen känd.
Från början skrev jag här, ”lite i panik” över mitt mående efter sju dagars uppehåll. Efter allt googlande jag gjort så borde jag må bättre nu men det gör jag inte.
Citera
2023-08-04, 21:34
Medlem
B-peths avatar
[quote=Moduka|85296152]
Citat:

Precis så.. det är svårt att förklara något utan att förklara.. Jag tror nog att det kan vara så att det finns de på AA som känner igen mig, från andra ”håll”. Jag är för feg för att bli igen känd.
Från början skrev jag här, ”lite i panik” över mitt mående efter sju dagars uppehåll. Efter allt googlande jag gjort så borde jag må bättre nu men det gör jag inte.

Ladda ner appen Cairy och börja där?
Finns möten du kan vara med på anonymt samt skriva av dig också
Citera
2023-08-04, 21:40
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Det finns alternativ online och via telefon - du får googla lite där du bor. Det finns även nätbaserade program. Börja att logga in på 1177.

Vad i ditt mående är det som är värst? Ångest? Sömnlöshet?
Citera
2023-08-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EchoesOfSilence
Instämmer helt — idiot är inte ett ord som ska användas för den med missbruksproblematik, även om många människor som har kontroll över sin konsumtion och ser ned på den som utvecklar ett beroende gärna kallar dem för både det ena och det andra. Så vidare till dig, Moduka — du är ingen idiot. Och du är verkligen inte ensam. Flera tiotals miljoner, och säkert än fler om de svenska kriterierna för riskbedömning ska användas, individer runt om i världen lider av bekymmer med sin alkoholkonsumtion.

Jag har blivit hjälpt av musik i stor grad! Det finns inom alla genrer sånger om just missbruk och ibland alkohol specifikt. Där kan du ägna tid och hitta nya artister. Jag är en blandsmaksperson och gillar allt möjligt. En är denna av Dax och Elle King, och den heter ”Dear Alcohol”, och särskilt intressant är videon i denna som skildrar just ett möte för anonyma alkoholister, som nämns som förslag på ett alternativ att påbörja resan mot nykterhet.

https://youtu.be/DNhAjMFUO1U

Notera (om du väljer att kolla på videon) är att när han sätter sig på stolen skrivs följande text: ”Step 1.” Och ja — det första steget är faktiskt att öppna upp sig om sina problem, och det steget har du redan tagit i denna tråd, så redan nu en klapp på axeln till dig!

För kännedom om att jag skrivit till dig, så citerar jag dig här.

Tack! Jag har kollat videon och den är starkt berörande! Jag har nu klarat sju dagar och suget är nästan borta, det kan jag bemästra. Dock är mitt mående, fysiskt, helt åt skogen. Mår bättre av en bakfylla än nu. Det är det som gör det så tungt. Varje steg jag tar föregås liksom av en tanke. Vill bara lägga mig ner men just nu kan jag inte det. När jag googlat låter det så lätt. Efter några dagar ska man må bättre. Jag vet att det skulle kännas bättre att kunna utelämna sig åt någon men jag har inte den någon. Det är jag som är den någon för flera andra. Jag klarar inte att erkänna att jag är en bluff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in