2023-10-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
18 månader den här helgen, livet är dock jävligt tråkigt.
Bra kämpat!

Ja, det är lite segt ibland. Alkoholen lämnar ju ett tomrum efter sig. Har försökt börja läsa lite böcker, promenera och lyssna på någon pod. (Har i och för sig barn som håller mig sysselsatt, så inte lika mycket fritid att fylla ut kanske)
Citera
2023-10-12, 22:34
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Bra kämpat!

Ja, det är lite segt ibland. Alkoholen lämnar ju ett tomrum efter sig. Har försökt börja läsa lite böcker, promenera och lyssna på någon pod. (Har i och för sig barn som håller mig sysselsatt, så inte lika mycket fritid att fylla ut kanske)

Dock måste man tänka på allt positivt som nykter, samt all jävla skit när man söp så är valet lätt.
Citera
2023-10-13, 06:58
Medlem
Citat:
Dock måste man tänka på allt positivt som nykter, samt all jävla skit när man söp så är valet lätt.
Sant!

Hoppas ni får en härlig, nykter helg allesammans
Citera
2023-10-16, 19:49
Medlem
Dimaks avatar
Dags att lägga ner med skiten, köpte en platta till helgen som vanligt och på lördan fyllde jag på med öl. Igår blev jag så jävla full så jag var tvungen att trycka fingrarna i halsen tre gånger och kunde inte jobba idag då jag inte alls var i skick.

Tror jag har helt tröttnat på att vara full varje helg, Jobbar helg denna veckan så att skita köpa alkohol är inga problem förrens torsdag, fredagen. Tänkt åka till mina föräldrar på lördag för att om jag är nykter lördagen så kommer det nog bra.
Citera
2023-10-16, 22:48
Medlem
En månad nykter idag! Jippi.
Det som får mig att fortsätta är att påminna sig själv om all ångest och skam man bär med sig från allt supande. Visst det är inte alltid skitkul att vara nykter men hur kul är ångesten av allt man sagt och gjort under fyllan då? Det är okej att gå miste om en rolig fylla som varar i några timmar för att undvika all långvarig ångest å skam efteråt.
Citera
2023-10-17, 08:11
Medlem
Voelsens avatar
Citat:

Ja så är det ju ... man ångrar att man drack igår .. vad skulle det tjäna till.
Men idag är en annan sak .. "jag behöver det just nu för att lugna nerverna."
Citera
2023-10-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Dags att lägga ner med skiten, köpte en platta till helgen som vanligt och på lördan fyllde jag på med öl. Igår blev jag så jävla full så jag var tvungen att trycka fingrarna i halsen tre gånger och kunde inte jobba idag då jag inte alls var i skick.

Tror jag har helt tröttnat på att vara full varje helg, Jobbar helg denna veckan så att skita köpa alkohol är inga problem förrens torsdag, fredagen. Tänkt åka till mina föräldrar på lördag för att om jag är nykter lördagen så kommer det nog bra.
Bra beslut!

Citat:
Ursprungligen postat av Blackout911
En månad nykter idag! Jippi.
Det som får mig att fortsätta är att påminna sig själv om all ångest och skam man bär med sig från allt supande. Visst det är inte alltid skitkul att vara nykter men hur kul är ångesten av allt man sagt och gjort under fyllan då? Det är okej att gå miste om en rolig fylla som varar i några timmar för att undvika all långvarig ångest å skam efteråt.
Bra kämpat!

Var beredd på att du kanske kommer få en del infall framöver ("Nu när jag varit nykter såhär länge kan jag väl få unna mig ett par iskalla öl?", "Det är nog lugnt nu, har varit nykter i tre månader så jag kan säkert dricka normalt igen" osv.). Om du tänker fortsätta vara nykter så är mitt "tips": var vaksam på alla sådana tankegångar, så jävla lätt att lura sig själv trots att det gått ett halvår sedan man drack sist.

Kämpa på!
Citera
2023-10-17, 22:24
Medlem
PingPongZongs avatar
Jag är ju nykter. Men ibland dricker jag. På midsommarafton så sa jag att det här är andra gången i år jag dricker alkohol. Och då räknade jag övergången till nya året.

Grejen är att jag HATAR svag alkohol. Det fungerar inte på mig längre. Men sprit... Och det ska faktiskt vara minst 40%. Det är något med det. Det fungerar. Men... hade jag en tidsmaskin. Så skulle jag nog i övermorgon åka tillbaka och... ja jag vet inte hur. Skulle väl behöva ta det med mig onykter. Och då är det för sent. Men, grejen är. Testa alkohol, var 3e månad eller så. Jag kommer ju alltid fram till att det är det inte är något för mig längre. Men spriten.... den fungerar. Ingen jävla öl. Blir ju trött.

Alkohol fungerade bäst i högstadiet. Och ganska bra i gymnasiet. Men då drack jag mindre.

Lite förvirrat. Men ni kanske fattar att jag inte är nykter NU ? När jag skriver inlägget. Är ju oktober. Brukar bli lite annorlunda då. När hösten kommer. Jag är ju född i Augusti. 1976 i Sverige. Kanske därför jag älskar hösten så mycket? Och slappnar av. Kvartspanjor som jag är så är jag miljöskadad. Älskar det svenska klimatet.
Senast redigerad av PingPongZong 2023-10-17 kl. 22:48.
Citera
2023-10-21, 07:22
Medlem
God nykter morgon på er!

Har ätit antabus nu i 5 veckor sedan min vända på psyket. Vet inte om jag behövde det egentligen men eftersom jag blev erbjuden av läkaren tänkte jag "Varför inte?"

Hur länge "brukar" man ta det? (Första gången för mig) Eller är det helt upp till mig?
Citera
2023-10-21, 08:15
Medlem
Citat:
God nykter morgon på er!

Har ätit antabus nu i 5 veckor sedan min vända på psyket. Vet inte om jag behövde det egentligen men eftersom jag blev erbjuden av läkaren tänkte jag "Varför inte?"

Hur länge "brukar" man ta det? (Första gången för mig) Eller är det helt upp till mig?

Har gått 3 vändor på antabus varav den längsta gången är 9 månader. Tänker att det är helt upp till dig. Finns ju många som tar det livet ut. För egen del så tog jag det tills jag byggt upp kroppen igen och kände mig starkare psykiskt. Det som var skönt med antabus var att tankarna på alkohol försvann då det ändå inte var något alternativ att dricka. En nackdel var rädslan att råka få i sig alkohol via en 0.5 % cider eller liknande.

Rekommenderar iaf att man tar Antabus minst tills man fått ordning på livet och känner sig stabil psykiskt och fysiskt. Tog Antabus övervakat större delen av tiden via vårdcentralen, det som funkar bäst.

Vill slå ett slag för löpning. Gått på antidepressiva tidigare och löpning är den effekten x5 fast utan biverkningar.
Citera
2023-10-21, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Har gått 3 vändor på antabus varav den längsta gången är 9 månader. Tänker att det är helt upp till dig. Finns ju många som tar det livet ut. För egen del så tog jag det tills jag byggt upp kroppen igen och kände mig starkare psykiskt. Det som var skönt med antabus var att tankarna på alkohol försvann då det ändå inte var något alternativ att dricka. En nackdel var rädslan att råka få i sig alkohol via en 0.5 % cider eller liknande.

Rekommenderar iaf att man tar Antabus minst tills man fått ordning på livet och känner sig stabil psykiskt och fysiskt. Tog Antabus övervakat större delen av tiden via vårdcentralen, det som funkar bäst.

Vill slå ett slag för löpning. Gått på antidepressiva tidigare och löpning är den effekten x5 fast utan biverkningar.
Tack för svar! Jaså, blir man sjuk även av 0.3% eller 0.5%? Bra att du sa det i så fall. Något annat man bör se upp med som man kanske lätt glömmer kan innehålla små mängder alkohol? (Tänker att man får vara försiktig med exempelvis fina praliner)

Jag får min Antabus på beroendemottagningen, där får man även en chans att prata av sig lite med personalen vilket är fint. Men jag tror jag följer dina råd och kör på tills man känner sig helt stabil igen helt enkelt!

Fick även antidepp (SNRI) ordinerat, första gången jag fått en "riktig" medicin (endast provat Mirtazapin innan) och jag måste säga att den verkligen lyft mig. Men jag har även börjat promenera lite sporadiskt och tänker att jag ska komma igång och träna mer aktivt. Tänker att det hade varit grymt om jag på sikt kunde göra som du säger och ersätta piller med motion.
Citera
2023-10-21, 18:12
Medlem
Citat:
Tack för svar! Jaså, blir man sjuk även av 0.3% eller 0.5%? Bra att du sa det i så fall. Något annat man bör se upp med som man kanske lätt glömmer kan innehålla små mängder alkohol? (Tänker att man får vara försiktig med exempelvis fina praliner)

Jag får min Antabus på beroendemottagningen, där får man även en chans att prata av sig lite med personalen vilket är fint. Men jag tror jag följer dina råd och kör på tills man känner sig helt stabil igen helt enkelt!

Fick även antidepp (SNRI) ordinerat, första gången jag fått en "riktig" medicin (endast provat Mirtazapin innan) och jag måste säga att den verkligen lyft mig. Men jag har även börjat promenera lite sporadiskt och tänker att jag ska komma igång och träna mer aktivt. Tänker att det hade varit grymt om jag på sikt kunde göra som du säger och ersätta piller med motion.

Vet inte med säkerhet om man blir sjuk på 0.5 % men jag vågade aldrig chansa och var livrädd för att dricka cider och liknande vid sociala tillställningar. Eller att någon skulle blandat ihop glasen. Beroendemottagningen är bättre, helhetssyn. På vårdcentralen frågade dom aldrig om läget (var säkert rädda för att höra svaret). Dubbeldiagnos (missbruk samt annan psykisk sjukdom) är klurigare och det är inte alla som vet hur man bemöter detta.

Låter som att du är på rätt spår igen iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in