Citat:
Ursprungligen postat av
Olle-Johnny
Har gått 3 vändor på antabus varav den längsta gången är 9 månader. Tänker att det är helt upp till dig. Finns ju många som tar det livet ut. För egen del så tog jag det tills jag byggt upp kroppen igen och kände mig starkare psykiskt. Det som var skönt med antabus var att tankarna på alkohol försvann då det ändå inte var något alternativ att dricka. En nackdel var rädslan att råka få i sig alkohol via en 0.5 % cider eller liknande.
Rekommenderar iaf att man tar Antabus minst tills man fått ordning på livet och känner sig stabil psykiskt och fysiskt. Tog Antabus övervakat större delen av tiden via vårdcentralen, det som funkar bäst.
Vill slå ett slag för löpning. Gått på antidepressiva tidigare och löpning är den effekten x5 fast utan biverkningar.
Tack för svar! Jaså, blir man sjuk även av 0.3% eller 0.5%? Bra att du sa det i så fall. Något annat man bör se upp med som man kanske lätt glömmer kan innehålla små mängder alkohol? (Tänker att man får vara försiktig med exempelvis fina praliner)
Jag får min Antabus på beroendemottagningen, där får man även en chans att prata av sig lite med personalen vilket är fint. Men jag tror jag följer dina råd och kör på tills man känner sig helt stabil igen helt enkelt!
Fick även antidepp (SNRI) ordinerat, första gången jag fått en "riktig" medicin (endast provat Mirtazapin innan) och jag måste säga att den verkligen lyft mig. Men jag har även börjat promenera lite sporadiskt och tänker att jag ska komma igång och träna mer aktivt. Tänker att det hade varit grymt om jag på sikt kunde göra som du säger och ersätta piller med motion.