2023-01-05, 19:28
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galaxensindivid
Var du också mycket ute på krogen och söp? Sitter man hemma framför TV:n och super ner sig så kan jag tänka mig att det är lättare att sluta, då händer ju ingenting, förutom att man blir full hemma.

Det spelar mindre roll för mig, det är en slags innre tristess som dödas av spriten eller drogerna, oavsett om jag sitter på krogen eller hemma.
Citera
2023-01-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adeadeade
Jag tänkte också haka på detta. Främst på grund av att all alkohol har bidragit till viktuppgång samt att jag tycker att mitt drickande har blivit ohälsosamt de senaste åren.

Jag blir 30 i år och känner att livet som helhet borde vara något mer än att jobba måndag-fredag och sen vara packad fredagkväll och större delen av lördagen. Jag har ett ok jobb och sambo. Min sambo är mycket mer rimlig med alkoholen och tar oftast 1-2 glas vin och sen är hon nöjd. Ibland såklart lite mer om det är något speciellt som händer. Jag själv tar något glas och då väcks demonen inom mig och så fortsätter jag gärna med 8-10 enheter till av olika slag(vin, öl eller sprit). Det är inte så att man är/blir stupfull varje gång man dricker, men det känns som att man inte riktigt kan sluta.

Tidigare brukade jag cannabis. Det var ett väldigt bra substitut och bidrog till att jag inte drack särskilt mycket under 3-4 år när jag studerade. Å andra sidan blev det också lite för mycket av det och jag la av med det för att jag tyckte jag blev för introvert och lame, vilket inte speglar min personlighet när jag är nykter.

Min fråga till er som verkar ha hållit uppe ett tag, alternativt tagit ert drickande till en mer rimlig nivå. Hur belönar ni er själva en fredag efter en jävligt hård vecka på jobbet? Vad får er att känna att ni kommer bort från stressen en stund och bara njuter av tillvaron? Tacksam för tips!

Jag har varit nykter i sju år nu. och ja, detta var en tuff fråga för mig med speciellt innan min nyktra period startade. Men hos mig är några av svaren följande:

- hur kan jag hitta metoder och arbetssätt så jobbet i sig själv inte gör mig stressad? kan jag ändra något på jobbet?
- att "lågmält" bara sitta ner i soffan och njuta av att arbetsveckan är slut är en viktig lärdom. Med lågmält menar jag att jag lärde mig att jag inte behövde öl (min drog) för att kunna njuta. Det gick att njuta utan alkohol. Precis som det går att gå på fest utan 12 stora stark och rekordfylla. Det går att festa "lågmält" och vara precis lika glad för det. Det handlade alltså om en change of mindset i många fall..
- tacksamheten att få ha ett jobb att gå till kan även det hjälpa till. Dvs du kan redan på jobbet njuta av tillvaron om du är mer tacksam över ditt jobb. ja, jag sa inte att det var lätt men det går.
- "att leva nyttigt" var för mig en viktig förändring. Jag jobbar mycket med min hälsa och där kan inte öl ingå. dvs varje gång jag kommer hem efter något jag vill belöna mig för så räcker vilan i soffan gott. Att vila då och då är att leva nyttigt.
- sedan handlar det ju om att jag fyller mitt liv med andra saker jag upplever om avstressande och roliga. Träffa vänner är en sådan del. jag har många likasinnade nyktra vänner idag.

Tja, lite så här har jag gjort.. och en del till som jag inte orkar skriva nu.

Din fråga är verkligen superviktig. Men, svaret behöver ej heller vara så komplicerat.
Citera
2023-01-06, 21:47
Medlem
Kom att tänka på en sak idag som är rätt skrämmande. Har förutom alkoholen problem med spelande. Jobbar på det också (och det är ett ämne för en annan tråd) men jag spelar fortfarande Lotto och Eurojackpot. Har under en tid nu återkommande fantiserat om att vinna stort och äntligen trillade poletten ner varför dessa drömmar blivit så starka sista tiden:

Om jag vann stort (miljonvinst) så hade jag haft en anledning att fira med alkohol. En legitim anledning alltså att dricka. Det vore ju inte konstigt att man firar efter att ha blivit miljonär! Då måste man ju kunna unna sig en rejäl champagne-flaska, eller hur?
Det är så sjukt att man kan sitta och hoppas på det och det egenliga motivet är inte miljonerna i sig, utan att man då kunde börjat dricka alkohol igen.

Börjar inse hur djupt rotat det här sitter

Edit: fast å andra sidan kanske man kan se det som att beroendet nu greppar efter halmstrån.
Senast redigerad av ladicius 2023-01-06 kl. 21:56.
Citera
2023-01-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kom att tänka på en sak idag som är rätt skrämmande. Har förutom alkoholen problem med spelande. Jobbar på det också (och det är ett ämne för en annan tråd) men jag spelar fortfarande Lotto och Eurojackpot. Har under en tid nu återkommande fantiserat om att vinna stort och äntligen trillade poletten ner varför dessa drömmar blivit så starka sista tiden:

Om jag vann stort (miljonvinst) så hade jag haft en anledning att fira med alkohol. En legitim anledning alltså att dricka. Det vore ju inte konstigt att man firar efter att ha blivit miljonär! Då måste man ju kunna unna sig en rejäl champagne-flaska, eller hur?
Det är så sjukt att man kan sitta och hoppas på det och det egenliga motivet är inte miljonerna i sig, utan att man då kunde börjat dricka alkohol igen.

Börjar inse hur djupt rotat det här sitter

Edit: fast å andra sidan kanske man kan se det som att beroendet nu greppar efter halmstrån.

Verkligen. Tror även att med obegränsad tillgång av pengar så försvinner vissa "bromsar" som gör att man inte dricker alkohol. Flera anledningar till att jag inte dricker har med pengar att göra. Kan inte sköta ett jobb om jag dricker, måste ha mitt körkort. Som miljonär så kan man nog köpa bort sig många problem om det går åt helvete. Har man inte struktur med jobb dit man måste komma nykter så är risken överhängande stor att man börjar dricka. Miljonerna gör att man kan skita i det mesta.
Citera
2023-01-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Verkligen. Tror även att med obegränsad tillgång av pengar så försvinner vissa "bromsar" som gör att man inte dricker alkohol. Flera anledningar till att jag inte dricker har med pengar att göra. Kan inte sköta ett jobb om jag dricker, måste ha mitt körkort. Som miljonär så kan man nog köpa bort sig många problem om det går åt helvete. Har man inte struktur med jobb dit man måste komma nykter så är risken överhängande stor att man börjar dricka. Miljonerna gör att man kan skita i det mesta.
Ja det har du rätt i. Pengar är ett stort incitament. Med miljoner på banken hade man ju inte behövt oroa sig så mycket för det ekonomiska. Speciellt nu med elpriser och när allt blivit dyrare hade jag inte haft råd att dricka som jag gjorde (~3-4000 i månaden). Finns inget utrymme alls för det i budgeten

Det är ju lite farligt att beroendet sitter med ett ess i rockärmen. Om vi råkat få ett par miljoner på kontot är det "bara att köra igång igen". Visst, risken är oerhört liten men ändå. Är nog bra att i alla fall funderat igenom detta innan om det skulle råka bli så
Citera
2023-01-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ja det har du rätt i. Pengar är ett stort incitament. Med miljoner på banken hade man ju inte behövt oroa sig så mycket för det ekonomiska. Speciellt nu med elpriser och när allt blivit dyrare hade jag inte haft råd att dricka som jag gjorde (~3-4000 i månaden). Finns inget utrymme alls för det i budgeten

Det är ju lite farligt att beroendet sitter med ett ess i rockärmen. Om vi råkat få ett par miljoner på kontot är det "bara att köra igång igen". Visst, risken är oerhört liten men ändå. Är nog bra att i alla fall funderat igenom detta innan om det skulle råka bli så

Ja det är ju en och annan som fallit i den gropen med att ha för mycket pengar. (Arv, vinster, lägenhetsförsäljningar, etc) Men det finns ju många stjärnor som helt öppet säger att de har ett beroende men nu lever helt nyktert och drogfritt. All heder åt dom. För dom kan vara bra att tänka på om det skulle dimpa ner en slant. Fast det gäller ju att se upp.

Jag har själv varit på några möte med folk som ofta förekommer i svensk tv. Bara som ett exempel.
Citera
2023-01-09, 17:01
Medlem
BettyBamBams avatar
Citat:

Men det är väl inte bara för det ekonomiska du bör hålla dig nykter?

Bakfyllorna med smärtor i både kropp och sinne kommer kännas precis lika vidriga även för den som är rik, och det kommer gå att göra bort sig precis lika mycket (om inte mer) under fyllorna även om man hade pengar på banken.

Och de flesta missbrukare slutar upp som bittra, fattiga och ensamma. Inte rika och glada. Oavsett utgångspunkt.
Citera
2023-01-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBamBam
Men det är väl inte bara för det ekonomiska du bör hålla dig nykter?

Bakfyllorna med smärtor i både kropp och sinne kommer kännas precis lika vidriga även för den som är rik, och det kommer gå att göra bort sig precis lika mycket (om inte mer) under fyllorna även om man hade pengar på banken.

Och de flesta missbrukare slutar upp som bittra, fattiga och ensamma. Inte rika och glada. Oavsett utgångspunkt.
Nej Gud nej, den ekonomiska aspekten är något som slagit mig först efter ett tags nykterhet. Inte minst nu när elräkningen landade på närmare 7.000:- är jag glad att jag inte också hade en alkoholnota på 4.000:- (hade inte haft råd).

Om man så vill så har jag kanske rört mig uppåt i "beroendetrappan" (istället för behovstrappan), från det akuta att jag var tvungen att sluta för att inte förlora fru och barn, arbete och hälsa/livet, till att fundera mer över detaljer i vardagen. Kanske är ett farligt tankespår i och för sig (att släppa garden).
Citera
2023-01-13, 21:28
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Jag förstår... Det tar tid att förändras så låt dig inte nedslås. Hoppas du klarar två idag. Ett tips är ju att försöka fylla dagen med annat som du kanske tycker är trevligt. Gå en promenad eller kolla in ett museum. Vad som helst som skingrar tankarna och får dig ut ur lägenheten / huset.

Lycka till!

Tack, det har inte gått helt toppen, haft några dragar nykter men hoppat tillbaka så småningom. Nu är jag på samma plats igen, där jag vill försöka "trappa ner" för att undvika hjärtklappningeng/ångest som uppkommer 15h efter att jag slutat dricka.

Slutar med en AW eller nåt som får mig att dundra på igen och nå upp i samma doser som tidigare och som nollställer vart jag står i termer av nedtrappning...

Orkar inte ha ångest över detta längre, skrev till vårdcentralen via 1177 som hänvisade mig vidare. Osäker på om jag vill ta kontakt med dem då jag är lite orolig över att det kommer ställa till det för mig i samhället (körkort framförallt). Kämpa på allihopa
Citera
2023-01-13, 23:47
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apep
Tack, det har inte gått helt toppen, haft några dragar nykter men hoppat tillbaka så småningom. Nu är jag på samma plats igen, där jag vill försöka "trappa ner" för att undvika hjärtklappningeng/ångest som uppkommer 15h efter att jag slutat dricka.

Slutar med en AW eller nåt som får mig att dundra på igen och nå upp i samma doser som tidigare och som nollställer vart jag står i termer av nedtrappning...

Orkar inte ha ångest över detta längre, skrev till vårdcentralen via 1177 som hänvisade mig vidare. Osäker på om jag vill ta kontakt med dem då jag är lite orolig över att det kommer ställa till det för mig i samhället (körkort framförallt). Kämpa på allihopa

Läste att du druckit i snitt ett 6-pack per dag i 3 månader. Det är inte bra så klart men faktiskt inte särskilt mycket, och inte under särskilt lång tid heller. Någon DT behöver du med hög sannolikhet inte oroa dig över på den mängden, och du skrev redan tidigare att du varit utan i 6 dagar utan problem.

Ditt problem är inte att sluta dricka utan att stå ut med allt det du tryckt åt sidan och dolt med alkoholen. Som du vet löser man inga problem med alkohol, utan man skjuter dom bara på framtiden och undertryckta känslor kommer tillbaka som en käftsmäll. Det är hårt men du måste möta detta för annars kommer du aldrig att sluta.

Det verkar vara jobbiga saker som hänt så kanske ta hjälp av samtalsterapi? Du kan också vända dig till vården om du vill ha hjälp att sluta och det finns mycket hjälp att få. Men jag tror snarare att det är dina känslor du behöver hjälp med att hantera än att sluta med alkoholen.

Edit: Det var visst i november du skrev 3 månader så lite längre tid nu, men det är fortfarande inte särskilt lång tid. Sluta innan du går ner dig helt är mitt råd!
Citera
2023-01-14, 13:54
Medlem
bobo909s avatar
Fan jag känner verkligen av en mild bakfylla på 6-folköl. Sov iofs dåligt så det spelar in, men fan vad hemsk drog.

Hoppas ni som är inne i ett alkohol-träsk lyckas ta er ut, sjukt att man får sälja skiten lagligt.
Citera
2023-01-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apep

Jag gick till socialen och bad om en behandling. Inget som gick vidare någonstans.. Men det var några år sedan så regelverket kan ju ha ändrats...? Nåja idag går jag på möten hos SMART Recovery Sverige och där dyker det då och då upp folk som inte vill ta till hjälp från samhället sas. Ofta pga samma orsaker som du anger. Hos oss kan man ju vara helt anonym om det känns bäst. Så, ingen får reda på nåt... Men, framför allt man får stöd och ett program som gör att man kan hantera sug och annat gissel mycket bättre, eller helt och hållet efter lite träning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in