2023-01-01, 12:28
Medlem
Imorgon firar jag 7 nyktra år... Kan ju säga att det känns ganska bra.

God fortsättning till er alla och kämpa på!
Citera
2023-01-01, 13:59
Avslutad
Första gången på iallafall 25 år som man inte är bakis på nyårsdagen, klev av i April 22 och tänker inte kliva på igen. God fortsättning
Citera
2023-01-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Inte en droppe sprit på snart 13 månader and counting....
Har det fungerat så här långt ser jag ingen vits att ta upp alkoholen igen.
Men visst några gånger, till exempel efter en hektisk dag på arbetet, kommer tanken att det vore sknt att ta fram flaskan och fly bort en stund, men den brukar försvinna rätt snabbt.

Kämpa på!

Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Imorgon firar jag 7 nyktra år... Kan ju säga att det känns ganska bra.

God fortsättning till er alla och kämpa på!

Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Första gången på iallafall 25 år som man inte är bakis på nyårsdagen, klev av i April 22 och tänker inte kliva på igen. God fortsättning

Bra kämpat allihop, god fortsättning!
Citera
2023-01-02, 22:39
Medlem
Snart två vita månader för min del, längsta uppehållet på 25 år. Kände att jag inte hade nåt val efter konstant diarre i ett par månader, aptitlöshet, hjärtarytmi och högt blodtryck, minst fettlever. Lite trist att bara leva några år till om man bara är 40. Men fan va det börjar bli trist nu, första månaden gick relativt lätt pga hälsonoja men nu när man börjar må bättre. Och vilken ångest som börjar komma upp till ytan. Helgerna är riktigt trista utan. Va har ni upplevt för fysiska problem av skiten?
Citera
2023-01-03, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Snart två vita månader för min del, längsta uppehållet på 25 år. Kände att jag inte hade nåt val efter konstant diarre i ett par månader, aptitlöshet, hjärtarytmi och högt blodtryck, minst fettlever. Lite trist att bara leva några år till om man bara är 40. Men fan va det börjar bli trist nu, första månaden gick relativt lätt pga hälsonoja men nu när man börjar må bättre. Och vilken ångest som börjar komma upp till ytan. Helgerna är riktigt trista utan. Va har ni upplevt för fysiska problem av skiten?
Bra jobbat!

Har varit relativt förskonad från hälsoproblem tack och lov (vad jag vet), men jobbigaste fysiska symptomen var väl darrigheten. Varenda morgon satt man och försökte vara normal, men det ryckte och skakade i kroppen hur mycket jag än försökte slappna av. Det var något man försökte dölja såklart, det blev ju pinsamt. Fick skippa första koppen kaffe, kunde inte hålla i en kopp utan att spilla ut hälften. Värst var måndagsmötena, fy fan för dem. Ångest, bakfull, skakade i hela kroppen, två timmars tortyr.

Tyckte också helgerna var trista i början men det blir lättare med tiden. Nu uppskattar jag verkligen att komma upp på lördag morgon, pigg och utan bakfylla. Man hinner med så mycket mer saker, helgen känns längre och man är mer utvilad
Citera
2023-01-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Bra jobbat!

Har varit relativt förskonad från hälsoproblem tack och lov (vad jag vet), men jobbigaste fysiska symptomen var väl darrigheten. Varenda morgon satt man och försökte vara normal, men det ryckte och skakade i kroppen hur mycket jag än försökte slappna av. Det var något man försökte dölja såklart, det blev ju pinsamt. Fick skippa första koppen kaffe, kunde inte hålla i en kopp utan att spilla ut hälften. Värst var måndagsmötena, fy fan för dem. Ångest, bakfull, skakade i hela kroppen, två timmars tortyr.

Tyckte också helgerna var trista i början men det blir lättare med tiden. Nu uppskattar jag verkligen att komma upp på lördag morgon, pigg och utan bakfylla. Man hinner med så mycket mer saker, helgen känns längre och man är mer utvilad

Oj det va såpass illa. Minns att min farsa hade problem med det också mot slutet. Han dog av hjärtinfarkt relaterat till alkoholen. Men då hade han en rad hälsoproblem innan som tidigare infarkt och vätska i benen, vissa leverskador etc. Där vill man ju inte hamna. Förhoppningen är dock för min del att köra ytterligare någon vit månad, sedan kolla upp hälsan noga och därefter dricka lite då och då. För ett helnyktert liv är inget jag kommer utsätta mig för om inte mitt liv hänger på det. Kommer dock aldrig gå tillbaka till att dricka 10-20 starköl i veckan igen, som jag gjort senaste 15 åren.

Men absolut nykterheten har sina fördelar definitivt.
Citera
2023-01-03, 20:49
Medlem
P0Kers avatar
Är inne på första veckan nykter, är väldigt darrig skakig, orolig, hjärndimma, är detta abstinenssymptom och hur länge ska jag uthärda detta?
Citera
2023-01-03, 21:34
Medlem
Lonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
Är inne på första veckan nykter, är väldigt darrig skakig, orolig, hjärndimma, är detta abstinenssymptom och hur länge ska jag uthärda detta?

Hur mycket drack du innan du korkade på? Alltså hur kunde en vecka se ut i ditt drickande?
Citera
2023-01-03, 21:38
Medlem
P0Kers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonline
Hur mycket drack du innan du korkade på? Alltså hur kunde en vecka se ut i ditt drickande?
Kanske 2 liter vin per dag, sen var det mer vissa dagar, sprit vissa dagar, men ca 2 liter vin per dag
Citera
2023-01-03, 21:58
Medlem
Citat:
Kanske 2 liter vin per dag, sen var det mer vissa dagar, sprit vissa dagar, men ca 2 liter vin per dag

Oj då. Hur lång tid?
Citera
2023-01-03, 22:06
Medlem
P0Kers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Oj då. Hur lång tid?

Det har varit ett eskalerande missbruk under flera år, sista året värst då, med vissa perioder lugna och nyktra perioder, men vart mycket nu speciellt senaste månaderna, så säkert minst en flaska vin från 2-3 månaders tid... Minnet sviker en
Citera
2023-01-03, 22:15
Medlem
Citat:
Det har varit ett eskalerande missbruk under flera år, sista året värst då, med vissa perioder lugna och nyktra perioder, men vart mycket nu speciellt senaste månaderna, så säkert minst en flaska vin från 2-3 månaders tid... Minnet sviker en

Då har du nog ändå förhoppningsvis inte ådragit dig några allvarligare fysiska skador än. Men med så hög konsumtion några månaders tid så kanske det finns risk för dille. Jag vet inte, ingen expert. Jag hade själv inte dina abstinensproblem men dock en del andra grejer. Jag har oftast hållit mig under 20 stark per vecka, men dock under jävligt lång tid, nånstans mellan 15 och 20 år. Du känner ingen ömhet där levern sitter? Hur mår magen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in