2023-07-31, 18:49
Medlem
Neroxxs avatar
Lyssnade på en podd som tog upp skillnader inom IQ mellan könen (det var ett sidospår i ett samtal om brottslingar har jag för mig) där fanns det forskning som visade på att bland den uppmätta datan kunde man komma fram till att män hade både den högsta och lägsta IQ medan kvinnor låg mer kompakt och hade högre snitt. Dvs bland män så är det mer utspritt från lägst till högst. Att män finns i högre utsträckning i ytterkanterna än kvinnor.

Frågan är då ifall detta även kan appliceras på andra saker än IQ, det kanske är så det fungerar generellt?
Citera
2023-07-31, 18:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Och på vilket sätt kommenterar ditt inlägg trådens diskussionsämne?

Med god vilja kan jag se ditt inlägg som ytterligare ett exempel på att kvinnor inte är bättre än män.

Du vet mycket väl att mitt påstående är korrekt. De flesta kvinnor är inte intresserade av bilar och andra fordon. De vill inte sköta dem för då bryter de naglarna och blir smutsiga om händerna. Eftersom de inte hör när en motor plågas eller har grepp om motorns kondition och oljor så blir de naturligtvis inte bra bilförare.

Men för att istället acceptera dessa allmängiltiga observationer väljer du att på ett kvinnligt vis byta samtalsämne och kommentera om jag läst tråden (?!).

Försöka vara som en man, var saklig! Ingen låter sig påverkas längre av kvinnliga känsloargument. Kvinnor är således också sämre debattörer än män.

Sug på detta, Jenny9 (år?!
Min bil är automat, jag lämnar den på service när lampan blinkar, gör det mig till sämre förare?

Varför krypa under bilen när jag kan betala bort det.
Citera
2023-07-31, 18:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja. de tyckte att kvinnor skulle köra mer bil?

vilket är ett vettigt resonemang av ett försäkringsbolag.
Just det,
För att försäkringsbolagets vinster ökar.
Citera
2023-07-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Förtrycket efter slaveriet såg likadant ut för svarta som för kvinnor ja. Fick inte äga egendom, osv.

Nej, det gjorde det verkligen inte. En slav är en ägodel utan rättigheter. Det lidande slavarna fick uppleva övergår fattningsförmågan. Piskade, våldtagna, sålda på en marknad som en häst. Att jämföra detta med hur exempelvis borgarklassens kvinnor hade det på 1800-talet tyder på trist okunskap.
Citera
2023-07-31, 19:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Just det,
För att försäkringsbolagets vinster ökar.

potentiellt ja. men företag resonerar inte alltid helt logiskt.

du länkade ju även denna (folksam körde ju lite "fast and lose" med sina "refernser")

– Kelley-Baker and Romano, Female involvement in U.S. nonfatal crashes under a three-level hiercical crash model, Accid Anal and Prev 42 (2010) 2007-2012
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3286870/
Citat:
Men have long held the lead in motor-vehicle crashes; however, research indicates that women are closing the gap. To further investigate this problem, we applied a hierarchical model to investigate female involvement in fatal crashes in the United States. The hierarchical model recognizes that decisions at higher levels affect the decisions at lower levels. At the top level, the model assumes that the driver's condition (e.g., inattention, fatigue, impairment) affects the next level (e.g., speeding or other failures to obey traffic laws), which subsequently affects the basic maneuvering skills (i.e., the lowest level) were either non-existent, or largely explained by gender differences in alcohol consumption. We found that although female involvement in skill-related crashes was not different from that of males, females were more likely than males to apply wrong maneuvers when speeding was involved. We also found that the most important contributing factor to gender differences in nonfatal crashes can be traced back to gender-based differences in alcohol consumption.
Citera
2023-07-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Anledningen är statistisk: skillnaden i populationsstorlek, inte bara i motorsport utan även i schack, hästdressyr, matlagning, bridge, scrabble och andra icke-fysiska grenar. Rent fysiska sporter är naturligtvis undantagna på grund av den biologiska skillnaden i muskelstyrka, explosivitet och snabbhet mellan män och kvinnor. Till mäns favör tillägger jag för säkerhets skull, annars tolkar du väl att jag menar att kvinnor i snitt är starkare och snabbare än män.

Att erkänna att män är bäst på schack, motorsporter som Formel-1 etc är att ignorera vetenskapliga fakta. Jag erkänner inget som är falskt.

Visserligen krävs skicklighet att köra fort. Men även bilens prestanda (toppfart och hk mm) spelar in. Vilken bil har störst toppfart: en VW Golf eller en av världens snabbaste sportbilar? Man får aldrig köra 300-400 km i timmen i den svenska trafiken, bara på särskilda racerbanor.

Det är lättare att manövrera och svänga en bil med både servostyrning och fyrhjulsdrift. Roligare att köra är den.

Försöker du förklara för mig hur statistik funkar? Du har redan blivit golvad tillräckligt.

Så kvinnor är bättre på dressyr trots det kan bero på överrepresentation fast det är fel att säga att män kan vara bättre pga. överrepresentation? Ser du dina dubbla måttstockar?

Nej, du kan inte falsifiera att de bästa spelarna i världen är män enligt vad vi vet. Finns ingen bättre kvinna vad vi vet än Magnus Carlsen i schack.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-31 kl. 19:29.
Citera
2023-07-31, 19:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Lyssnade på en podd som tog upp skillnader inom IQ mellan könen (det var ett sidospår i ett samtal om brottslingar har jag för mig) där fanns det forskning som visade på att bland den uppmätta datan kunde man komma fram till att män hade både den högsta och lägsta IQ medan kvinnor låg mer kompakt och hade högre snitt. Dvs bland män så är det mer utspritt från lägst till högst. Att män finns i högre utsträckning i ytterkanterna än kvinnor.

Frågan är då ifall detta även kan appliceras på andra saker än IQ, det kanske är så det fungerar generellt?

Det är så det appliceras generellt ja, åtminstonde i utfall, och tydligare ju närmare ytterligheterna du kommer.

rent statistiskt så kommer du ju (sällsynt) hitta den bästa eller sämsta och det är en kvinna. men tittar du bland 10 top/bottom 100 eller 1000 så blir det färre och färre "undantag" som bekräftar regeln.
Citera
2023-07-31, 19:40
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Försöker du förklara för mig hur statistik funkar? Du har redan blivit golvad tillräckligt.

Så kvinnor är bättre på dressyr att trots det kan bero på överrepresentation fast det är fel att säga att män kan vara bättre pga. överrepresentation? Ser du dina dubbla måttstockar?

Nej, du kan inte falsifiera att de bästa spelarna i världen är män enligt vad vi vet. Finns ingen bättre kvinna vad vi vet än Magnus Carlsen i schack.
Det går inte att dra slutsatsen att män är bättre än kvinnor i schack genom att enbart titta på resultatlistorna (ELO-poäng). Man måste ta i beaktning storleken på urvalet och många andra faktorer (t ex träningstimmar, tävlingserfarenhet).

Det är vetenskapligt belagt att det är storleken på urvalet som är den avgörande faktorn. Forskarnas slutsatser är att av två grupper med samma genomsnittliga prestanda och variation är det den större gruppen som har större sannolikhet att ha fler av dessa sällsynta toppförmågor.

Forskaren Bilalic (själv erfaren schackspelare) och hans team fann att den statistiska effekten av denna skillnad i antal stod för 96% av den observerade skillnaden i prestanda mellan könen i schack. Även om statistik kan förklara frånvaron av kvinnor i toppen förklarar den inte hela skillnaden. Det kan knappast bero på några medfödda skillnader i schackförmåga, eftersom andelen avhopp är ungefär lika stor för både flickor och pojkar när de börjar tävla. Även faktorer som kvinnors betydligt lägre genomsnittsålder, färre träningstimmar och mindre tävlingserfarenhet förklarar den mindre andelen kvinnor i den yttersta eliten.

Andra faktorer är bl a svårigheter att bryta sig in i en nästan helt mansdominerad verksamhet, fördomar om att flickor är medfött sämre i schack, sämre uppmuntran från föräldrar och lärare.
Citera
2023-07-31, 20:07
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
potentiellt ja. men företag resonerar inte alltid helt logiskt.

du länkade ju även denna (folksam körde ju lite "fast and lose" med sina "refernser")

– Kelley-Baker and Romano, Female involvement in U.S. nonfatal crashes under a three-level hiercical crash model, Accid Anal and Prev 42 (2010) 2007-2012
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3286870/
Ja herrar, suo mindre så blir det bättre.
Citera
2023-07-31, 20:13
Medlem
Citat:
Det går inte att dra slutsatsen att män är bättre än kvinnor i schack genom att enbart titta på resultatlistorna (ELO-poäng). Man måste ta i beaktning storleken på urvalet och många andra faktorer (t ex träningstimmar, tävlingserfarenhet).

Det är vetenskapligt belagt att det är storleken på urvalet som är den avgörande faktorn. Forskarnas slutsatser är att av två grupper med samma genomsnittliga prestanda och variation är det den större gruppen som har större sannolikhet att ha fler av dessa sällsynta toppförmågor.

Forskaren Bilalic (själv erfaren schackspelare) och hans team fann att den statistiska effekten av denna skillnad i antal stod för 96% av den observerade skillnaden i prestanda mellan könen i schack. Även om statistik kan förklara frånvaron av kvinnor i toppen förklarar den inte hela skillnaden. Det kan knappast bero på några medfödda skillnader i schackförmåga, eftersom andelen avhopp är ungefär lika stor för både flickor och pojkar när de börjar tävla. Även faktorer som kvinnors betydligt lägre genomsnittsålder, färre träningstimmar och mindre tävlingserfarenhet förklarar den mindre andelen kvinnor i den yttersta eliten.

Andra faktorer är bl a svårigheter att bryta sig in i en nästan helt mansdominerad verksamhet, fördomar om att flickor är medfött sämre i schack, sämre uppmuntran från föräldrar och lärare.

Men snälla du... jag har kommenterat om detta 100 gånger. Du har skrivit att kvinnor är bättre på dressyr trots att den stora majoriteten som tävlar i det är kvinnor. Samtidigt har du skrivit att man inte kan dra slutsatsen att män är bättre på schack då män är överrepresenterade. Börjar du inte se bristen på konsekvens i ditt resonemang? Du ignorerar data som smeker din ideologiska åsikter men avfärdar data som går emot dem. Hur ska du ha det? Jag pratar om logisk konsekvens.

De bästa spelarna i schack enligt officiell data är män. Det innebär inte att män är bättre på schack än kvinnor för att de är män men däremot kan du inte förneka att Carlsen är den bästa spelaren i världen och han är man - alltså är den bästa spelaren vad vi vet enligt officiell data en man. Det innebär inte att män pga. sitt kön är bättre.

Så du avfärdar alltså ditt tidigare påstående att kvinnor är bevisat bättre i dressyr? Ja/nej?
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-31 kl. 20:41.
Citera
2023-07-31, 20:35
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Du har ännu inte svarat på frågan: ”Skulle du överskrida hastighetsgränsen 80 km/h och susa i över 100 knyck om du hade två-tre småbarn i baksätet?” Eller med ett spädbarn i en bakvänd bilbarnstol i framsätet på passagerarsidan?

Vad hade detta ens med saken att göra....? Nej, med största sannolikhet inte. Då 80-vägar är 80-vägar av en anledning. Men nu handlade det ju om att kvinnor i stor utsträckning ligger antingen precis vid hastighetsgränsen på en motorväg eller strax under. Vilket inte män gör i lika stor uträckning.

Citat:
Hur vet du förresten att kvinnor kör långsammare än män? Har du en sådan där hastighetsmätare som trafikpoliser har?

Jag vet inte, tror bara att jag använder mina ögon.
Citat:
Varför ojar du aldrig över gamla gubbar som kör i snigelfart? Du vill bara uppmärksamma de kvinnor som kör långsamt och blundar för män som kör långsamt. Det är vad man kallar för en bekräftelsefördom
FÖR DET VAR VÄL INTE VAD DISKUSSIONEN HANDLADE OM? Att diskutera specifika grupper människor?? Men visst, vill du jämföra kvinnor som grupp med gamla gubbar på vägarna så kan vi göra det. Finns många likheter.
Citera
2023-07-31, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx

Detta exempel är absolut relevant när man diskuterar annat än IQ. Det är generellt så att kvinnor prioriterar trygghet och empati, medan män är risktagande extremister, som får störst belöningar, men män misslyckas också hårdare än kvinnor.

Kvinnor rör sig i mittenspektrat och män faller lägre och stiger högre än kvinnor......

Kvinnor är absolut bättre på trygghet än män.

Ingen diskussion om det.

Män gör smartare saker än kvinnor.
Men också dummare saker, ja......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in