2023-07-31, 20:52
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
que?

antalet som kört formula 1 är knapt 800, 5 kvinnor resten män.
så något fler än antalet nobelpris som delats ut.....(eller något mindre än de som förärats 1 (ca 900 totalt)
Det ändrar inte det faktumet att det är en försvinnande liten andel män av hela världens manliga bilförare från 15 år och uppåt som kan köra en Formel-1. Låt oss antaga att det finns totalt 500 miljoner män i hela världen som kan köra bil. 795 manliga F1-förare dividerat med antalet manliga bilförare. 0,000159 %, nästan 0.

Angående Nobelpriset: trenden går mot fler kvinnliga nobelpristagare, även om det går sakta. Under de första 100 åren 1901-1999 delades totalt 20 Nobelpris ut till kvinnor (varav 11 inom fysik, kemi eller medicin). Under de senaste tio åren 2013 - 2022 har redan 23 pris tilldelats kvinnor, varav 13 i kemi-fysik-medicin, 2 i ekonomi och 8 i litteratur.

En viktig förklaring till den kraftiga snedfördelningen till männens favör är att de upptäckter, som belönas med nobelpriset, gjordes för flera årtionden sedan. Det var under den tid då den manliga dominansen var mycket större än vad den är idag. Under de senaste 40 åren ökade andelen kvinnor bland toppforskare inom STEM. Det är därför vi ser kvinnliga nobelpristagare som idag är 50-60 år gamla. Alltså relativt unga för att bli nobelpristagare. Dessa kvinnor började sin forskarkarriär någon gång på 1980-1990-talet.

Andelen kvinnor som forskar inom nobelämnena ligger idag i genomsnitt på 20-35 %, mer inom fysiologi/medicin än kemi och fysik. För över 100 år sedan fanns nästan inga kvinnliga forskare.

Än idag är kvinnor kraftigt underrepresenterade i nomineringskommittéerna, särskilt inom ämnena fysik, kemi, fysiologi/medicin och ekonomi
Citera
2023-07-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Dressyr (ritt)

OS dressyr (ritt) 2016

Olympic Dressage Dominated by Women Again, Leads 3 Equestrian Disciplines Since 1984
...

For the 27 individual medals awarded in each of the three equestrian disciplines 24 went to women and three to men in dressage, 11 women and 16 men in eventing and three women and 24 men in jumping, the exact opposite of dressage...

Här vill du inte ens nämna att kvinnor är extremt överrepresenterade och du hävdar att kvinnor är bättre. Hur kommer det sig att du inte vill väga in att kvinnor är överrepresenterade här och även andra bakgrundsfaktorer?

''Two thirds of the 29,731 athletes in the International Equestrian Federation (FEI) database of competitors in the Olympics disciplines of dressage, eventing and jumping were females, with 83.10% in dressage, 73.175% in eventing and 61.311% in jumping, according to calculations by dressage-news.com as of Sept. 1.''

https://dressage-news.com/2019/09/02/is-equestrian-gender-equality-upset-by-female-domination-in-only-olympic-head-to-head-sports/

Citat:
Anledningen är statistisk: skillnaden i populationsstorlek, inte bara i motorsport utan även i schack, hästdressyr, matlagning, bridge, scrabble och andra icke-fysiska grenar. Rent fysiska sporter är naturligtvis undantagna på grund av den biologiska skillnaden i muskelstyrka, explosivitet och snabbhet mellan män och kvinnor. Till mäns favör tillägger jag för säkerhets skull, annars tolkar du väl att jag menar att kvinnor i snitt är starkare och snabbare än män.

Att erkänna att män är bäst på schack, motorsporter som Formel-1 etc är att ignorera vetenskapliga fakta. Jag erkänner inget som är falskt.

Visserligen krävs skicklighet att köra fort. Men även bilens prestanda (toppfart och hk mm) spelar in. Vilken bil har störst toppfart: en VW Golf eller en av världens snabbaste sportbilar? Man får aldrig köra 300-400 km i timmen i den svenska trafiken, bara på särskilda racerbanor.

Det är lättare att manövrera och svänga en bil med både servostyrning och fyrhjulsdrift. Roligare att köra är den.

Här däremot så vill du absolut inte säga att män är bättre. Ser du problemet? Du kör med dubbla måttstockar. Du tar bara upp överrepresentationen när det går emot dina partiska åsikter eller tills någon pekar ut dem, annars inte. Var objektiv.
Citera
2023-07-31, 21:08
Avstängd
Citat:
Det ändrar inte det faktumet att det är en försvinnande liten andel män av hela världens manliga bilförare från 15 år och uppåt som kan köra en Formel-1. Låt oss antaga att det finns totalt 500 miljoner män i hela världen som kan köra bil. 795 manliga F1-förare dividerat med antalet manliga bilförare. 0,000159 %, nästan 0.

så precis som med kvinnor som kör formulat 1 då nästan 0. väldigt imponerande att männen dominerar så totalt i bilkörning på högsta nivå.

Citat:
Angående Nobelpriset: trenden går mot fler kvinnliga nobelpristagare, även om det går sakta. Under de första 100 åren 1901-1999 delades totalt 20 Nobelpris ut till kvinnor (varav 11 inom fysik, kemi eller medicin). Under de senaste tio åren 2013 - 2022 har redan 23 pris tilldelats kvinnor, varav 13 i kemi-fysik-medicin, 2 i ekonomi och 8 i litteratur.

skrämande dålig utväxling 3 priser på 2 år... som 76-77. aja det är trångt i toppen oavsett könsdominans åt något håll på universitet/högskolar antar jag.

Citat:
En viktig förklaring till den kraftiga snedfördelningen till männens favör är att de upptäckter, som belönas med nobelpriset, gjordes för flera årtionden sedan. Det var under den tid då den manliga dominansen var mycket större än vad den är idag. Under de senaste 40 åren ökade andelen kvinnor bland toppforskare inom STEM. Det är därför vi ser kvinnliga nobelpristagare som idag är 50-60 år gamla. Alltså relativt unga för att bli nobelpristagare. Dessa kvinnor började sin forskarkarriär någon gång på 1980-1990-talet.
rimligt, kvinnor passerade män inom universitetsvärlden på i slutet på 70 talet början på 80 talet i stort sätt inom hela den industraliserade världen. endå märkligt att det ser ut som 76-77.

Citat:
Andelen kvinnor som forskar inom nobelämnena ligger idag i genomsnitt på 20-35 %, mer inom fysiologi/medicin än kemi och fysik. För över 100 år sedan fanns nästan inga kvinnliga forskare.

så inte ens där kan kvinnor komma ikapp, trots sattsningen. vi får hoppas att man inte gör samma misstag och "bestämmer" att kvinnor är bättre bilförare...

Citat:
Än idag är kvinnor kraftigt underrepresenterade i nomineringskommittéerna, särskilt inom ämnena fysik, kemi, fysiologi/medicin och ekonomi

Jo, det är trångt i toppen, och där huserar det mest män.
Citera
2023-07-31, 21:09
Medlem
Citat:
Män kör nästan dubbelt så många mil per år än kvinnor och ändå dog nästan fem gånger så många manliga än kvinnliga bilförare i trafiken (2018). Om manliga bilförare vore så skickliga som de vill påskina, varför dog inte endast dubbelt så många istället för nästan fem gånger. Märkligt det här, tycker inte du det, Porrky?

I rapporten ”Trafikanalys Vägtrafikskador 2018”:

Av de 324 personerna som omkom under 2018 omkom 100 personer (31 %) i singelolyckor med motorfordon. Vanligaste singelolyckan var med personbil (60 omkomna) följt av motorcykel singelolycka (23 omkomna).

Ditt påstående att 30 % av samtliga singelolyckor beräknas vara självmord är orimligt. Du kanske menar 30 % av alla singelolyckor med dödlig utgång. För det finns faktiskt förare som överlever denna typ av olycka. Det beror mycket på hastigheten. Krockar man i 30 km/h mot en lyktstolpe är det större chans att överleva.

Du kan inte dra några definitiva kausala slutsatser ifrån den där rapporten. Det bör du någonstans i ditt bakhuvud förstå.

324 dog 2018 i regelrätta vägtrafik olyckor (dödlig utgång) enligt polisrapportering. Siffran blir högre om man räknar in självmord.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-31 kl. 21:18.
Citera
2023-07-31, 21:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du kan inte dra några definitiva kausala slutsatser ifrån den där rapporten. Det bör du någonstans i ditt bakhuvud förstå.

324 dog 2018 i regelrätta vägtrafik olyckor (dödlig utgång) enligt polisrapportering. Siffran blir högre om man räknar in självmord.

Vi har trotts allt rätt många kvinliga förare på vägarna, och de är ju (subjektivt såväl som objektivt) inge vidare på att köra. så dels är det rimligt att fler män dör , om 10 kvinnor krashar in i 10 bilar så kommer det ju sitta män i en överväldigande majoritet av dessa, utöver då att det är mest män i trafiken...

synd att man inte gör som i usa och håller koll på vem som orsakar olyckor i trafiken.....
Citera
2023-07-31, 21:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Här vill du inte ens nämna att kvinnor är extremt överrepresenterade och du hävdar att kvinnor är bättre. Hur kommer det sig att du inte vill väga in att kvinnor är överrepresenterade här och även andra bakgrundsfaktorer?

''Two thirds of the 29,731 athletes in the International Equestrian Federation (FEI) database of competitors in the Olympics disciplines of dressage, eventing and jumping were females, with 83.10% in dressage, 73.175% in eventing and 61.311% in jumping, according to calculations by dressage-news.com as of Sept. 1.''

https://dressage-news.com/2019/09/02/is-equestrian-gender-equality-upset-by-female-domination-in-only-olympic-head-to-head-sports/

Här däremot så vill du absolut inte säga att män är bättre. Ser du problemet? Du kör med dubbla måttstockar. Du tar bara upp överrepresentationen när det går emot dina partiska åsikter eller tills någon pekar ut dem, annars inte. Var objektiv.

Jag är till skillnad från dig objektiv. Du är ny på forumet så rimligtvis har du bara läst de senaste inläggen som jag skrivit sedan sommaren 2021. Då kan du inte dra korrekta slutsatser av min ståndpunkt.

Läs gärna vad jag skrivit i (FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Du ser att jag tar upp könsfördelningen inom alla ”grenar” där män och kvinnor tävlar. Ju större urval, desto fler talanger. I hästdressyr lika väl som i rally.

Som vanligt läser du inte mellan raderna. Bara för att jag inte nämnt könsfördelningen bland de tävlande i hästdressyr, så betyder det inte att jag inte ville ta upp vare sig överrepresentationen eller bakgrundsfaktorer.
Citera
2023-07-31, 22:06
Medlem
Citat:
Jag är till skillnad från dig objektiv. Du är ny på forumet så rimligtvis har du bara läst de senaste inläggen som jag skrivit sedan sommaren 2021. Då kan du inte dra korrekta slutsatser av min ståndpunkt.

Läs gärna vad jag skrivit i (FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Du ser att jag tar upp könsfördelningen inom alla ”grenar” där män och kvinnor tävlar. Ju större urval, desto fler talanger. I hästdressyr lika väl som i rally.

Som vanligt läser du inte mellan raderna. Bara för att jag inte nämnt könsfördelningen bland de tävlande i hästdressyr, så betyder det inte att jag inte ville ta upp vare sig överrepresentationen eller bakgrundsfaktorer.

Varför klipper du saker ur sitt sammanhang om du är så ärlig? Jag uppmanar alla att läsa mina två citerade meddelanden nedanför.

Inte någonstans påpekar du att kvinnor vinner i dressyr kan bero på att de är överrepresenterade. Varför?

Du klippte bort det andra du skrev. Det är för att du gjorde bort dig. Varför länkar du inte till hela meddelandet som du skrev där skriver du ju tydligt att kvinnor är bättre i snitt än män som grupp på dressyr? Det är inget du har förmått att belägga. Ja, du må påstå att könsfördelningen har betydelse längre ner men lik förbannat så hävdade du att kvinnor är bättre än män som grupp på dressyr, den slutsatsen kan du inte dra bara sådär. Du valde att blunda för dressyren för du så gärna ville slänga in att kvinnor är bra på något

Varför tar du då upp det med kvinnor relaterat till dressyren? Är det för att sprida propaganda? Ja, det är det, tveklöst.

Inte heller svarar du på mina frågor i andra trådar, vi vet varför.

Är du så pantad så du tror jag ska sitta och läsa igenom dina tusentals inlägg för att förstå din position? Ge fan i att snacka om att kvinnor är bättre om du inte kan ta att män gör detsamma på liknande grunder . Inte ett ord ska du knysta om det.

''Här nedan är exempel på ”grenar” där kvinnor som grupp är bättre än män som grupp''. <----- obevisad slutsats.

Du må ha varit medveten om problemet med överrepresentation men du sket i att påpeka det här.

Citat:
(forts.)

Dressyr (ritt)

OS dressyr (ritt) 2016

Olympic Dressage Dominated by Women Again, Leads 3 Equestrian Disciplines Since 1984
...

For the 27 individual medals awarded in each of the three equestrian disciplines 24 went to women and three to men in dressage, 11 women and 16 men in eventing and three women and 24 men in jumping, the exact opposite of dressage...

Propaganda påstående ett. Obevisat påstående. Här försöker du vilseleda läsarna att kvinnorna är bättre. Varför nämner du ens det för annars?

Citat:
Trådens frågeställning är som bekant: ”Är kvinnor bättre än män på något?”. Svaret är att det finns flera områden där kvinnor i genomsnitt överträffar män. Här nedan är exempel på ”grenar” där kvinnor som grupp är bättre än män som grupp:

• Vighet (t ex rytmisk gymnastik, pole dance och hoola hooping)
• Ultramaraton-simning i öppet, KALLT vatten (< 20 grader)
• Pärldykning (Ama)
• Verbal förmåga (uttrycka sig muntligt och skriftligt, läsförståelse)
• Emotionella färdigheter
• Immunförsvar mot influensa
• Överlevnad vid svält, sjukdomar och andra extrema umbäranden
• Episodiskt minne
• Lukt- och smaksinne (t ex super-taster, vinprovning)
• Färgseende (förmåga att skilja på färger och se fler nyanser).
• Dressyr (ritt)
• Livslängd (centenarians över 100 år, nästan bara kvinnor är supercentenarians, 110 år eller äldre)

Propaganda påstående två. Här drar du en slutsats som du inte har förmått att objektivt bevisa. Du må ha varit medveten om problemet med överrepresentationen inom denna sport men du har helt klart blundat för verkligheten här i syfte att sprida propaganda och ditt ideologiska trams eller så var du bara omedveten om könsfördelningen.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-31 kl. 22:23.
Citera
2023-07-31, 22:26
Medlem
lupacs avatar
Citat:
så precis som med kvinnor som kör formulat 1 då nästan 0. väldigt imponerande att männen dominerar så totalt i bilkörning på högsta nivå.
200 i formel-1 män (OBS! högsta nivå) av 500 miljoner manliga bilförare i världen är inte heller så mycket att hurra över.

Citat:
skrämmande dålig utväxling 3 priser på 2 år... som 76-77. aja det är trångt i toppen oavsett könsdominans åt något håll på universitet/högskolar antar jag.

20 nobelpris på 100 år (1901-1999) motsvarar 0,2 pris per år.
23 nobelpris på 10 år (2003-2022) motsvarar 2,3 pris per år.

Jag räknar inte med fredspriset. 1977 fick en kvinna nobelpriset i medicin. Förresten ser jag nu att:

1983: Barbara McClintock (medicin)
1986: Rita Levi-Montalcini (medicin)
1988: Gertrude B. Elion (medicin)

Det kan faktiskt klumpa sig under vissa år att kvinnor får nobelpriset i något ämne.

Citat:
rimligt, kvinnor passerade män inom universitetsvärlden på i slutet på 70 talet början på 80 talet i stort sätt inom hela den industraliserade världen. endå märkligt att det ser ut som 76-77.
Det var då det! De män som fick nobelpriset under 1970-talet och tidigare var unga forskare under 1920-talet och då fanns i princip inga kvinnor som ägnade sig åt fysik, kemi och medicin på minst doktorsnivå. Det var först under 1980-1990-talet som många unga kvinnor påbörjade sin forskarkarriär inom de naturvetenskapliga ämnen fysik, kemi, medicin/fysiologi.

Citat:
så inte ens där kan kvinnor komma ikapp, trots sattsningen. vi får hoppas att man inte gör samma misstag och "bestämmer" att kvinnor är bättre bilförare...
Vi får hoppas att man inte gör samma misstag och ”bestämmer” att män är bättre bilförare som ni rabiata antifeminister gör ständigt och jämt.

Citat:
Jo, det är trångt i toppen, och där huserar det mest män.
I nomineringskommittéerna, ja!
Citera
2023-07-31, 23:12
Medlem
lupacs avatar
Citat:

De senaste fem åren har antalet självmord i vägtrafiken varierat mellan 23 och 36 personer, vilket i snitt är drygt tio % av alla dödsfall i trafiken.

Jag vet att från 2010 exkluderas självmord från officiell statistik om vägtrafikolyckor. Så det behöver du inte påpeka.
Citera
2023-08-01, 00:02
Medlem
Citat:
De senaste fem åren har antalet självmord i vägtrafiken varierat mellan 23 och 36 personer, vilket i snitt är drygt tio % av alla dödsfall i trafiken.

Jag vet att från 2010 exkluderas självmord från officiell statistik om vägtrafikolyckor. Så det behöver du inte påpeka.

Och du behöver inte påpeka något om statistik eller logik för mig då mina kunskaper är överlägsna dina .

Inga kausala slutsatser kan dras ifrån den AB artikel du skickade. Punkt slut.

Och du tror inte jag kan saker som du påpekar? Min sociala krets består av professorer och högpresterare. Själv är jag ett unikum. Och mig ska du lära? HAHA.
Citera
2023-08-01, 00:52
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Varför klipper du saker ur sitt sammanhang om du är så ärlig? Jag uppmanar alla att läsa mina två citerade meddelanden nedanför.

Inte någonstans påpekar du att kvinnor vinner i dressyr kan bero på att de är överrepresenterade. Varför?

Du klippte bort det andra du skrev. Det är för att du gjorde bort dig. Varför länkar du inte till hela meddelandet som du skrev där skriver du ju tydligt att kvinnor är bättre i snitt än män som grupp på dressyr? Det är inget du har förmått att belägga. Ja, du må påstå att könsfördelningen har betydelse längre ner men lik förbannat så hävdade du att kvinnor är bättre än män som grupp på dressyr, den slutsatsen kan du inte dra bara sådär. Du valde att blunda för dressyren för du så gärna ville slänga in att kvinnor är bra på något

Varför tar du då upp det med kvinnor relaterat till dressyren? Är det för att sprida propaganda? Ja, det är det, tveklöst.
...

Är du så pantad så du tror jag ska sitta och läsa igenom dina tusentals inlägg för att förstå din position? Ge fan i att snacka om att kvinnor är bättre om du inte kan ta att män gör detsamma på liknande grunder . Inte ett ord ska du knysta om det.

''Här nedan är exempel på ”grenar” där kvinnor som grupp är bättre än män som grupp''. <----- obevisad slutsats.

Du må ha varit medveten om problemet med överrepresentation men du sket i att påpeka det här.

Propaganda påstående ett. Obevisat påstående. Här försöker du vilseleda läsarna att kvinnorna är bättre. Varför nämner du ens det för annars?

Propaganda påstående två. Här drar du en slutsats som du inte har förmått att objektivt bevisa. Du må ha varit medveten om problemet med överrepresentationen inom denna sport men du har helt klart blundat för verkligheten här i syfte att sprida propaganda och ditt ideologiska trams eller så var du bara omedveten om könsfördelningen.
Men ge dig nu! Jag kan inte se att jag sprider propagandapåståenden. Du misstolkar allt jag skriver och lägger in värderingar som jag inte har.

Som du ser i det länkade inlägget (FB) Är kvinnor bättre än män på något? påpekar jag att det finns ”grenar” där män som grupp är bättre än kvinnor som grupp. Förresten kan jag lägga till ”överskattning av sin förmåga och kompetens” i listan.

När man skriver som grupp avser man ett genomsnitt. Man kan också skriva ”män är i snitt” bättre/sämre än kvinnor i snitt Kom dock ihåg att skillnaderna är större inom än mellan könen. Många kvinnor är bättre än män på att spela schack, många män är bättre än kvinnor på att spela harpa. För att nämna några exempel.

De punkter som jag tagit upp att kvinnor som grupp är bättre än män som grupp i vissa ”grenar” är vetenskapligt bevisade. Du kan själv kolla upp dem genom att läsa de studier som verifierat dessa. Men eftersom du blev så irriterad över att jag inte var tillräckligt tydlig i mina inlägg med att urvalet kvinnor i dressyr var mycket större än urvalet män, då stryker jag denna punkt från listan. Nöjd nu?

Ämnet handlar faktiskt om huruvida kvinnor är bättre på något än män. Trådstartarens ståndpunkt är att män är bättre än kvinnor på allt. Hade det varit tvärtom, så hade rasande antifeminister skrivit en flera sidor lång lista över ”grenar” där män som grupp är bättre än kvinnor som grupp och högst en halv lista över ”grenar” där kvinnor som grupp är bättre än män som grupp. På sin höjd föda barn och amma, kanske ett par egenskaper till. Du hade aldrig kommit med kritik med påståenden om obevisade slutsatser, propagandaspridning och ideologiskt trams.

Det är antifeministisk och misogyn propaganda som du så gärna vill sprida, t ex att män tänker mycket mer logiskt och lösningsorienterat. Ett obevisat påstående, faktiskt!
Citera
2023-08-01, 01:14
Medlem
lupacs avatar
Fet stil

Citat:
Och du behöver inte påpeka något om statistik eller logik för mig då mina kunskaper är överlägsna dina .

Inga kausala slutsatser kan dras ifrån den AB artikel du skickade. Punkt slut.

Och du tror inte jag kan saker som du påpekar? Min sociala krets består av professorer och högpresterare. Själv är jag ett unikum. Och mig ska du lära? HAHA.
Då lägger jag till de egenskaper där män som grupp är bättre än kvinnor som grupp:

• Överskattning av sin förmåga och kompetens (redan inlagd i föregående inlägg)
• Hybris
• Storhetsvansinne
• Arrogans
• Högfärd

Behöver jag nämna att män är överrepresenterade i dessa fem ”grenar”? Det är nog underförstått.

”Unikum”, du? Alla dessa fem egenskaper på en gång.
Senast redigerad av lupac 2023-08-01 kl. 01:18. Anledning: Glömde feta vissa ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in