2023-07-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det handlar väl inte om att inte vill veta av. Om Gud finns så vore det väl superhäftigt. Men det saknas helt belägg för att så skulle vara fallet.
Gud vill inte att onda människor får kunskap och kan leva för evigt. Därför spärrade han tillgången till Eden och begränsade vår livslängd till 120 år.
Citera
2023-07-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanHarDuGjort
Att du kallar folk idioter för att de inte håller med dig diskvalificerar dig från att tas på allvar. Du tror ju att gud uppstod ur tomma intet, och det är väl i så fall lika idiotiskt.
Ja, det är svårt för dödliga varelser att förstå att Gud kan ha funnits för alltid.
Citera
2023-07-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, det är svårt för dödliga varelser att förstå att Gud kan ha funnits för alltid.

Att du tror att du måste motbevisas visar ju att du börjar i fel ände.

Mormoner blir oftast tränade i att motbevisa andra religioner, och det ironiska är att många fler av dem blir ateister som en konsekvens.

Så ja, det är svårt att förstå hur vanliga dödliga kan vara så okritiska till sin egen favoritbok, men inte andras.
Citera
2023-07-28, 17:17
Medlem
Citat:
Att du tror att du måste motbevisas visar ju att du börjar i fel ände.

Mormoner blir oftast tränade i att motbevisa andra religioner, och det ironiska är att många fler av dem blir ateister som en konsekvens.

Så ja, det är svårt att förstå hur vanliga dödliga kan vara så okritiska till sin egen favoritbok, men inte andras.
Du är välkommen att försöka motbevisa mig. Få har lyckats.

Jag är ingen mormon.

Big bang teorin förklarar inte heller sitt ursprung eller vad som triggade explosionen.
Citera
2023-07-28, 17:18
Medlem
Citat:
Gud vill inte att onda människor får kunskap och kan leva för evigt. Därför spärrade han tillgången till Eden och begränsade vår livslängd till 120 år.

Givet att detta är sant, vad får någon att bli ond till att börja med?
Citera
2023-07-28, 17:21
Medlem
Citat:

Varför har det funnits så många onda människor i kyrkor om detta är sant? Varför räknas man som ond av att äta en frukt som satts i en perfekt skapelse? Är det inte ologiskt att skapa en defekt i ett paradis?

Svaret kommer säkert för att testa människan.

Varför är det nödvändigt? Är gud uttråkad för det är som att vara en unge med ett förstoringsglas som bränner myror?

Bibeln är väldigt ologisk och motsägelsefull.
Citera
2023-07-28, 17:23
Medlem
Citat:
Du är välkommen att försöka motbevisa mig. Få har lyckats.

Jag är ingen mormon.

Big bang teorin förklarar inte heller sitt ursprung eller vad som triggade explosionen.

Det är svårt att motbevisa någon som inte accepterar verkligheten. Det spelar inte mycket roll hur mycket man argumenterar emot och mycket bevis som finns.

För övrigt är det ingen som lyckats bevisa för mig att gud existerar eller att bibeln är sann.
Senast redigerad av VadFanHarDuGjort 2023-07-28 kl. 17:27.
Citera
2023-07-28, 17:30
Medlem
Citat:
Varför vill du inte tro på vad profetetna har sagt?

Hur kan någon vara så dum som du och tro att hon är vis?

Du använder det ynkligaste av alla argument, "varför vill du inte tro det som jag tror (och som du tydligen anser att 'profeterna' säger")?

Okej, här är en motfråga. Du har hört talas om Profeten? Profeten med stort P, alltså Muhammed? Han som skapade islam, som minst en miljard människor tror på, och som är världens snabbast växande religion.

Hur kan du vara så dum att du inte tror på honom?
Citera
2023-07-28, 17:38
Medlem
Citat:
Det är svårt att motbevisa någon som inte accepterar verkligheten. Det spelar inte mycket roll hur mycket man argumenterar emot och mycket bevis som finns.

För övrigt är det ingen som lyckats bevisa för mig att gud existerar eller att bibeln är sann.

Jag trodde sanna vetenskapsmän och filosofer hade en ödmjuk förhållning till verkligheten. Det finns flera epistemiska teorier, inte bara en. Hur ser du på möjligheten att använda idéer och kunskap som verktyg till problemlösning, snarare än som saker som nödvändigtvis måste korrespondera till en empirisk verklighet?
Citera
2023-07-28, 17:42
Medlem
Citat:
Det skulle vara ett brott, olaga tvång t ex om Gud skulle tvinga folk att tro på honom.

Det är mycket du inte förstår.

Olaga tvång, vad menar du med det?

Om man är religiös så tror man väl att det är Gud som skriver lagarna?

Har Gud stiftat sina egna lagar så att han inte får visa människorna tydligt och klart vad han vill att de ska göra? Enligt Pew Research Center, så var det bara 31,5% av världens befolkning som var kristna år 2012. Jag tror inte att andelen kristna har ökat våldsamt sedan dess.

https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/7/2012/12/01_groups.png

Hur kan Gud acceptera att nästan 70% av världens befolkning "tror fel", och att ganska många aldrig ens får chansen att konvertera till kristendom (t.ex. de som bor i muslimska länder)?

Har Gud stiftat sådana lagar som förbjuder honom att visa världens muslimer att de tror fel (under förutsättning att Gud är kristen)?

Ser han fram emot att plåga och straffa flera miljarder människor därför att de inte har trott på honom, eller för att de har trott fel?
Citera
2023-07-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jag trodde sanna vetenskapsmän och filosofer hade en ödmjuk förhållning till verkligheten. Det finns flera epistemiska teorier, inte bara en.

Det är ju inte som om du är öppen för andra religioner som möjlighet, så jag förstår inte varför du ens tar upp detta. Det får bara dig själv att verka hjärntvättad.
Citera
2023-07-28, 17:52
Medlem
Citat:
Har du inte sett skapelsen? Allt vi människor gör kräver kunskap och intelligens, ändå hävdar idioter att allting kommit till av en slump.

Här är en bild som Hubbleteleskopet har fotograferat av en liten, liten del av "skapelsen". Alla de här galaxerna som du ser i bilden ligger på hisnande avstånd från oss, i allmänhet på flera miljarder ljusårs avstånd.

https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2014/06/04/12/v2-hs-2014-27-a-large_web.jpg?width=1200&height=1200&fit=crop

Varför skapade Gud alla de här galaxerna? Vad skulle han ha dem till?

Alternativt, om Gud inte skapade alla de här galaxerna, varifrån kommer de då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in