2023-07-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har svarat flera gånger men eftersom det är OT så har det rensats för tråden handlar inte om mig. Men jag tror inte på gud, nej, men kanske när jag blir gammal. Jag har aldrig läst bibeln, men eftersom den funnits överallt i samhället under alla mina levnadsår, även i ordförrådet bland ateister i tråden, så kan jag ändå mycket om den fantastiska boken. Precis som alla andra som läser här och är bibel-förnekare. Det är som att förneka lagboken för att man är brottsling.

Det verka som att du bara fortsätter bara att tramsa om man ska vara ärlig.

Det är ingen som ifrågasätter att boken existerar. Inte heller om den påverkat samhället utan om det som står däri är sant eller inte och om det inte är det du tänker diskutera så bör du lämna tråden eftersom du helt enkelt är OT! Tråden handlar om huruvida en gud finns eller ej och Jesus påstådda liv/död

Så hur ska du ha det? Menar du att det som står i bibeln om detta är sant?
Citera
2023-07-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanHarDuGjort
Det är ju inte som om du är öppen för andra religioner som möjlighet, så jag förstår inte varför du ens tar upp detta. Det får bara dig själv att verka hjärntvättad.

En hjärntvättat person är väl dogmatisk per definition. Jag är inte dogmatisk eftersom jag är villig att utvärdera idéer utifrån flera aspekter, inte bara empirisk korrespondens till en materiell verklighet. Matematik är inte empiriskt. Moral är inte empiriskt. Skönhet är inte empiriskt.
Citera
2023-07-28, 18:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det verka som att du bara fortsätter bara att tramsa om man ska vara ärlig.

Det är ingen som ifrågasätter att boken existerar. Inte heller om den påverkat samhället utan om det som står däri är sant eller inte och om det inte är det du tänker diskutera så bör du lämna tråden eftersom du helt enkelt är OT! Tråden handlar om huruvida en gud finns eller ej och Jesus påstådda liv/död

Så hur ska du ha det? Menar du att det som står i bibeln om detta är sant?
Svaret på frågan "finns gud eller ej" fick du precis i tråden, citat från bibeln. Samma svar för Jesus.

"Gud visar sig bara för de som tror, inte för världen (Joh 14:22)."

Notera analogin med matematik. Om jag som matematiker visar dig en integralkalkyl, är den sann? Det kan du inte veta om du inte är matematiker, jag kan ju ljuga. Du får lita på mig. Eller inte. Men du kommer aldrig att VETA om du inte blir matematiker.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-28 kl. 18:19.
Citera
2023-07-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
En hjärntvättat person är väl dogmatisk per definition. Jag är inte dogmatisk eftersom jag är villig att utvärdera idéer utifrån flera aspekter, inte bara empirisk korrespondens till en materiell verklighet. Matematik är inte empiriskt. Moral är inte empiriskt. Skönhet är inte empiriskt.

Men om det är så, så borde du överväga faktumet att när du gör ett påstående så ligger bevisbördan på dig, men du utgår från att ha rätt, så det finns väldigt lite intellektuell ärlighet i detta.

Jag skulle kunna påstå att jag är Jesus pånyttfödd och kräva att du motbevisar mig. Det är en absurd inställning, och det är inte så den vetenskapliga metoden fungerar.

Om jag säger att du måste bevisa att bibeln är sann. Vilket är inte är en motbevisning, så måste du också använda andra källor än bibeln. Att säga att det räcker och att bevisbördan ligger på andra är dogmatiskt.
Senast redigerad av VadFanHarDuGjort 2023-07-28 kl. 18:23.
Citera
2023-07-28, 18:22
Medlem
Citat:
Givet att detta är sant, vad får någon att bli ond till att börja med?
Deras egna tankar.
Citera
2023-07-28, 18:24
Medlem
Citat:
Men om det är så, så borde du överväga faktumet att när du gör ett påstående så ligger bevisbördan på dig, men du utgår från att ha rätt, så det finns väldigt lite intellektuell ärlighet i detta.

Jag skulle kunna påstå att jag är Jesus pånyttfödd och kräva att du motbevisar mig. Det är en absurd inställning, och det är inte så den vetenskapliga metoden fungerar.

Jag har presenterat bevis, men så fort mer bevis presenteras så justeras bevisbördan på andra sidan till att kräva mer belägg. Exempelvis så frågas först om att Jesus existerat. När detta är bevisat så frågas det om att bevisa att han blev korsfäst. Därefter att hans grav var tom. Därefter att han återuppstod. Jag tror inte det finns något belägg som uppnår vissas krav i denna frågan. Så fort ett bevis presenteras så blir kravet på bevis högre. I slutändan vill de se en återuppståndelse med egna ögon, och även då skulle skeptiker säga att han inte verkligen var död till att börja med. Därför är det viktiga egentligen att tro på det som löser problem vilket är den pragmatiska sanningsteorin: att tolka en idé utifrån dess praktiska effekter som avser konkreta handlingar.

Nietzsche förstod att den praktiska effekten av en förlust av tro skulle vara depression och meningslöshet. Det vad var han menade med att Gud är död. Det är det aktuella problemet i västvärlden. Det spelar ingen roll vad den empiriska verkligheten är om vi inte kan försvara vår moral, inte kan veta vilken handling som är rätt och i slutändan dör och tvinar bort i bottenlös nihilism.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-28 kl. 18:27.
Citera
2023-07-28, 18:26
Medlem
Citat:
Jag har presenterat bevis, men så fort mer bevis presenteras så justeras bevisbördan på andra sidan till att kräva mer belägg. Exempelvis så frågas först om att Jesus existerat. När detta är bevisat så frågas det om att bevisa att han blev korsfäst. Därefter att hans grav var tom. Därefter att han återuppstod. Jag tror inte det finns något belägg som uppnår vissas krav i denna frågan. Så fort ett bevis presenteras så blir kravet på bevis högre. I slutändan vill de se en återuppståndelse med egna ögon, och även då skulle skeptiker säga att han inte verkligen var död till att börja med. Därför är det viktiga egentligen att tro på det som löser problem vilket är den pragmatiska sanningsteorin: att tolka en idé utifrån dess praktiska effekter som avser konkreta handlingar.

Du har serverat en massa påståenden. Var är bevisen?
Citera
2023-07-28, 18:29
Medlem
Citat:
Varför har det funnits så många onda människor i kyrkor om detta är sant? Varför räknas man som ond av att äta en frukt som satts i en perfekt skapelse? Är det inte ologiskt att skapa en defekt i ett paradis?

Svaret kommer säkert för att testa människan.

Varför är det nödvändigt? Är gud uttråkad för det är som att vara en unge med ett förstoringsglas som bränner myror?

Bibeln är väldigt ologisk och motsägelsefull.
Men de onda avfaller från tron.

De hade brutit mot ett bud, det är inte säkert att de räknades som obotliga syndare. Är det ologiskt att kräva lydnad?

och han svarade: »Ni har fått gåvan att lära känna Guds rikes hemligheter, men de andra får dem som liknelser, för att de inte skall se, fast de ser, och inte förstå, fast de hör. Luk 8:10

För att vara övertydlig: Du förstår inte för att Gud inte vill ha dig i Guds rike.
Citera
2023-07-28, 18:31
Medlem
Citat:
Du har serverat en massa påståenden. Var är bevisen?

Huvudsakligen i dessa inlägg
(FB) Ateister! Om Jesus inte är Gud, varför var hans grav tom?

Vad är kraven för dina bevis? Att se en återuppståndelse med egna ögon? Vad skulle i så fall vara speciellt med en återuppståndelse, om det är en händelse som alla kan se?
Citera
2023-07-28, 18:31
Medlem
Citat:
Det är svårt att motbevisa någon som inte accepterar verkligheten. Det spelar inte mycket roll hur mycket man argumenterar emot och mycket bevis som finns.

För övrigt är det ingen som lyckats bevisa för mig att gud existerar eller att bibeln är sann.
Du menar DIN verklighet. Du har inte ens försökt motbevisa bibeln.
Citera
2023-07-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Du använder det ynkligaste av alla argument, "varför vill du inte tro det som jag tror (och som du tydligen anser att 'profeterna' säger")?

Okej, här är en motfråga. Du har hört talas om Profeten? Profeten med stort P, alltså Muhammed? Han som skapade islam, som minst en miljard människor tror på, och som är världens snabbast växande religion.

Hur kan du vara så dum att du inte tror på honom?
Jag tror att Muhammed var en profet.
Citera
2023-07-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du menar DIN verklighet. Du har inte ens försökt motbevisa bibeln.

Du har aldrig motbevisat att jag inte är gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in