2023-07-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Matematik är inte empirisk. Matematiken är rationalistisk, det vill säga den handlar om att ta logiska steg från satser. Du har aldrig sett talet 2, eller hur? Än mindre har du sett talet pi. De deistiska argumenten för Gud är inte annorlunda. Det finns alltså en rent rationalistisk teologi, som inte beror av vittnesmål eller empiri. Det ontologiska argumentet är ett klassiskt exempel.

1. Gud är den mäktigaste tänkbara varelsen (premiss)
2. Existens är en nödvändig egenskap för den mäktigaste tänkbara varelsen (premiss)
3. Alltså existerar Gud (slutsats)
Och jag försöker förklara för dig som är en påstådd matematiker att matematik inte är empiriskt. Det är klockren logik, sanning som inget annat.

Förstår att du anser att matematik är mystiskt, men inte om du är en matematiker. Då blir det bara galet.

Och dina evidens? för att Gud finns är inte hållbara.
Citera
2023-07-28, 16:39
Medlem
Citat:
Matematik handlar inte om evidens utan om teoretiska, deduktiva resonemang. Matematik är inte en empirisk disciplin.
Precis. Något som inte alla riktigt kan förstå.

Att jag tog upp evidens berodde på att man kanske ska kunna ge några sådana om man vill påvisa att Gud finns. Inte gällande matematik.
Citera
2023-07-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och jag försöker förklara för dig som är en påstådd matematiker att matematik inte är empiriskt. Det är klockren logik, sanning som inget annat.

Förstår att du anser att matematik är mystiskt, men inte om du är en matematiker. Då blir det bara galet.

Jag har inte påstått att jag är en matematiker eller att matematik är mystiskt. Bara att det är rationalistiskt, och att allt som är sant behöver inte ha en empirisk förklaring som korresponderar till en observation av något materiellt.
Citera
2023-07-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Därför att det finns folk som inte vill veta av Gud, precis som jag skrev från början men du inte fattade.
Det handlar väl inte om att inte vill veta av. Om Gud finns så vore det väl superhäftigt. Men det saknas helt belägg för att så skulle vara fallet.
Citera
2023-07-28, 16:45
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att jag är en matematiker eller att matematik är mystiskt. Bara att det är rationalistiskt, och att allt som är sant behöver inte ha en empirisk förklaring som korresponderar till en observation av något materiellt.
Sorry, det var antagligen någon annan som påstod att hen var matematiker.

Testa att justera in din AI lite.
Citera
2023-07-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Anden är Herren - javisst, den tredje gudomspersonen är Herren lika mycket som Fadern och Sonen är det. Namnet JHWH (HERREN) tillkommer alla tre gudomspersonerna.
Yahweh är Fadern. Sonen sitter på Guds högra sida.

Så lyder Herrens ord till min härskare: Sätt dig på min högra sida Ps 110:1

Sonen blev inbjuden, han satt inte på Guds tron från tidernas begynnelse.

Efter uppståndelsen tog han plats på Guds högra sida igen.

När herren Jesus hade talat till dem blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida. Mark 16:19

Sonen hat FÅTT all makt. Av Fadern.

samma makt som jag har FÅTT av min Fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan. Upp 2:28

Läs också Ps 45:8 där det står att Fadern smorde honom till Gud. Och därför kallas Sonen den Smorde.

Treenigheten är en falsk doktrin.
Citera
2023-07-28, 16:48
Medlem
Det finns ingen bild på den tomma graven, därför kan man inte vara säker på att det är sant att den var tom eller att den ens har funnits.
Citera
2023-07-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Har du inte sett skapelsen? Allt vi människor gör kräver kunskap och intelligens, ändå hävdar idioter att allting kommit till av en slump.

Att du kallar folk idioter för att de inte håller med dig diskvalificerar dig från att tas på allvar. Du tror ju att gud uppstod ur tomma intet, och det är väl i så fall lika idiotiskt.
Citera
2023-07-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Syftet var att ändra reglerna så att det skulle bli enklare att sprida kristendomen till ickejudar.

Apg 15:19
"Därför anser jag att vi inte ska göra det svårt för de hedningar som vänder sig till Gud"

Ingenstans står det att DHA var inblandad i det beslutet.
För att inte tynga deras samveten som brutit mot lagen i hela sitt liv.

Han fick ett okej av Gud genom Guds ande. Apg 15:28
Citera
2023-07-28, 16:55
Medlem
Citat:
Sorry, det var antagligen någon annan som påstod att hen var matematiker.

Testa att justera in din AI lite.

Vad pratar du om?
Citera
2023-07-28, 16:56
Medlem
Citat:

Dessutom behöver detta inte vara empiriskt för att vara sant. Men om du har två äpplen och äter ett så finns det ett äpple kvar, och det är väl ändå empiriskt om något.

Vi kan ju till exempel veta vad ett bord är som ett abstrakt koncept och genom slutsatser. Ett bord upphör ju inte att vara ett bord för att det har tre eller fem ben.

Galet att det ens behöver påpekas för dessa religiösa tokar.
Citera
2023-07-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanHarDuGjort
Dessutom behöver detta inte vara empiriskt för att vara sant. Men om du har två äpplen och äter ett så finns det ett äpple kvar, och det är väl ändå empiriskt om något.

Vi kan ju till exempel veta vad ett bord är som ett abstrakt koncept och genom slutsatser. Ett bord upphör ju inte att vara ett bord för att det har tre eller fem ben.

Galet att det ens behöver påpekas för dessa religiösa tokar.
Matematik är inte empiriskt. Det är sanning och bevis.

Nu handlar dock tråden om bevis eller kanske evidens, om att Jesus funnits och att Gud finns. Varför graven skulle vara tom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in