2023-07-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
För att det finns bilar även om man avsyr dem. Du tänker precis som de som tror på medium.

Ditt filosofiska tänk fungerar inte när du ska bevisa något. Men helt okej att du funderar och tror.
Det skulle vara ett brott, olaga tvång t ex om Gud skulle tvinga folk att tro på honom.

Det är mycket du inte förstår.
Citera
2023-07-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eftersom jag sannolikt är den enda matematiker du någonsin samtalat med så blir ditt påstående bara larvigt.

Att du inte ens tror på en matematiker på FB visar att du tvivlar på allt. Men jag behöver inte längre försvara bibeln. Det finns människor, ca 10% av alla, som betvivlar allt. Och inget fel med det.
Om du verkligen är matematiker så vet du att matematik är det enda riktigt sanna. Det finns egentligen inget annat där bevis verkligen kan presenteras. Även om jag ber dig om bevis för Guds existens.

Men vi kan väl säga att du får presentera evidens istället. Och din långa lista funkar inte.
Citera
2023-07-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanHarDuGjort
Varför skulle en allsmäktig gud inte skapa tillräckligt med bevis så att folk inte kunde tvivla på hens existens?
Har du inte sett skapelsen? Allt vi människor gör kräver kunskap och intelligens, ändå hävdar idioter att allting kommit till av en slump.
Citera
2023-07-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det skulle vara ett brott, olaga tvång t ex om Gud skulle tvinga folk att tro på honom.

Det är mycket du inte förstår.
Varför skulle det vara ett tvång att påvisa att något stämmer? Är det olaga tvång att påvisa att vatten släcker törst?
Citera
2023-07-28, 16:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du snurrar ihop saker.

Hade du några belägg för att Jesus funnits eller för att Gud finns, eller inte? Det är vad tråden handlar om. Inte vad du fantiserar ihop gällande vad jag skulle anse.

Jag använder "troligen" för att man aldrig kan veta. Du kan inte heller veta, men du är sjukt tvärsäker ändå. Sånt är bara galet.
Måhända kan DU aldrig veta någonting, för att du - i så fall - är en principiell skeptiker. Men det är DU. Du kan fortsätta att "tro", men jag tycker att du ska sluta posera här och gorma mot kristen tro, som är av gudomligt ursprung och är en gudomlig, gudagiven visshet.

Loser!
Citera
2023-07-28, 16:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17
...
Anden är Herren - javisst, den tredje gudomspersonen är Herren lika mycket som Fadern och Sonen är det. Namnet JHWH (HERREN) tillkommer alla tre gudomspersonerna.
Citera
2023-07-28, 16:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Gud visar sig bara för de som tror, inte för världen (Joh 14:22).
Bibeln förklarar (naturligtvis) perfekt det jag försökt få fram till tvivlarna.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-28 kl. 16:28.
Citera
2023-07-28, 16:24
Medlem
Citat:
En matematiker diskuterar inte som du. Matematik är logik och sann.

En tro kan såklart vara sann, men det innebär inte att Jesus funnits och att Gud finns. Och det är vad tråden handlar om.

Matematik är inte empirisk. Matematiken är rationalistisk, det vill säga den handlar om att ta logiska steg från satser. Du har aldrig sett talet 2, eller hur? Än mindre har du sett talet pi. De deistiska argumenten för Gud är inte annorlunda. Det finns alltså en rent rationalistisk teologi, som inte beror av vittnesmål eller empiri. Det ontologiska argumentet är ett klassiskt exempel.

1. Gud är den mäktigaste tänkbara varelsen (premiss)
2. Existens är en nödvändig egenskap för den mäktigaste tänkbara varelsen (premiss)
3. Alltså existerar Gud (slutsats)
Citera
2023-07-28, 16:24
Medlem
Citat:
Om du verkligen är matematiker så vet du att matematik är det enda riktigt sanna. Det finns egentligen inget annat där bevis verkligen kan presenteras. Även om jag ber dig om bevis för Guds existens.

Men vi kan väl säga att du får presentera evidens istället. Och din långa lista funkar inte.

Matematik handlar inte om evidens utan om teoretiska, deduktiva resonemang. Matematik är inte en empirisk disciplin.
Citera
2023-07-28, 16:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Syftet var att eliminera dåligt samvete som tydligt framgår i 1Kor 8.

Syftet var att ändra reglerna så att det skulle bli enklare att sprida kristendomen till ickejudar.

Apg 15:19
"Därför anser jag att vi inte ska göra det svårt för de hedningar som vänder sig till Gud"

Ingenstans står det att DHA var inblandad i det beslutet.
Citera
2023-07-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Måhända kan DU aldrig veta någonting, för att du - i så fall - är en principiell skeptiker. Men det är DU. Du kan fortsätta att "tro", men jag tycker att du ska sluta posera här och gorma mot kristen tro, som är av gudomligt ursprung och är en gudomlig, gudagiven visshet.

Loser!
Det är okej att du tror, men det är inte okej att du påstår saker som inte kan bevisas. Din tro sitter i ditt huvud, och det accepterar jag. Men inte att du påstår att det finns en Gud om du inte kan påvisa det.
Citera
2023-07-28, 16:35
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara ett tvång att påvisa att något stämmer? Är det olaga tvång att påvisa att vatten släcker törst?
Därför att det finns folk som inte vill veta av Gud, precis som jag skrev från början men du inte fattade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in