2023-07-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
En människa hade inte kunnat flytta på stenen framför graven (Mark 16). Han fick hjälp av en ängel.
Jo, och den snubben litar du till fullo på? Tänk om han var mutad? Full? Påverkad? Ljög?
Citera
2023-07-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ängeln som rullade bort stenen framför graven skrämde vakterna (Matt 28). Jesus visade sig aldrig vid graven.

Det var aldrig romarnas avsikt att visa upp kroppen.

Jag påstod inte att det var deras avsikt utan att det hade varit det starkaste och enklaste sättet att motbevisa kristendomen i fall kroppen var kvar. Men eftersom kroppen inte var kvar så kunde de inte visa upp den.
Citera
2023-07-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jo, och den snubben litar du till fullo på? Tänk om han var mutad? Full? Påverkad? Ljög?

Han dog under tortyr utan att ge upp.
Citera
2023-07-25, 21:44
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.

Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.

Så hur förklarar ni det?

Om det finns en Gud undrar jag mest varför han inte hjälpte sin son, Jesus. Utan istället lät honom plågas ihjäl på ett kors.

Jesus sa väl också Varför har du övergivit mig.
Citera
2023-07-25, 21:47
Medlem
Citat:
Han dog under tortyr utan att ge upp.
Fast det vet vare sig du, jag eller någon annan.

Det är vad vissa har skrivit. Vet du om det finns något skriftligt som motsäger det?

Vet du att han ens gick uppför Via Dolorosa? Btw, så har faktiskt jag gjort det. Dessutom varit vid Klagomuren, övernattat på ett hotell vid Oljeberget, besökt "födelsegrottan" i Betlehem, och badat i Röda havet och sett Genesarets sjö
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-25 kl. 21:50.
Citera
2023-07-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Om det finns en Gud undrar jag mest varför han inte hjälpte sin son, Jesus. Utan istället lät honom plågas ihjäl på ett kors.

Du utgår från att Gud borde agera på ett visst sätt, det vill säga följa en viss moral. Eftersom Gud är definitionen av morallagen så blir det en motstridig frågeställning. Att Jesus frågade varför han var övergiven ser jag som ett uttryck för det tvivel som alltid kommer finnas hos människor, till och med hos de bästa av oss. Jesus var ju en människa trots allt. Han fick frestelser, erektioner och sånt precis som oss andra.
Citera
2023-07-25, 21:52
Medlem
Citat:
Du utgår från att Gud borde agera på ett visst sätt, det vill säga följa en viss moral. Eftersom Gud är definitionen av morallagen så blir det en motstridig frågeställning. Att Jesus frågade varför han var övergiven ser jag som ett uttryck för det tvivel som alltid kommer finnas hos människor, till och med hos de bästa av oss. Jesus var ju en människa trots allt. Han fick frestelser, erektioner och sånt precis som oss andra.

Då är vi alla Jesus? varför höja just han och inte kalle karlsson från arjeplog?
Citera
2023-07-25, 21:53
Medlem
Citat:
Jag påstod inte att det var deras avsikt utan att det hade varit det starkaste och enklaste sättet att motbevisa kristendomen i fall kroppen var kvar. Men eftersom kroppen inte var kvar så kunde de inte visa upp den.
Det var i den judiska elitens intresse att visa upp kroppen, inte romarnas. De gick till Pilatus, inte tvärtom.
Citera
2023-07-25, 21:54
Medlem
Citat:
De ville förhindra det för att de tyckte det var bedrägeri.

Matteus 28:11-15

Citat:
11 The women went to tell the followers. At the same time, some of the soldiers who were guarding the tomb went into the city. They went to tell the leading priests everything that happened. 12 Then the priests met with the older Jewish leaders and made a plan. They paid the soldiers a lot of money 13 and said to them, “Tell the people that Jesus’ followers came during the night and stole the body while you were sleeping. 14 If the governor hears about this, we will talk to him and keep you out of trouble.” 15 So the soldiers kept the money and obeyed the priests. And that story is still spread among the Jews even today.

Denna text redogör för händelser som skedde EFTER att ordet om Jesus uppståndelse börjat spridas. Judarna gör en plan och sprider en lögn om att kroppen har blivit stulen. Soldaterna blir mutade till att sprida denna berättelse.
Citera
2023-07-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara

Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp? Men hur skulle då skrifterna kunna uppfyllas som säger att detta måste hända?« Matt 26

För att uppfylla profetior.
Citera
2023-07-25, 21:58
Medlem
Citat:
Det var i den judiska elitens intresse att visa upp kroppen, inte romarnas. De gick till Pilatus, inte tvärtom.

Allt som gav sken av att upprätthålla ordning i imperiet var i romarnas intresse. En ny, envis, bråkig sekt som upphöjer en man till Gud kan lätt slås hål på genom att visa upp kroppen som inte borde finnas. Det är inte så kostsamt att visa upp en kropp.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-25 kl. 22:00.
Citera
2023-07-25, 22:00
Medlem
Citat:
Matteus 28:11-15

Denna text redogör för händelser som skedde EFTER att ordet om Jesus uppståndelse börjat spridas. Judarna gör en plan och sprider en lögn om att kroppen har blivit stulen. Soldaterna blir mutade till att sprida denna berättelse.
Varför envisas du med att romarna skulle visa upp kroppen då? Det var den judiska eliten hela vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in