Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Jesus lärjungar vittnade om Jesus uppståndelse. Många av dem tvivlade först på honom, men efter uppståndelsen höll de fast vid vittnesmålet även under hot och tortyr. Paulus kände flera av de andra lärjungarna och uppger i Korintierbreven 1 att det är uppståndelsen som han och de andra lärjungarna predikar om. Den muntliga traditionen innehåller bland annat Paulus trosbekännelse för Jesu död och uppståndelse (1 Korinterbrevet): Alla fyra evangelier skrevs inom det första seklet. Det finns även en skriftlig tradition som utgår från att lärjungarna har bevittnat uppståndelsen.
Paulus, en tidigare fiende mot kristendom, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jakob, Jesus broder och en tidigare kritiker, blev omvänd efter att ha vittnat om uppståndelsen.
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.
Anklagelsen att de kristna skulle ha stulit kroppen är osannolik. Många av de tidiga kristna dog under svår tortyr. Men inga av apostlarna gav upp sin tro eller uppgav att de hade ljugit om uppståndelsen eller om kroppen.
Så hur förklarar ni det?
Nu är jag en rätt kass ateist men kastar mig in. Källorna för Jesu liv är skrivna av folk som ansåg att han var guds son, som hade "investerat" i hans roll som guds son. Så deras fakta är inte helt ... hundra kan vi säga. Rent källkritiskt finns det en massa att gräva i där. Att hans kroppa las i en grotta med en stor sten framför och sen försvinner är ju litet skumt inte bara med tanke på hur begravningssederna var, eller att det är en direkt kopia av andra gudomar som ska ha försvunnit på samma sätt.
Vad som är tretusen gånger mer rafflande är "Eli Eli Lama Sabachtani?" ("Min gud min gud varför har du övergivit mig?") en av dom sista orden Jesus säger på korset. Rapporterat av folk som följde honom - vilket gör det ju sjukt spännande. Speciellt med hur orden "fader" och "gud" blandades så enormt.
Obereonde vad, det finns ingen exakt text kvar. Bibeln var kraftigt redigerad bara några hundra år efter Jesu död. En av dom största textmassorna är Paulus som ju aldrig träffade Jesus. Alltså fysiskt. Han var också den som spred kristendomen till Romarriket och vidare och tog bort en herrans massa lagar kring vad kristna var och inte var. Plus grundade den Platonistiska Kristendomen i konflikt med dom andra apostlarna (i teori eftersom inget säger att han träffade nån av dom).
Ur Paulus springer inte bara den Romerska kristendomen, utan också formationen av kyrkan, centraliseringen av idéerna och synen på det andliga som en grundbult för kristendomen som är enormt mycket viktigare än det fysiska.
Den tidiga kristendomen är otroligt spännande som historisk rörelse så är ett fascinerande ämne.
DÄREMOT vad du tror på är det du bör tro på. Kör på. Så inget ont om din tro!