2023-07-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Varför envisas du med att romarna skulle visa upp kroppen då? Det var den judiska eliten hela vägen.

Judiska eliten fick romarna att korsfästa Honom. De kunde få dem att visa upp kroppen också. Hur svårt ska det vara?
Citera
2023-07-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Allt som gav sken av att upprätthålla ordning i imperiet var i romarnas intresse. En ny, envis, bråkig sekt som upphöjer en man till Gud kan lätt slås hål på genom att visa upp kroppen som inte borde finnas. Det är inte så kostsamt att visa upp en kropp.
Romarna var inte intresserade av religion. Han blev oskyldigt dömd utan att ha begått något brott enligt romersk lag.
Citera
2023-07-25, 22:07
Medlem
Citat:
Judiska eliten fick romarna att korsfästa Honom. De kunde få dem att visa upp kroppen också. Hur svårt ska det vara?
Du spekulerar bara.
Citera
2023-07-25, 22:08
Medlem
Citat:
Romarna var inte intresserade av religion. Han blev oskyldigt dömd utan att ha begått något brott enligt romersk lag.

Vad argumenterar du om egentligen?

Det jag skrev i TS var
Citat:
Jesus grav påfanns tom efter hans död. Om romarna eller judarna ville negera hela kristendomen så kunde de bara ha visat hans kropp i offentligheten. Trots det så uppvisades den aldrig. Inte ens historiker som ställde sig kritiska mot kristendomen (exv. Celsus) rapporterar något sådant. Allt utom en tom grav hade varit förödande för kristendomen. Icke-kristna källor är på kristendomens sida i denna fråga: de påstod att kristna hade brutit sig in i graven och fört iväg Hans kropp (Matteus 28:12-13). Alltså är de med på noterna om att graven stod tom.

Vad är det som inte stämmer här?
Citera
2023-07-25, 22:11
Medlem
Citat:
Du spekulerar bara.

Argumentet du försöker göra är: "Judarna hade inte makten att få romarna att visa kroppen, och romarna ville inte visa kroppen"?

Du verkar ha missförstått argumentet i TS. OM graven inte var tom SÅ skulle man inte behöva uppfinna och sprida en berättelse om att kroppen blivit stulen. Med andra ord så trodde t.o.m. den judiska eliten att graven var tom. Ser inte vad ditt problem är.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-25 kl. 22:14.
Citera
2023-07-25, 22:18
Medlem
Citat:
Vad argumenterar du om egentligen?

Det jag skrev i TS var

Vad är det som inte stämmer här?
Inlägg 18 där du bara nämner romarna.

Deras var inte i romarnas intresse att visa upp kroppen. Att man kunde få en uppståndelse var känt bland judar innan Jesus föddes.

Då slutet närmade sig sade han: »När man skiljs från livet bland människorna är det gott att kunna sätta sitt hopp till Guds löften om att han skall låta oss uppstå igen. Men för dig blir det ingen uppståndelse till liv.« 2Mack 7:14

Mackabeerna fanns före Kristus.
Citera
2023-07-25, 22:19
Medlem
Jag tror också, men att tro på något framdukat och i forntid påtvingat är bara att gynna den som sänder budskapet, och i och med det all hyckleri och makt som kommer där till (skapa status för präster etc)
Kristendomen och svenska kyrkan har faktiskt skrivit in sig som de värsta rövarna i historien, Mycket på att utnyttja svaga, ALLA kan ha sin egen tro men en påtvingad tro är hyckleri!
Citera
2023-07-25, 22:20
Medlem
auruns avatar
Vi ska alltså diskutera utifrån att det står i en bok och därför är det sant?
Jag menar inte att det är ovanligt bland religiösa - tvärtom, vanligaste argumentet men vill bara se var vi står innan vi fortsätter…
Citera
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Bibeln är en samling dokument. Men som jag sagt till andra i tråden: även neutrala parter och kritiker har belagt Jesus existens. Några viktiga nämns i TS: Tacitus, Celsus, Josephus, Lucian.

Tacitus var inte ens född när Jesus korsfästes. Celsus skrev hans dokument bästan 150 år efter att Jesus dog. Josephus med, han var ingen ögonvittne utan skrev 70 år efter jesus död. Lucian of samosata (om det är snubben du tänker på) föddes typ 100 år efter jesus död.
Detta är inga vittnen och deras vittnesmål skulle inte hålla i någon rätt i hela världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypa
Jag tror också, men att tro på något framdukat och i forntid påtvingat är bara att gynna den som sänder budskapet, och i och med det all hyckleri och makt som kommer där till (skapa status för präster etc)
Kristendomen och svenska kyrkan har faktiskt skrivit in sig som de värsta rövarna i historien, Mycket på att utnyttja svaga, ALLA kan ha sin egen tro men en påtvingad tro är hyckleri!

Om jag visar belägg för att Julius Caesar existerat som en verklig historisk person, och att han utförde stora dåd, tvingar jag då på någon en tro?
Citera
2023-07-25, 22:21
Medlem
Citat:
Argumentet du försöker göra är: "Judarna hade inte makten att få romarna att visa kroppen, och romarna ville inte visa kroppen"?

Du verkar ha missförstått argumentet i TS. OM graven inte var tom SÅ skulle man inte behöva uppfinna och sprida en berättelse om att kroppen blivit stulen. Med andra ord så trodde t.o.m. den judiska eliten att graven var tom. Ser inte vad ditt problem är.
Det var inte I romarnas intresse att visa upp kroppen för att uppståndelse rörde judarnas religion. Ditt påstående i TS saknar grund.
Citera
2023-07-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Tacitus var inte ens född när Jesus korsfästes. Celsus skrev hans dokument bästan 150 år efter att Jesus dog. Josephus med, han var ingen ögonvittne utan skrev 70 år efter jesus död. Lucian of samosata (om det är snubben du tänker på) föddes typ 100 år efter jesus död.
Detta är inga vittnen och deras vittnesmål skulle inte hålla i någon rätt i hela världen.

Det här är ingen rättegång utan det är historia. När det gäller kraven för historicitet så är korsfästelsen belagd med säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in