Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Jag tror både lite smart och tur med oskickliga utredare. Om polisen sagt att det finns inget mordplatsvittne som uppgivit det du sagt så skulle han sagt, "jag måste i så fall rört ihop det med nåt jag läst i tidningen".
Han kunde som vi alla vet dribbla helt opåtalat om till exempel utstämplingstiden, både i förhör och vid rättegångarna, men fick ingen smäll på fingrarna för det. Sannolikt för att ingen någonsin varit intresserad av den, utom möjlgen E själv av någon anledning. Det var väl egentligen bara advokat Liljeroos som i HR reagerade på att han då sa 23.22 men att den egentligen borde vara 23.23. Liljeroos påpekade då lite försynt att han i förhör sagt något annat, 23.19 som egentligen skulle vara 23.20 (en liten förvanskning redan det). SE tog då ett litet steg tillbaka, "den tid jag sa i TR är den rätta, jag hade precis kollat upp den då." det vill säga 23.20 som egentligen skulle vara 23.21. Så inte hade han några problem att handskas ovarsamt med sanningen.
Ja, turen går inte att komma ifrån (i rollen som GM) oavsett eftersom vi står här idag där han kom att pekas ut. Och precis, utredningen var verkligen bristfällig.. (...eftersom vi står här idag...)
"Då hade han bara sagt.."?
Ja, han kanske t.o.m. också förberett sina svar?
Vi kan bara spekulera, men som jag skrivit här ovan så är det inte "bara" och "enkelt". SE har som sagt ingen koll eller kontroll över polisen. Vad de vet och vad de ska fråga om.
Ska vi tala om utstämplingstiden nu igen?
Vet sedan tidigare att du dragit slutsatsen att det är en lögn och jag tycker den är rätt märklig.
Han ska alltså sitta där i rätten när CP står åtalad, som vittne och känner att han måste ljuga om utstämplingstiden?
Han ska här ljuga mot ett klockslag som finns registrerat i ett datasystem?
Han ska göra det med en förhoppning att det ger honom alibi? (Trots att ingen i rätten där och då anklagar honom för något?)
För mig blir det mer långsökt och dumt än att han ex. skulle ha kontrollerat sina egna minnesanteckningar (eller för den delen kanske Bergströms anteckningar).
"Utstämpling 23:20 - En minut fel mot fröken ur"
Jag drar inga slutsatser, men det lutar klart mer åt något annat än denna märkliga och dumma lögn.