2023-07-23, 21:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej...hör vad du säger..

Men jag är lite inne på att Lisbeth är viktig för GM-SE att ha lite konfrontation med pga att hon kan känna igen honom...

Alltså att hon blandat ihop ansikte första 10sek...Han försöker ju placerar sig så tidigt på brottsplatsen och det är fullt möjligt att hon faktiskt kan blanda ihop GM med Engström .....

Speciellt om han är tydlig med att dom har ögonkontakt direkt efter skotten ...både som GM och vittne...

Ja absolut bör han vara rädd för att Lisbeth ska känna igen honom.
Så varför då ljuga om ett samtal? Polisen kunde ju då genomfört just en konfrontation för att gå till botten med det.
Han har ju ingen aning om vad polisen tänker utan bör nog känna sig rejält jagad?

Och som sagt. SE kan inte bara kallt räkna med att folk inte minns eller registrerat saker, men det är där vi landar egentligen. Och då kan man inte kalla det smart, utan mer tur.

Så tänker jag om det. Har svårt för dessa argument faktiskt.
Citera
2023-07-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Så varför då ljuga om ett samtal? Polisen kunde ju då genomfört just en konfrontation för att gå till botten med det.
Han har ju ingen aning om vad polisen tänker utan bör nog känna sig rejält jagad?

Och som sagt. SE kan inte bara kallt räkna med att folk inte minns eller registrerat saker, men det är där vi landar egentligen. Och då kan man inte kalla det smart, utan mer tur.

Men Lisbeth kommer ju isåfall att känna igen GM-SE oavsett om han säger att han pratat med henne eller inte...

Men om han säger att det funnits ögonkontakt och en viss form av meningsutbyte så kan ju det vara förklaringen...

Alltså om Lisbeth känner igen GM-SE så har han ju redan isåfall gett en förklaring...Dessutom är han enligt honom själv snabbt framme så förväxlingen är inte så svår att se att han hade kunnat hävda i försvar...!

Låter komiskt men jag tror att han kör förväxling rakt genom...

Om Delsborn skulle ha sett honom gå bakom Palme på Sveavägen....Då skulle Engström återigen sagt förväxling
Senast redigerad av Problem2020 2023-07-23 kl. 22:20.
Citera
2023-07-23, 22:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det uttalande är rätt märkligt.
En tanke är att det inte är ett direkt citat utan en förkortad text av det SE sa till Magnegård(eller vem det nu var som besökte SE).
Alternativet är ju att SE verkligen skulle ha påstått att det var mördaren han såg, något som han inte alls är säker på i polisförhören.
Ljög han om detta är ju också ett alternativ. Och vågade sedan inte ljuga för polisen?

.... och i vilken roll? Som vittne eller som GM.
Läser man både tidningsintervjuerna och tipset han ringer in till polisen så är det ingen tvekan om vad han säger i den här första versionen dagen efter mordet. Det går helt klart ut på att han skall ha sett den flyende mördaren. Han berättar (samstämmigt med vad Lisbeth P och Hans J säger i sina första förhör) att mördaren hade stannat upp och tittat bakåt en stund och sedan sprungit vidare.

Varför skulle han annars ringa runt tänker du, om inte just för att berätta om en iakttagelse av gärningsmannen?
Senast redigerad av Draifos 2023-07-23 kl. 23:11.
Citera
2023-07-23, 22:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Jag tror både lite smart och tur med oskickliga utredare. Om polisen sagt att det finns inget mordplatsvittne som uppgivit det du sagt så skulle han sagt, "jag måste i så fall rört ihop det med nåt jag läst i tidningen".

Han kunde som vi alla vet dribbla helt opåtalat om till exempel utstämplingstiden, både i förhör och vid rättegångarna, men fick ingen smäll på fingrarna för det. Sannolikt för att ingen någonsin varit intresserad av den, utom möjlgen E själv av någon anledning. Det var väl egentligen bara advokat Liljeroos som i HR reagerade på att han då sa 23.22 men att den egentligen borde vara 23.23. Liljeroos påpekade då lite försynt att han i förhör sagt något annat, 23.19 som egentligen skulle vara 23.20 (en liten förvanskning redan det). SE tog då ett litet steg tillbaka, "den tid jag sa i TR är den rätta, jag hade precis kollat upp den då." det vill säga 23.20 som egentligen skulle vara 23.21. Så inte hade han några problem att handskas ovarsamt med sanningen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-23 kl. 23:06.
Citera
2023-07-23, 22:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Men Lisbeth kommer ju isåfall att känna igen GM-SE oavsett om han säger att han pratat med henne eller inte...

Men om han säger att det funnits ögonkontakt och en viss form av meningsutbyte så kan ju det vara förklaringen...

Alltså om Lisbeth känner igen GM-SE så har han ju redan isåfall gett en förklaring...Dessutom är han enligt honom själv snabbt framme så förväxlingen är inte så svår att se att han hade kunnat hävda i försvar...!

Låter komiskt men jag tror att han kör förväxling rakt genom...

Om Delsborn skulle ha sett honom gå bakom Palme på Sveavägen....Då skulle Engström återigen sagt förväxling

Man kan också ha i åtanke att det rådde signalementskaos den första tiden (fortfarande?). Det måste innebära att LP var mycket osäker på vad hon såg.

Endast mördaren vet/visste om LP hade rätt eller inte och om deras blickar möttes.

Sen har vi ju fantombilden också.
Senast redigerad av csvens 2023-07-23 kl. 22:54.
Citera
2023-07-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Man kan också ha i åtanke att det rådde signalementskaos den första tiden (fortfarande?). Det måste innebära att LP var mycket osäker på vad hon såg.

Endast mördaren vet/visste om LP hade rätt eller inte och om deras blickar möttes.

Sen har vi ju fantombilden också.

GM och LPs blickar behöver iofs inte möts för att GM ska vara rädd att LP ska känna igen honom om han är i tidningen dagen efter...

Så om Engström plantera in en kontakt med LP 10sek efter skotten så har han en förklaring att ge om Lisbeth känt igen honom...

För Lisbeth kan ju säga såhär : Direkt efter skotten var jag såklart i chock men minns SE...

SE har ju då förklaringen att just efter skotten kom jag fram till Lisbeth

Om Engström är GM så är han ju rädd för att Lisbeth ska känna igen honom direkt efter skotten i ryggen...

Hon vänder sig om och säger : Vad gör du ?
Citera
2023-07-23, 23:32
Medlem
Citat:
En annan sak är att GM-SE behöver ha lite närkontakt med just Lisbeth...

Anledningen till detta är omifall Lisbeth skulle känna igen honom..

Då kan han faktiskt säga : Klart att gumman kommer ihåg mig eftersom jag är framme direkt efter skotten och försöker prata med henne...

Så två anledningar att GM-SE just använder Lisbeth..

1 Hon är ett säkert kort då hon har en breakdown och minns nog inte saker och ting första minuten..

2 Engström behöver lite konfrontation med just Lisbeth för han är rädd att hon känner igen honom och kan återigen säga ordet : Förväxling
Jag tror du är rätt ute här.
Han kan också misstänka att LP känner igen honom från innan skotten. Ytterligare en förväxlingsstrategi av Stig?
Enligt sköterskan på Sabbatsberg, har LP själv nämnt att de mötte en man, innan skotten.
https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-nygammal-vittnesuppgift-ger-nato-sparet-annu-storre-tyngd/

Varför har inte LP nämnt mer om det mötet eller någon slags kontakt? Vittnena AD, CA och AB nämner det ju. Även Stig själv ( i Skydd- och säkerhet) nämner kontakt och några ord sagda innan skotten. Några förklaringsalternativ:

- Mötet var så kort och Lisbeth hade tankar på annat håll – hon har knappt (eller inte alls) märkt det själv.

- Av naturliga skäl var Lisbeth mycket chockad och kunde inte minnas olika skeenden klart, eller skilja på före eller efter skotten. Minns att Lisbeth som första uppgift nämnde två gärningsmän, vilket också låg till grund för det rikslarm som gick ut.

- Det Lisbeth eventuellt nämnt om något möte kan ha tystats ner, negligerats, hemligstämplats eller bortförklarats. Förmodligen då av Hans Holmér, den ende (i princip) utredare som talade med Lisbeth.

- Lisbeth kan – av Holmér eller någon annan– ha övertalats till att agera som hon gjorde, till exempel “i rikets säkerhets intresse” eller för “Sveriges bästa”.
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-24 kl. 00:00.
Citera
2023-07-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Jag tror du är rätt ute här.
Han kan också misstänka att LP känner igen honom från innan skotten. Ytterligare en förväxlingsstrategi av Stig?
Enligt sköterskan på Sabbatsberg, har LP själv nämnt att de mötte en man, innan skotten.
https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-nygammal-vittnesuppgift-ger-nato-sparet-annu-storre-tyngd/

Varför har inte LP nämnt mer om det mötet eller någon slags kontakt? Vittnena AD, CA och AB nämner det ju. Även Stig själv ( i Skydd- och säkerhet) nämner kontakt och några ord sagda innan skotten. Några förklaringsalternativ:

- Mötet var så kort och Lisbeth hade tankar på annat håll – hon har knappt (eller inte alls) märkt det själv.

- Av naturliga skäl var Lisbeth mycket chockad och kunde inte minnas olika skeenden klart, eller skilja på före eller efter skotten. Minns att Lisbeth som första uppgift nämnde två gärningsmän, vilket också låg till grund för det rikslarm som gick ut.

- Det Lisbeth eventuellt nämnt om något möte kan ha tystats ner, negligerats, hemligstämplats eller bortförklarats. Förmodligen då av Hans Holmér, den ende (i princip) utredare som talade med Lisbeth.

- Lisbeth kan – av Holmér eller någon annan– ha övertalats till att agera som hon gjorde, till exempel “i rikets säkerhets intresse” eller för “Sveriges bästa”.

Är Engström GM så är han ju tvungen att placera sig väldigt nära paret Palme till brottsplatsen pga av utpekanden..

Vilken minut som helst under första dygnet kan ett vittne säga exakt hans signalement som gåendes bakom Palme...

Samt att han är ju rädd att väktarna vet hur han var klädd så han är illa tvungen...

Förväxling med GM är ju det han eg kör längs hela gula linjen...

Hade det inte varit för LJ så hade han sprungit efter GM och inte efter poliserna då hade han även haft täckning för YNs vittnesmål...

Nu stängde LJ den vägen och då fick det bli efter poliserna istället och la till "supervittnet" för att stärka upp det lite..

Nu har jag löst det
Citera
2023-07-24, 00:33
Medlem
Citat:
Är Engström GM så är han ju tvungen att placera sig väldigt nära paret Palme till brottsplatsen pga av utpekanden..

Vilken minut som helst under första dygnet kan ett vittne säga exakt hans signalement som gåendes bakom Palme...

Samt att han är ju rädd att väktarna vet hur han var klädd så han är illa tvungen...

Förväxling med GM är ju det han eg kör längs hela gula linjen...

Hade det inte varit för LJ så hade han sprungit efter GM och inte efter poliserna då hade han även haft täckning för YNs vittnesmål...

Nu stängde LJ den vägen och då fick det bli efter poliserna istället och la till "supervittnet" för att stärka upp det lite..

Nu har jag löst det
Snyggt jobbat!

Jag anser att Stig var intelligent - över medelsnittet. Fast inte särskilt intelligent att hamna i detta från början (impulsdåd under påverkan av alkohol?).
Samtidigt otroligt kallsinnig och van vid att ljuga - varje dag. Men mest av allt hade han tur i alla skeden. Så jäkla nära att åka dit, om någon bara hade konfronterat honom på allvar - med lite tuffa anklagande frågor. En tuff snut som hade skällt lite på honom. -Voff! Varför i h-e ljuger du, din satans homo-grafiker?!?
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-24 kl. 00:52.
Citera
2023-07-24, 01:00
Medlem
Citat:
Snyggt jobbat!

Jag anser att Stig var intelligent - över medelsnittet. Fast inte särskilt intelligent att hamna i detta från början (impulsdåd under påverkan av alkohol?).
Samtidigt otroligt kallsinnig och van vid att ljuga - varje dag. Men mest av allt hade han tur i alla skeden. Så jäkla nära att åka dit, om någon bara hade konfronterat honom på allvar - med lite tuffa anklagande frågor. En tuff snut som hade skällt lite på honom. -Voff! Varför i h-e ljuger du, din satans homo-grafiker?!?

Det han har eg mest tur i ät att signalementen spretar det gör faktiskt att han slipper på allvar att köra förväxlingen...

Annars hade han varit tvungen att köra den mot många vittnen som t.ex Delsborn och LP samt LJ...

Nu slapp han det och polisen ställde aldrig hans berättelse på sin spets...

Men jag kan höra Engströms försvar..

Jag gick ju just bakom på Sveavägen...

Jag pratade med Lisbeth så hon måste blandat ihop mig..

Jag sprang ju i gränden och folk vittnen måste blandat ihop mig...

Osv osv...

Sen måste ju riktiga bevis fram...

Hans arbetsrum hade dom brutit upp och husrannsakan direkt...

Sen hade man hört Maggan....Han som var så feg att han inte kunde döda en fluga ...
Citera
2023-07-24, 01:34
Medlem
Citat:
Det han har eg mest tur i ät att signalementen spretar det gör faktiskt att han slipper på allvar att köra förväxlingen...

Annars hade han varit tvungen att köra den mot många vittnen som t.ex Delsborn och LP samt LJ...

Nu slapp han det och polisen ställde aldrig hans berättelse på sin spets...

Men jag kan höra Engströms försvar..

Jag gick ju just bakom på Sveavägen...

Jag pratade med Lisbeth så hon måste blandat ihop mig..

Jag sprang ju i gränden och folk vittnen måste blandat ihop mig...
.

Exakt!
De här är en av flera anledningar till att jag personligen tror på en ganska sen utkomst på Sveavägen för Stig - kanske närmare 23.20.20 - 23.20.30. Det finns ett par till tunga skäl, men det kräver ett långt resonemang. Och -för mig - flera veckors intensiv hjärngymnastik.
Men, hade Stig hunnit gå riktigt långt norrut, till Sari och ännu längre - då hade vi antagligen fått höra fler såna här speglingar/bortförklaringar.
Citera
2023-07-24, 01:44
Medlem
Citat:
Exakt!
De här är en av flera anledningar till att jag personligen tror på en ganska sen utkomst på Sveavägen för Stig - kanske närmare 23.20.20 - 23.20.30. Det finns ett par till tunga skäl, men det kräver ett långt resonemang. Och -för mig - flera veckors intensiv hjärngymnastik.
Men, hade Stig hunnit gå riktigt långt norrut, till Sari och ännu längre - då hade vi antagligen fått höra fler såna här speglingar/bortförklaringar.

En stor spegling var den lilla väskan YN såg på DBG ...

När sen Engström skulle visa upp sin lilla språngmarsch i TV och tidningar så sprang han med sin väska !!!

Låt säg att du tvunget ska visa lite hur du sprang I gränden när Rapport är där så är en väska det första du lägger ifrån dig......Eftersom hela väskans innehåll skakas runt och det känns konstigt att springa med väskan i handen...

Men Engström ville tydligen gärna springa i TV med sin väska...Haha..

Hade YN sett ett paraply så hade Engström sprungit med paraplyet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in