Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
En annan sak är att GM-SE behöver ha lite närkontakt med just Lisbeth...
Anledningen till detta är omifall Lisbeth skulle känna igen honom..
Då kan han faktiskt säga : Klart att gumman kommer ihåg mig eftersom jag är framme direkt efter skotten och försöker prata med henne...
Så två anledningar att GM-SE just använder Lisbeth..
1 Hon är ett säkert kort då hon har en breakdown och minns nog inte saker och ting första minuten..
2 Engström behöver lite konfrontation med just Lisbeth för han är rädd att hon känner igen honom och kan återigen säga ordet : Förväxling
Jag tror du är rätt ute här.
Han kan också misstänka att LP känner igen honom från innan skotten. Ytterligare en förväxlingsstrategi av Stig?
Enligt sköterskan på Sabbatsberg, har LP själv nämnt att de mötte en man, innan skotten.
https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-nygammal-vittnesuppgift-ger-nato-sparet-annu-storre-tyngd/
Varför har inte LP nämnt mer om det mötet eller någon slags kontakt? Vittnena AD, CA och AB nämner det ju. Även Stig själv ( i Skydd- och säkerhet) nämner kontakt och några ord sagda
innan skotten. Några förklaringsalternativ:
- Mötet var så kort och Lisbeth hade tankar på annat håll – hon har knappt (eller inte alls) märkt det själv.
- Av naturliga skäl var Lisbeth mycket chockad och kunde inte minnas olika skeenden klart, eller skilja på före eller efter skotten. Minns att Lisbeth som första uppgift nämnde två gärningsmän, vilket också låg till grund för det rikslarm som gick ut.
- Det Lisbeth eventuellt nämnt om något möte kan ha tystats ner, negligerats, hemligstämplats eller bortförklarats. Förmodligen då av Hans Holmér, den ende (i princip) utredare som talade med Lisbeth.
- Lisbeth kan – av Holmér eller någon annan– ha övertalats till att agera som hon gjorde, till exempel “i rikets säkerhets intresse” eller för “Sveriges bästa”.