Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ha ha, har du ens körkort?

Att köra in på en enkelriktad väg kräver inget blinkande öht, ska du av i första så kan man HB direkt, ska du av i andra, så HB efter första avfarten osv.

Sorgligt att du ens har körkort. Jag kör lastbil dagligen. 8 timmar per dag.
2023-07-23, 08:24
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Sorgligt att du ens har körkort. Jag kör lastbil dagligen. 8 timmar per dag.
Då borde du satt dig in i hur de funkar om du glömt det sen du tog körkortet.
Finns bara ett håll att köra åt, så ingen blinkers behövs vid infart.
En cirkulationsplats är ingen korsning utan en särskild väg med av och påfarter, samtliga åt höger och sen vanlig filkörning där inne.
2023-07-23, 21:52
Medlem
Citat:
En cirkulationsplats är ingen korsning utan en särskild väg med av och påfarter, samtliga åt höger och sen vanlig filkörning där inne.

Lite det han skrev.
Dvs ska du rakt fram i en rondell (dvs åka vidare runt i den) så behövs ingen blinkers.
2023-07-24, 00:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Lite det han skrev.
Dvs ska du rakt fram i en rondell (dvs åka vidare runt i den) så behövs ingen blinkers.
Nej, ingen påstår att det verkligen behövs. Men det underlättar flytet i trafiken att visa att man avser fortsätta och därmed använda sin förkörsrätt och tvinga andra att anpassa sig efter dig. De andra är ändå alltid skyldiga att böja för dig i rondellen men genom din blinkning kan de anpassa sig till den situation bättre .
2023-07-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!
Har du körkort?
Om man ska till vänster i rondellen, blinkar man vänster. Om man svänger höger då blinkar man höger.
Precis som i en vanlig korsning…aight!
2023-07-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinnFyraFel
Ska man fortsätta i rondellen så blinkar man inte höger, helt enkelt. Blinka åt höger innan du avser lämna rondellen. Jag tror dessutom att om vänsterblink skulle bli obligatoriskt så skulle det orsaka fler olyckor, då det ger en falsk trygghet för andra, "han blinkar inte, så då ska han svänga ut", och så smäller det.

Men, eftersom en så stor andel trafikanter inte ens blinkar ut ur rondellen så blir hela vänsterblinks-diskussionen irrelevant.

Ja, det är ju såhär. För att vb ska ha en funktion krävs det att det är konsekvent. Hade folk skött vb och hb som föreskrivet så hade det varit det bästa.
Diskussionen verkar dock handla om hur vida folk kan begripa att vb kan ha en funktion. Eller pratar folk förbi varandra?
Sedan kanske det är generationsfråga. När jag tog körkort i slutet av 90 vill jag minnas att man skulle använda vb, eller minns jag fel? Jag vet att kravet på vb inte finns idag men att körskolorna fortfarande tillämpar detta.
2023-07-24, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du sätter dig vi några CP och verkligen kontrollerar detta, alltså för statistik, så skulle du upptäcka att majoriteten blinkar helt ok vid körning genom CP. Det du vittnar om grundar sig i konfirmationsbias och fördomar därför upptäcker och minns du dessa mycket oftare ändå märker alla andra som inte beter sig fel etc.
Sant, jag kan förtydliga att jag kan se detta fenomen 1-2 gånger en dag med normal trafik och jag passerar ca 6-7 rondeller. Så det är klart en liten andel , vanligare är folk som blinkar höger när dom ska ut, nästa vanligast är folk som inte blinkar alls, sedan kommer de som blinkar vänster när dom kör in och struntar i hb när dom ska ut. Sist är dessa som drar vb när dom ska ut.
2023-07-24, 07:31
Medlem
Citat:

Jisses. Hoppas jag inte möter dig ute i trafiken. Lyckligtvis fattar de flesta att man ska blinka vänster. Men de där sista 30% som inte blinkar vänster i rondeller förstör trafikflödet för alla andra.
2023-07-24, 08:27
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Jisses. Hoppas jag inte möter dig ute i trafiken. Lyckligtvis fattar de flesta att man ska blinka vänster. Men de där sista 30% som inte blinkar vänster i rondeller förstör trafikflödet för alla andra.
Attityden hos den du svarar verkar visserligen rätt autistisk, men frånvaro av just vb i rondeller är inte trafikfarlig utan endast ett irritationsmoment då berörda bilister får sämre förvarning över bilen i rondellens intentioner.
2023-07-24, 08:34
Medlem
Citat:

Hänvisa gärna till de regler där det står att du ska blinka vänster i rondeller.
2023-07-24, 08:35
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Har du körkort?
Om man ska till vänster i rondellen, blinkar man vänster. Om man svänger höger då blinkar man höger.
Precis som i en vanlig korsning…aight!

Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Lite det han skrev.

Ni har inte kollat upp de nya reglerna på länge va?

En cirkulationsplats är inte 1. en vanlig korsning. och 2. du ska alltid blinka ut ur en cirkulationsplats.

Ingen vet vad rakt fram och vad vänster betyder för er.

Ni visar tydligt att väsnterblinkare har sämst koll.
2023-07-24, 08:39
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ni har inte kollat upp de nya reglerna på länge va?

En cirkulationsplats är inte 1. en vanlig korsning. och 2. du ska alltid blinka ut ur en cirkulationsplats.

Ingen vet vad rakt fram och vad vänster betyder för er.

Ni visar tydligt att väsnterblinkare har sämst koll.
Att vänster är lika viktigt som att blinka höger. Båda gör man för att trafiken ska flyta bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in