2023-07-20, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Ni har önskedrömt om att ”stödet från väst” ska ta slut i minst ett halvår nu, vatnik. Det verkar inte hända så vad tror du att det beror på? Kan du kanske ge något datum när ”väst” ger upp?
EU/USA har hjälpt så mycket att de inte kan sluta även om de vill.

Som svenska polisen och politiker som satsar att krossa gängkriminella. De kommer fortsätta till vilket pris som helst.
Citera
2023-07-20, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Ukraina kan och kommer slå till igen när som helst. Ryssarna klarar uppenbarligen inte av att försvara sitt olagliga skrytbygge. Förnedring deluxe för platåsko-dvärgen igen!
Är det egentligen så svårt att försvara bron egentligen? Varför har inte Ukraina attackerat med seadrones eller robotar tidigare i så fall?
Citera
2023-07-20, 06:13
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Självklart har de inte tomma förråd om de är det du tror. Testa läs lite historia och se hur vi levde för 100 år sen. Läs på lite om än, det var intressant. Igen, de är ju en skithåla, Ryssland, utan något som funktionerar öht. Många delar av Ryssland, och många andra länder, lever extremt simpla liv, med traditionella värderingar som vi hade förr. Deras krav och sättet de vill leva på frångår oss.

Sen citerade inte personen i fråga resten av inlägget. De kommer komma mer, de har självklart mer i ladorna, men att försöka hitta något negativt med att förse folk med mat är sjukt. De är väl ett stöd, utöver de dom gör själva. Mer kommer, som sagt.

Vore trevligt med en uppföljning av storyn och inte den vinklade "de får 5 kg fisk för att åka och kriga" när de som sagt är jägare, farmare och fiskare allihopa. Idioti.

Dock är de märkligt att de väljer att rekrytera från just den ön. Känns inte direkt som soldat-material men jag har ingen aning om hur mobiliseringen fungerar där eller hur andra länder skulle göra.

Det är ju dock en story om hur Ukraina tvingar kvinnor att kriga, gravida dessutom, i för stora kläder. Den finns t.om i tidningar i väst med bilder och en intervju med en av soldaterna.

Är de sant? Förmodligen. I stor utsträckning? Ingen aning. Propaganda? Kanske.

Mycket kommer komma fram efter kriget. Ska bli väldigt intressant och jag tror personligen många Nazis härinne kommer fly in i skamvrån.

Har du länk till någon artikel med bild på de gravida kvinnorna som krigar? Jag är uppriktigt nyfiken på att se hur det ser ut

Blir de verkligen tvingade ut i krig?? Låter helt sjukt. Varför tvingar de höggravida kvinnor att kriga när det finns gott om män kvar i landet att rekrytera. Gravida kvinnor kan ju knappast vara de bästa soldaterna menar jag. Jättestor mage i vägen så man inte kan krypa eller springa, foglossningar och hormonsvängningar. Läste tidigare i tråden att de är i typ sjunde månaden. När jag var höggravid kunde jag inte stå med benen i kors utan att ramla omkull haha. Sov uppbullad med 5-6 kuddar bakom ryggen och mellan benen för att ens kunna få liite sömn. Skulle någon tvinga ner mig att krypa i en skyttegrav hade jag skjutit den personen på fläcken.

Har de kontorstjänst av något slag förstår jag däremot. Du kan ju arbeta fram till förlossning så visst skulle du kunna sitta på en sambandscentral och utföra kontorsarbete men jag utgår ifrån att det inte är det de gravida kvinnorna gör i kriget utan att de verkligen är ute och krigar, eftersom ni gör så stort nummer av det.
Senast redigerad av BluePrince 2023-07-20 kl. 06:30.
Citera
2023-07-20, 06:15
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Varför flyttade inte den ryska befolkningen till den över den ryska gränsen?

Bägge sidor gjorde hemska saker, det var kaos. Men vem sköt ner ett passagerarflygplan och sen tog gruppbilder framför det?

Jag har ingen respekt för Azov-nollor eller liknande. Men en fullständig invasion är en helt annan sak.
De flesta ryska Ukrainare hatar Ryssland, varför skulle de flytta då?
Citera
2023-07-20, 06:20
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De flesta ryska Ukrainare hatar Ryssland, varför skulle de flytta då?
De som bor i det där U-landet vill ta sig bort från det; det finns en anledning att uttrycket "ryska postorder-fruar" kommer just därifrån...
https://www.themoscowtimes.com/2022/05/06/nearly-4m-russians-left-russia-in-early-2022-fsb-a77603
Citat:
Nearly 4 Million Russians Left Russia in Early 2022 – FSB
En nation som saknar både framtid och rinnande vatten, varför skulle någon vilja stanna kvar där?
Citera
2023-07-20, 07:33
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 20.07.23 were approximately:

personnel / about 240,010 (+530) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 4129 (+6) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 8065 (+6) units,
artillery systems – 4592 (+19) units,
RSZV / MLRS – 692 (+3) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 433 (+3) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 310 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 3918 (+33),
cruise missiles ‒ 1293 (+14),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 7134 (+29) units,
special equipment ‒ 685 (+2).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-07-20, 07:54
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 20.07.23 were approximately:

personnel / about 240,010 (+530) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 4129 (+6) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 8065 (+6) units,
artillery systems – 4592 (+19) units,
RSZV / MLRS – 692 (+3) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 433 (+3) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 310 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 3918 (+33),
cruise missiles ‒ 1293 (+14),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 7134 (+29) units,
special equipment ‒ 685 (+2).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Har en skumpa på kylning för att fira en kvarts miljon dödade fiender.
Verkar som att jag får öppna den inom tjugo dagar.
Citera
2023-07-20, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Kom ihåg för det första att ryssarna under hela kriget varit öppna till att fredsförhandla. Det var Ukraina också till en början innan UK/USA fick dem på andra tanker så de istället gjorde till lag och förbjöd att förhandla med Putin. Sån galenskap. Sedan har det ju kommit relativt vettiga och neutrala förslag från både Kina och Elon Musk hur man skulle kunna närma sig. Centralt är att båda sidor behöver gå med på att folket i de omstridda områdena bör få välja sitt öde. Gör gärna om valen i Donbass, Cherson, Zappo-hur-helvete-det-nu-stavas och Krim med internationella neutrala observatörer (obs! Inte väst eftersom de ju är part i målet). Överväg eventuellt att ytterligare stycka dessa områden beroende på etnisk fördelning. Så har man tänkt i Jugoslavien, Tjeckoslovakien, Ungern efter WW1, Israel/Palestina. Varför är det så farligt att diskutera en sådan lösning för Ukraina? Att försöka ta och hålla ett område där befolkningen inte vill vara en del av landet kan man i princip bara göra med etnisk rensning idag. Är det verkligen värt för Ukraina att strida till sista man för detta? Så urbota dumt att man tutat i folk i väst att detta handlar om att Putin vill ta land för land i Europa och att han därför måste stoppas. Utifrån både vad de säger och hur de agerar så är detta ett väldigt osannolikt scenario.

Finns väl ingenting som tyder på att en majoritet vill tillhöra Ryssland någonstans (förutom möjligen på Krim). Och även om nån enstaka stad eller by inne i Ukraina skulle vilja tillhöra Ryssland, hur tror du det skulle funka i praktiken med små ryska enklaver inne i Ukraina? Är det inte sannolikt att Ryssland i så fall vill ha markkorridor till de städerna, med följden att ukrainare mot sin vilja hamnar i Ryssland?

Med tanke på Rysslands demografiska framtid är väl den enklaste och smartaste lösningen att de som vill tillhöra Ryssland helt enkelt flyttar till Ryssland.
Citera
2023-07-20, 07:57
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen missat att ett inbördeskrig pågått i Ukraina sen 2014 med 10.000 tals döda och upp mot en miljon på flykt (i huvudsak ryssar). Vilket öde tror du den ryska minoriteten i Donbass (eller ryska majoriteten på Krim) går till mötes om Ryska trupper lämnar Ukraina? Eller just det, det skiter ni va? De är ju onda orcher… deras barn är onda Orchbarn som förtjänar att fördrivas eller dö trots att de alltid bott där. Många av er har en skrämmande människosyn på riktigt…

Ryssarna i Ukraina kommer vara säkrare i Ukraina än i Ryssland. Efter allt det stöd Ukraina fått finns inte en chans för Ukraina att kröka ett hårstrå på en ryss. Uppmärksamheten på vad Ukraina gör kommer att vara extrem.
Citera
2023-07-20, 08:02
Medlem
Citat:
Syftet med att flyttat barnen är inte riktigt klarlagt. Ena sidan för fram att de är ”kidnappade” medan andra sidan för fram att de ”evakuerats” för att undgå kriget. Lite oklart om det rör sig om ukrainska barn där föräldrar dött i kriget eller om man smugit runt och kidnappat barn från deras föräldrar. Är det det första så är det väl rimligt att man flyttar dem från krigszonen?

Spelar ingen roll. Enligt internationella folkrätten så är det inte tillåtet att föra dem ut ur landet de tillhör. En flytt inom de ockuperade områdena må vara acceptabel för t ex evakuering, men evakuering till Ryssland är inte tillåtet. Det gör att barnen antingen är bortrövade (gammaldags krigsbyte?) eller är att betrakta som ryska fångar.
Citera
2023-07-20, 08:06
Medlem
donald12s avatar
Intressant om ryzzk desinformation för att sprida falsk information om kriget.

They seized computer equipment, mobile phones, over 250 GSM gateways, and roughly 150,000 SIM cards of multiple mobile operators.

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/ukraine-takes-down-massive-bot-farm-seizes-150-000-sim-cards/
Citera
2023-07-20, 08:21
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag vet inte. Från frequently asked questions för den sidan

https://gpsjam.org/faq/#what-exactly-does-this-map-show

Jag noterar röda fält över Ankara och Istanbul. Två områden där jag inte kan se att någon vill störa ut flygtrafiken. Jag säger inte att det här är en dålig karta men korrelationen mellan flygtrafik och vad dom rapporterar in och störningar..

Någonting känns inte rätt här.

Vad Erdogan håller på med vet jag inte. Men av nån anledning stör de ut gps.

Source: Turkey
Reference: Notam LTAA A0180/23
Issued: 09-Jan-23, valid until: 07 Apr 2023
Plain English: Expect GPS interference in Turkish Airspace.
IT IS REPORTED BY PILOTS THAT GPS SIGNALS CAN NOT BE RECEIVED OCCASSIONALY IN SOME PARTS OF TURKISH AIRSPACE. PILOTS WHO PLAN RNAV FLIGHT OR EXECUTE RNAV/RNP PROCEDURES WITHIN TURKISH AIRSPACE ARE ADVISED TO BE CAUTIOUS ABOUT GPS SIGNAL LOSES. 09 JAN 06:20 2023 UNTIL 07 APR 12:00 2023 ESTIMATED. CREATED: 09 JAN 06:22 2023
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in