2023-07-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Kärt barn har många namn, det finns säkert mer än hundra att välja mellan.
Tack för klippet, tror att det sitter en b18 motor, i dessa gamla trotjänare.

Märklig känsla att se svenskt stridsmateriel i en aktiv krigszon.
Citera
2023-07-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Du tror det va? Precis som dom flesta runkarna i tråden tror, antar och hoppas. Ni vet ingenting och tar ramdon twitterinlägg som fullständiga sanningar. Dessutom går ni på varenda grej MSM förmedlar till er. Lycka till Mykola

Alla ryska atomubåtar som någonsin gått i hamn försöker de skugga ja, om inget annat så vet de ungefärligt vart allihop är. Det är ju inte raketforskning om man har den nivån av övervakning, nej.
Citera
2023-07-19, 23:58
Medlem
raskenss avatar
Slemgnomens utlovade löner till stridande ryssar verkar det inte bli någit av. Svält hemma i Ryssland medans husbonden är i fronten

https://twitter.com/wartranslated/status/1681711838537318411?s=20
Citera
2023-07-20, 00:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Detta är självklart det bästa alternativet. Men finns det krafter som kan förändra inifrån? Vad säger att nästa ledare blir bättre?
Det blir alltid en maktkamp i ett vakuum.

Att nästa ryska ledare skulle vara bättre är högst tveksamt. Därav upprustningen i Europa i 25 år, minst. Inget av detta innebär naturligtvis några argument för att vi ska sluta stödja Ukrainas kamp att få vara ett eget fritt land.
Citera
2023-07-20, 00:03
Medlem
Citat:
Detta kriget kommer sluta med att Ryssland behåller de delar av Ukraina man har nu, kanske förlora man eller vinner ett par områdena innan konflikten lugnar sig helt.

Men att Ukraina skulle kunna återta flera områden man förlorat ser jag som mycket svår, det kommer till slut bli ett läge där Ukraina inser detta.

Ser ni att det kan sluta på något annat sätt? Vad talar för det i så fall?

Man hade från början ett val, antigen ger man med sig, eller så gör man det inte.

Ukraina valde att inte ge mer mark till krigshetsarna för de insåg kanske att ryssen nöjer sig aldrig, trots hur kompromissvillig vi eller väst är. Än så länge så bygger Ukraina upp mer och mer slagkraft, om de någon gång tycker att det är nog, då kommer de kanske välja något sådant alternativ, i teorin. Jag har dock svårt att tro att ukrainska folket skulle kunna nöja sig med ett nederlag efter helvetet de och de stridande (även i fångenskap) tvingats genomlida. De har slagkraft nog att fortsätta sin offensiv länge ännu och de bygger hela tiden upp mer.
Citera
2023-07-20, 00:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo men det är tråkigt för oss som gärna ser en eskalering av konflikten ju. Jag hade gärna sett att ryska flottan hade blivit eliminerad. Ryssen invaderade Ukraina 2014 och Georgien 2008. Hur länge ska detta få hålla på egentligen?? Fortfarande har ryssen inte lämnat Transnistrien heller. Den invasionen började väl 1993 eller nåt. Aja, hoppas turken sätter ner foten snart mot ryssen.

Är det så lurt, med en eskalering ?

Syns det är på det spåret Putin kan önska dra detta. Helt enkelt för att komma till en avgörande punkt (likt Kubakrisen), så att han kan deklarera pyrrus-vinst då Ukraina måste byggas upp med pengar ifrån väst. Många, länge och stora pengar. Han hävdar då att Ryssland har vunnit 20 år mot Nato/väst.

Själv önskar jag mera hårdvara, och leveranstider på detta som håller ifrån länder som lovat detta. Nu pratar man om träningen utav F16, att den skall komma igång vid Augusti. "Grönt ljus" för detta gavs i Juni..
Citera
2023-07-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det blir alltid en maktkamp i ett vakuum.

Att nästa ryska ledare skulle vara bättre är högst tveksamt. Därav upprustningen i Europa i 25 år, minst. Inget av detta innebär naturligtvis några argument för att vi ska sluta stödja Ukrainas kamp att få vara ett eget fritt land.

Absolut ska vi fortsätta stötta Ukraina, imperialisterna ska alltid krossas. Men hur länge kan det pågå? Att det skulle eskalera värre har jag nu svårt att tro, att konflikten skulle expanderar. Men blir det ett lågintensivt krig som från 2014? Där man försvarar sina positioner och framryckningarna är få?
Citera
2023-07-20, 00:09
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Då undrar jag konkret hur vi ska göra för att pressa Ryssland så att de går med på fred och lämnar Ukraina?
Är det inte det vi redan försöker göra?
Vad mer borde vi göra enligt dig?

Kom ihåg för det första att ryssarna under hela kriget varit öppna till att fredsförhandla. Det var Ukraina också till en början innan UK/USA fick dem på andra tanker så de istället gjorde till lag och förbjöd att förhandla med Putin. Sån galenskap. Sedan har det ju kommit relativt vettiga och neutrala förslag från både Kina och Elon Musk hur man skulle kunna närma sig. Centralt är att båda sidor behöver gå med på att folket i de omstridda områdena bör få välja sitt öde. Gör gärna om valen i Donbass, Cherson, Zappo-hur-helvete-det-nu-stavas och Krim med internationella neutrala observatörer (obs! Inte väst eftersom de ju är part i målet). Överväg eventuellt att ytterligare stycka dessa områden beroende på etnisk fördelning. Så har man tänkt i Jugoslavien, Tjeckoslovakien, Ungern efter WW1, Israel/Palestina. Varför är det så farligt att diskutera en sådan lösning för Ukraina? Att försöka ta och hålla ett område där befolkningen inte vill vara en del av landet kan man i princip bara göra med etnisk rensning idag. Är det verkligen värt för Ukraina att strida till sista man för detta? Så urbota dumt att man tutat i folk i väst att detta handlar om att Putin vill ta land för land i Europa och att han därför måste stoppas. Utifrån både vad de säger och hur de agerar så är detta ett väldigt osannolikt scenario.
Citera
2023-07-20, 00:11
Medlem
Citat:
Om man ser på kartan bredvid här: §§https://liveuamap.com/ så ser man hur stora delar som kontrolleras av Ryssarna. Zelensky har tydligt sagt att kriget inte är över innan samtliga ockuperade delar är fria.

Att hålla dessa områden kräver inte samma förmåga som att försvara dessa. Sen tror jag stödet från väst inte kommer att vara lika omfattande som tidigare.

Vad är alternativen för att konflikten tar slut? Jag ser att det som mest rimligt att Ryssland håller en del ockuperade områden och konflikten går in i en lågintensiv fas.

Kan ju även bli så att väst ökar takten i stödet vartefter Ukrainas förmåga att hantera västs vapensystem.
Tror att om vi rustar Ukraina med system de fått utbildning på och behärskar så kommer de att tvinga ut ryzzen.
Lite F16, Abrahams, long range missiler och ammo de efterfrågar så kommer ryzzfan få svårt att hålla någon del av Ukraina.
Dessutom så har Ukraina krigat fair än så länge, önskar att de kommer att svara på Terrorbombningar med samma medel.
Då tror jag medel Ivan kommer till insikt.
Citera
2023-07-20, 00:14
Medlem
Kaptagons avatar
Nu har något i Mariupol fått smaka på Storm Shadow

Citat:
Storm Shadows o'clock in Mariupol

https://twitter.com/parrot_soldier/status/1681760668746145795?t=N1zZgAq9S0sqwt_x4esDwg&s=19
Citera
Medlem
Citat:
Svårt att se det som en verklighet, tyvärr. De har stora möjligheter att producera materiel för att fortsätta kriget, underskatta inte dem allt för mycket.

Snackat om att deras vapen, ammunition osv skulle ta slut har sagts sen krigets start.

Samma saker sas om när sanktionerna infördes, att Ryssland skulle gå under. Inga signaler på det.

Hur tror du att detta kan sluta?

Jo, klara signaler på att Ryssland kommer gå under !

Inflationen 65%,,inte bra !
Rubeln värdelös ,,inte bra !

Detta är två klara tecken på att ekonomin , och därmed hela samhället , är på väg att krascha

( en del ryssar påstår att rubeln är stark , men det är fel, kurser som presenteras är ej riktiga , ingen köper rubel , den är värdelös)
Citera
Medlem
Citat:
Hörru Teflongumman, jag skrev fel… my bad.
Menar givetvis syntetisk, GMO osv. Jag är svensk och mitt översättningsprogram har jag inte orkat stänga av ännu, det kallas autocorrect och är rätt jobbigt när man växlar från engelska till svenska mest hela tiden.

Du får läsa på om av GMO är, vad syntetiskt är och vad organiskt är.

Citat:
Och vad är du för en cuck som låter Sverige förfalla så här utan en tanke på varför?
Ja, de flesta vet vid detta laget att ryssland stödjer sånt som splittrar vårt land, så det är rätt uppenbart vem "cucken" är i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in