2023-07-19, 23:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Jag har svårt att se det lyckas, tyvärr. Och om det nu skulle lyckas, vad skulle svaret från Ryssland vara?

Den motoffensiv från Ukraina som pågår nu har inte gett några imponerade framsteg, inte vad jag har sett eller hört. Hur länge kan Ukraina hålla ut? Manskap borde snart bli ett problem. Tror Putin kan tänka sig att nöja sig med att behålla delar de nu övertagit.

Om biståndet och stöder från övriga västländer skulle sina så skulle detta innebära enorma problem för UAF.

Vilken tidsplan hade Ukraina satt för sin offensiv, och vilka mål har de? Om man inte känner till dessa faktorer kan man ju inte prata om varken fiasko eller succé.

Det faktum att Ryssland förlorat allt momentum och initiativförmåga, och numera endast kan reagera på vad Ukraina tar sig för - du ser inte det som ett problem för Ryssland?
Citera
2023-07-19, 23:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
US undviker direkt konfrontation och det är ju bara smart.
Jo men det är tråkigt för oss som gärna ser en eskalering av konflikten ju. Jag hade gärna sett att ryska flottan hade blivit eliminerad. Ryssen invaderade Ukraina 2014 och Georgien 2008. Hur länge ska detta få hålla på egentligen?? Fortfarande har ryssen inte lämnat Transnistrien heller. Den invasionen började väl 1993 eller nåt. Aja, hoppas turken sätter ner foten snart mot ryssen.
Citera
2023-07-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ukraina har involverat relativt få brigader i offensiven så om man lyckas nöta ut de ryska försvaret kan det gå snabbt oavsett hur många defensiva linjer Ryssland har. AFU arbetar långsammare och mer metodiskt för att nöta ut/stressa den enorma krigsmakten Ryssland för att spara så många av de sina som möjligt vilket gör att man förlitar sig mycket på artilleri.

Vad som helst kan hända dock, vi har inte hela bilden och det kan givetvis sluta i ett antiklimax.

Det är okej för mig att de inte valde att bygga en lång konvoj av allt och köra mot befästa ställningar direkt. Andra har just visat att det är dåligt.
Citera
2023-07-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Du kan ju börja svara på min fråga så svarar jag på din sen

Klart att amerikanska företag har ekonomiska intressen i Ukraina. Men det har de även i Ryssland (nåja, hade i alla fall fram till förra året).

Och även om ryssarnas agerande 2014 hotade amerikanska ekonomiska intressen i Ukraina, så gör det ju frågan än mer intressant varför Putin lät sig provoceras till denna invasion. För om nu USA verkligen ville provocera fram ett krig hade ju bästa sättet att ge USA en näsknäpp varit att inte gå i fällan.

Så, nu är det din tur att svara på min fråga.
Senast redigerad av Auric 2023-07-19 kl. 23:44.
Citera
2023-07-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilken tidsplan hade Ukraina satt för sin offensiv, och vilka mål har de? Om man inte känner till dessa faktorer kan man ju inte prata om varken fiasko eller succé.

Det faktum att Ryssland förlorat allt momentum och initiativförmåga, och numera endast kan reagera på vad Ukraina tar sig för - du ser inte det som ett problem för Ryssland?

Om man ser på kartan bredvid här: §§https://liveuamap.com/ så ser man hur stora delar som kontrolleras av Ryssarna. Zelensky har tydligt sagt att kriget inte är över innan samtliga ockuperade delar är fria.

Att hålla dessa områden kräver inte samma förmåga som att försvara dessa. Sen tror jag stödet från väst inte kommer att vara lika omfattande som tidigare.

Vad är alternativen för att konflikten tar slut? Jag ser att det som mest rimligt att Ryssland håller en del ockuperade områden och konflikten går in i en lågintensiv fas.
Citera
2023-07-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Med rysk förnedring, splittring och inbördeskrig. Jag ser ingen annan utväg. Naturresursrika provinser i gamla imperalistryssland som bryter sig loss. Upprustning i Europa de närmaste 25 åren.

Detta är självklart det bästa alternativet. Men finns det krafter som kan förändra inifrån? Vad säger att nästa ledare blir bättre?
Citera
2023-07-19, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo men det är tråkigt för oss som gärna ser en eskalering av konflikten ju. Jag hade gärna sett att ryska flottan hade blivit eliminerad. Ryssen invaderade Ukraina 2014 och Georgien 2008. Hur länge ska detta få hålla på egentligen?? Fortfarande har ryssen inte lämnat Transnistrien heller. Den invasionen började väl 1993 eller nåt. Aja, hoppas turken sätter ner foten snart mot ryssen.
Någon måste vara den vuxna när lill-Poopin testar gränser?
Citera
2023-07-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag tror helt ärligt inte Putin vill ha krig.
jag tror han vill närma sig väst.
Kolla var ryssland stod när han tog makten och kolla var dem är idag.
ryssland är ju betydligt mer öppet.

allt handlar ju om att han inte vill natos trupper för nära moskva.
sen mördades det rätt bra med ryssar från 2014 och framåt.
sen var ryssarna inte några helgon. de är inte det jag påstår.

Jag har inte ett skit över för ryssar , tycker dem oftas är jävligt störiga när man springer på dem utomlands.

ryssland är omringat av natobaser, de är uppträngda i ett hörn.
Och då kan de fan bli farligt , de är ju trots allt världen största kärnvapennation

Omringat av Natobaser? Hur många Nato-baser finns det i Kina, Kazakstan, Mongoliet, Kirgisistan m fl? Hur många Nato-baser finns i Arktis?

Faktum är att det finns ju inte ens permanenta Nato-baser i något land i Rysslands närhet. De närmaste fasta Nato-baserna ligger i västra Tyskland, Italien och Turkiet. De Nato-länder som ligger närmare Ryssland har naturligtvis sina egna baser i sina egna länder. Men Ryssland kan väl knappast klaga över att Polen har sin egen armé på baser i Polen eller att det norska försvaret har sina baser på norskt territorium? Det borde väl snarast vara positivt för Ryssland att den norska armén håller sig hemma i Norge?
Senast redigerad av Auric 2023-07-19 kl. 23:46.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina släpper flygbomb. Kan ukrainarna flyga så nära fronten?
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1681742312982863872
.....
Intressant det där. Ukrainska flygvapnet har integrerat HARM (antiradar) på några av sina Mig-29 och Su-37, under det att de gamla Su-24 är de enda som kan bära Storm Shadow/SCALP.

Min gissning är att några Mig-29 eller Su-37 modifierats för ändamålet.

Låghöjdsangrepp och snabb stigning för att skicka i väg vapnet och därefter hem, snabbt som attan.
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Även Erdogan stör ut GPS ;-) Intressant karta över var GPS störs ut.

https://gpsjam.org/?lat=55.99730&lon=34.13393&z=3.0&date=2023-07-17

Jag vet inte. Från frequently asked questions för den sidan

https://gpsjam.org/faq/#what-exactly-does-this-map-show
Citat:
What exactly does this map show?

Many aircraft broadcast information about how accurate their navigation system (which is almost always GPS) is at any given moment. The GPSJam map aggregates that data over 24 hours in time and displays it as a hexagonal map. Green hexagons show where more than 98% of all aircraft who flew through that area reported good navigation accuracy. Yellow hexagons show where between 2% and 10% of aircraft reported low navigation accuracy. Red hexagons show where more than 10% of aircraft reported low navigation accuracy.

Jag noterar röda fält över Ankara och Istanbul. Två områden där jag inte kan se att någon vill störa ut flygtrafiken. Jag säger inte att det här är en dålig karta men korrelationen mellan flygtrafik och vad dom rapporterar in och störningar..

Någonting känns inte rätt här.
Citera
2023-07-19, 23:48
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Svenska bandvagnar kör omkring i Ukraina, kör även i vattnet.
https://twitter.com/visegrad24/status/1681764201189068801

Runka låter extremt osexigt och ofeminint. Klittra?
Kärt barn har många namn, det finns säkert mer än hundra att välja mellan.
Tack för klippet, tror att det sitter en b18 motor, i dessa gamla trotjänare.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-07-19 kl. 23:51.
Citera
2023-07-19, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Kärt barn har många namn, det finns säkert mer än hundra att välja mellan.
Tack för klippet, tror att det sitter en b18 motor, i dessa gamla trotjänare.
B20 sport med 15 hk mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in