2023-07-18, 14:40
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Sen har vi länder i väst som byter ut sin befolkning på liknadde sätt.. genom att bedriva korståg som skapat flyktingströmmar.

Appropå Rysslands attacker "mot civila mål" var det som jag mistänkte att ukraiska styrkor medvetet riskerat civila genom att ha baser och materiel i direkt närhet till civila männikor.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=22bd6be2a497c2589d40a3398a8fa ac4

Länk direkt finns även länkad i ovanstående.

https://www.amnesty.se/aktuellt/ukrainas-militara-strategi-aventyrar-civila/#:~:text=UKRAINAS%20MILIT%C3%84RA%20TAKTIK%20%C3%8 4VENTYRAR%20CIVILA

"Mellan april och juli tillbringade Amnestys utredare flera veckor i regionerna Charkiv, Donbass och Mykolajiv för att utreda ryska attacker. Under dessa utredningar fann Amnesty också bevis för att ukrainska styrkor försatt civila i fara genom att man etablerat baser i civila byggnader i 19 städer och byar, samt att man skjutit inifrån befolkade bostadsområden. De civila byggnaderna har bland annat varit skolor och sjukhus."

"– Vi har dokumenterat ett mönster som visar att ukrainska styrkor utsätter civila för fara och bryter mot krigets lagar när de verkar i befolkade områden, säger Agnès Callamard, generalsekreterare för Amnesty. Att den ukrainska militären befinner sig i en försvarsställning undantar den inte från skyldigheten att respektera krigets lagar."

Även om de tycker attackerna är oförsvarligt från rysk sida sätter det ett helt annat ljus på rapporterna vi får där civila skadats eller dött, men under tiden har vi inte fått höra varför utan bara vad hemska ryssarna är som bombar "civila mål".

Om de medvetet gör det här, så är de även fullt kapabla till att tex spränga dammar med undervattensdrönare, som vi senaste dagarna fått bevis att de använt mot andra mål.

Krig är smutsigt från båda sidor, speciellt proxykrig och Zelenskyj och väst ledare har lika mycket blod på sina händer som Putin, glöm aldrig det.

Källa Amnesty?! på riktigt??
Det finns ju ingen mer ryssvänlig organisation idag, Amnesty har totalt tappat sin moraliska kompass när de lydigt springer rysslands ärenden.

https://unwatch.org/the-end-of-amnesty-international/
Citera
2023-07-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag tror att du har fel, vi får varje dag lära oss att Ryssland ska attackera oss, denna fantasi skapas med god hjälp av klickhysterisk media och SVT.
Du kan inte ha stormaktsambitioner med Rysslands militära kapacitet och budget, helt omöjligt.
Finns ingen som helst logik i det.
Se bara vad svårt dom har att hålla östra delarna av Ukraina, och då har vi i väst ändå inte hjälpt Ukraina med flygvapen!
Hade våra ledare verkligen velat att Ukraina ska vinna detta hade kriget sett helt annorlunda ut nu.
USA har fortfarande inte skickat pansar, 2024 är det planerat att dom ska skicka Abrams, 2 år! efter krigets inledning.
Låt Ukraina få ordentligt med långdistans artilleri typ HIMARS, låt Ukraina få ett ordentligt luftförsvar och flygvapen, då hade Ryssarna dragit sig tillbaka.
Idag är det ett proxykrig som ska lära Ryssland en läxa och försvaga landet.

Delvis, den är framförallt skapad av Ryssland/Sovjet under kalla kriget. Det sitter nog i ett tag. Ryska ubåtar som strandar, planer på att atombomba Sverige för att sinka USA. Jag tror det lever kvar hos många. I alla fall jag minns det. Ständigt koll på var det fanns skyddsrum, varje uterast överflygning med formationer av viggen och sen lumpen... där vi hela tiden var beredda på att finska gränsen skulle bli rysk. Tror inte Ryssland har den förmågan, men vi minns när de hade.
Citera
2023-07-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Krim var (är?) tekniskt sett en autonom republik inom Ukraina. De hade definitivt rätt att utlysa egna folkomröstningar, inklusive om sitt oberoende eller eventuell anslutning till Ryssland.

Det ger hela situationen ytterligare en tragikomisk dimension. Ryssland hade antagligen kunnat åstadkomma än större framgångar 2014 om de hade nöjt sig med att använda soft power istället för att tanklöst skicka in råskinnen. Men det är väl det där med att man kan ta björnen ur skogen men inte skogen ur björnen.

Krim var redan ryskt. Om de bara hade lugnat sig lite.
Citera
2023-07-18, 14:51
Medlem
Citat:
Tröttsamma svar på mitt inlägg men förstår att det blir så i eran "förnekelse eller rättfärdigande" över de övergrepp som de åsamkar egna civila genomde val den försvarande sidan står för.
Ja det var ett tragiskt beslut som säkert kunde förhindrats med rätt diplomati.
Tyvärr ser jag det som att vissa gärna ville ha det här kriget, kanske mer än Putin själv.

För att ta en liknelse: Tänk väl att många händelser där någon tex blir slagen på käften så kan den personen provocerat fram det, som blir slagen på käften. Ibland hörs det att personen förtjänade det, i andra fall får den som utdelade slaget all skit och personer är helt oförstående och tar den andres parti. Värt att tänka på.

Juridik i väst : den som slår hamnar i finkan , inte den slagne .

Ni ryssar har inget rättssystem verkar det som , dagisnivå,den som slår mest vinner !

Grottmänniskonivå på samhället!!
Citera
2023-07-18, 15:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Krim var (är?) tekniskt sett en autonom republik inom Ukraina. De hade definitivt rätt att utlysa egna folkomröstningar, inklusive om sitt oberoende eller eventuell anslutning till Ryssland.

Det ger hela situationen ytterligare en tragikomisk dimension. Ryssland hade antagligen kunnat åstadkomma än större framgångar 2014 om de hade nöjt sig med att använda soft power istället för att tanklöst skicka in råskinnen. Men det är väl det där med att man kan ta björnen ur skogen men inte skogen ur björnen.
Källa på det fetade?
Jag kan inte tänka mig att de hade den befogenheten enligt ukrainsk lag.
Det vore världsunikt.
Citera
2023-07-18, 15:06
Medlem
Reimers avatar
Klipp på CV90 i tjänst någonstans vid fronten.

Citat:
⚡️The 🇸🇪Swedish BMP CV9040C is in service with the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine somewhere on the front line

In addition to passive protection, the CV 9040C BMP uses the Barracuda camouflage system.

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1681262541589159936?s=20
Citera
2023-07-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Kriget inleddes av er ryssar 24/2-22.
Blodet är på era händer .

Du är 10 år fel, t.o.m Stoltenberg säger att kriget startade 2014.

Minskavtalet är två avtal för att skapa förutsättningar för en fredlig lösning av kriget i Donbass.

Ledarna från Belarus, Ryssland, Tyskland, Frankrike och Ukraina vid Minsk-mötet i februari 2015
Det så kallade Minsk I skrevs under av representanter för Ukraina, Ryssland, Folkrepubliken Donetsk och Folkrepubliken Lugansk den 5 september 2014 i Belarus huvudstad Minsk där den belarusiska presidenten Aleksandr Lukasjenko var värd för mötet.[1][2][3]

Det så kallade Minskavtalet från 2015 eller Minsk II förhandlades fram av Tyskland och Frankrike och undertecknades i februari 2015 av Ryssland och Ukraina innebar att tungt artilleri skulle dras tillbaka från fronten och att östra Ukraina skulle få ett större självstyre.

Inte en enda punkt i avtalen har hittills uppfyllts. I anslutning till avtalet påtalade Amnesty International att flera krigsbrott hade begåtts på respektive sida av konflikten. I tyska tidningen Die Zeit säger Angela Merkel i december 2022, att hon med Minskavtalet ville ge Ukraina mer tid.
Citera
2023-07-18, 15:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag är inte insatt i ryskt rättsystem då jag är svensk. Tröttsamt med er som bara tramsar sönder trådar i er iver att stämpla alla som ryssar, rysstroll och vatniks som har en kritisk hållning till det här kriget.

Men kul att du tycker mobbare och de som provocerar är helt oskyldiga här i livet. Jag försökte på ett enkelt vis förklara varför en del krig bryter ut men din förmåga att ta in det räckte tydligen inte.
Hört ordspråket: Inte ens fel att två träter?! Sen finns det såklart undantag i verkligheten.

jag lämnar det för vidare svar då det inte tillför tråden något mer med påhopp och hoppas även du inser att det inte tillför tråden något vettigt i disskusionen.

En kritisk hållning? Vad innebär det? Att man kritiserar Ryssland som oprovocerat och brutalt invaderade sitt fattiga grannland?

Att man är kritisk mot att Ryssland kidnappar barn på en industriell nivå?

Att Ryssland i sitt krig terrorbeskjuter civilbefolkningen i Ukraina?

Det sortens kritik skriver vi alla under på.
Citera
2023-07-18, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Jag är svensk, men utvandrad till Frankrike sedan 1997.

Hela den här diskussion började med att jag torrt påpekade att NATO numera är USA:s privatarmé, sedan har det degenerat till en helt annan diskussion om huruvida NATO:s krig och förehavanden är rättfärdigade eller inte. Men det är ju egentligen en helt annan fråga.

Ja, men de tidigare sattelitstaternas önskan att vara med är en aktuell fråga. Att slippa ryska systemet är värt mycket för många.
Citera
2023-07-18, 15:29
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Du är 10 år fel, t.o.m Stoltenberg säger att kriget startade 2014.

Minskavtalet är två avtal för att skapa förutsättningar för en fredlig lösning av kriget i Donbass.

Ledarna från Belarus, Ryssland, Tyskland, Frankrike och Ukraina vid Minsk-mötet i februari 2015
Det så kallade Minsk I skrevs under av representanter för Ukraina, Ryssland, Folkrepubliken Donetsk och Folkrepubliken Lugansk den 5 september 2014 i Belarus huvudstad Minsk där den belarusiska presidenten Aleksandr Lukasjenko var värd för mötet.[1][2][3]

Det så kallade Minskavtalet från 2015 eller Minsk II förhandlades fram av Tyskland och Frankrike och undertecknades i februari 2015 av Ryssland och Ukraina innebar att tungt artilleri skulle dras tillbaka från fronten och att östra Ukraina skulle få ett större självstyre.

Inte en enda punkt i avtalen har hittills uppfyllts. I anslutning till avtalet påtalade Amnesty International att flera krigsbrott hade begåtts på respektive sida av konflikten. I tyska tidningen Die Zeit säger Angela Merkel i december 2022, att hon med Minskavtalet ville ge Ukraina mer tid.

Ja precis! Ryssråttorna ockuperade Krim i strid mot internationell rätt redan 2014
Citera
2023-07-18, 15:30
Medlem
Citat:
Jag är inte insatt i ryskt rättsystem då jag är svensk. Tröttsamt med er som bara tramsar sönder trådar i er iver att stämpla alla som ryssar, rysstroll och vatniks som har en kritisk hållning till det här kriget.

Men kul att du tycker mobbare och de som provocerar är helt oskyldiga här i livet. Jag försökte på ett enkelt vis förklara varför en del krig bryter ut men din förmåga att ta in det räckte tydligen inte.
Hört ordspråket: Inte ens fel att två träter?! Sen finns det såklart undantag i verkligheten.

jag lämnar det för vidare svar då det inte tillför tråden något mer med påhopp och hoppas även du inser att det inte tillför tråden något vettigt i disskusionen.
Går inte försvara Rysslands anfallskrig , det är där du har ditt problem .
Du tillhör 2-procentklubben , du kommer inte kunna omvända de 98% som har en moralisk kompass .
Citera
2023-07-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Turkiet stängde sundet för örlogsfartyg strax efter ryssland invaderade Ukraina, iofs under namnet SMO istället för krigsförklaring.

Dom har rätt att göra det i krigstid, har du hört någon klaga?

Ryssarna hade väldigt bråttom att få in flertalet skepp, bla landstigningsfartyg, genom Bosporen innan dom startade kriget utan att förklara krig.

Sånt här kan rysstroll hänga upp sig på.. om inte ryssland förklarat krig så är det väl inget krig? Osv.. är du en sån med?
Är dina föräldrar kusiner? Är du med i NMR?

Oavsett, du har fel.

Har du problem med verkligheten? För mycket känslor ?
Turkiet är sanktionssmitare gentemot Ryssland.
Gå och ta dina covid boosters och glöm inte munskyddet din hjärntvättade apa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in