Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du letat efter sådana bevis då? Allt går sen inte i cykler vad du än tror.

Jo, det går i cykler, och det handlar om många faktorer. Jordaxelns lutning är en faktor.
Jorden som planet lever i samklang med solen och andra planeter. Vi har inte hundra procent koll på hur allt hänger ihop trots att vi har kommit långt inom forskningen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Milanković-cykler
Citera
2023-07-14, 21:37
Medlem
Har Teresa Riberas (Spain)

"Minister for the Ecological Transition and the Demographic Challenge”.

Fadäs presenterats i tråden?
Citera
2023-07-14, 22:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, det går i cykler, och det handlar om många faktorer. Jordaxelns lutning är en faktor.
Jorden som planet lever i samklang med solen och andra planeter. Vi har inte hundra procent koll på hur allt hänger ihop trots att vi har kommit långt inom forskningen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Milanković-cykler
För det första är milankovic - cyklerna alldeles för långsamma för att förklara nuvarande trend. För det andra är dess mest klimatpåveekande mekanism en is/albedo och koldioxid-feedback.

Wikipediaartikeln du länkar till nämner denna, men rätt otydligt då effekterna inte kvantifieras.

Engelskspråkiga wikipedia lämnar dock följande referenser

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aav7337

https://www.science.org/doi/10.1126/science.1133822

Koldioxid har en enorm roll att spela i de cykler du hänvisar till, mellan övergångarna glacial - interglacial och det omvända.

Du verkar föredra att använda dessa cykler för att försöka ogiltigförklara uppvärmningen idag som orsakad av CO2 för att istället hänvisa till "cykler" som just till störst del förklaras av just variationer av CO2. Cykler i sig är ingen förklaring utan (läs "i avsaknad av") en beskrivning av vad som driver dem.

Om CO2 kan förklara dessa förutsättningar avseende temperatur, vore det märkligt om den inte hade någon liknande betydelse idag.

Idag drivs dock koncentrationen upp av oss människor och inte av milankovic - cyklerna.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-14 kl. 23:04.
Citera
2023-07-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
För det första är milankovic - cyklerna alldeles för långsamma för att förklara nuvarande trend. För det andra är dess mest klimatpåveekande mekanism en is/albedo och koldioxid-feedback.

Wikipediaartikeln du länkar till nämner denna, men rätt otydligt då effekterna inte kvantifieras.

Engelskspråkiga wikipedia lämnar dock följande referenser

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aav7337

https://www.science.org/doi/10.1126/science.1133822

Koldioxid har en enorm roll att spela i de cykler du hänvisar till, mellan övergångarna glacial - interglacial och det omvända.

Du verkar föredra att använda dessa cykler för att försöka ogiltigförklara uppvärmningen idag som orsakad av CO2 för att istället hänvisa till "cykler" som just till störst del förklaras av just variationer av CO2. Cykler i sig är ingen förklaring utan (läs "i avsaknad av") en beskrivning av vad som driver dem.

Om CO2 kan förklara dessa förutsättningar avseende temperatur, vore det märkligt om den inte hade någon liknande betydelse idag.

Idag drivs dock koncentrationen upp av oss människor och inte av milankovic - cyklerna.

Jag påstår inte att klimatförändringarna inte är ett faktum, men jag påstår att allt går i cykler.
Vi har inte haft möjligheten att jämföra data mer än hundra år, vilket är alldeles för kort tid.
Vi knåpar i hop modeller som ständigt visar sig vara missvisande, men samtidigt laddar människor med ångest. De stackare som förstör sina liv genom att konvertera till Greta-sekten borde omprogrammeras, och ta tag i sina liv i stället för att uppträda som de självplågande flagellanterna på medeltiden.
Även då trodde man sig ha svaret på allt, men allt var fel.
Jorden var inte riktigt så platt som man trodde, och undergången var inte i antågande.
Njut av livet i stället för att - som vissa gör - limmar fast sig i marken och i värsta fall gör något drastiskt.
Det är sjukt!
Citera
2023-07-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag är absolut ingen anhängare av klimathysterin, men jag accepterar lögner ännu mindre och du ljuger.

Jag har semestrat i medelhavsländer många gånger i mitt liv. Jag är nog äldre än du, född på 60-talet, med flera resor per år så vi talar om många besök på sommaren. Jag har upplevt 40 grader två gånger i mitt liv. En gång i Grekland och en gång i Spanien. Det var på 70- och 00-talen och även lokalbefolkningen tyckte det var ovanligt varmt.

När jag tittar på väderprognosen den närmaste veckan så är det minst 40 grader flera dagar per ort, om jag väljer orter i Grekland, Spanien eller Italien (Sardinien och Sicilien, eftersom de diskuteras). Skulle jag kollat de senaste 50 åren så hade det nästan aldrig visat 40 grader.

Nu pratar jag om meteorologiska mätningar och inte om idiotsvenskar som säger att det var 45 grader varje dag, när mätningar visade 25 grader och regn. Du kanske är en av de idioterna?

Jag har också semestrat i medelhavsländer många gånger; Grekland (Kreta, Rhodos), Cypern, Spanien och Turkiet ett antal gånger. När det är molnfritt längre perioder, som det typiskt ofta är längs kusten i Turkiet, kommer man lätt upp i de 40 under högsäsong. Men antar att du cheap:at och rest utanför säsong på grund av tunn plånbok.

Du snackar om Sicilien, det ligger ett stenkast från Tunisien - ett ökenland.

Här är lite länkar:

Väder Catania, Sicilien:
https://weather.com/weather/tenday/l/Catania+Catania+Italy?canonicalCityId=a06e317e0e8c 3bbb6209c3649b5cae19b9408562d927d19171e5759c738e98 69

Palermo, Sicilien:
https://weather.com/weather/tenday/l/5d22a7c91c1f8ef120930e3cd619cfd29e414c8447f588ee99 24a6020fed9cb2

Var är dina?

Toppar kring 39 och 36 grader. Inget att bli förvånad över, det är för fan i princip norra Afrika vi talar om.

Heraklion, Kreta:
https://weather.com/weather/tenday/l/Heraklion+Crete+Greece?canonicalCityId=bb29976be8c 28899c921e914049decc1f6d33c194f01c50add8897d827be1 f36

Wow, vilken dödshetta .. 34 grader.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2023-07-15 kl. 02:47.
Citera
2023-07-15, 03:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag påstår inte att klimatförändringarna inte är ett faktum, men jag påstår att allt går i cykler.
Vi har inte haft möjligheten att jämföra data mer än hundra år, vilket är alldeles för kort tid.
Vi knåpar i hop modeller som ständigt visar sig vara missvisande, men samtidigt laddar människor med ångest. De stackare som förstör sina liv genom att konvertera till Greta-sekten borde omprogrammeras, och ta tag i sina liv i stället för att uppträda som de självplågande flagellanterna på medeltiden.
Jorden var inte riktigt så platt som man trodde, och undergången var inte i antågande.
Njut av livet i stället för att - som vissa gör - limmar fast sig i marken och i värsta fall gör något drastiskt.
Det är sjukt!

Det som är sjukt är att vissa vuxna människor har så låg tilltro till vetenskap att de avfärdar allt de inte förstår själva. Fast bra åtminstone att du inte tror att jorden är platt, det är väl i alla fall något.
Citera
2023-07-15, 04:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det är sjukt!

Du menar att det har funnits tidigare teknologiska civilisationer som har gått under.

Ja, det var ju en intressant tanke, men vad finns det för evidens?

Om Greta har förstört livet för någon är det förmodligen oljeälskarnas och konspirationsteoretikernas.
Senast redigerad av goseigen 2023-07-15 kl. 05:24.
Citera
2023-07-15, 04:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullhasMoster
Vill även påpeka att jag är neutral men förfäras av bägge sidors psykotiska paranoia.

Nä det tycker jag inte att jag gör riktigt. Det jag försökte trycka på va iaf just den uteblivna rapporteringen så fort prognoserna inte stämmer överens med deras agenda. Och med deras agenda menar jag vanliga mainstream media. Och det gäller ju i många andra frågor också[/quote]

Det är ointressant för väder är effekter av klimatet.

Det spelar ingen roll vad media skriver för klimatet som så.
Citera
2023-07-15, 04:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keith-Richards
Som på en given signal sprids de alarmerande skräckrapporterna om klimatförändringar runt om i etablissemangets medier. Icke kritiskt tänkande flockdjur gick på covidlögnen och de sitter återigen och skakar och biter på naglarna när sanningsministeriet SVT rapporterar om den ohyggliga rekordvärmen...

Du verkar ha gått på lögnen om Big Pharma, judarna och att det inte fanns en pandemi.

Det är detsamma med klimatet, där det inte finns någon ond makt som hittar på förändringarna.

De är på riktigt.
Citera
2023-07-15, 05:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det verkar vara olika måttstockar för de som stödjer makthavarnas klimatpolitik och för de som är skeptiska.

Gretavän säger: Nu är det rekordvarmt igen. Hur kan någon ifrågasätta klimatförändringen nu?
Media kommenterar: Hon är klok. Lyssna på henne.

Skeptiker säger: Nu är det kallare än det varit på många år vid den här tiden. Är klimatförändringen en bluff?
Media kommenterar: Du förstår inte skillnaden på väder och klimat.

Inte konsekvent.

Dessutom tas nästan allt som intäkt för att klimatförändringen är verklig.
Är det extra varmt så är det ett bevis.
Men är det extra kallt så är det också ett bevis. (Det är en lokal effekt av... osv)
Och är vädret ungefär som vanligt så är väl det också troligen ett bevis.

Inte seriöst.

Som privatperson är det svårt att veta vad man skall tro. Men ett är säkert: Klimatalarmisterna argumenterar på ett ohederligt sätt.

Oftast är de också samma personer som även anser att vuxna afghaner är barn och att transvestiter är kvinnor. Vilket påverkar deras trovärdighet.

Å andra sidan, om man skall vara rättvis, så finns det en tendens hos klimatskeptiker att vara lite väl konspiratoriska av sig, även tro på diverse New Age flum samt tjata om WEF, Klaus Schwab och Bill Gates hela tiden.

Dessa har dock inte maktens propagandamaskin bakom sig på samma sätt som alarmisterna har, varför dessa nog ändå är de farligaste och de som man mest bör syna.

Media har beskrivit förändringarna i massor av artiklar, och det är bra.

Du vet, det blir inte en lögn, bara för att de vill oss väl, och inte tror på konspirationsteorier med judar.
Citera
2023-07-15, 05:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Fy tusan, den här tråden verkar vara full med judar och självutnämnd elit som försöker lura i mig att den globala uppvärmningen är en bluff?

Det är tvärtom - judehatarna ser det som en bluff, för det är något som kommer ovanifrån.

De hatar forskning och är rädda för Greta.
Citera
2023-07-15, 06:13
Medlem
Keith-Richardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du verkar ha gått på lögnen om Big Pharma, judarna och att det inte fanns en pandemi.

Det är detsamma med klimatet, där det inte finns någon ond makt som hittar på förändringarna.

De är på riktigt.

Du tycker inte att det är märkligt att covid dog ut så fort Putin gick in i Ukraina? Det gick över på en dag. Har inte nämnt vare sig judar eller Big Pharma. Det är dina ord. Lågt att ens ta till den typen av argumentation från din sida.

Covid var orkestrerat för att hålla liv i ett ekonomiskt system som håller på att krascha. Krig brukar också fungera på det viset. Pengar kan dock inte skapas utan att det finns en trovärdig anledning -> in stiger mr covid. Vi var många som levde precis som vanligt under "pandemin" och egentligen bara upplevde det som ett stort iq test där en försmak av 1984 samhället rullades ut. Det var inte på riktigt. Vi skulle hålla avstånd, sitta ner på idrottsläktarna för viruset spreds bara om man stod upp. På krogen spreds viruset bara under vissa timmar och plexiglas och ett bords mellanrum på Ikea skulle rädda oss från mördarviruset. Pcr testerna skruvades upp till nivåer att mer eller mindre alla var sjuka som testade sig. Det var så idiotiskt att man var tvungen att vara både döv och blind för att inte upptäcka de uppenbara motsägelserna.

Klimatfrågan kanske är nästa stora som ska hålla oss lydiga och rädda. Time will tell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in