2023-06-24, 23:13
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är helt klart att någon i tråden inte gillar att PU lyfts fram som sannolik gärningsman. Vi har nu sett två exempel på hur försök har gjorts att ge två personer skulden för försvinnandet. Först ut på de anklagades bänk var PR, men när PR dog fungerade inte den varianten längre. I stället blev BW måltavlan. Den röda tråden lyser glasklart!

Jag tror att de tips som anonymt lämnades till polisen i Efterlyst runt 1996, kom från en och samma källa. Personen som lämnade "tipsen" visste mycket väl vad han gjorde. Nu upprepas samma sak här i tråden, fast nu är det BW som hängs ut.

Men tråden går inte på detta. Om PK:s berättelse är sann - vilket allt fler börjar tro (såsom IB03 och nu även Bratis) - är PU den som fallet letar efter. Enligt PK passar PU in på en rad punkter:

* Han hade visat intresse för Helena tidigare.
* Han tog sannolikt bilen ner till Stadt.
* Han påstår i tråden att han "bara morsade på Helena" inne på Stadt, vilket ter sig högst märkligt med tanke på den första punkten ovan.
* Han hade tillgång till bil.
* Han passar in på beskrivningen av mannen på sjukhusparkeringen.
* Enligt PK hade PU parkerat sin bil på sjukhusparkeringen den natten.
* Han påstår sig ha en minneslucka efter 02:00.

I övrigt skulle jag inte alls bli förvånad om det var han som gick med Helena på Marieholmsbron.

Det blir svårt att stryka PU som GM. Han passar in om man vill då väldigt bra på alla dessa punkter som GM, även den psykologiska profilen om man så vill. Han var ung, stark och framförallt dopad med ett kriminellt bagage och inte direkt van att få nobben av snygga tjejer. Lägg då framförallt till PKs berättelse. Detta gör inte honom per automatik till GM, men det försämrar inte "chanserna" för det, krasst utryckt.

Om han redan vid Österlånggatan slog följe med Helena kunde hon väl gärna inte börja att springa ifrån honom där , OM hon inte ville veta av honom. "Greppet" kan redan varit kopplat/förberett där någonstans och då blir då så här för Helena om detta är en framfusig och efterhängsen uppvaktare som dessutom blir GM.

Frågan är då vem eller vilka som var med PU ?
JF
NMB
NiTa
PJP
PN

I någon konstellation med bil då förstås samt tillgång till båt. Här blir det ju svårt givetvis. NiTa kusinen till Tan*s blir lite intressant ändå när han hade sagt enligt tråden att : "Han var med om något som han inte kunde berätta om". Han hade även viss knarkkoppling till NMB också enligt tråden.

Om man vill ha med PU och PN tillsammans i detta som många vill, däribland Loudamus, så finns då en möjlig förbindelselänk genom PJP. Jag kan även då tycka att konstellationen: PU, PN och PJP blir ändå ett udda gäng, då även PJP i enligt tråden även skulle kunna vara en shjysst och harmlös fordonskille. Han blir ändå intressant i det som finns att del av, samt det faktum att han har genom sin mors dåvarande boende, en stark lokal anknytning till Trankärr. Detta behöver inte heller betyda ett smack, skall också sägas.

Observationen i Trankärr skulle varit emellan 8.00-10:00 , enligt Judaland (#28552, s.2380). Det kan aldrig vara kroppen man dumpar vid denna galna tid då , utan vad jag tror den kvarglömda ryggsäcken som man instinktivt vill" orientera sig bort" från. De tyske "geologiintresserade" turisten skall ju ha hittat en söndertrasad ryggsäck med "tjejsaker" och en damsko i Kusabäcken i detta område i Trankärrs absoluta närhet. Någon av dessa grabbar i denna bil, om vi förutsätter att de i denna bil hade med försvinnandet att göra, bör med all sannolikhet känt till detta område vid Trankärr mycket bra sedan innan, annars tror jag inte man ger sig in på dessa småvägar i skogen på måfå i ett sådant här allvarligt ärende. Man gör det man är bekant med. KL, DaLi och JeLu hade väl också kännedom om området ,men dessa tror jag kanske mindre på som inblandade. PU skulle varit med DaLi där i trakten förut , men enligt PK skall han haft dåligt lokalsinne, därför blir även PJP intressant samt PN även med tanke på bilens eventuella DK-dekal eller, då alt.: "en sorts dekal". Tanke.

Jag undrar om jag kommer så mycket längre med detta. Namnen i detta känns ganska bra i någon konstellation. Frågan är faktiskt även om det går att friskriva ErAn ? Jag undrar det ja... Konstig slump ändå att han blev felaktig utpekad av en nyinflyttad Töreboda -bo, men är ändå ganska intressant ändå, helt frikopplat från det falska utpekandet. Märkligt blir det ändå.
Citera
2023-06-25, 09:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Javisst..tänker samma typ!
Dock tänker jag även kring sånt som mamma Andersson sa: Det fanns en blottare i området..det kanske va så att denne blottare gillade Helena! Mamman kände till hotbilden…🤔
Någon som vet om en bror till Helenas mamma?
Citera
2023-06-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Någon som vet om en bror till Helenas mamma?
Nej, men berätta gärna vad det handlar om?
Citera
2023-07-02, 00:08
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Borde inte en rivstart orsakat ganska djupt märke i det mjuka underlaget på motsatt sida asfalten, eftersom det tydligen lämnades märken på den hårda asfalten? Något antispinsystem lär nog inte varit aktuellt vilket betyder att båda däcken måste dragit.
Kan det möjligen istället röra sig om ett bromsavtryck?

För övrigt stöder jag ugglans analys av lekplatsen. Har själv god lokalkännedom och har varit där åtskilliga ggr både före och efter 92.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03

. Jag undrar om jag kommer så mycket längre med detta. Namnen i detta känns ganska bra i någon konstellation. Frågan är faktiskt även om det går att friskriva ErAn ? Jag undrar det ja... Konstig slump ändå att han blev felaktig utpekad av en nyinflyttad Töreboda -bo, men är ändå ganska intressant ändå, helt frikopplat från det falska utpekandet. Märkligt blir det ändå.

Jag tror jag har snubblat över en riktig jävla bomb i materialet som finns att ta del av på Sveriges Radios hemsida/Helena fallet/förhöret med Er*k Anderse*n (f.1967).

Jag kan rekommendera er att läsa igenom det ett antal gånger. Jag skall säga att jag är väldigt säker, om inte 100 % säker på att han var chauffören som framförde sin vita/ljusa bakhjulsdrivna Ford Sierra på cykelvägen vid Kohagen/Helenas bostadsområde aktuell natt den 14 juni 1992.

Det har bl a med det rivstartsmärke att göra som gjordes på den stora asfaltsbit vid lekplatsen som Polisen plockade med sig. Vad krävs det egentligen för att göra dessa avtryck i asfalten och vilken satsning krävs ? Vi får ju tänka på att vilken tokstolle rusar upp en bil och kör iväg när han då kan riskera att bränna in i trädgårdarna vid Runstensvägen/Hällristningsvägen när det snart efter några fåtal meter, blir vinkel höger och då bilen som killarna ser på Hällristningsvägen skall köra i "lagom" hastighet ? Svaret kan ligga i att det fanns en person(den ende ?) i Mariestad som körde med dubbdäck och som han själv säger rivstartade vid Västra vägen/Lockerudsvägen, i nära tid till försvinnandet, så det slog gnistor i asfalten.

ErAn säger själv detta och han rivstartar även och kör friskt med den Töreboda-bon som skulle vittnat falskt, när han körde hem honom den sista helgen i maj. Alltså två veckor innan försvinnandet. Vid det tillfället när denna hemkörning sker säger för övrigt ErAn att han vet att han har dubbdäck. ErAn har alltså ett barnsligt körsätt, med rivstarter som signum samt att han kör med dubbdäck på sommaren.

Har du dubbdäck som "bettar" bra i asfalt samt att du är en van "rivstartare", så bör ju inte det bli så svårt att göra däckavtryck vid då denna lekplats. Allting faller på plats med EA som inblandad alldeles oavsett om denna Töreboda har diktat ihop denna berättelse hemma med de kända parametrarna han fick reda på om EA : att han hade en vit Ford Sierra halvkombi (högst troligt), att han körde hem folk mot betalning och säkert berättat för Töreboda bon att han vanligtvis skjutsade unga tjejer. Han kan ha misstänkt EA och sedan "kryddat" till sin berättelse bland vänner. Eller också var han på Stadt, men har ljugit ihop saker på vägen. Vi vet inte med säkerhet.

Som sagt det spelar ingen roll för EAs patetiska förklaringar om vad han gjorde själv uppe i sin lägenhet, då han påstår att han somnade till Rovdjuret och vaknade upp till Terminator vid 5.00-6.00, stämmer inte ett skit med längden på filmerna och videobandet. Filmerna var sen länge då slut. Man kan spekulera som Lotte i "Mardrömmen i Mariestad" att det fanns en film till i mitten som han inte har förklarat, o s v . Nej, han blåljuger rakt igenom. Det står fullständigt klart för mig. Ta bara det han säger i förhöret med de tjejer som han körde till Stadt och sedan planerar att hämta efter stängning utan att det är avtalat något. Han vänder och vrider och inget går ihop..

Jag tror att jag sätter dessa tre personer i första sätet vad gäller misstänkta för denna handling:

PU, som kan ha gått med Helena som sen sammanstrålar med nedanstående.
EA, chaufför
PN ,som passagerare från Stadt.

PJP, kan då finnas med som fjärde person eller inte alls med. Fyra personer blir något mycket. Hm.

För att dessa två danskar skall stötta/hjälpa PU som eventuell baneman till Helena bör minst en av dessa danskar varit med i Kohagen med PU som insyltad, i ett möjligt sexuellt motiverat brott/misshandel. Annars skulle dessa aldrig hjälpa eller vara med i handlingen. Tanke.

Både EA och PN avvek från arbete följande vecka efter försvinnandet. Båda arbetade på E-lux. EA slutade tidigare på Måndagen och sjukskrev sig på Tisdagen (P4-dok.). Till Lotte Dalsgard(Mardrömmen i Mariestad) säger han att han direkt efter Måndagen drog vidare till södra Jylland för att hjälpa vänner med att flytta. Hm...

PU skall ha betett sig konstigt efter försvinnandet och bl a annat isolerat sig i sin lägenhet, enligt tråden.
PJP som också jobbade på E-lux, skall enligt tråden också sjukskrivit sig enligt tråden men detta är dock lite mer osäkert.

Alltså som chaufför och delaktig i försvinnandet passar EA in på följande punkter:

* Han hade en vit/ljus Ford Siera halvkombi, passar in som den bil som killarna på Hällristningsvägen såg , som större än en Golf m.m.

* Denna bil var en så sällsynt, som en bakhjulsdriven halvkombibil, en sådan som skall stämma in på vad Polisens undersökningar på platsen söker.

* Han körde folk till Stadt och Restaurang Hembygden/Purple på Nygatan 18(källaren i "gamla" Domus ) Han säger för övrigt till Polisen i förhör att han aldrig har kört någon tjej till Stadt nånsin...skall sägas. Varför säger han det ? Han vill distansera sig från detta koncept, är min kvalificerade gissning.

* Han har inget alibi för denna natt, endast en idiotisk förklaring på de filmer han skall ha sett i sin lägenhet med tillhörande "sömn". Nej, icke troligt, tyvärr.

* Han säger att han tidigare har varit nere tillsammans med bl a den finske person med Mercedesen som han nämner i förhöret och polerat sin bil av någon konstig anledning nere vid parkeringen vid båtkranen på Ekudden. Alltså kännedom om omgivningen även i egenskap av "svartchaffis".

I ett retrospektiv: Om detta om EA är sant då, att han var inblandad i Helenas försvinnande, ställer det ju då BWs inträngande i rätten med tillhörande hotfullhet i en helt annan dager. Åklagaren i fallet, Alden, släppte misstankarna mot EA först den 29 mars 1993, skall sägas (Mardrömmen i Mariestad).
Citera
2023-07-02, 08:16
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Jag tror jag har snubblat över en riktig jävla bomb i det snart efter några fåtal meter, blir vinkel höger och då bilen som killarna ser på Hällristningsvägen skall köra i "lagom" hastighet ? Svaret kan ligga i att det fanns en person(den ende ?) i Mariestad som körde med dubbdäck och som han själv säger rivstartade vid Västra vägen/Lockerudsvägen, i nära tid till försvinnandet, så det slog gnistor i asfalten.

ErAn säger själv detta och han rivstartar även och kör friskt med den Töreboda-bon som skulle vittnat falskt, när han körde hem honom den sista helgen i maj. Alltså två veckor innan försvinnandet. Vid det tillfället när denna hemkörning sker säger för övrigt ErAn att han vet att han har dubbdäck. ErAn har alltså ett barnsligt körsätt, med rivstarter som signum samt att han kör med dubbdäck på sommaren.

Har du dubbdäck som "bettar" bra i asfalt samt att du är en van "rivstartare", så bör ju inte det bli så svårt att göra däckavtryck vid då denna lekplats. Allting faller på plats med EA som inblandad alldeles
oavsett om denna Töreboda har diktat ihop denna berättelse hemma med de kända parametrarna han fick reda på om EA : att han hade en vit Ford Sierra halvkombi (högst troligt), att han körde hem folk mot betalning och säkert berättat för Töreboda bon att han vanligtvis skjutsade unga tjejer. Han kan ha misstänkt EA och sedan "kryddat" till sin berättelse bland vänner. Eller också var han på Stadt, men har ljugit ihop saker på vägen. Vi vet inte med säkerhet.

Som sagt det spelar ingen roll för EAs patetiska förklaringar om vad han gjorde själv uppe i sin lägenhet, då han påstår att han somnade till Rovdjuret och vaknade upp till Terminator vid 5.00-6.00, stämmer inte ett skit med längden på filmerna och videobandet. Filmerna var sen länge då slut. Man kan spekulera som Lotte i "Mardrömmen i Mariestad" att det fanns en film till i mitten som han inte har förklarat, o s v . Nej, han blåljuger rakt igenom. Det står fullständigt klart för mig. Ta bara det han säger i förhöret med de tjejer som han körde till Stadt och sedan planerar att hämta efter stängning utan att det är avtalat något. Han vänder och vrider och inget går ihop..

Jag tror att jag sätter dessa tre personer i första sätet vad gäller misstänkta för denna handling:

EA, chaufför

PJP, kan då finnas med som fjärde person eller inte alls med. Fyra personer blir något mycket. Hm.

För att dessa två danskar skall stötta/hjälpa PU som eventuell baneman till Helena bör minst en av dessa danskar varit med i Kohagen med PU som insyltad, i ett möjligt sexuellt motiverat brott/misshandel. Annars skulle dessa aldrig hjälpa eller vara med i handlingen. Tanke.

Både EA och PN avvek från arbete följande vecka efter försvinnandet. Båda arbetade på E-lux. EA slutade tidigare på Måndagen och sjukskrev sig på Tisdagen (P4-dok.). Till Lotte Dalsgard(Mardrömmen i Mariestad) säger han att han direkt efter Måndagen drog vidare till södra Jylland för att hjälpa vänner med att flytta. Hm...

PU skall ha betett sig konstigt efter försvinnandet och bl a annat isolerat sig i sin lägenhet, enligt tråden.
PJP som också jobbade på E-lux, skall enligt tråden också sjukskrivit sig enligt tråden men detta är dock lite mer osäkert.

Alltså som chaufför och delaktig i försvinnandet passar EA in på följande punkter:

* Han hade en vit/ljus Ford Siera halvkombi, passar in som den bil som killarna på Hällristningsvägen såg , som större än en Golf m.m.

* Denna bil var en så sällsynt, som en bakhjulsdriven halvkombibil, en sådan som skall stämma in på vad Polisens undersökningar på platsen söker.

* Han körde folk till Stadt och Restaurang Hembygden/Purple på Nygatan 18(källaren i "gamla" Domus ) Han säger för övrigt till Polisen i förhör att han aldrig har kört någon tjej till Stadt nånsin...skall sägas. Varför säger han det ? Han vill distansera sig från detta koncept, är min kvalificerade gissning.

* Han har inget alibi för denna natt, endast en idiotisk förklaring på de filmer han skall ha sett i sin lägenhet med tillhörande "sömn". Nej, icke troligt, tyvärr.

* Han säger att han tidigare har varit nere tillsammans med bl a den finske person med Mercedesen som han nämner i förhöret och polerat sin bil av någon konstig anledning nere vid parkeringen vid båtkranen på Ekudden. Alltså kännedom om omgivningen även i egenskap av "svartchaffis".

I ett retrospektiv: Om detta om EA är sant då, att han var inblandad i Helenas försvinnande, ställer det ju då BWs inträngande i rätten med tillhörande hotfullhet i en helt annan dager. Åklagaren i fallet, Alden, släppte misstankarna mot EA först den 29 mars 1993, skall sägas (Mardrömmen i Mariestad).

Borde funnits fragment från dubbarna i asfalten i så fall så den tesen spricker nog.
Citera
2023-07-02, 22:59
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Säkrande av asfaltsbit
https://ibb.co/1XVg2kS

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Borde funnits fragment från dubbarna i asfalten i så fall så den tesen spricker nog.

Nej, nej , denna tes står stadigt och spricker inte.

Fragmenten från dubbarna är ju då självklart inbäddade tillsammans med gummit från däcken i detta rivstartsmärke på asfaltsbiten. Då när man tog loss den cirka en månad innan ErAn började förhöras hade man nog inte i sin sinnevärld att eventuella dubbar också kunde finnas på dessa däck. Om det skulle ligga små metallkorn av metall kvar ovanpå rivstartmärke som man säkrat är också bara att glömma, då man ej i så fall tänkte på detta då och trampade runt på brottsplatsen. Nej, för h-lvete.

Frågan är också då med tanke på allt annat slarv om man verkligen återkopplade till och tänkte på detta säkrade däckavtryck , efter att man fått info om ErAns däck en månad efter ? Inte säkert.

Sen då, hade man verkligen tillgång till sådana här avancerade labbmetoder att särskilja dubbens kemiska uppsättningar gentemot gummits och själva asfalten ? Både asfalt och dubb innehåller både bly t ex och en mängd andra tungmetaller. Behöver man då skrapa av från rivstartsmärket på asfaltsbit av det man tror är från dubbarna ? Förstoring och instrument för detta...Nej, detta känns CSI- överkurs. Börjar man skrapa av rester i märket sabbar man även den däckstruktur som var det som man ville bevara, och jämföra olika däcktyper med o s v. Nej.

Men lek med tanken (även om jag inte tror det) att man verkligen hade säkrat fragment från dubbarna, är det ju inte alls säkert att man ville kommunicera ut det eller ens hann, när caset mot ErAn tvärdog i och med att Töreboda bon senare sade att han hade hittat på allt ihop. Åklagare Marianne Alden valde att inte gå vidare då hon nog ansåg att utsikterna för att vinna målet var döda, även om hon misstänkte ErAn ända tills den 29/3 1993.
Citera
2023-07-03, 00:08
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
På frågan om det skulle kunna ha varit exv en Peugeot 205 eller Opel Kadett eller någon annan bil i samma storleksklass blir svaret nej. Färgen ska ha varit ljusbrunbeige och golfen ska ha varit av den kantigare modellen vilket pekar mot en VW Golf typ 1. Uppgiftslämnaren nämner dock att det ska ha funnits en från en vanlig standardgolf avvikande detalj form av ett raster eller liknande i samma stil som ett luftutsläpp eller motsvarande på c-stolpen (ul är iaf så pass bevandrad med bilar att denna terminologi används). Det var bl a den sistnämnda detaljen som fick mig att fråga om just exv Peugeot 205 då de har utmärkande detaljer på just c-stolpen. Det går heller inte att klämma fram några klarare minnesbilder av det här med ev skyltning eller dekaler då det som bekant har flutit en del vatten under broarna sedan det här begav sig. Dock skulle det förvåna mig om det inte skulle gå att bringa snudd på exakt klarhet i detaljerna kring bilen i fråga med tanke på att P.N. verkar ha umgåtts med en hel del folk i stan och som sagt "varit ute i svängen". Var inte blyga, fyll på med fler detaljer gott folk!

Gällande när bilen ska ha siktats på söndagen anges att "Per & Co" kom hem en sväng vid halv elva på förmiddagen innan de som sagt försvann för att vara borta upp mot en vecka (här angavs 5-6 dagar).

Intressant att notera är för övrigt att man nu drog sig till minnes att det ska ha varit samma dag som P.N. sedermera kom hem som händelsen då tjejen så övertydligt tystades ner på frågan om Helena inträffade, och att det dessutom ska ha rört sig om samma tjej som bott vägg i vägg med P.N. på Vasavägen (jag hade tidigare fått intrycket att det skulle ha rört sig om en flickvän senare i successionsordningen). Kanske hon skulle kunna fås att lätta sitt hjärta i frågan?

EA går alltså hem tidigt från jobbet på E-lux på Måndagen den 15.e och sjukskrev sig. Sedan åker han till södra Jylland (Danmark) på semester för att hjälpa en kompis att flytta , som han säger till Lotte Dalsgard i Mardrömmen i Mariestad. Vi har då också PN som även han sjukskriver sig från jobbet på E-lux, med start Måndag och blir även han bortrest. Vad är då mest trolig destination för denne dansk att bli borta på då ? Danmark, så klart. Han liksom EA kommer ursprungligen från Ålborg. PN saknar dessutom körkort så han måste ha chaufför. Ni ser.

Vi ser ju här då att Lotte Dalsgards intervju med ErAn resulterar ju i att öka loudamus källa ytterligare, på detta sätt, vill jag mena.

När PN kommer hem , så frågar då hans flickvän, om allt gick bra... med Helena. Hon nedtystas då av minst två mansröster att aldrig nämna Helena mer. Dessa mansröster bör ju tillhört PN och EA, blir ju den logiska slutsatsen.

Vidare i Lottes bok säger då ErAn att han inte kunde ha något med Helenas försvinnande att göra för han var hemma och såg "Döden på Larvfötter". Alltså då inte något om "Rovdjuret" och "Terminator" denna gång... För att vara en framgångsrik lögnare måste man vara satans skärpt med bra minne över tid. Lotte säger att hon inte gräver djupare i vilken film han såg, säger hon. Det kunde finnas flera filmer på samma kasset, säger hon. Ja, det blir 1.47 h+ 1.45 h +1.48 h. Då måste han ha använt något mycket ovanligt långt videoband eller spelat in på LongPlay funktion. Nej, detta tror jag inte på. Om ni läser förhöret igen med ErAn på SRs hemsida, nämner han ju detaljerat sekvenser ur de två filmerna : Rovdjuret och Terminator då endast. Detta gör han då i detta senare förhör där han i det tidigare inte kommit ihåg ett jota vad han hade sysslat med under den 13-14 juni 1992. Bull.

Vidare i Lottes bok svarar då ErAn på frågan om hans bil hade blivit undersökt av Polisen: "Ah, Polisen tog in den. Dom hittade inte så mycket som ett hundhår. Jag tyckte det var fint att jag var så noga med bilen på den tiden."

Hör och häpna. Ju mer man låter denne man snacka ju mer misstänkt gör han sig på egen hand. Varför nämner ErAn hundhår ? Var det undermedvetet ? Var det något som kunde ha slagit honom i efterhand ? Något han kanske inte hade tänkt på i första läget med städningen av bilen ? Tanken går oförnekligen till Helenas hund Nita.

Han säger också att han tyckte det var så fint att han var så noga med bilen på den tiden. Mycket fint för han då. Mycket märklig sagt. Han var ju då faktiskt onekligen mycket noga med bilen då, enligt förhöret med inköp av polermedel på postorder bl a.
Senast redigerad av IB03 2023-07-03 kl. 00:14.
Citera
2023-07-03, 03:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag tror jag har snubblat över en riktig jävla bomb i materialet som finns att ta del av på Sveriges Radios hemsida/Helena fallet/förhöret med Er*k Anderse*n (f.1967).

Jag kan rekommendera er att läsa igenom det ett antal gånger. Jag skall säga att jag är väldigt säker, om inte 100 % säker på att han var chauffören som framförde sin vita/ljusa bakhjulsdrivna Ford Sierra på cykelvägen vid Kohagen/Helenas bostadsområde aktuell natt den 14 juni 1992.

Det har bl a med det rivstartsmärke att göra som gjordes på den stora asfaltsbit vid lekplatsen som Polisen plockade med sig. Vad krävs det egentligen för att göra dessa avtryck i asfalten och vilken satsning krävs ? Vi får ju tänka på att vilken tokstolle rusar upp en bil och kör iväg när han då kan riskera att bränna in i trädgårdarna vid Runstensvägen/Hällristningsvägen när det snart efter några fåtal meter, blir vinkel höger och då bilen som killarna ser på Hällristningsvägen skall köra i "lagom" hastighet ? Svaret kan ligga i att det fanns en person(den ende ?) i Mariestad som körde med dubbdäck och som han själv säger rivstartade vid Västra vägen/Lockerudsvägen, i nära tid till försvinnandet, så det slog gnistor i asfalten.

Har du dubbdäck som "bettar" bra i asfalt samt att du är en van "rivstartare", så bör ju inte det bli så svårt att göra däckavtryck vid då denna lekplats. Allting faller på plats med EA som inblandad alldeles oavsett om denna Töreboda har diktat ihop denna berättelse hemma med de kända parametrarna han fick reda på om EA : att han hade en vit Ford Sierra halvkombi (högst troligt), att han körde hem folk mot betalning och säkert berättat för Töreboda bon att han vanligtvis skjutsade unga tjejer. Han kan ha misstänkt EA och sedan "kryddat" till sin berättelse bland vänner. Eller också var han på Stadt, men har ljugit ihop saker på vägen. Vi vet inte med säkerhet.

EA, chaufför

Citat:
EA går alltså hem tidigt från jobbet på E-lux på Måndagen den 15.e och sjukskrev sig. Sedan åker han till södra Jylland (Danmark) på semester för att hjälpa en kompis att flytta , som han säger till Lotte Dalsgard i Mardrömmen i Mariestad. Vi har då också PN som även han sjukskriver sig från jobbet på E-lux, med start Måndag och blir även han bortrest. Vad är då mest trolig destination för denne dansk att bli borta på då ? Danmark, så klart. Han liksom EA kommer ursprungligen från Ålborg. PN saknar dessutom körkort så han måste ha chaufför. Ni ser.

Vi ser ju här då att Lotte Dalsgards intervju med ErAn resulterar ju i att öka loudamus källa ytterligare, på detta sätt, vill jag mena.

När PN kommer hem , så frågar då hans flickvän, om allt gick bra... med Helena. Hon nedtystas då av minst två mansröster att aldrig nämna Helena mer. Dessa mansröster bör ju tillhört PN och EA, blir ju den logiska slutsatsen.

Vidare i Lottes bok säger då ErAn att han inte kunde ha något med Helenas försvinnande att göra för han var hemma och såg "Döden på Larvfötter". Alltså då inte något om "Rovdjuret" och "Terminator" denna gång... För att vara en framgångsrik lögnare måste man vara satans skärpt med bra minne över tid. Lotte säger att hon inte gräver djupare i vilken film han såg, säger hon. Det kunde finnas flera filmer på samma kasset, säger hon. Ja, det blir 1.47 h+ 1.45 h +1.48 h. Då måste han ha använt något mycket ovanligt långt videoband eller spelat in på LongPlay funktion. Nej, detta tror jag inte på. Om ni läser förhöret igen med ErAn på SRs hemsida, nämner han ju detaljerat sekvenser ur de två filmerna : Rovdjuret och Terminator då endast. Detta gör han då i detta senare förhör där han i det tidigare inte kommit ihåg ett jota vad han hade sysslat med under den 13-14 juni 1992. Bull.

Vidare i Lottes bok svarar då ErAn på frågan om hans bil hade blivit undersökt av Polisen: "Ah, Polisen tog in den. Dom hittade inte så mycket som ett hundhår. Jag tyckte det var fint att jag var så noga med bilen på den tiden."

Hör och häpna. Ju mer man låter denne man snacka ju mer misstänkt gör han sig på egen hand. Varför nämner ErAn hundhår ? Var det undermedvetet ? Var det något som kunde ha slagit honom i efterhand ? Något han kanske inte hade tänkt på i första läget med städningen av bilen ? Tanken går oförnekligen till Helenas hund Nita.

Han säger också att han tyckte det var så fint att han var så noga med bilen på den tiden. Mycket fint för han då. Mycket märklig sagt. Han var ju då faktiskt onekligen mycket noga med bilen då, enligt förhöret med inköp av polermedel på postorder bl a.

Jag ska läsa dina inlägg lite noggrannare igen och återkomma, men visst finns det intressanta vinklar. Jag för min del har ju många gånger skrivit att jag tror att polisen kan ha blivit blivit lurade i turerna med EA, och att "det falska vittnet" kan ha varit en del av en "cover up". Helt enkelt: Jag utesluter inte ens EA!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-07-03 kl. 03:42.
Citera
2023-07-03, 08:08
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:

Utredningen borde väl, när dessa danskar var misstänkta, hört med killarna på Hällristningsvägen om det kunde vara en bil av EAs modell som dom sade sig observerat på mordnatten. Om nej, eller osäkert, försvagades säkert misstankarna högst betydligt. Någon som vet mer om det?

Dessutom är det ett antagande att rivstartmärket har med mordet att göra. Att det finns så få övriga konkreta ledtrådar/spår ökar inte sannolikheten för detta.
Citera
2023-07-03, 11:18
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Nu börjar det bli rundgång i tråden igen, dansken där är grundligt utredd och det falska vittnet som angav honom har erkänt falsk vittnesbörd, finns inget som helst motiv heller av vad som kommit fram.

På den tiden betalade staten ut sjuklön (om jag nu minns rätt) så folk sjukskrev sig till både höger och vänster för minsta lilla, företagen brydde sig inte heller av just den anledningen. Så inte något direkt mysko om han tog sig en veckas extra ledigt genom sjukskrivning.

Nä, du får komma med något annat "nytt" övertygande än dubbdäck om du vill få mig att ändra uppfattning.
Citera
2023-07-03, 23:26
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Utredningen borde väl, när dessa danskar var misstänkta, hört med killarna på Hällristningsvägen om det kunde vara en bil av EAs modell som dom sade sig observerat på mordnatten. Om nej, eller osäkert, försvagades säkert misstankarna högst betydligt. Någon som vet mer om det?

Dessutom är det ett antagande att rivstartmärket har med mordet att göra. Att det finns så få övriga konkreta ledtrådar/spår ökar inte sannolikheten för detta.

Killarna på Hällristningsvägen har ju i polisförhör lämnat uppgifter om bilen tre dagar efter händelsen. Förhöret finns att ta del av på SRs hemsida/Fallet Helena. Bilen var vit eller ljus, halvkombimodell, större än en Golf och Mazda 323. Dessa uppgifter som dessa killar har lämnat så här nära inpå händelsen blir ju den mest korrekta beskrivningen av bilen. Om Polisen skulle i ett senare skede fråga killarna: "Var det en Ford Sierra ni såg ? " skulle Polisen ställa en ledande fråga och på detta sätt kunnat påverka killarna mot utpekning av den bilmodell som Polisen specifikt frågar efter.

Detta blir då förstås tokigt och strider självklart mot Polisens rådande praxis beträffande sådant här.

Men det är ju faktiskt så att det finns ingen annan bil att få tag i ,skulle jag vilja säga, än just en Ford Sierra av lite äldre modell som motsvarar de kriterier både som Polisens brottsplatsundersökningar visar och killarnas signalement på bilen. En bakhjulsdriven halvkombi som är vit eller ljus. Bara just kriteriet halvkombi blir ju då automatiskt vid denna tid att man kommer upp i en bil som är "större än en Golf". En mellanklassbil blir det. Sierra var 4.39 meter lång och Golf 4.00 meter. För jämförelsens skull: en Volvo 740 , 4.79 meter. Killarna sitter ändå från ett visst avstånd och ser bilen ungefär 1-2 sekunder från varje håll, skall sägas.

Det är självklart så att rivstartsmärket har att göra med försvinnandet. Något annat blir mindre sannolikt. Lägg därtill hjulspår i sanden, legan, ringarna, skon, cerat, halstablett samt även fimpar på platsen (om man vill). Plus att killarna ser den ljusa bilen fram och tillbaka från dessa fynd vid lekplatsen så blir det inte så svårt att fatta. Polisen skär ju till och med ut detta stora sjok asfalt med rivstartsmärket på, och tar med sig. Om man väljer att se allt i ett isolerat tillstånd oberoende av varandra kan man aldrig lägga några pussel och komma någonstans, för femtielfte gången. Lägger man till vittnet "Hanna" också blir bilden än klarare. Vittnet "Hanna" har varit konsekvent med sin berättelse. Bara för att hon var försiktig då, behövde tid att sortera intrycken och dryfta dessa med sin man först sä sätter Jenven detta vittnesmål reflexmässigt som osäkert när det ej lämnas genast vid Polisens första dörrknackning. Jenven, Thylen, Lars Johansson...ja, hm.
Citera
2023-07-03, 23:42
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Killarna på Hällristningsvägen har ju i polisförhör lämnat uppgifter om bilen tre dagar efter händelsen. Förhöret finns att ta del av på SRs hemsida/Fallet Helena. Bilen var vit eller ljus, halvkombimodell, större än en Golf och Mazda 323. Dessa uppgifter som dessa killar har lämnat så här nära inpå händelsen blir ju den mest korrekta beskrivningen av bilen. Om Polisen skulle i ett senare skede fråga killarna: "Var det en Ford Sierra ni såg ? " skulle Polisen ställa en ledande fråga och på detta sätt kunnat påverka killarna mot utpekning av den bilmodell som Polisen specifikt frågar efter.

Detta blir då förstås tokigt och strider självklart mot Polisens rådande praxis beträffande sådant här.

Men det är ju faktiskt så att det finns ingen annan bil att få tag i ,skulle jag vilja säga, än just en Ford Sierra av lite äldre modell som motsvarar de kriterier både som Polisens brottsplatsundersökningar visar och killarnas signalement på bilen. En bakhjulsdriven halvkombi som är vit eller ljus. Bara just kriteriet halvkombi blir ju då automatiskt vid denna tid att man kommer upp i en bil som är "större än en Golf". En mellanklassbil blir det. Sierra var 4.39 meter lång och Golf 4.00 meter. För jämförelsens skull: en Volvo 740 , 4.79 meter. Killarna sitter ändå från ett visst avstånd och ser bilen ungefär 1-2 sekunder från varje håll, skall sägas.

Det är självklart så att rivstartsmärket har att göra med försvinnandet. Något annat blir mindre sannolikt. Lägg därtill hjulspår i sanden, legan, ringarna, skon, cerat, halstablett samt även fimpar på platsen (om man vill). Plus att killarna ser den ljusa bilen fram och tillbaka från dessa fynd vid lekplatsen så blir det inte så svårt att fatta. Polisen skär ju till och med ut detta stora sjok asfalt med rivstartsmärket på, och tar med sig. Om man väljer att se allt i ett isolerat tillstånd oberoende av varandra kan man aldrig lägga några pussel och komma någonstans, för femtielfte gången. Lägger man till vittnet "Hanna" också blir bilden än klarare. Vittnet "Hanna" har varit konsekvent med sin berättelse. Bara för att hon var försiktig då, behövde tid att sortera intrycken och dryfta dessa med sin man först sä sätter Jenven detta vittnesmål reflexmässigt som osäkert när det ej lämnas genast vid Polisens första dörrknackning. Jenven, Thylen, Lars Johansson...ja, hm.
Nonsens. Visst kunde man konfrontera killarna med siluetten på en Ford Sierra, plus några fler liknande om man så ville, utan att bränna dom som vittnen på minsta sätt. Observationen var så snabb att dom knappast skulle kunna peka ut men möjligen utesluta specifika bilmodeller.

Ja, jo, jag har förstått att du väldigt gärna väljer att tro på alla indicier som finns i ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in