Citat:
Det är helt klart att någon i tråden inte gillar att PU lyfts fram som sannolik gärningsman. Vi har nu sett två exempel på hur försök har gjorts att ge två personer skulden för försvinnandet. Först ut på de anklagades bänk var PR, men när PR dog fungerade inte den varianten längre. I stället blev BW måltavlan. Den röda tråden lyser glasklart!
Jag tror att de tips som anonymt lämnades till polisen i Efterlyst runt 1996, kom från en och samma källa. Personen som lämnade "tipsen" visste mycket väl vad han gjorde. Nu upprepas samma sak här i tråden, fast nu är det BW som hängs ut.
Men tråden går inte på detta. Om PK:s berättelse är sann - vilket allt fler börjar tro (såsom IB03 och nu även Bratis) - är PU den som fallet letar efter. Enligt PK passar PU in på en rad punkter:
* Han hade visat intresse för Helena tidigare.
* Han tog sannolikt bilen ner till Stadt.
* Han påstår i tråden att han "bara morsade på Helena" inne på Stadt, vilket ter sig högst märkligt med tanke på den första punkten ovan.
* Han hade tillgång till bil.
* Han passar in på beskrivningen av mannen på sjukhusparkeringen.
* Enligt PK hade PU parkerat sin bil på sjukhusparkeringen den natten.
* Han påstår sig ha en minneslucka efter 02:00.
I övrigt skulle jag inte alls bli förvånad om det var han som gick med Helena på Marieholmsbron.
Jag tror att de tips som anonymt lämnades till polisen i Efterlyst runt 1996, kom från en och samma källa. Personen som lämnade "tipsen" visste mycket väl vad han gjorde. Nu upprepas samma sak här i tråden, fast nu är det BW som hängs ut.
Men tråden går inte på detta. Om PK:s berättelse är sann - vilket allt fler börjar tro (såsom IB03 och nu även Bratis) - är PU den som fallet letar efter. Enligt PK passar PU in på en rad punkter:
* Han hade visat intresse för Helena tidigare.
* Han tog sannolikt bilen ner till Stadt.
* Han påstår i tråden att han "bara morsade på Helena" inne på Stadt, vilket ter sig högst märkligt med tanke på den första punkten ovan.
* Han hade tillgång till bil.
* Han passar in på beskrivningen av mannen på sjukhusparkeringen.
* Enligt PK hade PU parkerat sin bil på sjukhusparkeringen den natten.
* Han påstår sig ha en minneslucka efter 02:00.
I övrigt skulle jag inte alls bli förvånad om det var han som gick med Helena på Marieholmsbron.
Det blir svårt att stryka PU som GM. Han passar in om man vill då väldigt bra på alla dessa punkter som GM, även den psykologiska profilen om man så vill. Han var ung, stark och framförallt dopad med ett kriminellt bagage och inte direkt van att få nobben av snygga tjejer. Lägg då framförallt till PKs berättelse. Detta gör inte honom per automatik till GM, men det försämrar inte "chanserna" för det, krasst utryckt.
Om han redan vid Österlånggatan slog följe med Helena kunde hon väl gärna inte börja att springa ifrån honom där , OM hon inte ville veta av honom. "Greppet" kan redan varit kopplat/förberett där någonstans och då blir då så här för Helena om detta är en framfusig och efterhängsen uppvaktare som dessutom blir GM.
Frågan är då vem eller vilka som var med PU ?
JF
NMB
NiTa
PJP
PN
I någon konstellation med bil då förstås samt tillgång till båt. Här blir det ju svårt givetvis. NiTa kusinen till Tan*s blir lite intressant ändå när han hade sagt enligt tråden att : "Han var med om något som han inte kunde berätta om". Han hade även viss knarkkoppling till NMB också enligt tråden.
Om man vill ha med PU och PN tillsammans i detta som många vill, däribland Loudamus, så finns då en möjlig förbindelselänk genom PJP. Jag kan även då tycka att konstellationen: PU, PN och PJP blir ändå ett udda gäng, då även PJP i enligt tråden även skulle kunna vara en shjysst och harmlös fordonskille. Han blir ändå intressant i det som finns att del av, samt det faktum att han har genom sin mors dåvarande boende, en stark lokal anknytning till Trankärr. Detta behöver inte heller betyda ett smack, skall också sägas.
Observationen i Trankärr skulle varit emellan 8.00-10:00 , enligt Judaland (#28552, s.2380). Det kan aldrig vara kroppen man dumpar vid denna galna tid då , utan vad jag tror den kvarglömda ryggsäcken som man instinktivt vill" orientera sig bort" från. De tyske "geologiintresserade" turisten skall ju ha hittat en söndertrasad ryggsäck med "tjejsaker" och en damsko i Kusabäcken i detta område i Trankärrs absoluta närhet. Någon av dessa grabbar i denna bil, om vi förutsätter att de i denna bil hade med försvinnandet att göra, bör med all sannolikhet känt till detta område vid Trankärr mycket bra sedan innan, annars tror jag inte man ger sig in på dessa småvägar i skogen på måfå i ett sådant här allvarligt ärende. Man gör det man är bekant med. KL, DaLi och JeLu hade väl också kännedom om området ,men dessa tror jag kanske mindre på som inblandade. PU skulle varit med DaLi där i trakten förut , men enligt PK skall han haft dåligt lokalsinne, därför blir även PJP intressant samt PN även med tanke på bilens eventuella DK-dekal eller, då alt.: "en sorts dekal". Tanke.
Jag undrar om jag kommer så mycket längre med detta. Namnen i detta känns ganska bra i någon konstellation. Frågan är faktiskt även om det går att friskriva ErAn ? Jag undrar det ja... Konstig slump ändå att han blev felaktig utpekad av en nyinflyttad Töreboda -bo, men är ändå ganska intressant ändå, helt frikopplat från det falska utpekandet. Märkligt blir det ändå.