2023-06-28, 20:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Den gamla beteckning ser ut som denna:

https://imgbb.com/1ZZKDF2

Och den senare som är aktuell som denna:

https://ibb.co/HHGmM6y

Hittar ingen bild på olyckståget där dessa är synliga, någon som har en bild ifrån höger sida?
Ska bli intressant att se vilket tåg det var som var med i olyckan.

Utifrån den utredningen bör vi kunna få ökad säkerhet på denna typ av system. På liknande sätt som olyckor med flygplan gör att säkerheten förbättras på övriga flyg.
Citera
2023-06-28, 20:54
Moderator
Lobengulas avatar
OM preliminär utredning kommer fram till att GL har en sunkig säkerhetskultur så kommer inte GL att öppna igen i år. I alla fall inte med åkattraktioner. GL har många åkattraktioner som är potentiellt dödliga om underhåll, service och kontroller har eftersatts.
Citera
2023-06-28, 21:00
Medlem
För två veckor sedan var jag med sonen på Bakken i Danmark. Vi valde att hoppa på deras åktur svanen. För den som inte känner till den är seten stor svan som går på en räls som man trampar på cykel trampor för att ta sig fram. Den går över flumridern och ger en bra utsikt över parken. Halvvägs genom banan säger sonen mamma mitt bälte öppnades! Vi sitter då högt up i luften med bara ett midjebälte som inte ska gå att öppna om man inte trampar flera gånger på en pedal på baksidan av svanen. Jag har nog aldrig hållit så hårt i mitt barn innan. Men han lyckades få fast bältet igen.

Så fort vi kom till plattform informerade jag personalen. Reagerade då på att hon tog papper och penna skrev numret på svanen och en anteckning och sen skickade den vidare.
Så nästa kunde hoppa på men var lite chockad så han inte riktigt reagera.

Tror tyvärr att det är vanligare än man vill tro att något inte är helt rätt. Men rutiner runt hur det ska hanteras ser nog ganska lika ut för de som startar attraktionerna. Om man får ett klagomål ska det antecknas. Många klagomål på samma sak ring tekniker. Men att en ung människa ska behöva ha ansvaret i att beslutet vad som är tillräckligt för att kontakta tekniker. Hur ska dom veta om det är en sak som är jätte allvarlig eller en sak som dom bör anteckna. Hur många gånger har dom inte reagerat och ringt tekniker och sen har teknikern inte gjort något? Jag vet inte känns som en bristande rutin

Kan säga att jag nog inte slagits av hur jäkla allvarligt det var själv förr än nu i efterhand. Hade sonen trillat ut hade han landat på flumrider banan precis efter vattenfallet..
Ska ta och kontakta parken
Citera
2023-06-28, 21:01
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bäst hade varit om man hade 5 fullt godkända tåg innan man öppnade för säsongen.

De andra 2 kanske används som reservdelståg, de är ju 35 år gamla..
Om inte annat så besiktas nog inget i onödan som inte behöver besiktas om det inte ska i drift.
Citera
2023-06-28, 21:07
Medlem
Jag kollar på bilder på konstruktionen. Jag förstår inte hur det kan spåra ur.

Min svaga teori är att ett hjulpar lossnat eller vikt sig. Då har det tagit stopp och tåget studsat tillbaka. Framvagnen har sen fått hela tyngden på det andra hjulparet som då också vikt sig.

Kan det vara en fågel som kommit in i ett hjulpar?
Citera
2023-06-28, 21:11
Avslutad
Vet inte om någon postat om detta än..

https://www.expressen.se/nyheter/miljardarsyskonen-om-dodsolyckan-en-sorg-/

Nu får de stackars ägarna äntligen gråta ut i dagstidningarna.
Ni anar inte hur super-mega-jobbigt det här måste vara för dom.
Tänk er själva att behöva bekymra sig för gemene man och deras liv inne på anläggningarna.
Det är faktiskt mycket påfrestande att vara rik.
Citera
2023-06-28, 21:13
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det jag vet är att han är ytterst ansvarig för hur verksamheten bedrivs. Om nu utredningen kommer fram till att grönan har en sunkig säkerhetskultur så är det han ensamt som har ansvaret. Det spelar liksom ingen roll vad ägarna tycker. Det är VD och ingen annan än VD som har ansvaret. Möjligen kan styrelsen dras in i det hela.

Det är ett tungt ansvar och anledningen att VD oftast har rätt bra betalt

Fast du har inte en aning om ifall Vd ska skuldbeläggas?
Citera
2023-06-28, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag kollar på bilder på konstruktionen. Jag förstår inte hur det kan spåra ur.

Min svaga teori är att ett hjulpar lossnat eller vikt sig. Då har det tagit stopp och tåget studsat tillbaka. Framvagnen har sen fått hela tyngden på det andra hjulparet som då också vikt sig.

Kan det vara en fågel som kommit in i ett hjulpar?

Om du hade lagt din tid på att läsa nån sida i tråden eller googla istället för att läsa in dig på konstruktionen för att sedan gissa lite så hade du haft svaret. Detta är avhandlat gissningsvis sida 3.
Citera
2023-06-28, 21:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Fast det allvarliga är att bolagen inom Park&Resort Scandinavia INTE lär sig av sina misstag.

Okontrollerade byglar hände även 2 år senare. Bolagen har inte kontroll över säkerheten. Enorma säkerhetsbrister råder sedan flera år tillbaka.

Okontrollerade byglar är inte vad som hänt här och om tåget kan köras utan att byglarna är fällda i rätt läge är det snarare tillverkaren och konstruktionen som ska hudflängas.
Citera
2023-06-28, 21:19
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637

Ja alltså, VD och styrelsen är de enda som har det yttersta ansvaret. Jag har drivit företag i över 30 år. Men javisst, vi kan bara spekulera innan det kommer en rapport från haverikommissionen.
Citera
2023-06-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
OM utredningen skulle visa att Gröna Lund brustit i sina säkerhetsrutiner, så är det VD som bär ansvaret.

Däremot undrar jag om koncernens VD har uttalat sig? Har någon sett det? Det har ju inträffat flera olyckor på Park & Resorts anläggningar de senaste åren. Borde inte koncern-VD visa lite ryggrad i det här läget? I synnerhet eftersom hans underhuggare på Grönan är ny på posten dessutom och inte verkar förtroendeingivande överhuvudtaget stackaren.
Citera
2023-06-28, 21:23
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
OM utredningen skulle visa att Gröna Lund brustit i sina säkerhetsrutiner, så är det VD som bär ansvaret.

Däremot undrar jag om koncernens VD har uttalat sig? Har någon sett det? Det har ju inträffat flera olyckor på Park & Resorts anläggningar de senaste åren. Borde inte koncern-VD visa lite ryggrad i det här läget? I synnerhet eftersom hans underhuggare på Grönan är ny på posten dessutom och inte verkar förtroendeingivande överhuvudtaget stackaren.
Ja, det har de, i någon form av snyftreportage. Men du hr inte en aning om ifall de har det eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in