2023-06-28, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Besiktning 2023-04-28 så var bara två tåg godkända, B och E

Vid besiktning 2023-06-02 var tre tåg godkända, B, D och E

Alltså tåg D blev då godkänt vid besiktning nr 2
Intressant att få reda på vilket tåg det var som olyckan skedde med.

Dessutom anger protokollen att nästa fördjupade besiktning endast behöver ske inför säsongen 2025, alltså inte årligen.

Den gamla beteckning ser ut som denna:

https://imgbb.com/1ZZKDF2

Och den senare som är aktuell som denna:

https://ibb.co/HHGmM6y

Hittar ingen bild på olyckståget där dessa är synliga, någon som har en bild ifrån höger sida?
Citera
2023-06-28, 19:22
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Konstigt !
Den renoverades just år 2000 och borde kännas som i nyskick då !
Dålig renovering ??
Fast den skulle ju skaka och låta...det va ju en del av tjusningen
Citera
2023-06-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Du menar Indian Bruce Li är idioten eller? Har svårt och tro att det är de på ekonomiavdelningar som bestämmer något överhuvudtaget utan de följer väl bara direktiv från VD/styrelsen som i sin tur tankar sina lyxbilar med folks blod för att få bra resultat och vinst.

Har jobbat på olika ekonomiavdelningar i hels mitt yrkesverksamma liv. Som anställd på en ekonomiavdelning är åtminstone min erfarenhet att du har väldigt lite att säga till om. Du kan påpeka felaktigheter eller något som verkar fel/konstigt men ofta kommer du ingenstans med det. I värsta fall blir du ansedd som "jobbig" ifall du ifrågasätter för mycket, särskilt när det gäller högre positioner.
Mängden konstigheter som jag har sett....ni skulle bara veta! Vissa saker verkar ha blivit helt legitimt att göra trots att alla vet att det inte är rätt egentligen. Lite smågrejer sådär.
Och SÅ frustrerande ibland att veta att det här KAN jag inte ifrågasätta med någon vidare framgång. Bara vetskapen om det kan reta mig så in i vassen ibland. Men det är smått skit...nån middag eller resa som tas som representation fastän den är helt privat och sånt. Privata inköp som bakas in i något annat osv.
Citera
2023-06-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
4 inlägg på insta?

Ja det är väl systern till den avlidne.
Citera
2023-06-28, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Frågan är ju ifall de gjorde det på grund av olyckan eller om de hade gjort det i alla fall oavsett. Personligen tror jag på det förstnämnda, men det kan hända att jag har fel.
Jo sant men visar ändå att de tar olyckan på allvar om det är det förstnämnda! Karuseller är farliga så är det bara
Citera
2023-06-28, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Fast det allvarliga är att bolagen inom Park&Resort Scandinavia INTE lär sig av sina misstag.

Okontrollerade byglar hände även 2 år senare. Bolagen har inte kontroll över säkerheten. Enorma säkerhetsbrister råder sedan flera år tillbaka.
Ja så sant så, det enda syskonen Tidstrand bryr sig om är att maximera vinst.
Citera
2023-06-28, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser via Expressen att ägarsyskonen för ovanlighetens skull tittat fram från sitt rockstjärneballa liv och sommarhusbygge och är på plats och stöttar personal mm. Mer än så framkommer inte egentligen om den saken. Men i texten tydliggörs avslutningsvis att AMF-pension gick in alldeles nyligen och nu äger 19 procent. Då skulle sistnämnda kunna vara intresserade av att engagera sig i att säkerheten styrs upp. Beror på vem de hittat till styrelsen - om inkvoterad förvirrad tjej, nån gammal siffertrillare, eller faktiskt nån som bryr sig om verksamheten. Att Jetline blir kvar kan vi nog glömma. Tyvärr blir väl Grönan kvar.
Kan räkna ut med röven att det är enbart för syns skull.
Citera
2023-06-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Kan räkna ut med röven att det är enbart för syns skull.
Ja. Det är någon rådgivare som mer eller mindre tvingat dem att visa sig på Gröna Lund gissar jag. Flera dagar senare.
Citera
2023-06-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Den gamla beteckning ser ut som denna:

https://imgbb.com/1ZZKDF2

Och den senare som är aktuell som denna:

https://ibb.co/HHGmM6y

Hittar ingen bild på olyckståget där dessa är synliga, någon som har en bild ifrån höger sida?
Intressant iakttagelse! Har tyvärr ingen bild dock.

Varför har de inte alla fem tåg besiktigade och klara inför säsongen?
Citera
2023-06-28, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Detta är nyheter för mig. Att första vagnen förlorade hjulen och hamnade på spåret och att den stannade med delar av vagnen utanför rälsen. Men där är inga tecken på att främsta vagnen ska ha varit på en balk. Har du någon artikel där man kan läsa mer?
Tågst har ju tryckts ihop som ett dragspel. Det kan dock ha skett när de främre hjulen ramlat in mellan rälsen och sedan ryckts av.
Citera
2023-06-28, 20:06
Medlem
Löjlig journalistik att blanda in ägarna...
Citera
2023-06-28, 20:10
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Då förstår jag exakt hur du menar. Var jag som misstolka användning av ordet balk och vart på på banan den satt. Ska helt ärligt säga att jag inte kan de korrekta termen när det kommer till denna typen av konstruktion

Ah kul för jag kunde inte komma någon bättre jämförelse. Satan vad det måste ha gjort ont det blir ju liksom från full fart till 0 direkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in