2023-06-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ah kul för jag kunde inte komma någon bättre jämförelse. Satan vad det måste ha gjort ont det blir ju liksom från full fart till 0 direkt!
Ja måste varit helt fruktansvärt. Bara av skador beskrivna på de som var kvar i vagnarna var var ganska illa. Utslagna tänder, bruten tumme och revben och det är bara det som kommit fram nu.
Bara tanken på att tex köra bil i 60km sen tvärnita med ett bälte bara över benen får en till att få rysningar. Sen de som flög ur… finns inga ord
Citera
2023-06-28, 20:27
Medlem
Det lär väl inte öppnas på ett bra tag nu väl?

Känns som att det kommer ta tid att utreda och sedan ett godkännande att dra igång tivolit igen.
Citera
2023-06-28, 20:30
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau

Känns som att det kommer ta tid att utreda och sedan ett godkännande att dra igång tivolit igen.
Öppnar om ett par veckor, omdöpt till horror show och vagnarna färgade röda.
Citera
2023-06-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau

Så fort myndigheterna är färdiga på plats så lär Gröna Lund vilja öppna skyndsamt. Jetline kommer säkert vara stängt tills en utredning är färdig som fastställer orsaken till olyckan.

Syskonen Tidstrand har skrivet ett krystat mail på Expressens begäran, låter som en inövad ursäkt. Visst är de säkert ledsna och chockade över olyckan, men är det verkligen så svårt för miljärdarer och chefpositioner att kunna säga något utan förberedelser?

Citat:
”Säkerheten är alltid vår högsta prioritet. Vi skulle aldrig öppna en åkattraktion som inte kontrollerats både av våra medarbetare och av en oberoende part. Varför den här olyckan ändå kunde ske är nu föremål för utredning”, skriver syskonen tillsammans med den tredje ägaren Mattias Banker i ett mejl.
https://www.expressen.se/nyheter/miljardarsyskonen-om-dodsolyckan-en-sorg-/
Senast redigerad av Mash08 2023-06-28 kl. 20:36.
Citera
2023-06-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Jo sant men visar ändå att de tar olyckan på allvar om det är det förstnämnda! Karuseller är farliga så är det bara

Absolut- det säger jag inget om. Tror dock inte att Tosselilla är unika på något sätt. Det är nog många anläggningar som kollar sina åk lite extra just nu.
Citera
2023-06-28, 20:40
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Ja måste varit helt fruktansvärt. Bara av skador beskrivna på de som var kvar i vagnarna var var ganska illa. Utslagna tänder, bruten tumme och revben och det är bara det som kommit fram nu.
Bara tanken på att tex köra bil i 60km sen tvärnita med ett bälte bara över benen får en till att få rysningar. Sen de som flög ur… finns inga ord

För att inte tala om framtida rygg och nackproblem fy fan.
Citera
2023-06-28, 20:40
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Den ska vara ryckig. En bana av typen "Wild Mouse" (konceptet heter så internationellt) saknar doseringar i kurvorna, och det är sidokrafterna som ska ge åkupplevelsen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wild_mouse

Haverikommissionen har redan sagt att solkurvor är uteslutet. Även Flashbacks haverikommission har hållit med.

Det finns det, tillverkare av attraktioner ger alltid noggranna instruktioner om serviceintervall för olika delar etc. Sedan finns det så klart saker som kanske inte ingår i de instruktionerna, om någon svetsfog blir utmattad efter 20 år tex. Men den stora risken är att serviceföretag och även besiktningsmän struntar i vissa instruktioner, typ "byt bult och mutter", och då tänker teknikern "vadå det är inget fel på dem det ser man ju!".

Ja , men det hade varit mitt första spår. Det andra som jag skrivit tidigare i tråden var metallutmattning.
Citera
2023-06-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Konstigt !
Den renoverades just år 2000 och borde kännas som i nyskick då !
Dålig renovering ??

Vissa berg-och dalbanor är skakiga oavsett skick. Sist jag åkte Lisebergsbanan (samma tillverkare) fick jag ont så satans mycket som den skakade. Tror inte det är något fel, den är nog bara jäkligt obekväm.

Kan ju vara så att Jetline också aldrig varit särskilt bekväm, men att det blivit värre på sistone.

Sen är det ju så att om Lisebergsbanan skulle råka ut för en olycka så hade jag kunnat gå ut i media och säga ”ah jag kände hur den skakade sist jag åkte”. Sen att det var för 10 år sen jag åkte och att den alltid är skakig är en annan sak.
Citera
2023-06-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Ja så sant så, det enda syskonen Tidstrand bryr sig om är att maximera vinst.

Nej inte alls, de saknar dock verktygen för att upprätthålla säkerhet.
Citera
2023-06-28, 20:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vet inte.

Har svårt att se att icke godkända skulle användas.

Vi får se vad havkom presenterar i sin utredning.

Klart de kan göra fel, men det är trots allt ägarnas ansvar. Upptäcker de nåt fel ska de åtgärda det.
Sannolikheten att besiktningsföretaget ska göra fel är trots allt väldigt låg. De har inget att vinna på att göra fel medvetet.
Något har ju inte varit ok om endast 2 tåg godkändes i våras.
Mycket intressant att få fakta om senare när haveri utredningen är klar om fler icke godkända tåg användes.
Även vad det var med de som inte godkändes i våras.
Citera
2023-06-28, 20:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Nja.. D kan ju ha varit besiktat ändå eftersom det var ett krav för att sätta det i "trafik".

I början av säsongen kan de ju ha använt 2 tåg bara, men ville sätta in 3 inför högsäsong.

Klart är att 2 tåg har genomgått en besiktning 10 månader innan det var nödvändigt. Kanske för att vara på den säkra sidan, eller för att nåt har reparerats/ändrats.

Skulle tro det senare alternativet eftersom man då lika gärna hade kunnat besiktiga alla 5 tåg redan i April..
Bäst hade varit om man hade 5 fullt godkända tåg innan man öppnade för säsongen.
Citera
2023-06-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Så fort myndigheterna är färdiga på plats så lär Gröna Lund vilja öppna skyndsamt. Jetline kommer säkert vara stängt tills en utredning är färdig som fastställer orsaken till olyckan.

Syskonen Tidstrand har skrivet ett krystat mail på Expressens begäran, låter som en inövad ursäkt. Visst är de säkert ledsna och chockade över olyckan, men är det verkligen så svårt för miljärdarer och chefpositioner att kunna säga något utan förberedelser?

https://www.expressen.se/nyheter/miljardarsyskonen-om-dodsolyckan-en-sorg-/

Hade dom verkligen brytt sig hade man tagit sig till grönan samma dag och visat att man finns där. även om man inte kan göra mycket, men den här lilla grejen får mig att skita i deras parker, ett jävla mail flera dagar efter. Chimpanser och människor dör i deras jävla parker, delfiner näst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in