2023-06-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Polisens kravdokument ? vad är det ?

Ja intressant att se underhållsplanen
Jag har länkat det under eftermiddagen i tråden. Det är de som ställer det formella kravet och även godkänner.

Vi kanske får se delar av det i havkom utredning. Är nog ett affärsdokument som inte är offentligt.
Citera
2023-06-28, 18:59
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Sen är ju frågan vad man gör på en besiktning. Tittar lite på status och underhåll ?

Sätter 1000 :- på att man inte plockar ner allt och röntgar svetsfogar.... materialutmattning
Betydligt lägre sannolikhet för katastrof om något går av på en bil. Förmodligen är också fjädringen på en bergochdalbana sämre vilket då frestar på konstruktionen mer än på en axel i en bil.
Citera
2023-06-28, 19:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Fast säkerheten är INTE ok på de nöjesfält där karusellerna står där hela säsongen.

På Skara Sommarland 2019 handlar säkerheten om att en ung anställd..utan särskild utbildning..har ansvaret för byglarna i vagnarna. Den anställde missade detta..en 8- åring åkte ur vagnretur och skadades svårt. Efter detta infördes en ny mekanisk funktion som gör att man inte kan åka om bygeln inte är stängd. Varför krävdes det en mycket allvarlig olycka innan VD installerade denna funktion?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mansklig-faktor-bakom-olycka-pa-skara-sommarland

VD:n beordrar inga installationer. Det gör den tekniska chefen.
Sjuksköterska gav fel läkemedel – patient dog

https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/patientsakerhet/sjukskoterska-gav-fel-lakemedel-patient-dog/
Ska man stänga sjukhuset?

Att det krävs allvarliga olyckor innan åtgärder sker är mycket vanligt i samhället, tyvärr. Oftast för att det är först då som brister upptäcks. Det gäller inte sällan inom sjukvården och inom trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Kan du sätta ditt liv i pant på att Gröna Lunds säkerhet har skötts enligt all vedertagen praxis och med högsta säkerhetstänk, där inga kostnader har skytts för att detta ska uppnås? De har anställt rätt mängd personer, personer med rätt utbildning, kunskap och inställning, sett till att dessa personer har vidareutbildats i samma takt som ny kunskap finns, regelbundet kontrollerat att de håller måttet, gett dom en motiverande lön och arbetssituation osv?

Samma ägare som inte klarar av att hålla farliga vilda djur inne i sina hägn. Samma ägare som inte ville betala löner till två samtida personer till varghägnet osv...

Jag är tveksam. Väldigt tveksam.

Se ovan!
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-06-28 kl. 19:05.
Citera
2023-06-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Betydligt lägre sannolikhet för katastrof om något går av på en bil. Förmodligen är också fjädringen på en bergochdalbana sämre vilket då frestar på konstruktionen mer än på en axel i en bil.

Japp, 4,5G i 33 år..
Citera
2023-06-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
VD:n beordrar inga installationer. Det gör den tekniska chefen.
Sjuksköterska gav fel läkemedel – patient dog

https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/patientsakerhet/sjukskoterska-gav-fel-lakemedel-patient-dog/
Ska man stänga sjukhuset?

Att det krävs allvarliga olyckor innan åtgärder sker är mycket vanlig i samhället, tyvärr. Oftast för att det är först då som brister upptäcks. Det gäller inte sällan inom sjukvården och inom trafiken.

Fast det allvarliga är att bolagen inom Park&Resort Scandinavia INTE lär sig av sina misstag.

Okontrollerade byglar hände även 2 år senare. Bolagen har inte kontroll över säkerheten. Enorma säkerhetsbrister råder sedan flera år tillbaka.
Citera
2023-06-28, 19:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Japp, 4,5G i 33 år..

Att inte vagnar till fullo bytts ut innebär ju inte att detaljer i konstruktionen inte bytts ut.
Citera
2023-06-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att inte vagnar till fullo bytts ut innebär ju inte att detaljer i konstruktionen inte bytts ut.

Det är sant. Bärande hjul och lager lär bytas ut. Frågan är svetsar och röntgen för att spåra material utmatting som man gör i flygindustrin efter ett antal timmar
Citera
2023-06-28, 19:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Ser via Expressen att ägarsyskonen för ovanlighetens skull tittat fram från sitt rockstjärneballa liv och sommarhusbygge och är på plats och stöttar personal mm. Mer än så framkommer inte egentligen om den saken. Men i texten tydliggörs avslutningsvis att AMF-pension gick in alldeles nyligen och nu äger 19 procent. Då skulle sistnämnda kunna vara intresserade av att engagera sig i att säkerheten styrs upp. Beror på vem de hittat till styrelsen - om inkvoterad förvirrad tjej, nån gammal siffertrillare, eller faktiskt nån som bryr sig om verksamheten. Att Jetline blir kvar kan vi nog glömma. Tyvärr blir väl Grönan kvar.
Citera
2023-06-28, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
alltså, krockade kanske var fel ord. När hjulen hoppade av så dyker ju nosen ned och kanske mer att den fastnade i en tvärbalk så det blev tvärstop.

Typ om man tappar framhjulet på en cykel och framgaffeln åker ned och fastnar i gallret på en brunn

Någon annan här itråden beskrev det bättre.

Då förstår jag exakt hur du menar. Var jag som misstolka användning av ordet balk och vart på på banan den satt. Ska helt ärligt säga att jag inte kan de korrekta termen när det kommer till denna typen av konstruktion
Citera
2023-06-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Tosselilla hade igår sin stora bergochdalbana stängd och man såg tekniker gå igenom allt under hela dagen, undrar om de inte är där under flera dagar. Så beter sig ett ansvarsfullt företag!

Frågan är ju ifall de gjorde det på grund av olyckan eller om de hade gjort det i alla fall oavsett. Personligen tror jag på det förstnämnda, men det kan hända att jag har fel.
Citera
2023-06-28, 19:16
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Frågan är ju ifall de gjorde det på grund av olyckan eller om de hade gjort det i alla fall oavsett. Personligen tror jag på det förstnämnda, men det kan hända att jag har fel.
Är övertygad om att det har kallats in en hel del extra OFP-personal på diverse nöjesparker nu.
Dessa kontroller görs också ofta bara årsvis innan säsongen börjar eller om personalen på nöjesparken upptäckt någonting eller någon attraktion har reparerats.
Citera
2023-06-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Håller med att riva den och bygga en helt ny exakt likadan vore najs.
Jag åkte Jetline runt år 2000 och tyckte den skakade mycket redan då.

Konstigt !
Den renoverades just år 2000 och borde kännas som i nyskick då !
Dålig renovering ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in