Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-21, 19:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Haven, liksom resten av jorden, värms av solen. Vidare lär den tidigare höga solaktiviteten ha medfört en eftersläpande uppvärmning av haven.

Den är inte eftersläpande på så sätt att den inte ligger i fas med forcingen. Den går bara långsammare i haven än på land eftersom haven har högre värmekapacitet. Det tar längre tid för haven att komma i balans eftersom det går fler joules per kelvin (per kg) för haven.
Det innebär alltså inte att uppvärmingen kommer x antal år efter en ökad solintensitet eller någon annan faktor som orsakar en positiv forcing. Där x är en siffra du fritt får välja som passar dig och din identitet. När haven är i balans upphör uppvärmningen. Och vid en negativ forcing kyls det av. Det tar bara tid eftersom det rymmer så pass med energi i jämförelse med land.

När du kokar vatten på en spis så fungerar det på samma sätt. Vattnet kokar inte av att du ställer av kastrullen på diskbänken och väntar i 50 år.

Citat:

Du kan ju knappast lasta mig för att akut ”klimatkris” är den politiskt korrekta åsikten för tillfället. Jag konstaterar bara att det är så.
Det är även den vetenskapligt korrekta. Och det vet du ju om.

Jag hänvisar återigen till
https://www.nature.com/nclimate/

Ett representantivt urval av ny forskning. Och inte genomletat genom internet efter en publikation som råkar stödja det jag vill tro på.

Redan i översta artikel kan man läsa saker som är fullständigt självklara inom vetenskapen men som du aldrig kommer att acceptera eftersom du är en förnekare.
Mest relevant fetat

The combined forces of social media and rise of populism have amplified the politicization of knowledge. What is considered true often depends on group membership rather than scientific evidence and facts. This politicization is seen in numerous topics, including climate change. Overwhelming scientific evidence suggests that climate change is occurring, is caused by human activity and is likely to result in dire consequences

Jag har alltså inte valt ut detta för att försöka visa en poäng. Jag har bara tagit den artikel som råkade ligga överst på nature climate change hemsida.

Och respekt för vetenskap verkar du vilja ge sken av att ha. Så stolt som du tror dig hänvisar till en vetenskaplig publikation här

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-21 kl. 19:41.
Citera
2023-06-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
När du kokar vatten på en spis så fungerar det på samma sätt. Vattnet kokar inte av att du ställer av kastrullen på diskbänken och väntar

En bättre liknelse är att ha plattan på full effekt en stund, och sedan sänka. Från ögonblicket då effekten sänkts fortsätter ändå vattentemperaturen att stiga. På min gamla spis kunde man stänga av plattan helt när vattnet började sjuda, och vattnet nådde ändå kokpunkten med råge.

På spisen beror det på att värmeplattan har lagrat energi. På jorden beror det på att djuphaven lagrat energi, vilket gör att ytvattnet blir varmare även med lägre absorberad solstrålning.

Men som jag skrev förut, att om man tittar på data över reflekterad och absorberad solstrålning det senaste decenniet, så absorberas faktiskt allt mer. Och vad jag vet finns ännu inte någon vedertagen förklaring till detta. Kanske ändrad molnighet. Men det visar att klimatsystemet fortfarande innehåller variabler med stor påverkan, och som är okända för oss.
Senast redigerad av suppose 2023-06-21 kl. 21:21.
Citera
2023-06-21, 22:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
En bättre liknelse är att ha plattan på full effekt en stund, och sedan sänka. Från ögonblicket då effekten sänkts fortsätter ändå vattentemperaturen att stiga. På min gamla spis kunde man stänga av plattan helt när vattnet började sjuda, och vattnet nådde ändå kokpunkten med råge.

Nej. Det är inte en bättre liknelse. Du förvirrar bara stackars Totius. Om vattentemperaruren fortsätter att stiga beror det endast på att plattan är varm nog att tillföra vattnet effekt (en forcing om du vill) en stund efter att du slagit av den.

Det Totius är inne på är att temperaturen måste öka när forcingen är borta eller rent av negativ (vilket inträffar om du tar av vattnet från plattan). Att det tar tid att värma vatten beror på dess värmekapacitet. Inte någon lagrad värme som helt plötsligt aktiveras och får temperaturen att stiga när Totius och kanske du vill. Plattan och vattnet går mot energibalans. Det är allt.

Citat:

På spisen beror det på att värmeplattan har lagrat energi. På jorden beror det på att djuphaven lagrat energi, vilket gör att ytvattnet blir varmare även med lägre absorberad solstrålning.

Även plattan börjar svalna så fort du stänger av den. Eller sänker på vredet, förutsatt att den kommer från en jämviktsläge.
Citat:

Men som jag skrev förut, att om man tittar på data över reflekterad och absorberad solstrålning det senaste decenniet, så absorberas faktiskt allt mer. Och vad jag vet finns ännu inte någon vedertagen förklaring till detta. Kanske ändrad molnighet. Men det visar att klimatsystemet fortfarande innehåller variabler med stor påverkan, och som är okända för oss.
Det beror mest troligt på att de antropogena aerosolerna har varit avtagande. De har bidragit med en offset för den positiva forcingen från koldioxid under tiden koncentrationer av aerosolerna var stigande.

Vi vet vad uppvärmningen beror på. Den beror på en växthuseffekt som vi människor håller på att förstärka.

Både den imaginära effekt ni är inne på och även den som orsakar vattnets tröghet i avseende på temperaturförändring fås såklart oavsett om vattnet skulle värmas upp av en förstärkt växthuseffekt, solen, en spis eller ett förstoringsglas.

https://climate.nasa.gov/rails/active_storage/disk/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaDdDVG9JYTJWNVNTSX BOV1JtTXpZMU5qY3RPVGd4TkMwMFlUazFMV0l5WlRrdE5qa3dO MlpoTlROaE9UY3hCam9HUlZRNkVHUnBjM0J2YzJsMGFXOXVTU0 ovYVc1c2FXNWxPeUJtYVd4bGJtRnRaVDBpVTI5c1lYSmZTWEp5 WVdScFlXNWpaVjluY21Gd2FGOHlNREl4WDNOd1lXNXBjMmd0TU RFdWNHNW5JanNnWm1sc1pXNWhiV1VxUFZWVVJpMDRKeWRUYjJ4 aGNsOUpjbkpoWkdsaGJtTmxYMmR5WVhCb1h6SXdNakZmYzNCaG JtbHphQzB3TVM1d2JtY0dPd1pVT2hGamIyNTBaVzUwWDNSNWNH VkpJZzVwYldGblpTOXdibWNHT3daVU9oRnpaWEoyYVdObFgyNW hiV1U2Q214dlkyRnMiLCJleHAiOm51bGwsInB1ciI6ImJsb2Jf a2V5In19--a312b8e1d8534a89560c86cb9003d956fdc6eaf7/Solar_Irradiance_graph_2021_spanish-01.png
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-21 kl. 22:39.
Citera
2023-06-22, 11:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej. Det är inte en bättre liknelse. Du förvirrar bara stackars Totius. Om vattentemperaruren fortsätter att stiga beror det endast på att plattan är varm nog att tillföra vattnet effekt (en forcing om du vill) en stund efter att du slagit av den.

Det Totius är inne på är att temperaturen måste öka när forcingen är borta eller rent av negativ (vilket inträffar om du tar av vattnet från plattan). Att det tar tid att värma vatten beror på dess värmekapacitet. Inte någon lagrad värme som helt plötsligt aktiveras och får temperaturen att stiga när Totius och kanske du vill. Plattan och vattnet går mot energibalans. Det är allt.

Även plattan börjar svalna så fort du stänger av den. Eller sänker på vredet, förutsatt att den kommer från en jämviktsläge.

Det beror mest troligt på att de antropogena aerosolerna har varit avtagande. De har bidragit med en offset för den positiva forcingen från koldioxid under tiden koncentrationer av aerosolerna var stigande.

Vi vet vad uppvärmningen beror på. Den beror på en växthuseffekt som vi människor håller på att förstärka.

Både den imaginära effekt ni är inne på och även den som orsakar vattnets tröghet i avseende på temperaturförändring fås såklart oavsett om vattnet skulle värmas upp av en förstärkt växthuseffekt, solen, en spis eller ett förstoringsglas.

https://climate.nasa.gov/rails/active_storage/disk/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaDdDVG9JYTJWNVNTSX BOV1JtTXpZMU5qY3RPVGd4TkMwMFlUazFMV0l5WlRrdE5qa3dO MlpoTlROaE9UY3hCam9HUlZRNkVHUnBjM0J2YzJsMGFXOXVTU0 ovYVc1c2FXNWxPeUJtYVd4bGJtRnRaVDBpVTI5c1lYSmZTWEp5 WVdScFlXNWpaVjluY21Gd2FGOHlNREl4WDNOd1lXNXBjMmd0TU RFdWNHNW5JanNnWm1sc1pXNWhiV1VxUFZWVVJpMDRKeWRUYjJ4 aGNsOUpjbkpoWkdsaGJtTmxYMmR5WVhCb1h6SXdNakZmYzNCaG JtbHphQzB3TVM1d2JtY0dPd1pVT2hGamIyNTBaVzUwWDNSNWNH VkpJZzVwYldGblpTOXdibWNHT3daVU9oRnpaWEoyYVdObFgyNW hiV1U2Q214dlkyRnMiLCJleHAiOm51bGwsInB1ciI6ImJsb2Jf a2V5In19--a312b8e1d8534a89560c86cb9003d956fdc6eaf7/Solar_Irradiance_graph_2021_spanish-01.png
Du fortsätter enträget att svamla om mig. För att återgå till tråden så absorberar haven mycket värme som kan hållas där i många år, kanske decennier, innan den frigörs till luften. Det finns givetvis en eftersläpning även i den uppvärmning som orsakats av tidigare solaktivitet.
Citera
2023-06-22, 11:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du fortsätter enträget att svamla om mig. För att återgå till tråden så absorberar haven mycket värme som kan hållas där i många år, kanske decennier, innan den frigörs till luften. Det finns givetvis en eftersläpning även i den uppvärmning som orsakats av tidigare solaktivitet.
Du fortsätter att påstå saker utan att argumentera. Haven kan absorbera mycket värme i förhållande till sin temperaturförändring. Det är allt. Det är vad som orsakar en långsammare uppvärming av haven med en längre tidsåtgång för energibalans. Haven "lagrar" ingen värme som det kan bestämma sig för att avge när det passar dig via antagningsvis ockulta mekanismer eftersom det aldrig argumenterats för något annat. Temperatursvaret är dock trögt i förhållande till värmeförlusterna. Men tappar värme gör det till luften hela tiden. Precis som luften till haven. Ett flöde som ökar med en starkare växthuseffekt.

Alla vet vad uppvärmningen beror på. Det är bara oförenligt med vissa människors identiteter som gör dem faktaresistenta.

Se tidigare svar.
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-22 kl. 11:45.
Citera
2023-06-22, 11:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du fortsätter att påstå saker utan att argumentera. Haven kan absorbera mycket värme i förhållande till sin temperaturförändring. Det är allt. Det är vad som orsakar en långsammare uppvärming av haven med en längre tidsåtgång för energibalans. Haven "lagrar" ingen värme som det kan bestämma sig för att avge när det passar dig via antagningsvis ockulta mekanismer eftersom det aldrig argumenterats för något annat. Temperatursvaret är dock trögt i förhållande till värmeförlusterna. Men tappar värme gör det till luften hela tiden. Precis som luften till haven. Ett flöde som ökar med en starkare växthuseffekt.

Alla vet vad uppvärmningen beror på. Det är bara oförenligt med vissa människors identiteter som gör dem faktaresistenta.

Se tidigare svar.
Du har hittat på ett alldeles eget argumentationsfel som går ut på att säga att argument inte är argument. Det är alldeles skruvat.

Jag har tröttnat på dig nu – du kan själv söka på ”time lag sea warming”.
Citera
2023-06-22, 12:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du har hittat på ett alldeles eget argumentationsfel som går ut på att säga att argument inte är argument. Det är alldeles skruvat.

Jag har tröttnat på dig nu – du kan själv söka på ”time lag sea warming”.
Kolla här. "Time lag sea warming" är precis vad jag förklarat. Ser du inte det?
Har du aldrig sett mig skriva om värmekapacitet och saker som
Haven kan absorbera mycket värme i förhållande till sin temperaturförändring.

Temperatursvaret är dock trögt i förhållande till värmeförlusterna.
?

Eller är det bara så att du inte förstår ord som "trögt" och "värmekapacitet" i sammanhanget?

Annars förstår jag inte varför du ber mig söka efter det jag spenderat flera inlägg att förklara. Senast i inlägget du citerade här.

Det är inte den mekanismen du är ute efter.

Du är ute efter en uppvärming som väntar.
Du talar inte om en fördröjd uppvärming av hav i förhållande till land. Du talar om en förskjuten uppvärming när du vill föra in förklaringen att solaktiviteten som ökade för att vända under 1900-talet som förklaring till en uppvärming (efter 1975) efter att den vänt tillbaka.

Och nej. Du har ännu inte argumenterat.
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-22 kl. 12:18.
Citera
2023-06-22, 12:37
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Har du någon källa på det där? Jag hittar ingen data på att trädgränsen var lägre under den tiden.

Angående medeltida "värmeperioden" finns en informativ video på engelska: https://www.youtube.com/watch?v=S0LDDjewZVE

Några regioner vara varmare än perioden 1961-1990, de flesta var dock kallare. Dessutom har vi med råge passerat medeltida "värmeperioden".
Citera
2023-06-23, 09:01
Medlem
Melange5738s avatar
Katastrofal ökning av havstemperaturen nu: https://www.youtube.com/watch?v=63gp8e1EHeY

Vi kanske har mindre än 25 år kvar av havsfisket.
Citera
2023-06-23, 11:15
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Katastrofal ökning av havstemperaturen nu: https://www.youtube.com/watch?v=63gp8e1EHeY

Vi kanske har mindre än 25 år kvar av havsfisket.

Cherrypicking passar just nu när temperaturen tillfällit stiger när vi går in i en el nino som släpper ur all insamlad solenergi från 3 år på raken med la nina. Det intressanta sker när el ninon är över och nedkylningen blir kraftigare än uppvärmingen nu då denna solcykel är svagare än den vi hade innan 2010 när atlanten senast var så varm.
Citera
2023-06-23, 11:15
Medlem
Hur pass allvarligt ska man ta tidningsrubriker som är liknande som denna? "Klimatforskarna slår larm. Vi har 10 år på oss."
Citera
2023-06-23, 11:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Cherrypicking passar just nu när temperaturen tillfällit stiger när vi går in i en el nino som släpper ur all insamlad solenergi från 3 år på raken med la nina. Det intressanta sker när el ninon är över och nedkylningen blir kraftigare än uppvärmingen nu då denna solcykel är svagare än den vi hade innan 2010 när atlanten senast var så varm.

Har du sett hur mycket över det normala havstemperaturen i Nordatlanten är?

https://www.severe-weather.eu/global-weather/unusual-ocean-anomaly-el-nino-north-atlantic-pressure-system-impact-united-states-europe-fa/

https://www.severe-weather.eu/wp-content/gallery/andrej-news/weather-atlantic-ocean-temperature-anomaly-usa-influence-long-term-graph.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in