Citat:
Den är inte eftersläpande på så sätt att den inte ligger i fas med forcingen. Den går bara långsammare i haven än på land eftersom haven har högre värmekapacitet. Det tar längre tid för haven att komma i balans eftersom det går fler joules per kelvin (per kg) för haven.
Det innebär alltså inte att uppvärmingen kommer x antal år efter en ökad solintensitet eller någon annan faktor som orsakar en positiv forcing. Där x är en siffra du fritt får välja som passar dig och din identitet. När haven är i balans upphör uppvärmningen. Och vid en negativ forcing kyls det av. Det tar bara tid eftersom det rymmer så pass med energi i jämförelse med land.
När du kokar vatten på en spis så fungerar det på samma sätt. Vattnet kokar inte av att du ställer av kastrullen på diskbänken och väntar i 50 år.
Citat:
Du kan ju knappast lasta mig för att akut ”klimatkris” är den politiskt korrekta åsikten för tillfället. Jag konstaterar bara att det är så.
Det är även den vetenskapligt korrekta. Och det vet du ju om.Du kan ju knappast lasta mig för att akut ”klimatkris” är den politiskt korrekta åsikten för tillfället. Jag konstaterar bara att det är så.
Jag hänvisar återigen till
https://www.nature.com/nclimate/
Ett representantivt urval av ny forskning. Och inte genomletat genom internet efter en publikation som råkar stödja det jag vill tro på.
Redan i översta artikel kan man läsa saker som är fullständigt självklara inom vetenskapen men som du aldrig kommer att acceptera eftersom du är en förnekare.
Mest relevant fetat
The combined forces of social media and rise of populism have amplified the politicization of knowledge. What is considered true often depends on group membership rather than scientific evidence and facts. This politicization is seen in numerous topics, including climate change. Overwhelming scientific evidence suggests that climate change is occurring, is caused by human activity and is likely to result in dire consequences
Jag har alltså inte valt ut detta för att försöka visa en poäng. Jag har bara tagit den artikel som råkade ligga överst på nature climate change hemsida.
Och respekt för vetenskap verkar du vilja ge sken av att ha. Så stolt som du tror dig hänvisar till en vetenskaplig publikation här
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-21 kl. 19:41.
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-21 kl. 19:41.