Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Sensmoralen i Carl Sagans allegori passar, som alla normalt tänkande människor inser, perfekt på de alarmister som skyller allt på koldioxid.
Där har du fel. Jag kan nämna ett flertal tester som skulle kunna falsifiera en förstärkt växthuseffekt som förklaring till uppvärmingen. Och flera av dessa falsifierar även solen när de klarar ett sådant test.
Citat:
Vidare har du själv skrivit såhär om bevis (evidence): ”Bevis inom vetenskap är en myt som endast okunniga och outbildade tar i sin mun (ja, även en rätt stor del utbildade också).”
"Bevis" i "bevisbörda" har en lite slarvigare betydelse än den rent strikta deduktiva innebörden. Men visst. Jag skulle själv förespråka "evidensbörda" på dess plats. Där ger jag dig rätt och håller med dig.
När det påtalas att det "saknas bevis" för en växthuseffektsdriven uppvärming" brukar jag dock påtala att bevis är fel ord att använda. Eftersom det vi har är endast att förklaringen passerat alla tester baserade på saker som vår kunskap om relevant fysik ger oss. Inom vetenskap försöker man generellt sett falisifera och inte bevisa hypoteser.
Som jag skrev tidigare. Ju mindre explicit, ju mer dunkelt du uttalar dig, desto färre angreppspunkter finns det för granskning. Men på bekostnad av förklaringsvärde. Men något förklaringsvärde är ju inte du intresserad av eftersom du bara är intresserad av förnekelse av den mest testade och bästa förklaringsmodellen vi har.