Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Ja, jag vet vad jag menar. Du förstår uppenbarligen inte att det finns en tröghet i uppvärmningen. Nu vill jag att du med egna ord förklarar skillnaden mellan TCR och ECS som DU uppfattar den. När jag vet hur DU uppfattar TCR och ECS kan jag ge ett svar som passar dig. Annars kommer vi inte längre på grund av dig.
Och så var vi tillbaka.
Inga motfrågor skrev jag. Det ligger på dig att förklara hur detta test ser ut och vad som förväntas som bekräftar hypotesen.
Därefter kan jag förklara. Innan dess, finns ju inget att bemöta. Samtidigt ska jag vara ärlig med att det är du som kommer att få motfrågor efter att du presenterat din hypotes i andra termer än "draken i garaget" . Men i nuläget finns inget att ta på och det verkar du vara väldigt bekväm med. Den saknar dock helt och hållet värde innan du presenterar det.
Det du sagt hittills innehållsmässigt om man lägger allt lull åt sidan är:
"ECS och TCR! Nu vill jag att du förklarar vad det är!".
Det tillför inget i hur du föreslår att din hypotes testas. Carl Sagans drake. För det är just din hypotes. Jag har iaf aldrig stött på den i den vetenskapliga litteratur jag tagit del av..
Som det ser ut nu bryter den mot termodynamik. Men då måste jag ju gissa en hel massa kring allt du inte sagt. Dvs allt. Men jag vill ju ge dig en chans att elaborera kring detta.
Vi vet att det har med TCR och ECS att göra. Men sen då? Vad vill du göra med dessa? Skillnaden mellan ECS och TCR finns ju även med den växthusförstärkta uppvärmingen och den förklaring den ger. Och används inte som ett test för den hypotesen eftersom det är vad som förväntas oavsett faktorer som leder till energiobalans. Skillnaden i ECS och TCR finns till störst del pga skillnaden i värmekapacitet mellan land och hav. Som redan konstaterats.