Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Visst, man varför ville hon då så bestämt skylla mordet på en missbrukare från Rotebro? Skulle hon då haft följe med CP i dryga 40 sek och på något sätt fått detta till något större än ett vansinnesdåd?
Det här iakttagelserna som du gör är väldigt skarpa och bra. Det är något som inte klaffar med Lisbeths story, och då gör man klokt i att sätta sig ner och försöka göra en lista av sådana konstigheter och anomalier för att sedan tröska igenom dem och se om det finns någon slags gemensam nämnare som sammanbinder dem alla.
Utpekandet av Christer Pettersson är också i sig en sådan anomali, som kommer ovan i köpet på alla konstigheter på mordkvällen – längs vägen från Grand till Dekorima och sedan även efter skotten. Tvärsäkerheten i utpekandet får en närmast teatralisk karaktär, för den står på intet vis i proportion till förhållandena som rådde vid skjutningen.
Inte ens någon med fotografiskt minne, som ju Lisbeth påståtts ha haft, kan med hundraprocentig säkerhet känna igen någon som de aldrig sett förut och bara iakttagit under ett par kaotiska sekunder. Så antingen har vi i Lisbeth en obalanserad människa som saknar rim och reson, och uppvisar påtagliga brister i omdöme och självkännedom. Var hon verkligen sådan? Det tvivlar i alla fall jag på.
Istället ser jag hennes utpekande som en slags teatralisk övning, där överdriften är avsiktlig för att signalera att hon verkligen är övertygad om att det var Christer Pettersson hon sett. Men den signalen var kanske inte främst riktad till rättens ledamöter utan till yttre faktorer som hon kände behövde få veta att hon inte hyste några andra idéer än just vansinnesdådet och Christer Pettersson som den skyldige.
Lisbeths inlindade meddelande skulle i så fall lyda något i stil med att "Jag tänker inte ställa till med någon oreda här, utan vi kommer att ta det lugnt. Lämna nu mig och mina barn ifred!"
Vidare har utpekandet av Christer Pettersson en annan relaterad dimension. För Lisbeth är ingen dumbom och har dessutom kunnig juristhjälp, det fanns resurser till sådant i familjen även vid sidan av själva rättegångarna. Då är det väl ganska klart, att hennes utpekande av Christer Pettersson vid videokonfrontationerna måste ha framstått som problematiska ur bevissynpunkt och att hon själv i god tid före rättegångarna gjorts medveten om det förhållandet.
Vill man dra det ett steg längre så kan det ju rentav vara så, att hon redan innan videokonfrontationen fått klart för sig att ett utpekande med formella brister inte kan ligga till grund för en fällande dom. Då serverar polisen upp den formella bristen i förväg, genom att låta Lisbeth få veta att den misstänkte är alkoholist. Då nappar Lisbeth på det, kanske efter samråd med advokat, och undslipper sig då att "Det ser man vem som är alkoholist."
På så vis har man manövrerat fram ett juridiskt dödläge, där en fällande dom blir omöjlig även om utpekandet är absolut säkert. Sedan kan hon "ösa på" hur mycket som helst i rätten, i trygg förvissning om att det inte kommer att resultera i någon fällande dom. Alltihop blir ett spel för gallerierna, och det enda som går snett i det spelet är att tingsrätten, som är en ren banandomstol, ändå fäller Pettersson. Men det rättas ju till i hovrätten som frikänner honom, och på den vägen är det.
Tittar man på bevisningen i fallet så har de i praktiken inte haft någonting alls att komma med, utan det enda som funnits är några lösa indicier plus Lisbeths utpekande. I den svenska rättstraditionen, där parterna formellt sett är jämställda och jämbördiga, och där "målsäganden" inte är edsvuren som åklagarvittne, där blir ett utpekande inget annat än ett påstående på nivån "ord mot ord".
Substansen i hela fallet kan därför sammanfattas i att Lisbeth påstår att Christer Pettersson var där medan Christer Pettersson påstår att det var han inte alls. Ord mot ord, men någon egentlig sakbevisning fanns det inte. Det här är ju något som aldrig ens skulle ha gått till åtal, utan hela den här rättsprocessen utgjorde en enda stor fars från början till slut.
Än värre är att "ord mot ord" ledde till fällande dom i tingsrätten, vilket visar hur bananmässigt det går till i svenska domstolar. De formellt sett jämbördiga parterna, vilket återspeglar likheten inför lagen, åkte ut till förmån för en "fri bevisprövning" av ord mot ord där man gick i överhetens ledband och stampade in ansiktet på den försvarslöse och rättslöse Pettersson. Då är det illa mycket illa ställt, och övergreppet mot Pettersson är ju långt ifrån det enda som gjorts under resans gång i Palmemordet.
Man kan naturligtvis se det mesta från olika perspektiv, men från mitt synhåll ser hela den här processen ut som en skådeprocess, som inte främst handlat om Christer Petterssons skuld – eller ens om att överhuvudtaget försöka få fast Palmes mördare – utan det handlar om det där sedvanliga manövrerandet i paragrafdjungeln för att knåda fram en "lösning" som inte löser någonting mer än de behov som för tillfället finns för att täcka ändalykten på inblandade parter. För det ändamålet plockar man då in "Gunnarsson och Pettersson och Engström och jag" som en slags bondeoffer i schackspelet, för att hålla karusellen igång. Tio för de stora och fem för de små!