Citat:
Ursprungligen postat av
HermanSerman
Kanske en för stor fråga i viss mån, men jag tar ändå chansen att fråga dig, eftersom du både verkar insatt och ha talets gåva samt gillar att brodera ut dig i text (positivt); hur såg organisationen Stay Behind ut i Sverige under dess "glansdagar" och hur värvades folk (och vilka)?
Du ska ha tack för alla dina hyggliga ord, och även för frågan. Nu har det emellertid varit så pass mycket aktivitet för min del här i tråden att jag är lite tveksam över att öppna en till maskburk, och särskilt en så stor sådan som den om Stay Behind. Utan jag vill nog gärna lägga den på is ett tag och återkomma till den lite längre fram, annars blir det för många järn i elden. För saken är, att om man säger något om det så blir det diskussioner och följdfrågor i stora lass och då vill jag kunna hantera det.
Istället ber jag att få hänvisa till den litteratur som finns på området. Där har vi Mikael Holmström som främste grävare här på hemmaplan och även i viss mån Mats Deland för ett "vänsterperspektiv". Deland skrev även några saker med schweizaren Daniele Ganser som blev internationell "rockstjärna" i ämnet Stay Behind efter sin doktorsavhandling och bok i ämnet för en 10-15 år sedan. Det man kallar Stay Behind går under olika namn i olika länder och internationellt brukar man använda samlingsnamnet Operation Gladio, vilket var namnet på det italienska (och första) Stay Behind-nätverket i Europa efter kriget.
Ett enkelt sätt att komma igång med läsningen om Stay Behind är att helt enkelt titta på Wikipedia-artiklarna i svenska och engelska Wikipedia. Den svenska artikeln ligger naturligtvis närmare Palmemordet i det att persongalleriet överlappar med Palmes politiska gärning och även med dennes bakgrund i svensk militär underrättelsetjänst. Den engelska artikeln är bredare och länkar till de nationella nätverken runtom Europa. Båda perspektiven är nog bra, eftersom man då kan betrakta Stay Behinds eventuella roll i Palmemordet både inifrån och utifrån ankdammen, så att säga.
På frågan om Stay Behind haft med Palmemordet att göra menar Holmström att inga kopplingar funnits, medan Deland verkar vara mer öppen för den möjligheten – dock utan att förete annat än lite lösa indicier. Ganser har inget sagt om saken utöver vad Deland knådat ihop för dennes räkning.
Utöver de här "akademiska" debattörerna finns naturligtvis även en del mer informella källor, och då är det två bloggar som kommer upp i huvudet. Den ena tillhör författaren Anders Jallai, som grävt fram en hel del intressanta saker rörande svenska Stay Behind och liknande strukturer, och som skrivit en hel serie romaner på ämnet. Jallai kan då sägas ta ett "högerperspektiv" på Palmemordet och Stay Behind, men verkar likväl vara öppen för att någon slags koppling skulle kunna finnas. Några handfasta bevis har han dock inte, men däremot en del intressanta indicier.
Den andra bloggen heter "Att komma till insikt" och tillhör en kille som vi ska kalla Lars-Erik (men utan efternamn). Han har också grävt en hel del i det svenska Stay Behind och särskilt i vissa centrala figurer i dess persongalleri. Han tar ett tydligt "vänsterperspektiv" och driver idén om kopplingar mellan Stay Behind och Palmemordet ganska hårt. Inget fel med att lyfta det som finns, men i mitt tycke går han kanske lite längre än vad det finns saklig täckning för i materialet. Ändå är artiklarna mycket läsvärda och rekommenderas.
Det var vad jag ville säga om Palmemordet och Stay Behind i det här skedet. Man måste även komma ihåg att "Stay Behind" blivit en slags slasktratt där man lägger in allt möjligt som ter sig mystiskt och hemligt för att göra det hela mer spännande än det kanske är. Den militära sidan av underrättelsetjänsten, liksom även dess samverkan och konflikter med den polisiära sidan ("IB-sidan" och "Säposidan" om man så vill) har också avhandlats i ett par SOU:er. Den som är särskilt läsvärd med avseende på Palmemordet heter "Det grå brödraskapet" och är författad av ingen mindre än Lasse Lampers, som ju varit ordentligt involverad på allehanda sätt i mediaspekterna på Palmemordet. Även den rekommenderas varmt för uppläsningen på Stay Behind – i dess vidare bemärkelse då.
Hoppas det här hjälper med att komma igång. I övrigt tycker jag vi låter det bero ett tag tills det lugnat ner sig lite på andra fronter. Då kan vi gärna börja bena i Stay Behind och dess eventuella roll i Palmemordet. Än en gång tack!