Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Kanon, tack ! Då var det en väska trots allt ... har sett men glömt !

Vilket polisarbete, hade ju kunnat hoppa av två man och kolla honom medan resten fortsatte !

Jag tror att man delade upp sig i två grupper Gedda+Wikström och Djurfeldt +Hermansson.
Djurfeldt är ju omtalad på grund av sin omparkering av sin egen bil som gjordes strax före mordet.
Citera
2023-07-20, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slundell
Fredrik Kugelberg Hans farfar är Bertil Kugelberg, i Lindencronas komitté. Hans svärmor är blivande utrikesminister Margareta af Ugglas. Möjligen har hans far kopplingar till FRO. En Han Schmidt var marskalk på vigseln med Caroline Crawford. Det kan möjligen vara journalisten med samma namn.

Torsten Werner Fick intresse för vapen och ammunition när han arbetade för SÄPO och Stockholmspolisens utbildningssektion. Nationella Insatsstyrkan tränar i Torstens ladugård. Har ett företag som tillverkar precisionsammo i småserier. Skriver en bibel om ammo för Norma. Med i Magnumsällskapet och revolver sällskapet. Deltar i NM i stridsskytte. Känner möjligen Saltmannen Bengt Jonasson.

Sverker Ulving Bestman på Per Arvidssons bröllop.
Fantastiskt, tack! Rättelse till mitt inlägg: Fredrik K -Rikspolisstyrelsen. Per N - åklagarämbetet.
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-20 kl. 11:09.
Citera
2023-07-20, 11:29
Medlem
FurirRevaers avatar
Påminner en hel del om Viktor Gunnarsson till utseendet. 🤔
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Enligt vad jag kommer ihåg skall https://wpu.nu/wiki/Leif_Jensen ha arbetat för Securitas som ju hade bevakningsuppdrag i Skandiahuset.

Om man tittar på hans avatar så kan han tas för en mellanöstern figur typ PKK, med mustasch.

Det finns flera uppslag om mustaschprydda män från mordkvällen och i närheten av mordplatsen
Citera
2023-07-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, enligt änkan Christina Jensen i Poddtoppen - 273. Swedenborgskyrkan del 3 - änkan (från 07:10) uppger Christina följande utan att uppge någon tidpunkt.

Se länk i
https://wpu.nu/wiki/Leif_Jensen så hände följande (min sammanfattning).
Arbetade extra som vakt på Securitas, Stockholm City. Överfallen en natt i av en okänd man i ett parkeringsgarage. Leif Jensen avvärjde överfallet med ett slag som dödade mannen. Ej avsiktligt, olyckshändelse. Leif Jensen chockad efteråt. Inspelat på övervakningskameror, nedtystat. Leif Jensen blev avskedad

Jag har också en notering om att Leif Jensen 1980 varit ABAB-väktare i Stockholm, enligt Leif själv på Riksdagen. Trolig källa Poddtoppen.
Bra gräv! Leif Jenssen var ganska kortväxt, men troligen rätt stark. Slog alltså ihjäl en våldsman med ett enda slag.
Citera
2023-07-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Bra gräv! Leif Jenssen var ganska kortväxt, men troligen rätt stark. Slog alltså ihjäl en våldsman med ett enda slag.

Enligt Christina lärde han ut/tränade i österländsk kampsport och uppenbarligen kompetent alternativt ett riktat mord dolt som självförsvar i samarbete med utredare/åklagare med dubbel lojalitet till Stay Behind.

Alltså en tillgång för Stay Behind för att lära ut stridsteknik i syfte att döda tyst utan vapen.
Citera
2023-07-20, 18:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Lustigt. 2 mars verkar de inne på att den man Mårten ser är mördaren, för det är Mårtens man som bär signalementet som efterlyses.

Men varför tog det då så lång tid innan de intresserade sig ordentligt för grandmän i så fall...
Citera
2023-07-21, 09:08
Medlem
Gothuss avatar
Jag har inte läst så många inlägg på senaste tiden men något som kan te sig omöjligt eller inte är att ta reda på ”vilka” som finansierar Alf Enerström?
Jag tror han bluffar om ”vilka” som kommer till honom för att ” få bort” Palme.
”Vilka” ”kapitalstarka” såg till att den hatiska propagandan kom in i Dagens Nyheter genom Alf Enerström?
Enerström påstår att det var poliser och ”polacker” som besökte honom.
Citera
2023-07-21, 09:45
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag har inte läst så många inlägg på senaste tiden men något som kan te sig omöjligt eller inte är att ta reda på ”vilka” som finansierar Alf Enerström?
”Vilka” ”kapitalstarka” såg till att den hatiska propagandan kom in i Dagens Nyheter genom Alf Enerström?

Har för mig Stocklassa skriver lite om det i sin bok. Näringslivstoppar från både Sverige och Europa skänkte "stora" summor (enligt Enerström, antar jag), för att få bort Palme. Men enskilda namn, minns jag inte om Stocklassa eller någon annan nämnt. Rausing? Dock lär det ju ha kostat en del, att vara Enerström under sjuttiotalet, då han var som mest aktiv gällande hatkampanjer (både i tidningar och ute på gatorna).

Edit: I tillgängligt material från PU om Enerström finns heller inga namn på donatorer, osv.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-07-21 kl. 10:30.
Citera
2023-07-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
SAF, Timbro eller Industriförbundet? C G Holm arbetade både för Industriförbundet och för Contra. För tidningen Contra arbetade även t ex Alf Enerström[/b] och Bertil Wedin. Även Bertil hade kontakter med svenskt näringsliv.
Citera
2023-07-21, 11:09
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Har för mig Stocklassa skriver lite om det i sin bok. Näringslivstoppar från både Sverige och Europa skänkte "stora" summor (enligt Enerström, antar jag), för att få bort Palme. Men enskilda namn, minns jag inte om Stocklassa eller någon annan nämnt. Rausing? Dock lär det ju ha kostat en del, att vara Enerström under sjuttiotalet, då han var som mest aktiv gällande hatkampanjer (både i tidningar och ute på gatorna).

Edit: I tillgängligt material från PU om Enerström finns heller inga namn på donatorer, osv.
En intressant fråga tycker jag är:

Vad var det som (om det nu stämmer) gjorde att pengar måste dumpas anonymt på offentliga platser så att Fredin (iförd peruk) kunde hämta upp dessa åt Alf Enerström ? ( *)

Något så enkelt som skatteskäl ?

(*) Fredin medger detta med egna ord , samt att det fanns en person som sas var hjälpreda åt Säpo som också med egna ord intygade detta - i Palme-dokumentären om Stocklassas spnanade på kanal 5

Efter att ha lyssnat igenom Palmepodden om Alf Enerström verkar det för mig som han har en enormt stark psykologisk profil, att lägga ALLA sina misslyckanden på något yttre - EN person - Olof Palme.

Jag har sett liknande förr ...

Jag har också funderat lite över om det var någon annan bakom AE (att AE var något slags fasad/ målvakt för andra krafter) , men just NU lutar jag mer åt att AE som anstiftare om han var inblandad , att han hittat folk som avskytt Palme lika mycket som han själv och att han själv i så fall var en av de starkaste drivkrafterna bakom skotten.

En möjlig indikation på detta : han barrikaderade sig och sköt till och med skarpt och skadade en polis på äldre dar när han åter tyckte sig vara utsatt för makt-övergrepp ...

Kan han också tidigare ha tagit till blint våld mot den som han ansåg ha varit sin ALLRA värsta förtryckare ? (jag menar inte att han sköt skotten själv)

Den som var föremål för hela hans livsgärning

Frun har ju som jag tjatat om i efterhand sagt att han innehaft en Smith & Wesson och att han var våldsam.

Alternativet kan ha varit att AE stött på en handfull andra personer inom t.ex. EAP/Contra etc. och att ur det emanerat förberedelser för mordet . Då kan det ju ändå vara relativt enkelt utfört - en GM som är beredd att ta risken för belöning i form av pengar - andra som understödjer genom att t.ex. ge uppgifter om var Palme befinner sig etc. Någon polis som ger "inside information" från utredningen eller förvanskar.
Senast redigerad av matsqq 2023-07-21 kl. 11:27.
Citera
2023-07-21, 11:24
Medlem
Citat:

Vad var det som (om det nu stämmer) gjorde att pengar måste dumpas anonymt på offentliga platser så att Fredin (iförd peruk) kunde hämta upp dessa åt Alf Enerström ? ( *)

(*) Fredin medger detta med egna ord , samt att det fanns en person som sas var hjälpreda åt Säpo som också med egna ord intygade detta - i Palme-dokumentären om Stocklassas spnanade på kanal 5

Efter att ha lyssnat igenom Palmepodden om Alf Enerström verkar det för mig som han har en enormt stark psykologisk profil, att lägga ALLA sina misslyckanden på något yttre - EN person - Olof Palme.

Jag har också funderat lite över om det var någon annan bakom AE (att AE var något slags fasad/ målvakt för andra krafter) , men just NU lutar jag mer åt att AE som anstiftare om han var inblandad , att han hittat folk som avskytt Palme lika mycket som han själv och att han själv i så fall var drivkraften bakom skotten.

En möjlig indikation på detta : han barrikaderade sig och sköt till och med skarpt och skadade en polis på äldre dar när han åter tyckte sig vara utsatt för makt-övergrepp ...

Kan han också tidigare ha tagit till blint våld mot den som han ansåg ha varit sin ALLRA värsta förtryckare ? (jag menar inte att han sköt skotten själv)

Frun har ju som jag tjatat om i efterhand sagt att han innehaft en Smith & Wesson och att han var våldsam.
Litet sidospår: Clifford Gaddy, EAP lämnade Sverige för hemlandet USA, efter mordet 1986.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Clifford_Gaddy
Citera
2023-07-21, 11:30
Citat:

Jag har också funderat lite över om det var någon annan bakom AE (att AE var något slags fasad/ målvakt för andra krafter) , men just NU lutar jag mer åt att AE som anstiftare om han var inblandad , att han hittat folk som avskytt Palme lika mycket som han själv och att han själv i så fall var drivkraften bakom skotten.

Jag tror att merparten av donatorer inte vill skylta med sina namn, i samband med insättningar, osv. Enerström visste så klart vilka det var, men annars var nog diskretion det som gällde.

Ja, Gio Petré har ju berättat en del, även att Enerström saknade alibi för mordkvällen, han ska ha återvänd till bostaden efter midnatt med mössa och långrock.

Enerström hade ju en smärre arsenal av skjutvapen, både på Grev Turegatan men också på herrgården. Vapenvana hade han, motiv hade han i överflöd, möjlighet likaså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in