Citat:
Ursprungligen postat av
HermanSerman
Har för mig Stocklassa skriver lite om det i sin bok. Näringslivstoppar från både Sverige och Europa skänkte "stora" summor (enligt Enerström, antar jag), för att få bort Palme. Men enskilda namn, minns jag inte om Stocklassa eller någon annan nämnt. Rausing? Dock lär det ju ha kostat en del, att vara Enerström under sjuttiotalet, då han var som mest aktiv gällande hatkampanjer (både i tidningar och ute på gatorna).
Edit: I tillgängligt material från PU om Enerström finns heller inga namn på donatorer, osv.
En intressant fråga tycker jag är:
Vad var det som (om det nu stämmer) gjorde att pengar måste dumpas anonymt på offentliga platser så att Fredin (iförd peruk) kunde hämta upp dessa åt Alf Enerström ? ( *)
Något så enkelt som skatteskäl ?
(*) Fredin medger detta med egna ord , samt att det fanns en person som sas var hjälpreda åt Säpo som också med egna ord intygade detta - i Palme-dokumentären om Stocklassas spnanade på kanal 5
Efter att ha lyssnat igenom Palmepodden om Alf Enerström verkar det för mig som han har en enormt stark psykologisk profil, att lägga ALLA sina misslyckanden på något yttre - EN person - Olof Palme.
Jag har sett liknande förr ...
Jag har också funderat lite över om det var någon annan bakom AE (att AE var något slags fasad/ målvakt för andra krafter) , men just NU lutar jag mer åt att AE som anstiftare om han var inblandad , att han hittat folk som avskytt Palme lika mycket som han själv och att han själv i så fall var en av de starkaste drivkrafterna bakom skotten.
En möjlig indikation på detta : han barrikaderade sig och sköt till och med skarpt och skadade en polis på äldre dar när han åter tyckte sig vara utsatt för makt-övergrepp ...
Kan han också tidigare ha tagit till blint våld mot den som han ansåg ha varit sin ALLRA värsta förtryckare ? (jag menar inte att han sköt skotten själv)
Den som var föremål för hela hans livsgärning
Frun har ju som jag tjatat om i efterhand sagt att han innehaft en Smith & Wesson och att han var våldsam.
Alternativet kan ha varit att AE stött på en handfull andra personer inom t.ex. EAP/Contra etc. och att ur det emanerat förberedelser för mordet . Då kan det ju ändå vara relativt enkelt utfört - en GM som är beredd att ta risken för belöning i form av pengar - andra som understödjer genom att t.ex. ge uppgifter om var Palme befinner sig etc. Någon polis som ger "inside information" från utredningen eller förvanskar.