Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-31, 16:00
Medlem
https://poddtoppen.se/podcast/1490436651/spionpodden/ep11-stay-behind-hemligt-hemliga-agenter
Donald Forsberg är gäst i Spionpodden.
Ett avsnitt som ströks men som nu är tillbaka.
Senast redigerad av tradera 2023-03-31 kl. 16:03.
Citera
2023-03-31, 21:56
Bannlyst
EBB15918
Mörkblå jacka som går ner till stjärten

Kan stämma med EAD1094:1A seglarJacka sömmar sydda i rutor
Senast redigerad av Oels 2023-03-31 kl. 22:07.
Citera
2023-03-31, 22:09
Bröderna Mozart regissör susanne O ska i höst göra drama om olika konspirationer bla om Olof Palme
https://www.dramaten.se/repertoar/konspiration
Hörde också idag att svt har köpt in 3 avsnitt om Palme nu i april gjorda i England med bla LL sa han själv i en intervju.
Senast redigerad av jajagvinner 2023-03-31 kl. 22:17.
Citera
2023-03-31, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
På sidan 31 hittar ni en bild på Ove Persson 70 år gammal:

https://issuu.com/soolmedia/docs/vallentuna2010/30
Vilket sammanträffande. Hon som är ovanför Ove P i samma reportage är väl med i Krantz-härvan?
Senast redigerad av Oels 2023-03-31 kl. 22:52.
Citera
2023-04-01, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har en minnesbild av att ha läst något annat vittnesmål som också beskriver en man med en jacka med sömmar sydda i rutor men jag minns inte vems vittnesmål det var.

Samson beskriver mannen som följande
Mansperson, ganska kraftig kroppsbyggnad, snarare något över än under 180 cm.
Ikïädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret.
Jackan yar av typ s.k. seglarJacka. Samson har ett svagt mlnne av att det var sömmar sydda i rutor.
Samson kan inte med ord beskriva nâgot närmare signalement, *men för att helhetsbilden ska bli korrekt vill Samson placera en tunn mustasch på mannen
Samson upplever mannen som en mörk person. Samson fâr känslan av utländskt ursprung
Mörk vallon.

Svartenbrandt var mörk...
Citera
2023-04-01, 08:46
Medlem
VG:s telefonnummerlista med namn på personer, är den offentlig? Om så är fallet, var kan man hitta den?
Citera
2023-04-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
VG:s telefonnummerlista med namn på personer, är den offentlig? Om så är fallet, var kan man hitta den?

https://wpu.nu/wiki/Index:Ann_J27001-00_Viktor_Gunnarssons_telefonlista.pdf
Citera
2023-04-01, 10:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Hur såg en typisk medlem av Europeiska ArbetarePartiet ut? ACR och GS blev omsprungna av en person på Regeringsgatan i närheten av korsningen med David Bagares gata. Så här beskrev GS personen.

kraftig kroppsbyggnad
troligen mustasch
utländskt ursprung
mörk vallon
typisk EAP-medlem

EAP var/är ett drömscenario som MOP-anstiftare för personer med extremvänster sympatier. Det är ett av de mest granskade spåren, och intresset fortsätter trots att några verkliga kopplingar till Sveavägen aldrig kunnat fastslås. Vad som däremot kunnat fastslås är Stasis desinformationskampanj för att kleta fast organisationen som inblandat i MOP.

Christoph Anderssons ”Operation Norrsken” berättar om bestörtningen på Stasis Anti-terrorenhet den fjärde mars 1986. Genom signalspaning mot Sveriges beskickning kommer uppgiften att Rote Arme Fraktion(RAF) ligger bakom MOP. Anti-terroristenheten var också dom som gett Tyska vänsterterrorister en fristad i arbetarnas lyckorike, DDR.

Aktiviteten i terroristenheten blir febril , inte minst då rapporten går rakt upp i DDR-toppen, till den fruktade Erich Mielke som styr hela säkerhetsapparaten. STASI aktiverar sina kontakter i internationella terrorkretsar bl a, armeniska frihetsfronten, Abu Nidal och japanska röda armen. Ingen har hört något om ett attentat mot Olof Palme och japanerna uttrycker viss beundran för OP. .

Nu börjar anti-terrorenheten utröna möjligheterna av att kunna påverka PU. Av alla 1391 svenska STASI-kontakter finns bara fyra som bedöms som möjliga. I den kvartetten finns märkligt nog inte IM-könig, Björn Jensen, med trots sina goda kontakter med topparna i Socialdemokratiska partiet. Ingen av de fyra lyckas och Istället börjar STASI en desinformationskampanj för att PU ska rikta blickarna mot EAP. Genom telefonsamtal med tidningsredaktioner lyckas STASI plantera uppgiften. När sedan Viktor Gunnarssons gripande kommer som en skänk från ovan är det klackarna i taket på anti-terrorenheten.

Utlandsspionaget HVA börjar efter fantombilden undersöka om PKK,Iran eller Irak kan ligga bakom. Man skickar agenter till sverige för att spionera på exiliranier. En av de sistnämnda bor i Västerås men kollen av honon och hans bekantskapkrets blir ett fiasko- Iranierna konverserar på persiska ett språk som den Östtyske agenten inte behärskar

Den första rapporten att RAF låg bakom MOP innehöll också uppgiften att tidigare förbundskanslern Willy Brandt står på tur att avrättas av de Väst-tyska vänsterterroristerna. Intressant är att se hur den Öst-tyska ledningen såg både Brandt och OP som positivt inställda samtalspartners i den internationella politiken

Operation Norrsken innehåller vidare Bofors landsförrädiska export av Kalasjnikovkrut till DDR och även till Khomeinis kvinnostenande regim i IRAN. Allt detta skedde med Martin Ardbo, Mats Lundberg och Claes-Ulrik Winbergs goda minne. Förre underrättelsechefen Carl-Fredrik Algernon var också informerad.

För mig har den också oppnat ögonen inför ASEAs försäljning av kärnvapenteknologi till DDR. ISOSTAT-pressarna som vi ännu denna dag inte vet var alla finns. Detta var dock ingen smuggling utan godkändes av Olof Palmes regering!!. Ett något udda fredsarbete? Statsråden Birgitta Dahl och Thage G Petersson beredde ärendena och borde få frågor på om hur dom tänkte och om dom vet var pressarna tog vägen.

Källor till ovanstående är "Operation Norrsken". Andersson har en frikostig notapparat med hänsvisning till sina källor. Däribland ett antal dokument med korrepspondens inom den Öst-tyska maktapparaten.
Citera
2023-04-01, 10:57
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
EBB15918
Mörkblå jacka som går ner till stjärten

Kan stämma med EAD1094:1A seglarJacka sömmar sydda i rutor

Som jag nämnt tidigare i tråden så upptäcktes denna jacka vid ett annat mordfall åtta månader senare:

”Jacka av täckmodell, d.v.s. den är försedd med någon form av nylonväv på utsidan samt därefter följer någon syntetsfyllning samt därefter på insidan likadan nylonväv. Färgen är mörkblå. Jackan är försedd med krage. Kragen har varit nedvikt och när man viker upp den är den 9 cm bred. Jackbiten är från kragens söm, där den är fastsydd vid ryggpartiet och ned till midjelinningen cirka 53 cm lång. På jackans ryggsida finns tre sömmar gående tvärs över ryggdelen. Avståndet från översta sömmen och kragsömmen är 14,5 cm. Avståndet mellan sömmarna är 20 mm. Vid midjedelen på jackan har det funnits ett skärp av samma material. Skärpet är 4 cm brett och är fastsatt med höljor i ryggen. Skärpet är placerat 10 cm från jackslutet. Blixtlås med märket RRR på.”

Personen i fråga skulle haft denna jacka på sig hela tiden. Dessutom bar han ofta stålbågade glasögon, framför allt vid jakt (annars hade han dem i sin bröstficka).
Citera
2023-04-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
https://wpu.nu/wiki/Index:Ann_J27001-00_Viktor_Gunnarssons_telefonlista.pdf

Stort tack!
Citera
2023-04-02, 09:33
Medlem
Faderligs avatar
Jag hittar ingen mer info gällande det här brevet som JP har skickat över till polisen.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag14091-00

Det skrivs ju som att det vore LP, men jag tycker inte riktigt att den språkliga förmågan är på samma nivå som den jag upplever hos LP. Jag fattar inte heller varför JP har brevet.

Och vid den här tiden var väl det inte många som kände till vilka filmer LOP valde mellan? Det låter ju som någon med stor insikt i fallet som har skrivit det.

Finns det mer info någonstans?
Citera
2023-04-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag hittar ingen mer info gällande det här brevet som JP har skickat över till polisen.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag14091-00

Det skrivs ju som att det vore LP, men jag tycker inte riktigt att den språkliga förmågan är på samma nivå som den jag upplever hos LP. Jag fattar inte heller varför JP har brevet.

Och vid den här tiden var väl det inte många som kände till vilka filmer LOP valde mellan? Det låter ju som någon med stor insikt i fallet som har skrivit det.

Finns det mer info någonstans?

En som naturligtvis har stor insikt i fallet är gärningsmannen och/eller anstiftarna.

Att Joakim hade brevet berodde väl på att han fick det i sin brevlåda. Tanken var väl att han skulle lämna det till sin mamma som då hade avsatt sitt DNA på brevet, vilket skulle visa på att det var hon som hade skrivit det.

Ytterligare en indikation på att någon vill förstöra utredningen, med eller utan hjälp inifrån utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in