Citat:
Ursprungligen postat av
Backan52
Är det inte så att Japan och Sovjet/Ryssland fortfarande är i krig, man har väl inte undertecknat något fredsfördrag? Japanerna vill väl ha tillbaka Kurilerna eftersom dom har en helt Japansk befolkning. Om inte Sovjet har deporterat dom förstås.
De två länderna avslutade sitt formella krigstillstånd med den sovjetisk-japanska gemensamma deklarationen från 1956, men de har inte löst den territoriella tvist om ägandet av Kurilerna. Dvs länder kan ha territoriella tvister utan att vara i krig med varandra.
Det är lite löjligt att inte säga att det här kriget inte ska sluta i förhandlingar. Jag tror att det är få som vill att Ryssland rasar ihop i totalt kaos av flera skäl. Ex
1 Flyktingar - Jag tror inte Finlands staket kommer då hjälpa
2 Kärnvapen på vift
Om inte det här kriget slutar med att Ryssland faller i hop eller ett globalt kärnvapenkrig så kommer det sluta i förhandlingar. Slagfältet, ett lands inre styrka och vilka deras allierade är kommer avgöra vem som kommer sitta på de bästa korten vid förhandlingsbordet.
Redan nu kan vi säga att Ryssland har förlorat i förhållande till sin omvärld. På ett plan har Ukraina förlorat också. Det kommer Ukraina göra även om de vinner. Ett bra ex är Storbritannien som formellt vann WWII men informellt kan ses ha förlorat WWII, då konsekvensen var att man inte längre hade råd att stoppa avkoloniseringen. Sovjet unionen kan man säga förlorade också WWII - Den förstörelse i materiell och i människoliv plus en ideologisk dumhet gjorde att Sovjet unionen aldrig hade en chans imot väst i Kalla kriget.
Jag tror att USA kan vara beredd att ge Ryssland stora eftergifter om man får tillfälle att spränga den rysk-kinesiska "alliansen".