Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Ryssarna har en betydligt större befolkning än Ukraina, kanske fem gånger större i dag. Det är förstås svårt att veta hur många som vill slåss, men det gäller ju även Ukraina. För egen tror jag Ukraina förlorar detta vilket är uppenbart och jag vet inte om en förlorare har lättare att rekrytera soldater än en vinnare eftersom de flesta antagligen vill vara kvar i livet.
Problemet för Ryssland är att de behöver folk för att saker ska fungera i landet också. Samt så behöver de väldigt många kombattanter för att slå ner interna uppror mot regimen. De kan inte strippa hela landet på män i vapenför ålder.
Ukraina försörjs av den demokratisk världen. De behöver inte bekymra sig om intern produktion. I princip alla kan engageras i försvaret på ett eller annat sätt.
Räknar man på individer som Ryssland faktiskt kommer kunna skicka om de mobiliserar hela landet så är jag skeptisk till att de blir fler än vad Ukraina kan skrapa ihop i ett försvar.
Sedan beror det också på hur man räknar individer som jobbar med service och logistik åt armeen. I försvaret så är de vanligtvis civila som gör sitt vanliga jobb medan invasions sidan behöver ha soldater som gör sådant.