2023-05-23, 14:16
Medlem
Ukraina invaderar Ryssland och ingen proryss i tråden vill prata om det, ni är för sorgliga töntar.
Citera
2023-05-23, 14:19
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inget rysstroll är intresserat heller att se de långsiktiga konsekvenserna utav invasionen. Ett eget förslavat folk, sin plats i geopolitiken har man tappat, försämrad utveckling och att man kommer att hamna under Pekings nåd !

Helt ointressant, utan man ylar om att "Bakhmut har fallt !", eller "Ryssland har en större befolkning än Ukraina".

Ja, dom blir av med betalning eller hamnar i Gulag om dom talar sanning, så är det, men det kan ju bli en ny ordning i Moskva också.

Det måste inte bli Tsar Jinping även om Putin gör allt han kan för att så blir fallet.
Citera
2023-05-23, 14:20
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Ryssen svingar verkligen mot allt, överallt hela tiden.

De går verkligen all in full retard

Citat:
Det finnes ingen spørsmål i nord som krever en militær løsning, heller ikke temaer der det trenges innblanding utenfra, skriver Timur Tsjekanov ved Russlands ambassade i en e-post til NTB.

Mandag ble det kjent at verdens største krigsskip, det amerikanske hangarskipet USS Gerald R. Ford, skal besøke Oslo denne uken.

– Tatt i betraktning at det innrømmes i Oslo at Russland utgjør ingen direkte militær trussel for Norge, ser slike maktdemonstrasjoner ut som ulogiske og skadelige, sier Tsjekanov.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onBkqV/russland-om-hangarskipsbesoek-i-oslo-ulogisk-og-skadelig
Citera
2023-05-23, 14:26
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Gissningsvis väldigt liten men till hur stor del av soldaterna som aktivt krigar på fronten så är det en väldigt massa.

Om nu 10 000 Ukrainare tränas under 3 månader så betyder det att ca 40 000 tränats totalt och det är en stor siffra vid fronten. En siffra som kommer att vara avgörande vid rätt plats.

Vi får hoppas på framgång!
Citera
2023-05-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ska Ukraina försöka ta Krim?

Ja såklart det är Ukrainas . Innan sommaren är slut har Krim fallit tillbaka i rätt händer.
Citera
2023-05-23, 14:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Nu har det nog brunnit någonstans, tror du att mindre än hälften av befolkningen är kvar i landet?

https://www.unrefugees.org/emergencies/ukraine/

Om vi nu ska försöka hålla oss till verkligheten

Från början knappt 40 miljoner av den ukrainska befolkningen i Ukraina. Ca 8 miljoner i de regioner som Ryssland kontrollerar. Ca 8 miljoner som flytt till väst. ca 3 miljoner som flytt till Ryssland. På ett ungefär.
Citera
2023-05-23, 14:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inget rysstroll är intresserat heller att se de långsiktiga konsekvenserna utav invasionen. Ett eget förslavat folk, sin plats i geopolitiken har man tappat, försämrad utveckling och att man kommer att hamna under Pekings nåd !

Helt ointressant, utan man ylar om att "Bakhmut har fallt !", eller "Ryssland har en större befolkning än Ukraina".

Kalla krigets positionering och skapande av misstro mellan väst och kreml är variabler som påverkar det vi ser i denna konflikt. Men oavsett om man kallas rysstroll eller natotroll så är varken det eller en eventuell framtid av Ryssland federationen inte relevant i denna tråd som just handlar om pågående konflikt. Jag har själv som försöker ha objektiv lins i konflikten halkat fel flera gånger.
Citera
2023-05-23, 14:34
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Har jag försökt förneka det? Jag tror att jag nämnt mitt estimat som ligger på 30K-40K KIA.

Grejen är det att de flesta som deltog i första skedet lämnade armén när deras kontrakt gick ut förra sommaren. Vilket skapade en kris som ledde framtill mobiliseringen. Knappt några av dessa har deltagit i några strider än. Ryssland lider inte brist på vare sig materiell eller fordon. Missiler och ammunition tycks de inte få slut på heller. Dessutom är Ryssland i princip intakt och inte sönderbombat och ekonomi måste sägas gå strålande efter omständigheterna.

Där har du jämförelsen.

Låt mig också påpeka att det är denna skillnad där Ukraina är svårt sargat på flera områden och troligtvis förlorar det här kriget i slutändan som gör att jag vill att kriget avslutas helst igår.

Har du följt tråden sedan start och andra kanaler såsom youtube, twitter med flera, så kommer du säkerligen ändra på ditt estimat.

Allt är inte filmat eller dokumenterat i bilder, eller hur?

Höj ditt estimat med en sådär 80% minst så börjar du nog närma dig om vad du bör tro!

Detsamma gäller även på andra sidan.

Du verkar ju vara helt korkad för att vara ärlig.

Ditt användarnamn i övrigt? Bara det säger en del om hur det står till!
Citera
2023-05-23, 14:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Från början knappt 40 miljoner av den ukrainska befolkningen i Ukraina. Ca 8 miljoner i de regioner som Ryssland kontrollerar. Ca 8 miljoner som flytt till väst. ca 3 miljoner som flytt till Ryssland. På ett ungefär.
Det kan inte vara så att det är en avgörande majoritet kvinnor och barn som flytt?

Dina siffror tänker jag inte ens kommentera för de är rätt så tokiga.
Senast redigerad av Conception 2023-05-23 kl. 14:36.
Citera
2023-05-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag söker information brett gör det du också så får du en mer mångsidig bild av händelseförloppet i Ukraina. För mig är det viktigt att ta del av all info man kommer över.
Det går inte att döma ut en källa och tvärt lita på någon annan. Ukraina har ett oerhört övertag i informationskriget det kan inte förnekas.

Hur kommer du fram till dina fakta?
Jag har läst vad du skriver men det går inte ihop med tex dina förlust ratios.
Om du skall få en helhetsbild som du eftersträvar så lär du även ta in västerländska siffror i beaktande.
Citera
2023-05-23, 14:39
Medlem
Citat:
Efter det att vissa delar inte längre behärskas av den ukrainska staten samt att många ukrainare flytt utomlands så beräknas runt 20 miljoner finnas kvar, kanske några miljoner fler, kanske några färre.

Källa på det? Denna säger att 5 miljoner är interna flyktingar och 7 miljoner är externa flyktingar.Av dessa borde majoriteten flytt från krigszon.

https://joint-research-centre.ec.europa.eu/jrc-news-and-updates/war-exacerbates-ukraines-population-decline-new-report-shows-2023-03-08_en

Några 20 miljoner kvar blir det alltså inte.
Citera
2023-05-23, 14:46
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Hur räknar du nu? Min spontana känsla är att du räknar alla oblaster som 100% ockuperade och att 100% av dess före-kriget population stannade kvar. Är jag nära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in