2023-05-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Verkar som om NatoTrollen har haft lika fel om Ryssarnas överhängande militära hot mot övriga Europa också då? Om Ryssland är så dysfunktionellt på slagfältet så vad har vi och övriga Europa att vara oroliga över? Denna insikt förändrar ju hela spelplanen på den utrikespolitiska kartan speciellt nu när det verkar som om Ryssarna förbrukat all sin militära infrastruktur i Ukraina. Jag har verkligen svårt med resonemang som inte går ihop och som motsäger sig själva. Är Ryssland ett hot mot en modern arme i något annat europeiskt land eller inte? Skall vi fortsätta resonemanget med att det inte handlar om militär slagkraft utan om kultur och etnicitet? Så länge det finns Ryssar så är världen inte säker? Det RyZka problemet måste få en lösning som är slutgiltig?

Det är vansinne att tro att det är slut på Rysslands militära förmåga. Att Ryssland får pisk i konventionella markstrider i Ukraina är en bisak. Flygvapnet finns kvar. Kärnvapnen, ubåtarna och de förklädda militärfartygen finns kvar, långtradare lastade med gud vet vad, o.s.v. Ryssland har visat svaghet i Ukraina, men det värsta de har finns kvar och utgör ett hot mot omvärlden.
Citera
2023-05-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Verkar som om NatoTrollen har haft lika fel om Ryssarnas överhängande militära hot mot övriga Europa också då? Om Ryssland är så dysfunktionellt på slagfältet så vad har vi och övriga Europa att vara oroliga över? Denna insikt förändrar ju hela spelplanen på den utrikespolitiska kartan speciellt nu när det verkar som om Ryssarna förbrukat all sin militära infrastruktur i Ukraina. Jag har verkligen svårt med resonemang som inte går ihop och som motsäger sig själva. Är Ryssland ett hot mot en modern arme i något annat europeiskt land eller inte? Skall vi fortsätta resonemanget med att det inte handlar om militär slagkraft utan om kultur och etnicitet? Så länge det finns Ryssar så är världen inte säker? Det RyZka problemet måste få en lösning som är slutgiltig?

Rysslands militära förmåga har överskattats.

deras vilja att ta till militära medel underskattats.

Vad som finns att oroa sig för är en liknande situation som Ukraina i t ex Baltikum. Att Ryssland förmodligen skulle misslyckas minskar inte det lidande ett ryskt anfall skapar.

Och som någon skrev, ubåtar och robotar finns ju kvar.

Så vi behöver en militär som kan agera uthålligt. Med en sådan förmåga minskar ryssens vilja att spela det militära kortet mångfalt.

Nej, det är inte en fråga om att förinta Ryssland. Såvida de inte snubblar på sina egna fötter som nu.
Citera
2023-05-12, 12:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF fortsätter sin offensiv söder om Bakhmut. Nu ser ju stora vägen ut att vara helt rensad från ryssen.

https://t.me/operativnoZSU/95955
Citera
2023-05-12, 12:45
Medlem
Taggads avatar
Att utgå från vad som är förbjudet (enl, Putins dekret) är ett utmärkt sätt att finna sanningen i den massiva lögnkulturen
Citat:
Villkorlig dom för kvinna som ”vanhelgat” Putingrav
60-åriga Irina Tsybaneva från S:t Petersburg döms till två års villkorlig dom för att ha vanhelgat Putin-familjens gravplats, skriver Novaya Gazeta Europe.

Hon ska ha lämnat en lapp där det stod att Putins föräldrar uppfostrat ”ett monster och en mördare”.

Sedan den fullskaliga invasionen inleddes i februari förra året har Ryssland slagit ner mot oliktänkande i en omfattning som inte skådats sedan Sovjettiden, skriver AP.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Senast redigerad av Taggad 2023-05-12 kl. 12:49.
Citera
2023-05-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Skulle Amerikanarna bjuda bort Ukrainska Krim för att ryssen skulle byta sida om Kina?
Det verkar som ett mindre genomtänkt förslag då ryssland inte har någon militär kapacitet, ingen ekonomi att tala om och är allmänt irrelevant, kineserna hade förövrigt bara traskat in och tagit över Sibirien. Klokare för USA att bättra på sina relationer med Vietnam, ett land på framväxt ekonomiskt och militärt. Senaste gången Kina var i krig var förövrigt en misslyckad invasion av Vietnam där den kinesiska armén fick storstryk, retirerade och meddelade i alla statliga medier att man vunnit.
Citera
2023-05-12, 12:53
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, jag har hört idioter som säger det in absurdum. Kina är den största förloraren på Ukrainakriget bortsett från Ryssland och Ukraina. Kina har gjort enorma investeringar i både Ryssland och Ukraina som är helt bortkastade nu.

Det handlar inte om huruvida man är idiot eller ej
utan om att vara flexibel/böjllig/anpassningsbar.
För sitt eget bästa.

Och då menar jag att alla parter av vikt i detta läge kommer att jobba utifrån verkligheten
som råder idag och inte efter vad som var rimligt FÖRE feb 2022.
Det gäller även Kina.

De var inte ensamma om att investera i RU och att förlora de investeringarna.
De har dock även lyckats få några fördelar, till skillnad från väst,
även om det i jämförelse med före feb-22 kanske är av mindre sort.

Utöver det har de väldigt snabbt "samlat" andra nationer runt RU.
Tar över ledarrollen möjligen för att minimera västs eventuella influenser i området mm,
eller minimera en demokratisk förändring el liknande i ryskt efterspel.
Nato och Europa hade redan ett visst samarbete med några av de länderna sedan år före kriget.
Med detta krig har Kina tagit ett större grepp i kopplet, är min tro.
Dom är inte dummare än så.

Poängen är att Kina liksom Väst anpassar sig efter den verklighet som råder!
Och försöker vara, under rådande omständigheter,
flexibla/böjliga istället för att "gråta över spilld mjölk"..

Jag tror dock Kina också blir en förlorare på detta i långa loppet (om de fortsätter vara hotfulla).
Men inte för att någon här är en idiot utan snarare för att även de underskattar väst
och deras förmågor/flexibilitet och styrka i samband med sin egen hybris och revanschlusta.
Citera
2023-05-12, 12:56
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är vansinne att tro att det är slut på Rysslands militära förmåga. Att Ryssland får pisk i konventionella markstrider i Ukraina är en bisak. Flygvapnet finns kvar. Kärnvapnen, ubåtarna och de förklädda militärfartygen finns kvar, långtradare lastade med gud vet vad, o.s.v. Ryssland har visat svaghet i Ukraina, men det värsta de har finns kvar och utgör ett hot mot omvärlden.

Javisst, det vi ser nu är en krigslist avsedd att locka UAF in i en fälla för att sedan panga på med allt man har. Förutom de vapenslag du nämner så rullar man också ut de tusentals t-14 ur gömmorna i Uralbergen.

Men sant är att även om ryssen nu får backa, så saknar de inte tänder och den som inbillar sig de inte är kapabla att orsaka omfattande skada är naiv.

Kärnvapen- Det vore närmast ett självmord att använda det och så galen tror jag inte ryssen är. Men jag har sagt det förut om dem och de har visat sig vara långt galnare än min bedömning.

Sjöstridskrafter samt flygvapnet- Skulle ryssen anfalla storskaligt ifrån eget eller internationellt territorium förändras spelplanen radikalt. Ett scenario är då att Ukraina får tillgång till vapen som kan slå långt inne på ryskt territorium. Ett annat scenario är att Nato lägger sig i då flera grannländer är NATO-anslutna och de uppfattar ett reellt hot om attacker även mot dem.

Nu vet jag att denna fråga ställts flera gånger och ni ryssrunkare aldrig besvarat den, men jag gör ett försök iaf. Varför, om nu ryssarna är så överlägsna, sätter de inte in sina resurser på att slå ut UAF och därmed spara liv på de soldater som de nu skickar in i strider där de har liten chans att överleva?
Citera
2023-05-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Javisst, det vi ser nu är en krigslist avsedd att locka UAF in i en fälla för att sedan panga på med allt man har. Förutom de vapenslag du nämner så rullar man också ut de tusentals t-14 ur gömmorna i Uralbergen.

Men sant är att även om ryssen nu får backa, så saknar de inte tänder och den som inbillar sig de inte är kapabla att orsaka omfattande skada är naiv.

Kärnvapen- Det vore närmast ett självmord att använda det och så galen tror jag inte ryssen är. Men jag har sagt det förut om dem och de har visat sig vara långt galnare än min bedömning.

Sjöstridskrafter samt flygvapnet- Skulle ryssen anfalla storskaligt ifrån eget eller internationellt territorium förändras spelplanen radikalt. Ett scenario är då att Ukraina får tillgång till vapen som kan slå långt inne på ryskt territorium. Ett annat scenario är att Nato lägger sig i då flera grannländer är NATO-anslutna och de uppfattar ett reellt hot om attacker även mot dem.

Nu vet jag att denna fråga ställts flera gånger och ni ryssrunkare aldrig besvarat den, men jag gör ett försök iaf. Varför, om nu ryssarna är så överlägsna, sätter de inte in sina resurser på att slå ut UAF och därmed spara liv på de soldater som de nu skickar in i strider där de har liten chans att överleva?

Jag är inte ryssrunkare. Men det är fel att påstå att Ryssland inte utgör ett hot mot omvärlden. De har en egen världsbild med egna världshärskarambitioner, där erövring genom våld ses naturligt. Så länge det är så är Ryssland ett hot.
Citera
2023-05-12, 13:14
Medlem
Är det bara jag som hoppas att ryssland använder kärnvapen?

DVS om detta är priset för att väst dvs USA/NATO då svarar med att slå ut'
ryssland en gång för alla

En DÖÖD Ryss är Den Enda RYSS SOM ÄR BRA
Citera
2023-05-12, 13:21
Medlem
Citat:
Jag är inte ryssrunkare. Men det är fel att påstå att Ryssland inte utgör ett hot mot omvärlden. De har en egen världsbild med egna världshärskarambitioner, där erövring genom våld ses naturligt. Så länge det är så är Ryssland ett hot.

Får nog dela den uppfattningen. Nu verkar i och för sig de ha gjort av med sitt bästa matriel i Ukraina. Så för stunden kanske de inte är ett hot mot sina övriga grannar.
Men om de nu får ett slut på kriget och kan bygga upp armén igen så blir det en annan femma.
Så länge som makteliten i Ryssland ser våld som en gångbar förhandlingstaktik med sina grannländer kommer de utgöra ett hot.
Citera
2023-05-12, 13:31
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Jag är enig med dig om det. Läget i Ryssland är dessutom politiskt en osäkerhetsfaktor. Vad kommer efter Putin om han går och dör eller blir avsatt?
Kan hända vad fan som helst. Och om han nu är kvar några år till, hur desperat är han över att inte tappa ansiktet inför sitt eget folk?

Ingen vet, vilket gör att det är som att vara i närheten av en granat som närsomhelst kan brisera. Ryssland är ett hot mot hela omvärlden även om kriget i Ukraina tar slut. Ett hot som måste tas på fullaste allvar.
Citera
2023-05-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nja, Ukraina räknar väl bara de som de kan räkna medans CIA kan räkna alla som försvinner från den ryska skattemyndighetens census.
De som flyttat utomlands försvinner väl från skattemyndighetens listor, var ju en del som drog när mobiliseringen började
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in