Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-15, 10:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Gunnarsson var precis som klippt o skuren för sådana som stay-behind drog till sig. En fotsoldat, visste säkert inte nåt väsentligt men om utredningen fått hållas hade kanske besvärande omständigheter dykt upp.

Viktor Gunnarssons eminenta språkkunskaper gör att någon hemlig tjänst skulle kunnat få upp ögonen för honom . Hans vapenvägrande och allmänna virrighet talar emot . När han jobbade på en skola i Emmaboda var han så intresserad av de kvinnliga eleverna att han fick sparken . Rektorn uppmanade honom att söka psykiatrisk vård.

Samtidigt hade VG kontakter i den mest svårpenetrerade av världar, den kyrkliga . Hans bibelsmuggling till Sovjet är omnämnd likaså hans kontakter med Fellowship of Buisnessman är kända. Som du skriver får det röra sig om rollen av en fotsoldat. Några större hemligheter skulle han näppeligen anförtros.
Citera
2023-05-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Likaså har jag närmast in absurdum tycker nog somliga pekat PUs försök att retuschera bort Margareta Storhök och Annelie Korhonen. De som haft den bästa möjligheten att se en Grandman.

Storhök/Korhonen är ett intressant ämne, som jag själv pillrat en hel del i. Har försökt stämma av mot "flygledaren" Lars-Erik Eriksson, som ju påstår att han satt uppemot en halvtimme i bilen utanför Grand och väntade på att föräldrarna skulle komma ut från föreställningen av "Amadeus". Det här hakar även i Pia Engströms iakttagelser, Roger Östlunds bravader med mera.

Korhonen påstod på finlandssvensk radio (Yle) att det var Stig Engström hon sett där utanför glasdörrarna in till Grand. Det kom dock först i samband med nedläggningen av utredningen, 34 år efter mordet. Men hon hade visst flyttat tillbaka till Finland ganska snart efter mordet och hade inte följt med i det och inte sett några bilder på Engström under resans lopp. När bilderna sedan dök upp i finska medierna fick hon en chock som för tankarna till hur Lisbeth Palme reagerade på Christer Pettersson vid den berömda videokonfrontationen. Korhonen började rentav gråta i radiointervjun.

Så det fick mig att börja titta på frågan om Engström ens kunde ha varit där vid den tidpunkten, och svaret på den frågan blev i slutänden negativt: det kunde han inte. Så med Korhonens långtidsminne är det nog lite som med Robrandts, att det sviktar betänkligt. Hur det förhåller sig med Lisbeth Palmes iakttagelseförmåga och minne är förstås också en diskussionsfråga, trots alla påståenden om fotografiskt minne och allt vad det är.

Även om inget är ristat i sten så kom jag i alla fall fram till att mannen som Storhök/Korhonen sett mest sannolikt är just Eriksson som först gått fram till de låsta entrédörrarna och försökt komma in, och sedan kommit tillbaka igen när och passat på att smita in när andra biobesökare kommit ut. Då har han även talat med en flicka som satt där ensam och som talade med finsk brytning. Den flickan är ganska säkert just Storhök, och enligt Eriksson verkade hon påverkad eller "lite borta" på något sätt.

Saken är i alla fall, att om den här Grandmannen är identisk med Eriksson så kan man plocka bort honom från samlingen av potentiella Grandmän, för det finns bestämt fler än en där. Eriksson själv ser ju också en Grandman som liknade Christer Pettersson. Det egendomliga med den iakttagelsen är att Eriksson känner sådant obehag inför mannen att han låser bildörrarna, men sedan är han likväl ute och rycker i entrédörrarna för att komma in i foajén. Om någon ruskig typ verkligen fanns där så måste vederbörande i så fall rimligtvis ha stuckit innan Eriksson vågade sig ut ur bilen och fram till dörrarna.

Det är för övrigt lite komiskt hur Christer Pettersson och Stig Engström verkar dyka upp tillsammans lite här och var. Dels däruppe vid Grand och sedan även vid mordplatsen. Det tycker jag säger en del om det suggestionstryck som förelegat och alltjämt föreligger. Nu senast var det Bo G Andersson som i "30 minuter" försökt klämma in en Christer Pettersson vid mordplatsen.

Sedan var det bilen som Eriksson sitter i. Den är ju en ganska speciell bil, en Volvo 262C med sänkt svart vinyltak designat av Bertone. En ganska ny och dyr bil, som tillhörde Erikssons föräldrar. Den bil som Pia Engström säger lämnade platsen i riktning söderut vid 23.15-tiden, den beskriver hon på ett sätt som stämmer mycket bra på Erikssons bil. I alla fall ter det sig orimligt att två stycken sådana bilar skulle stå parkerade i rad. Men i så fall lämnar alltså Eriksson platsen ett tag.

Vad det säger mig är alltså att Eriksson nog ändå inte stått där hela tiden utan att han gått in på Grand och hört sig för om när "Amadeus" slutade och sedan gått tillbaka till bilen och kört en sväng på stan. Det nämner han dock inte i förhören, vilket helt enkelt kan ha att göra med att det är "pappas bil" och han vill inte att pappa ska få veta att han tagit sig friheter med den.

Utöver den här Grandmannen, som jag alltså tvivlar på att ens existerar, finns det naturligtvis ytterligare någon eller några Grandmän. En av dem är då mannen som Mårten Palme ser följa efter föräldrarna, och som kan vara identisk med den man som Lars Knubb berättar om och som står utanför biografen. Det kan ju rent teoretiskt också vara så, att Storhök/Korhonen sett två olika män: först en som stirrar in genom dörrarna (sedd av Storhök då), sedan en annan när de går ut (sedd av båda).

Det jag undrar över är hur och varför du menar att polisutredningen menar att polisutredningen sopat Storhök/Korhonen under mattan. Det övergripande intryck jag fått av borrningen i frågan är att båda de här tjejerna har lite "livlig fantasi" – om än kanske inte i riktigt lika hög grad som de andra två finska flickorna, "Anneli och Anki", som Sven Anér höll på och tutade om. Deras berättelser stämmer bra inbördes i vissa delar men inte i allt, och framför allt verkar de lite längre fram ha helt olika minnesbilder av händelsen.

Med Storhök/Korhonen är problemet liksom omvänt jämfört med Gun Tredite och Katrin Ekström, vars tidiga berättelser ter sig ganska disparata men som sedan förs samman till en smått enastående enhetlighet under Lars Borgnäs' faderliga överinseende. Men som du uttryckt saken beror det kanske på att den gode Borgnäs "fläskat på" lite där. För om han inte fläskat på så har vi ju ännu en Grandman där, i beige överrock eller paletå, och som antastar Palme utanför Grand. Även denne Grandmans existens hyser i jag tvivel om, detta efter en liknande borrning som med Storhök/Korhonen.
Citera
2023-05-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det säger allt att du attackerar mig istället för de fakta jag pekar på. Du väljer att bortse ifrån att Ann-Cathrine Robrandt 2016 säger sig sett Christer Pettersson i en konfrontation när det i själva verket var Viktor Gunnarsson . Det är en indikation på att minnet är något grumlat.

Jag har oförtrutet ifrågasatt ignorerandet av uppgifterna om rikslarmet som ett exempel . Har under åren påtalat PUs övergrepp på Christer Pettersson , inte minst genom det med största sannolikhet fejkade TK Protokollet hos Sigge Cedergren.

Däribland hur PU bortser från Pia Engströms kontakt med Roger Östlund . Likaså har jag närmast in absurdum tycker nog somliga pekat PUs försök att retuschera bort Margareta Storhök och Annelie Korhonen. De som haft den bästa möjligheten att se en Grandman.

Skillnaden på dig och mig är att jag också bedömer vittnens utsagor och inte sågar en uppgift bara för att den kommer från officiellt håll . Även vittnen kan försköna sina egna insatser, minnas fel och i några enstaka fall dikta ihop en story för att få uppmärksamhet. Detsamma gäller poliser och när dom förskönar sina insatser blir det genast allvarligare. Men till skillnad från dig tror jag inte att hela PU är korrumperat.

Mönstret på dig själv har vi sett tidigare versioner av dyka upp i tråden. Personer som hellre attackerar person än bemöter de fakta och påståenden som läggs fram i sak. Så jag gör ett försök ; Tycker du att ACRs påstående att hon ser CP i en konfrontation tyder på ett prickfritt minne eller inte ?

Har ALDRIG påstått att vittnens minnen INTE kan påverkas. I många fall finns det mycket rimliga och enkla förklaringar till det. Vilket jag tydliggör i min serie, vilket du verkar ha svårt att ta till dig.
Men, skillnaden i att uppge en färg på en mössa, vem hon såg i en konfrontation och vart ACR själv säger att hon blev påsprungen, är enormt stor. Det går helt enkelt inte att uppge en annan plats, efter en sådan avvikande händelse. Det är just här du gör de stora misstagen i att värdera detaljerna i uppgifterna.
Att ACR misstar sig på vem en konfrontation handlade om 30 år tidigare, är inte heller konstigt EFTERSOM hon visste vem CP var, och som under många år även varit i synlig i media. Varför väger du inte in detta i värderingen av förklaringar INNAN du dissar hennes trovärdighet i relevant och avgörande detaljer? Varför gör du inte en ordentlig värdering uppgift och person, innan du dissar en poliskommissarie, som ägnade resten av sitt liv åt att lyfta fram oegentligheterna och tillförlitligheten i hans uppgifter?
Det är först då du kan förstå hur en sammanstötning i förhören, avsiktligt blir flyttad till Regeringsgatan. Det är först då du kan få en förklaring till att PsU ville sopa bort spåren av vittnet SE som var den som sprang denna vägen. Det är först då du kan fortsätta utreda och inse att det var något mycket större, topphemligt, som skulle fortsätta hemlighållas denna kväll, än att lösa mordet.
Jag ger till och med en rimlig förklaring till varför även alla svenska poliser som var på plats på mordkvällen, faktiskt har alibi, för att de INTE var inblandade i mordet. Även dessa är "offer" i denna tragiska verklighet.
Det finns alltså en topphemlig, säkerhetspolitisk och rimlig förklaring till hela mörkläggningen. Om du då vill kalla PU korrupt, är det DINA ord. Jag kallar det en "sken-utredning" som innebar att flertalet syndabockar blev utpekade för mordet trots att PsU visste att de var oskyldiga. När väl Stay Behind avslöjades, var allt för sent att reda ut. Då hade en oskyldig person redan dömts för mordet i svensk domstol.

Egentligen tänkte jag inte svara mer på dina (möjligen avsiktligt utvalda) irrelevanta detaljer, som styrker DIN uppfattning och "DINA fakta", MEN, det finns andra som läser vad som skrivs här, så detta är för dessa, så kan i alla fall de förstå, hur påverkad man kan bli.
Så till alla ni som hänger i detta forum: Det finns även många som av olika anledningar "desinformerar", lyfter fram saker som "fakta" utan egentlig kompetens att ens göra rimliga värderingar.
Försök skaffa er själva rätt kunskap först och bilda er en egen uppfattning, innan ni alldeles för enkelt påverkas av andra bara för att man utgår ifrån att alla i ett forum som detta, "vill åt samma håll". Finns böcker, klipp på Youtube, högskoleutbildningar, med mera.
Ställ er själva frågan: Om en mörkläggande Palme-sken-utredning kostat otroligt mycket pengar (våra skattepengar) under 30 år, skulle de inte har råd med ett gäng som sitter och bevakar ett forum som detta och "trollar"?
Citera
2023-05-15, 13:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas
Japp. Tror du missat en del under en lång tid tillbaka.
Du kan titta igenom mina startade trådar i forumet eller få hela förklaringen bakom, via Youtube-kanalen Postum Humanitas, för att bilda dig en egen uppfattning och bedömning utan att påverkas av avsiktligt desinformerande personer i detta forum.

Theo, grek som OP träffat på Kreta? En spekulation förstår jag. Men finns det några signalementstecken på Theo kontra gm? Vad skulle han ha haft för motiv? Var han i Sthlm 28/2, dvs har du kollat det? Du skrev nåt om Harvardaffären såg jag, finns motivet där någonstans? Hade denne Theo vapenvana? Har du honom på bild? God lokalkännedom? Agerade han ensam? Efternamn? Bosatt på Kreta?

Du ser det som realistiskt med ett möte på Sveavägen 23.20 en gråkall fredagkväll?

Ja jag ställer alltså intresserade frågor eftersom min grundinställning är att vända på alla stenar.
Citera
2023-05-15, 13:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Påminner en del om Lingärdes beskrivning om hur flera olika konstellationer närmast flockades omkring Sveavägen, o skingrades som agnar i vinden efter mordet.

Ca 4 nätverk/grupper? Forsbergs spanare han säger sig möta i Kungsträdgården, Cosi Fan Tutti-spaningen, nån militär grupp o sedan den konstiga knarkspanargruppen?

Eller några andra?

Ja med tanke på tystnaden de första 25 åren höjer man ju lite lätt på ögonbrynen.

1) Cosi fan Tutte = sant.
2) Knarkspan kring mordplatsen som ska ha avslutats 22.30 = sant.
3) Föllinge cruisande på Drottninggatan/Tunnelgatan ca 23.20 = sant.
4) Stay Behind i Kungsträdgården, Barbro = sant.
5) Oidentifierade WT-män = sant.
6) Militär övning är väl inte bevisat? Än. Men Moelv säger det hos Wall 2020.

Kjelle Fernbergs kodade radiotrafik fram till mordet.

Vi har även en Göran Lindholm bosatt i Sthlm som kände Barbro via FRO som stod utanför Rosenbad på mordnatten då IC m fl kom dit. Tipset inkom till PU 2018, inlämnat av Christer Olsén.
Citera
2023-05-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja med tanke på tystnaden de första 25 åren höjer man ju lite lätt på ögonbrynen.

1) Cosi fan Tutte = sant.
2) Knarkspan kring mordplatsen som ska ha avslutats 22.30 = sant.
3) Föllinge cruisande på Drottninggatan/Tunnelgatan ca 23.20 = sant.
4) Stay Behind i Kungsträdgården, Barbro = sant.
5) Oidentifierade WT-män = sant.
6) Militär övning är väl inte bevisat? Än. Men Moelv säger det hos Wall 2020.

Kjelle Fernbergs kodade radiotrafik fram till mordet.

Vi har även en Göran Lindholm bosatt i Sthlm som kände Barbro via FRO som stod utanför Rosenbad på mordnatten då IC m fl kom dit. Tipset inkom till PU 2018, inlämnat av Christer Olsén.

Har du något mer än Ove Perssons ord på att han skulle ha "cruisande på Drottninggatan/Tunnelgatan"?

https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson

Det känns lite för tunt för att kategorisera det som "= sant".
Citera
2023-05-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu skrev jag i och för sig inte att jag "vet det". Det är ditt antagande att jag skulle veta.
Om du påstår att "Victor Gunnarsson inte var gärningsmannen/skytten i MOP" så gör du ett påstående i sak = du påstår utan reservationer att du vet att så är fallet.

Citat:
Sen kan vi alltid föra en filosofisk diskussion om vad innebörden av "vetskap" är. Men det är OT i den här tråden.
Skälet till min fråga är att jag sedan lång tid inte har följt tråden och undrar om det har framkommit något nytt om VG som gör att du uttalar dig så kategoriskt om hans o/skuld.

Citat:
Men, utifrån att inget vittne från mordplatsen eller utefter flyktvägen har kunnat identifiera Victor Gunnarsson vid konfrontationsförhör som den de iakttagit som skytt och/eller flyende skytt så delar jag deras uppfattning att Victor Gunnarsson inte var gärningsmannen/skytten.
Inte? Taxichauffören?

Citat:
Jag var i Göteborg 1986-02-28 och kan ju inte säga att jag vet p g a att jag såg gärningsmannen/skytten begå mordet, om det är där du lägger "ribban" för vetskap om mördarens identitet.
Se ovan.
Citera
2023-05-15, 14:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Har du något mer än Ove Perssons ord på att han skulle ha "cruisande på Drottninggatan/Tunnelgatan"?

https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson

Det känns lite för tunt för att kategorisera det som "= sant".

Ja eftersom han själv berättade att han var nära mordplatsen nära mordtiden och berättade att han gjorde en kringresa i kvarteret trots att han egentligen skulle hem till Bagarmossen så betraktar jag det som sant. Varför skulle han annars berätta det menar du? Han hade ju bara kunnat sagt att han åkte hem.
Citera
2023-05-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja eftersom han själv berättade att han var nära mordplatsen nära mordtiden och berättade att han gjorde en kringresa i kvarteret trots att han egentligen skulle hem till Bagarmossen så betraktar jag det som sant. Varför skulle han annars berätta det menar du? Han hade ju bara kunnat sagt att han åkte hem.

Jag "laborerar" med att poliser var delaktiga i mordet och understöddes med samband och transporter.

I ett "sådant scenario" kan Ove Persson ha varit den bil som har synts vid Birger Jarlsgatan & Snickarbacken.

Ove Persson kan ha kört Tegnérgatan bort till Birger Jarlsgatan och plockat upp mannen som https://wpu.nu/wiki/Susanne_Törneman såg på Smala Gränd.
Citera
2023-05-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Om du påstår att "Victor Gunnarsson inte var gärningsmannen/skytten i MOP" så gör du ett påstående i sak = du påstår utan reservationer att du vet att så är fallet.

Skälet till min fråga är att jag sedan lång tid inte har följt tråden och undrar om det har framkommit något nytt om VG som gör att du uttalar dig så kategoriskt om hans o/skuld.

Inte? Taxichauffören?

Se ovan.

Återigen så har jag inte sagt mig "veta".

I en pågående diskussion med en annan användare har jag skrivit att "eftersom VG inte var GM" också vidare vilket jag grundar på att vittnena på mordplats och flyktväg inte har känt igen VG vid konfrontationer.

Nej, det har inte framkommit något "nytt".

Att jag är kategorisk i min bisats, om vi skall vara grammatikaliskt korrekta, beror på jag ansluter mig till vittnenas uppfattning att Victor Gunnarsson inte var skytt. En position som jag tänker bibehålla tills jag blir överbevisad.

Vilken taxichaufför?
Citera
2023-05-15, 16:20
Medlem
HISTORIEN OM TIDERNA
En månad efter skotten kom en artikel med Gösta S om att larmet kom för sent och polispatrullerna varit sena till platsen. Senare än vad som sagts… än vad de borde varit. Då började kaoset med tiderna. Tog fart på 90-talet efter Poutiainens bok Inuti labyrinten (95).

Söderström höll fast vid versionen av tiderna fram till sista intervjun med David Lüning https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/repris-david-intervjuar-conny-larsson-och-gosta-soderstrom
Han frystes ut från myndigheten.
Kommissarien blev privatspanare.
”Fram till 1993 trodde jag att de utredde som tusan… Nu kallar jag det inte utredning längre, kallar det mörkläggning”.

”Vi kom till mordplatsen kl 23.30”.
”Och larmet gick ut en minut tidigare”.
Vi vet inte exakt tid för skotten eller när patrullerna och ambulansen kom. FFröken Ur kan ligga fel på LAC-banden. Men man kan samla ihop tidkällorna och uppskatta, vad som är mest sannolikt.

TIME-WARP-TEORIN
Polisen diskuterade tiderna direkt. En stridsfråga redan på mordnatten. Gösta S ringde upp sambandscentralen och frågade när larmet som han hörde gick ut, blev tillrättavisad och tycks surnat till av tillrättavisningen. Det kanske var stressfaktorn… som gjorde att kaosklockan blev en prestigefråga.

De befann sig på Kungsgatan när larmet kom. Personen på sambandet svarade att klockan var 23.23 då, punkt slut. Söderström trodde att klockan var 23.29.
Söderströms tro handlar alltså inte om skottiden, den ska ha skett ca 23.21 som officiellt, mordet kan inte skett fem minuter senare enligt bankomattiderna. Bankomattiden visade 23.18.30 – 23.18.40 för skotten, härledd genom kvitton och säkra vittnesmål. Den kunde max gå tre minuter fel.
Den måste gått två och en halv minut fel om officiella tiden 23.21.20 stämmer.

Söderströms hypotes handlar alltså om att båda polisbilarna skulle kommit till platsen fem minuter senare än officiellt. (I så fall måste parets (YN och AL) berättelse vara felaktig, det saknas också flera minuter i vittne LJs utsaga).
Idag finns en annan teori, som är lite Söderström Reverse.
Den kallas Time Warp-teorin, säger att mordet skedde 23.19.
Dvs att bankomattiderna visade rätt tid.

Teorin Time Warp Reverse bygger på Leif Ls uppgifter.
Vad mer talar för den?
Det skulle förklara tidsluckan i Anders Bs timeline, de ”saknade minuterna”. Den skulle också förklara försvunna minuterna i Palmes promenad från Grand. Den tar max 4 minuter med stoppet vid Siri. Om den officiella tiden stämmer måste de antingen börjat 23.17.20 eller stannat på vägen.
De började nog gå klockan 23.15 och skulle synka perfekt med 23.19. Men märkligt är ju att Windén och Södersson hade ännu mer fel i så fall.
Då blir deras tid åtta minuter fel.
Senast redigerad av thorhan 2023-05-15 kl. 16:25.
Citera
2023-05-15, 16:24
Medlem
IN KOMMER GÖSTA
31-årige Windén körde bilen med Söderström som vinkades in vid King Creole av en person måste befunnit sig norr om mordplatsen på Sveavägen. Han informerade om skottlossning, hade svängt av vänster på Kungsgatan, sett polisen på avstånd, bromsat in, hoppat ut i gatan och sprungit fram och vinkat till 2520. Mötet måste skett max 1 minut efter skotten vet vi av bakomattiderna och händelseförloppet sen med piketen och vittnena vid trappan på Tunnelgatan.

Piketen med blåljusen kommer nästan samtidigt som 2520 till korsningen. Enligt Söderström 10 sekunder efteråt. De poliserna rusar direkt 75 meter till trappan och möter nyckelparet för tidschemat (YN och AL). Det var ca 3 min efter skotten (och samma maxtid man sätta på Söderströms ankomst). Enligt Söderström kom de sju-åtta minuter efter skotten. En diff på fem minuter.

Vad kan det finnas för lucka i parets (YN och AL) berättelse, från den springande mannen till de springande poliserna? Det är ju max 2 minuter enligt vad som sägs i deras förhör.
Mest sannolikt är att 2520 antecknat fel tid, Windén skulle nog säga det idag också, om han funderade på palmemordet, att den kan varit felaktig.
(YN och AL skulle kunnat gått fram till Bohemia, kikat där några minuter innan de mötte poliserna i ”botten av trappan”. Inte som de sagt: gått direkt ner för trapporna och fram till korsningen. De skulle kunna förekomma tidsluckor i deras timeline, om de går fram till parkerade bilar, osv, om man parkerar bilen på Malmskillnadsgatan vill man inte berätta det.
Men inte heller LJs berättelse kan vara korrekt i så fall… blir en lucka på 5 minuter, när han var på åsen. Innan han mötte polisen. Inte så sannolikt).

Spekulationer att det var en annan person som sprang på David Bagare ska inte påverka tidschemat.

VAD ÄR SANNINGEN?
Windén och Söderström började dividera om tidpunkten direkt, när Windén skrev första protokollet ca 23.40.
”Vi var oense” säger Söderström i Luning-intervjun.
Windén skrev 23.30.
”Hur vet du det?” frågade Söderström, tyckte nog att han var lite slarvig, det skulle vara exakt. Windén svarade att han hade tittat på klockan när de kom till platsen.

Söderström var en mycket korrekt polis och reagerade väl när Windén avrundade till närmaste halvtimme. Han skulle lära upp den unga polisen, arbete enligt boken. I dagens digitala smartphone-värld hade vi fått exakt tid direkt. Men på den här tiden var viktigt att anteckna allt, hålla koll på minutvisaren. Poliserna var inte vana vid statsministermord, tänkte inte på att det kunde kontrolleras på annat sätt, Fröken Ur.
Ändå blev det tidpunkten 23.30 de fick stå till svars för, prestigefrågan under kvällen. De fick order att kontrollera klockorna.

Det är ju en petitess. Ingen hade tänkt ett skvatt på att de missade kolla tiden när de kom fram. Bara polisformalia som Söderström brydde sig om. I så fall var det en värre försummelse att inte spärra av större område, stänga av hela Sveavägen. Framförallt borde vittnesbiten skötts bättre. Men det är också skitsaker i jämförelse med andra polisförsummelser som skedde i utredningen av andra.
Berättelsen att Söderström tittade på klockan på Kungsgatan (23.28) måste också vara en efterhandskonstruktion. Osannolikt att båda klockorna visade exakt lika mycket fel. De hade egna klockor på armarna som uppgifterna bygger på.

I David L-intervjun säger Söderström: ”Det fanns polisaktivitet före min ankomst till platsen, det är det som gör det så spännande, vad gjorde dom där? De andra polisbilarna stod stand by”.
Ord och inga visor. Söderström kommer vara den störste svenske hjälten för framtida generationer: ”Det här är en planerad aktion med ett stort internationellt och nationellt nätverk på hög nivå som arbetat med detta, det finns ingen annan förklaring. Christer Pettersson har bara funnits som en syndabock som man kastar all skiten på”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in