Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-01, 12:35
Medlem
Vilka spår har blivit dåligt utredda?
Bofors och vapenaffärer?
Sovjetunionen och W-pakten?
USA och Nato?

Enskilda gärningsmän typ
Skandiamannen
Christer A
Tomas T osv

Var det ensam gärningsman med mycket tur som sköt OP?
Citera
2023-02-01, 12:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror inte det går att tänka bort politikens inverkan på MOP. Den finns med där från allra första början. När regeringen den fjärde mars avslog Holger Romanders propå att låta rikspolisstyrelsen styra PU var det en klar indikation på Ingvar Carlsson hade för avsikt att styra utredningen förbli olika blindskär för hans regering. För mig blir det uppenbart att det för Hans Holmer var viktigare att styra informationsflödet än att lösa MOP. Anledningen till detta kallar jag avloppsteorin . Rörs det om i skiten vet man aldrig vilken skit som kan flyta upp.

Ebbe Carlsson och hans affär handlar om samma sak. IC vill via sin consogliera Carl Lidbom hålla koll på att PU inte öppnar fel dörrar utan börjar bedriva sin egen PU. Den faller sedan Sune Sandström inte accepterar detta utan lämnar Per-Ola Karlsson utan backup hos tullen i Helsingborg . Efter denna stjärnsmäll får Anna-Greta Leijon avgå och starka krafter inom S varsnar faran med att bedriva en egen polisverksamhet som skett under IC/EC/CLs ledning.

Mellan varven talas det om en enorm konspiration som går igenom hela samhällsapparaten. Jag ser inte den. Istället hur olika spelare anpassar sig efter hand efter hur det bäst gagnar dess intressen. Jörgen Almblad är ett bra exempel. Avloppsteorin i praktiken.

Den som höll i taktpinnen hos PU 1988-96 var Tommy Lindström. Det är han som driver på inriktningen mot Christer Pettersson . På det viset slipper han frågor om sina egna när kontakter med den tjeckiske kontakten och utpekade palmemördaren Milan Heidenreich.

Det är Olle Alsen som bedriver den exempellösa kampanjen mot Anti Avsan och driver på Hans Ölvebro om dom finska flickornas vittnesmål. Det han som i friskytten i försåtliga ordalag pekar Thomas Piltz och Leif Thell som inblandade i MOP, utan att kunna prestera bevis för detta. Framför allt är det han som förser Sven Aner och Lars Krantz med material och får dom att driva kampanjen mot AA. På sin ålders höst ångrade sig SA och gjorde avbön för det han skrivit om AA

Olle A får anses som något av en central grumlare. han tröskar fram en hel del information som fått stort genomslag medialt sett. Öppnar ständigt dörrar som finskorna , svenska trädet ska falla etc etc, men stänger aldrig till ordentligt.

Det effektivaste sättet att avslöja desinformation är att granska fakta. Börje Wingrens förhör med Viktor Gunnarsson är ett utmärkt exempel . Påståendet att BW skulle hotat VG föll platt till marken. Sedan får man fråga sig om vilket skälet var till att det torgfördes.

Tack. Nu börjar vi närma oss.

1) Avloppsteorin. Ja, delar helt din uppfattning. Om man vill vara lite putslustig kan man säga att IC:s sätt att tänka och agera präglas av idén att obehagliga ting ska gjutas in i cement och glömmas bort.

2) Tommy Lindström. Han hade som du säger makt över PU 1988-1996. Ölvebrotiden. CP-tiden. Även efter 1996 fortsätter han tjata om CP. Tillsammans med bl a DF och Tore F. Ingen annan gärningsman i hela världen är möjlig för dessa herrar. Åtminstone när de uttalar sig offentligt.

3) Om S och Tommy L agerar som de gör. Vem tjänar på det?

4) LP:s roll i skådespelet?

Som du säger är bästa sättet att avslöja desinformation att granska fakta. Eftersom backspegeln är den bästa spegeln ser man i dag saker man inte upptäckte för 20-30 år sedan.

Det finns många andra beståndsdelar i det jag sett/ser men jag stannar där för nu.
Citera
2023-02-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vilka spår har blivit dåligt utredda??

OP's personliga förhållanden. Det är ju här man skall börja. Vem tog hand om detta och vad innehåller resultatet?
Citera
2023-02-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
OP's personliga förhållanden. Det är ju här man skall börja. Vem tog hand om detta och vad innehåller resultatet?

Ja, det är en bra fråga.
Risken finns väl att man undvek att titta så mycket på hans personliga förhållanden.

Hittade som hastigast två förhör med Emma Rothschild.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:TA12901-00
19860411

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:TA12901-00-A
19870401
Citera
2023-02-01, 15:00
Medlem
Dessa Prominenta S-herrar - Sverker Åström, Pierre Schori, Carl Lidbom - styrde tillsammans med Hans Holmér och Ebbe Carlsson de facto polisens spaning och utredning från minut ett efter Palmemordet. Lidbom med uppdrag som Säpo-utredare eller snarare tung partikontrollant ”att inget olämpligt rörande S- partiet” kom fram i spaningen/utredningen. Det gällde främst att skydda partiet. (Theutenberg 5)
Citera
2023-02-01, 20:19
2023-01-30 EH-5413 https://drive.google.com/file/d/1YmGsDSHzji4HY3d56dPP2nknaNvnnrun/view?usp=share_link 2
Citera
2023-02-01, 23:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
2023-01-30 EH-5413 https://drive.google.com/file/d/1YmGsDSHzji4HY3d56dPP2nknaNvnnrun/view?usp=share_link 2

...mödaren ... skjöt. ..

...men han inte lyfta blicken för att se hur mödaren var klädd...

Jag skulle tro att det var en invandrare som skrev det här "tipset".
Citera
2023-02-02, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
...mödaren ... skjöt. ..

...men han inte lyfta blicken för att se hur mödaren var klädd...

Jag skulle tro att det var en invandrare som skrev det här "tipset".

Eller så är det mördaren som tog en chans till med att skriva brev och var stressad o råkade halka på tangenterna o inte brydde sig. Brukar ju annars rätta förhand. Hans Melander får kolla upp det o lägga brevet i rätt fack.
Citera
2023-02-02, 08:08
Medlem
" Södermötet"

https://drive.google.com/file/d/1El-0QYzShuRpmIXBzTGbxJj0_M0xeeg8/view

19920302 D 14460
Citera
2023-02-02, 19:17
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Det är hög tid att låta övriga syna dina kort. Tiden går. Tråden behöver syre.

Du har helt rätt. Kvaliteten har blivit sämre sedan bland annat Andersson försvann. Jag saknar honom här. Borta sedan 1,5 år.

Fast det är inte en seger för de som jublar, de har bara drivit motståndet under jorden.

Sen är många för passiva här. När Föllinges kamrat som försvann från spaningen på Söder vid 21-tiden visar sig ha en sovjetisk pappa så möts det med tystnad i stort sett. Då blir jag inte så peppad att lägga in surt förvärvad kunskap utan något i retur.
Citera
2023-02-02, 19:21
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Dessa Prominenta S-herrar - Sverker Åström, Pierre Schori, Carl Lidbom - styrde tillsammans med Hans Holmér och Ebbe Carlsson de facto polisens spaning och utredning från minut ett efter Palmemordet. Lidbom med uppdrag som Säpo-utredare eller snarare tung partikontrollant ”att inget olämpligt rörande S- partiet” kom fram i spaningen/utredningen. Det gällde främst att skydda partiet. (Theutenberg 5)

Schori sticker ut här. Han var inte en del av det klustret. Ebbe och han var på motsatta sidor. EC försökte sätta dit PS i det som kallades Ebbe Carlsson-affären.
Citera
2023-02-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Du har helt rätt. Kvaliteten har blivit sämre sedan bland annat Andersson försvann. Jag saknar honom här. Borta sedan 1,5 år.

Fast det är inte en seger för de som jublar, de har bara drivit motståndet under jorden.

Sen är många för passiva här. När Föllinges kamrat som försvann från spaningen på Söder vid 21-tiden visar sig ha en sovjetisk pappa så möts det med tystnad i stort sett. Då blir jag inte så peppad att lägga in surt förvärvad kunskap utan något i retur.

Vi är nog många som uppskattar dina inlägg, jag gör det garanterat. Men jag har inget att tillägga och därför blir det tyst. Runt Föllinge och gänget finns fortfarande många frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in