Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
En"slump" är ingen förklaring.
Att någon förföljer LOP från Grand kräver en förklaring som svarar på frågorna var, vem, när och framför allt hur för att inte nämna motiv. Hittills har ingen presenterat en "enkel förklaring" på dessa frågor.
Allting i livet är inte fulltständigt logiskt och planerat in i minsta detalj. För en del är det kanske förvisso mer så än för andra.
När jag cyklar hem från jobbet väljer jag ibland olika vägar för att variera mig. Det är aldrig planerat på förhand vilken väg jag kommer ta. Jag går på känsla, dvs orkar jag cykla en extra vända idag? är det bra väder? har jag bråttom hem? har jag lust? etc
Vilken väg LOP tar från Grand är förmodligen en slump. Ett mördarkommando kan omöjligt veta vilken väg de kommer ta, även om de kan anta att den närmaste/snabbaste vägen är den mest troliga. Men människor är inte robotar, de tar inte alltid närmaste/snabbaste/enklaste vägen vid alla vägval. Det kan till och med finnas goda skäl att ta omvägar, t ex för att få röra på benen, som OP lär ha sagt efter bion.
Ett välorganiserat mordkommando var nog beredda på flera olika alternativa vägar hem. Kanske beredda med flera män på olika håll.
Det finns ju en solklart förklaring på varför någon förföljer dem från Grand, och det är ju för att mörda dem. Att på förhand bestämma en mordplats när man inte har en aning om åt vilket håll de kommer att gå åt, är ju omöjligt. Så därför tror jag man kan säga att valet av mordplats kan betraktas som en slump, även om mördaren med kort varsel bedömde det som en lämpligare plats än precis utanför Grand.
Man kan förstås fråga sig varför de inte slog till utanför deras bostad istället, där det bör ha varit färre människor och lättare att slå till. Det enda jag kan hitta som talar emot det är att ett mord utanför bostaden hade verkat ännu mer planerat, och nackdelen med folktomma områden är att man syns lättare. Det är svårare att smälta in i folkvimlet. Och skulle Polisen varit väldigt snabb så skulle de kunnat spärra av de fåtal broar som förbinder Gamla Stan med övriga Stockholm och på så sätt stänga inne mördaren.
Motiv finns det mängder av.
Vem det var är väl den enda frågan vi inte kan besvara överhuvudtaget egentligen.
Men att det var en slumpvis person tror jag däremot inte på, även om den möjligheten finns.