2023-05-05, 03:05
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag saknar Hatters analys för veckan!
Ja med, men hon kanske har blitt brädad av en mer kortfattad kvinna https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/eJyray/gift-vid-forsta-ogonkastet-karlek-kanske-men-hur-langt-racker-det
Med en otroligt rolig skärmbild över när August tar höjd, som borde klippas in i alla möjliga omöjliga his(tr)oriska händelser av vikt, som när Röde Baronen krashade sitt flygplan när August flög förbi
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-05-05 kl. 03:15.
Citera
2023-05-05, 08:53
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
...https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/eJyray/gift-vid-forsta-ogonkastet-karlek-kanske-men-hur-langt-racker-det...

Alltså, vilken mormor, mormor Margareta! Hade alla haft en sån hade vi haft fler män som Arvid.
Citera
2023-05-05, 09:40
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Örn är...

Jag tycker du var supercharmig i senaste avsnittet (#4) 16 min, hur du tar dig an, tänker, undrar om kungar och glass. Du är närvarande men din partner verkar inte färdigcastad för rollen. Nu kan väl inte du uttala dig om saken men var C ens redo för experimentet?
Citera
2023-05-05, 12:50
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av this isn't me
... en bild av vem jag vill ha, men den stora frågan är om det överensstämmer med vad jag egentligen behöver... detta mantra?

Det här har vi kritiserat för lite. Det har blivit "experternas" mantra för säsongen för att släta över tidigare års nederlag. Trots att det är osant.

Se #2, 27 min in. Jag blir rent av provocerad när Fredric påstår att attraktion är enkelt, problemet "expertpanelen" har är att det här inte är kul vid första ögonkastet, "om det var det skulle de flesta bli nöjda och lyckliga". Problemet är att det här är gift vid första ögonkastet", vilket gör att de måste tänka två, fem eller tio år framåt...", säger Fredric.

Wh00t?
(och vilket förhållande överlever tid utan attraktion?)

Den här Ba'loba-produktionen och "expertisen" har fortsatt usel känsla för attraktion. Att dem lyckades med 1 par i den här säsongen var för att de 2 deltagarna var orubbliga i vad de ville ha.
Citera
2023-05-05, 13:27
Medlem
Men Agust, jag måste bara fråga: Vem är egentligen din favoritkung? (Min är Adolf Fredrik.)
Citera
2023-05-05, 20:27
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Alltså, vilken mormor, mormor Margareta! Hade alla haft en sån hade vi haft fler män som Arvid.
Hon är pervers Han är pervers
Citera
2023-05-06, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Hon är pervers Han är pervers

Även om dom sagt i media att dom står över såna här kommentarer så postade Arvid ett inlägg på instagram om att han känt sig nere och missförstådd av det. Eftersom du vurmar så för programmets alla mobbare genom åren och att man inte får kritisera vissa kan du väl lägga av med detta. Och vilka var det som härjade om ”förtal” innan? Vissa av dom har själva skrivit liknande kommentarer om Arvid och hans mormor. På tal om ”tröttsamt att läsa”, kan ni lägga ner det här elaka drevet? Det är en kvinna som funnits för honom hela barndomen och varit hans trygga punkt. Jävligt elakt att hålla på och skriva att hon är pervers och insinuera om incest.
Citera
2023-05-06, 08:01
Avslutad
Citat:
Det här har vi kritiserat för lite. Det har blivit "experternas" mantra för säsongen för att släta över tidigare års nederlag. Trots att det är osant.

Se #2, 27 min in. Jag blir rent av provocerad när Fredric påstår att attraktion är enkelt, problemet "expertpanelen" har är att det här inte är kul vid första ögonkastet, "om det var det skulle de flesta bli nöjda och lyckliga". Problemet är att det här är gift vid första ögonkastet", vilket gör att de måste tänka två, fem eller tio år framåt...", säger Fredric.

Wh00t?
(och vilket förhållande överlever tid utan attraktion?)

Den här Ba'loba-produktionen och "expertisen" har fortsatt usel känsla för attraktion. Att dem lyckades med 1 par i den här säsongen var för att de 2 deltagarna var orubbliga i vad de ville ha.

Ja det där var helt sjukt. Eftersom deras gemensamma nämnare de hittar är saker som ”gillar pasta och vin” eller ”brukar springa runt samma sjö”, ”har bott grannar i 10 år”, ”båda ser ’alternativa’ ut”, ”han gillar att diska och hon gillar att laga mat”. Forskning (vilken ”experterna” ju borde följa) visar, tvärtom Kalles, Marias och Freddes filosofi, att vi behöver partners som liknar oss. Det enda dom gör är ju att para ihop folk med motsatta personligheter, drömmar och livsstilar.
”I en ny studie publicerad i majnumret av tidskriften ”Personality and individual differences” har forskare undersökt vilka faktorer som är viktiga för att två personer ska passa ihop romantiskt och sexuellt.
Lika åsikter och livsstil
Nästan 300 deltagare fick svara på hur lika eller olika de vill vara sin partner på 153 specifika punkter.
Efter en statistisk analys kunde forskarna sammanställa och gruppera punkterna i en lista över 24 faktorer. Samtliga faktorer angavs av deltagarna som viktiga för den romantiska kompatibiliteten, men bland det viktigaste visade sig vara att likna sin partner när det gäller åsikter, moral, livsstil och boende.”

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/KneEO4/24-faktorer-avgor-sa-bra-passar-ni-ihop

Sådana grundläggande saker som nivå av öppenhet och tolerans mot andra + nivå av vänlighet (Agust och Caroline) ser man ju missmatchas varje år.
”Their findings suggest that partner similarity does actually matter – especially for the trait of ‘agreeableness’.”
https://www.bbc.com/future/article/20181011-are-relationships-better-if-partners-are-more-similar
Det var samma med Grävis och socionomen. Dom verkar gilla att matcha par med olika nivåer av agreeableness (vänlighet+öppenhet+tolerans) En annan grundläggande sak att matcha är ju om två 30-plussare vill skaffa barn eller inte. En längtar och en vet inte om hon vill eller ens kan. Detta behandlar Kalle och Maria som en liten bagatell man bara kan lösa genom adoption eller surrogatmödraskap. Eller genom att fortsätta vara farbror, ”en vuxen till ett barn”. För att vara psykoterapeut förstår sig Kalle chockerande lite på människor. Sedan är dom här alternativen inte så bara eller oproblematiska etiskt. Förutom att det för föräldrar och barn spelar stor roll med genetiskt, biologiskt ursprung. Även om man ideologiskt vill mena att det är oväsentligt så spelar det väldigt stor roll för människor och är ett grundläggande behov.
Citera
2023-05-06, 11:21
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
En annan grundläggande sak att matcha är ju om två 30-plussare vill skaffa barn eller inte. En längtar och en vet inte om hon vill eller ens kan. Detta behandlar Kalle och Maria som en liten bagatell man bara kan lösa genom adoption eller surrogatmödraskap. Eller genom att fortsätta vara farbror, ”en vuxen till ett barn”. För att vara psykoterapeut förstår sig Kalle chockerande lite på människor. Sedan är dom här alternativen inte så bara eller oproblematiska etiskt. Förutom att det för föräldrar och barn spelar stor roll med genetiskt, biologiskt ursprung. Även om man ideologiskt vill mena att det är oväsentligt så spelar det väldigt stor roll för människor och är ett grundläggande behov.

Det har visat sig att adoptivföräldrar ofta älskar barnen med samma styrka som om de vore biologiska.
Däremot är det väldigt problematiskt att de nämner adoption så lättvindigt då media fullständigt svämmat över av historier om adopterade barns trauma och mående och deras biologiska föräldrars berättelser om hur de tvingats, mutats och lurats till att lämna bort barnen. Det är oftast inga "gatubarn" som blir adopterade. Det kan inte ha gått någon, allra minst GVFÖ:s experter, förbi att det ofta inte rör sig om några solskenshistorier.

Jag tar inte här ställning emot adoptioner, det finns verkligen tillfällen då det är lyckligt och nödvändigt, som med barn vars föräldrar dött eller är nere i gravt missbruk, men rör det sig tex om fattigdom eller annat bör faktiskt hjälpen vara att lösa så familjen kan leva tillsammans- inte separera barn och föräldrar som älskar varandra.

Att vilja/kunna eller inte vilja/kunna få barn är troligtvis ett förhållandes absolut största dealbreaker. Det är sådant hån mot både Alex och Lina att använda dem som försöksdjur i ett sådant experiment!
Citera
2023-05-06, 12:43
Medlem
Citat:
Jag tycker du var supercharmig i senaste avsnittet (#4) 16 min, hur du tar dig an, tänker, undrar om kungar och glass. Du är närvarande men din partner verkar inte färdigcastad för rollen. Nu kan väl inte du uttala dig om saken men var C ens redo för experimentet?
Det är en bra fråga! Vi kanske får svar på den vid något tillfälle, vem vet!
Citat:
Ursprungligen postat av tiptree
Men Agust, jag måste bara fråga: Vem är egentligen din favoritkung? (Min är Adolf Fredrik.)
Gustaf Vasa är nog min favorit, men det är ju lätt att gilla den första kungen. Annars på andra plats är det Karl XIV Johan(Jean Baptiste Bernadotte), för det är väldigt märkligt & coolt att en ganska random fransman adopteras vid 47 års ålder och blir sen kung av Sverige - helt utan blodsband och blodbad 😂
Citera
2023-05-06, 12:49
Medlem
Jag undrar en sak. Säg hypotetiskt att det skulle spelas in ett sista avsnitt där alla deltagarna ses igen och där uppstår en chans att fråga precis vad som helst till vilken deltagare som helst. Vad skulle ni vilja fråga? Edit: och till vem?
Citera
2023-05-06, 12:55
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag undrar en sak. Säg hypotetiskt att det skulle spelas in ett sista avsnitt där alla deltagarna ses igen och där uppstår en chans att fråga precis vad som helst till vilken deltagare som helst. Vad skulle ni vilja fråga? Edit: och till vem?

Jag skulle vilja fråga Carro vad som var hennes önskan med att vara med, och vad för sorts man hon egentligen sökte.
Skulle också vilja fråga Lina och Alex om de utförligt redogjort för experterna innan hur de såg på barnfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in