2023-05-04, 16:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag har gjort det. Det jag grundar min oro på är alla extremväder som drabbar vår planet. Spanien hade extremvärme i april. 38 grader, vilket var värmerekord för Spanien i april. Mycket oroväckande. Thailand hade också en värmebölja, 50 grader.

Extremväder. Du kan inte ha levt så länge och inte orkat leta upp hur vädret var i Karibien på 1800-talet? Det är mediernas sensationsrubriker som är din faktabas.
Citera
2023-05-04, 16:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag har gjort det. Det jag grundar min oro på är alla extremväder som drabbar vår planet. Spanien hade extremvärme i april. 38 grader, vilket var värmerekord för Spanien i april. Mycket oroväckande. Thailand hade också en värmebölja, 50 grader.
Till att börja med är det skillnad mellan väder och klimat. Vidare har extremväder alltid funnits, klimatet har alltid varierat över tid och så vidare. Det bästa vi kan göra är att vara rädda om naturen och försöka anpassa oss efter bästa förmåga.
Citera
2023-05-04, 17:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då är det väl lämpligast att utsläppen minskas där de verkligen påverkar. Sveriges utsläppsminskning de senaste 20 åren släpper Kina ut på åtta dagar. En vanligt förekommande metafor som klimataktivister använder är jämförelsen med att betala skatt. Om man nämner att utsläppen i Kina och i utvecklingsländer är enormt mycket högre än i Sverige så får man till svar:

Kina är helt riktigt ett växande problem. De släpper ut mer än oss per capita. Det innebär inte att vi inte behöver göra något. Halten stiger snabbt i atmosfären även om alla släpper ut som oss.
Citat:

- Jaha ska vi inte göra något då. Det är som att säga att jag som tjänar lite inte ska betala skatt för det betyder ändå ingenting. Världen lyssnar på Sverige och det är vi som ska visa andra att det går
Det där är en blandning mellan ren dumhet och hybris. Inte sällan är det personer med vänstersympatier som säger så. Om man omformar det de säger till skattesystemet skulle det bli så här:

- Jaha ska vi inte betala något då. De rika lyssnar på oss låginkomsttagare och det är vi som ska visa dem att skatt är viktigt.
Jag tror inte att det finns någon som tycker att det vore rätt om endast låginkomsttagare ska betala skatt och att utforma ett skattesystem som höjer grundbeskattningen till 60 % för låginkomsttagare och möjliggör för höginkomsttagare att välja själva om de vill betala skatt.
De som tjänar mer bör naturligtvis betala mer i skatt. Det är väl också en rätt vänsterinriktad idé iofs.
Citera
2023-05-04, 17:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Till att börja med är det skillnad mellan väder och klimat. Vidare har extremväder alltid funnits, klimatet har alltid varierat över tid och så vidare. Det bästa vi kan göra är att vara rädda om naturen och försöka anpassa oss efter bästa förmåga.
Extremerna blir både extremare och ökar i frekvens.
Citera
2023-05-04, 17:18
Medlem
Citat:
CO2-ökningen är något som går långsamt och handlar om minst hundra år innan det blir märkbara effekter som inte går att skydda sig mot. Det största hotet är då inte temperaturen i sig. Det är snarare smältning som skulle göra att områden som ligger lågt riskerar att hamna under vatten. Det är emellertid en process med mycket lång tidshorisont enbart baserat på ökad CO2-halt. Däremot är det ett redan överhängande hot med avseende på exempelvis en kraftig tsunami. Det senare hade man ju ingen aning om 2004 och reste glatt till varma platser och bodde nära stranden.
Ett annat hot är sänkningen av grundvatten bland annat i Sydeuropa som är mera akut än CO2-ökningen. Konstigt att detta problemet inte förekommer i debatten.
Citera
2023-05-04, 17:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suslov
Ett annat hot är sänkningen av grundvatten bland annat i Sydeuropa som är mera akut än CO2-ökningen. Konstigt att detta problemet inte förekommer i debatten.
Det förekommer. Men beror förstås på vilka debatter man deltar i och var man letar efter dem.

Södra Europa är ett område som förväntas bli torrare och med högre temperaturer och med fler dagar med extrema temperaturer. Även om det finns fler faktorer som påverkar grundvatten så är den globala uppvärmningen som föranleds av högre CO2 - nivåer definitivt en av dem.
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/factsheets/IPCC_AR6_WGI_Regional_Fact_Sheet_Europe.pdf
Citera
2023-05-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Även om det finns fler faktorer som påverkar grundvatten så är den globala uppvärmningen som föranleds av högre CO2 - nivåer definitivt en av dem.
Och vattenförbrukningen till bl.a. jordbruket är en annan.
Citera
2023-05-04, 18:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Har du inget annat att göra än att mala fram idiotiska påståenden som inte har den minsta relevans eller sanningshalt? Du verkar leva i en helt egen värld, livrädd för att något skall rubba din konstruerade verklighet. Hela forskarkåren? Majoriteten av alla människor? Paranoida konspirationsteoretiker? Lägg av du gör dig bara löjlig!

Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Är självklart helt uppriktig. Jag har tittat på datan. Det existerar ingen kris bara för att det har blivit lite varmare och det kommer inte bli någon kris heller.

"Vetenskapen" säger också att rött kött orsakar cancer och att mrna sprutorna är jättebra. Mm jo tjena

Citat:
Att du och alla andra som klistrar etiketter på folk inte inser att religion handlar om att tro på något, inte att förneka något. Det är klimatrörelsen som är en religion för den påstår saker som när man analyserar dem visar sig ha många osäkerhetsfaktorer. Det tillhör en religion att hävda att Gud finns, inte att förneka att Gud finns.

Sedan är det återigen lika mycket svammel att hävda »etablerade« fakta som att hänvisa till Bibeln. Religiösa tolkar Bibeln på ett sätt som passar dem även om det inte står så i Bibeln. Det är samma med IPCC-rapporten. Det hävdas att det som i IPCC-rapporten beskriver osäkerheter egentligen är ovedersägliga sanningar. När det står »skulle kunna innebära« i IPCC-rapporten hävdar de ideologiska sekundärforskarna att det betyder »så är det«.

Det enda som man med säkerhet vet är att det är solen som värmer upp jorden med avseende på jordens läge i förhållande till solen. Man vet vidare att CO2 är en gas som hindrar att de strålar som solen avger reflekteras åter och på så sätt inte värmer upp. Om det inte fanns CO2 skulle jorden vara en snöboll.

Nej det handlar om forskare som talar klarspråk, exempelvis Lennart Bengtsson. Att du väljer att påstå dig veta mer och kalla andra för knäppgökar visar nog snarats att det är du som är knäppgöken. Hur djupa studier har du i ämnet? Har du verkligen läst IPCC-rapporterna? Hur vet du att det inte är du som fallit offer för vilseledande och falska påståenden?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du avslöjar åter dig själv som nästintill ofattbart okunnig, dum, självgod och dryg. Det framgår tydligt av IPCC WG1 AR6 (s. 173) att ”klimatkris” är ett påfund av media.

Se vidare mitt inlägg här: (FB) Elsa Widding lämnar SD - konsekvenser för regeringen?

Jag svarar er kollektivt istället för en åt gången eftersom ni är så många, och eftersom det jag svarar en är relevant som svar åt er alla.

Först och främst: tänk om ni kunde använda det där engagemanget till att faktiskt bara skaffa er ens grundläggande förståelse om ämnet. Bara läsa lite Wikipedia eller vad som helst. Vi skulle slippa så mycket krångel om ni bara slutade vara så jäkla paranoida och okunniga.

Sen: ja, jag har läst några av IPCCs rapporter. IPCC sammanfattar den publicerade forskningen rörande klimatförändringar och vad gäller osäkerhet använder de ett system för att enkelt och smidigt kommunicera hur bilden inom forskningen ser ut inom olika fält och gällande olika hypoteser, hur samstämmiga olika resultat är, hur sannolikt något bedöms inträffa osv. Vad gäller de centrala sakerna, som huruvida CO2 driver uppvärmningen och om det pågår uppvärmning klassificerar IPCC den samlade forskningsbilden rörande det som "virtually certain" vilket är den högsta nivån av säkerhet.

Nej, att välja att luta sig mot kunskap (enligt etablerade definitioner av hur sådan skapas genom forskning) över konspirationsteorier och fantasier är inte samma sak som att vara religiös, det är faktiskt raka motsatsen.

edit: Jag frågade Chingale på andra sidan varför hen inte debatterar frågan om cancers existens, och den frågan är egentligen meningsfull åt er alla. Varför accepterar ni utan vidare MSMs bild av att cancer existerar, varför beger ni er inte till Medicinforumet och börjar tjafsa om att ni tror att det också är fejk? Varför förneka en sorts kunskap, men inte en annan?

Och du Totius kan dra något gammalt över dig.
Senast redigerad av anomalign 2023-05-04 kl. 18:31.
Citera
2023-05-04, 18:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Kina är helt riktigt ett växande problem. De släpper ut mer än oss per capita. Det innebär inte att vi inte behöver göra något. Halten stiger snabbt i atmosfären även om alla släpper ut som oss.

Det här är ett annat sätt att försöka peka ut den som har en konstruktiv inställning. Jag säger att Sverige inte ska göra mest, vilket är fallet nu och något som kostar medborgarna dyrt utan att ha mätbar effekt.

Sverige tar på sig ledartröjan för att politikerna ska få skina i de internationella sammanhangen. Det är kosmetiska åtgärder som görs, men kosmetika är dyrt och det förändrar inget på djupet.

Citat:
De som tjänar mer bör naturligtvis betala mer i skatt. Det är väl också en rätt vänsterinriktad idé iofs.

Skattesystemet är ju i grunden ett resursfördelningsinstrument som i högre grad är en vänsteridé. Det är därför det blir så otroligt löjeväckande när man använder skatt som metafor och hävdar att den som har den minsta påverkan ska dra det tyngsta lasset. Det går inte ihop och kommer bara att leda till att problemet växer.
Citera
2023-05-04, 18:54
Medlem
Citat:
Extremväder. Du kan inte ha levt så länge och inte orkat leta upp hur vädret var i Karibien på 1800-talet? Det är mediernas sensationsrubriker som är din faktabas.

Den värme som finns i Europa de senaste åren överstiger alla tidigare värmeböljor historiskt, det har inte under de senaste 100.000 åren varit så varmt, det vet de forskare som undersökt is borrkärnor från Nordpolen. Dtt blir varmare och varmare och överstiger tidigare kända fakta om hur varmt det varit historiskt, att tusentals människor dör av värmen är inga sensationsrubriker det är fakta.
Citera
2023-05-04, 18:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det här är ett annat sätt att försöka peka ut den som har en konstruktiv inställning. Jag säger att Sverige inte ska göra mest, vilket är fallet nu och något som kostar medborgarna dyrt utan att ha mätbar effekt.

Sverige tar på sig ledartröjan för att politikerna ska få skina i de internationella sammanhangen. Det är kosmetiska åtgärder som görs, men kosmetika är dyrt och det förändrar inget på djupet.

Skattesystemet är ju i grunden ett resursfördelningsinstrument som i högre grad är en vänsteridé. Det är därför det blir så otroligt löjeväckande när man använder skatt som metafor och hävdar att den som har den minsta påverkan ska dra det tyngsta lasset. Det går inte ihop och kommer bara att leda till att problemet växer.
Det är snarare "mina utsläpp är försumbara, jag behöver inte göra något" som är det löjeväckande och ofördigtänkta som metaforen illustrerar. En kines utsläpp är ungefär lika försumbart. Än indiers ännu mer. Din röst på SD är försumbar i än högre utsträckning. Ändå antar jag att du går och röstar.
Citera
2023-05-04, 18:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag svarar er kollektivt istället för en åt gången eftersom ni är så många, och eftersom det jag svarar en är relevant som svar åt er alla.

Först och främst: tänk om ni kunde använda det där engagemanget till att faktiskt bara skaffa er ens grundläggande förståelse om ämnet. Bara läsa lite Wikipedia eller vad som helst. Vi skulle slippa så mycket krångel om ni bara slutade vara så jäkla paranoida och okunniga.

det är du som är paranoid och okunnig.

Citat:
Sen: ja, jag har läst några av IPCCs rapporter. IPCC sammanfattar den publicerade forskningen rörande klimatförändringar och vad gäller osäkerhet använder de ett system för att enkelt och smidigt kommunicera hur bilden inom forskningen ser ut inom olika fält och gällande olika hypoteser, hur samstämmiga olika resultat är, hur sannolikt något bedöms inträffa osv. Vad gäller de centrala sakerna, som huruvida CO2 driver uppvärmningen och om det pågår uppvärmning klassificerar IPCC den samlade forskningsbilden rörande det som "virtually certain" vilket är den högsta nivån av säkerhet.

Mer CO2 innebär att mindre från solens strålning reflekteras tillbaka och därmed blir det varmare. Det finns ingen som helst motsättning där hos de allra flesta. Om det finns sådana som motsäger detta så är de få och extrema. Tyvärr tenderar ju PK-anhängare att peka ut alla som har invändningar på något sätt som förnekare och extremister. Vad det handlar om är att det finns andra faktorer/fenomen än CO2 som mycket snabbare kan förändra temperaturen åt ena eller andra hållet. Det är därför inte lämpligt att utgå från att den framtida temperaturen endast beror på CO2-halten.

Citat:
Nej, att välja att luta sig mot kunskap (enligt etablerade definitioner av hur sådan skapas genom forskning) över konspirationsteorier och fantasier är inte samma sak som att vara religiös, det är faktiskt raka motsatsen.

Det är du som påstår detta. Det är inget jag gör.

Citat:
edit: Jag frågade Chingale på andra sidan varför hen inte debatterar frågan om cancers existens, och den frågan är egentligen meningsfull åt er alla. Varför accepterar ni utan vidare MSMs bild av att cancer existerar, varför beger ni er inte till Medicinforumet och börjar tjafsa om att ni tror att det också är fejk? Varför förneka en sorts kunskap, men inte en annan?

Och du Totius kan dra något gammalt över dig.

Vilket svammel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in