Citat:
Ursprungligen postat av
SnutteFia03
Det är absolut regisserat, kanske inte till 100%, men det är delar som kompletterar programmet i övrigt för att lufta tankarna hos deltagarna i vissa specifika situationer.
Hej, Agust här.
Jag har sett flera, framförallt tittare, kommentera att programmet skulle vara regisserat. Det är det inte alls i min upplevelse. Men jag kan se hur detta missuppfattats. Programmet är redigerat av SVT, men inte regisserat. Allt som sägs är deltagarnas egna påfund.
Låt mig förklara ur mitt perspektiv som deltagare. När vi har synk(läs: intervjuas) om vad som hänt under dagen då får vi frågor. Ibland får vi väldigt specifika frågor och kanske till och med ledande frågor. Exempelvis ”hur kändes det när hon gjorde si eller så?” Eller ”kan du berätta mer om när ni åkte båt”.
Vad vi ska göra och vad vi säger är helt och hållet upp till oss deltagare. Vi är fria att göra vad vi vill, med några undantag för obligatoriska aktiviteter och följa lagar. Ibland kanske vi till och med hjälpte till att producera en scen genom att föreslå aktiviteter, platser eller liknande.
Om det händer mycket ”av sig självt” då är jobbet enkelt för SVT. Håll kameran igång, byt batteri och fortsätt simma. Sen finns synkarna till för att förklara det som händer, varför vi säger eller gör vissa saker. För att ni tittare ska förstå oss deltagare. Här kan synkarna(läs: intervjuerna) ibland kännas som att produktionen försöker få oss att säga vissa specifika saker, och det vill dom just för att vi ska förstås. Men om dom ber mig att säga något som jag inte kan stå för, då skulle jag aldrig göra det. Däremot om jag säger något och fumlar med orden i en synk, då kan jag få säga det igen eller ibland kanske säga det lite mer kortfattat.
1. Det måste hända något medan kameran rullar.
2. Det som händer behöver förstås av en publik.
Produktionens uppdrag är att se till
att det händer saker och
att händelserna går att förstå.
Deltagarna bidrar med
vad som händer och sägs. Vi hjälps åt att se till att det fångas i bild.
Om 1 och 2 inte går bra, då kliver produktionen in och
uppmanar till aktivitet eller samtal. Det tror jag kan missuppfattas som regi. Det är inte regi, det är bara så man producerar detta tv program. Vi har inga repliker och det är deltagarna själva som bestämmer vad vi säger.
Hoppas att det gav lite klarhet.