2023-04-25, 12:45
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nu pratar jag inye bara om rapsfält. Utan även om själva diskussionen "ett bord är ett bord. En stol är en stol" samt inte reflektera med lite hänsyn vid matbordet.

Och nej, man behöver inte ha diagnos för sådant. Men det är som sagt var vanligare inom autismspektrasyndromet.
Jag hade inte heller brytt mig om ett rapsfält.
Jag tycker inte ens att rapsfälten i Skåne tilltalar mig.
Jag skulle inte stå ut i slättlandskap.

Jag vet inte, jag fick intrycket av att hon gjorde en stor grej av att han inte fattade vad som var så storslaget med ett vanligt rapsfält och la dom där orden i munnen på honom; ”ett bord är ett bord”. Men det är det ju också, han jobbar väl heltid på akuten, känns som att han har viktigare saker för sig än att beundra och filosofera över stolar och bord. Känns som att hon gör detta till att han helt saknar känsla för hur naturen ser ut, men att det inte behöver vara så. Jag är som jag skrev också en person som njuter av landskap, natur, även städer men jag bryr mig heller inte mycket om just rapsfält. Alla kanske har olika saker man tycker är vackert men hon verkar tycka att alla ska se precis samma sak som hon i just det hon blir berörd av.
Citera
2023-04-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nu pratar jag inte bara om rapsfält. Utan även om själva diskussionen "ett bord är ett bord. En stol är en stol" samt inte reflektera med lite hänsyn vid matbordet.

Och nej, man behöver inte ha diagnos för sådant. Men det är som sagt var vanligare inom autismspektrasyndromet.
Jag hade inte heller brytt mig om ett rapsfält.
Jag tycker inte ens att rapsfälten i Skåne tilltalar mig.
Jag skulle inte stå ut i slättlandskap.

Jag tror han blev irriterad på rapsfälts-attacken och gick i försvarsställning.

Jag har en släng av asperger (tror jag) men uppskattar i hög grad naturen och andra vackra ting. Det är människor jag kan uppfatta som knepiga och inte värda besväret.
Citera
2023-04-25, 13:37
Medlem
Alplandskaps avatar
Bara jag som reagerade över Arvids uttalande: … det är ditt ansvar att säga till … när jag börjar flyta iväg… Något liknande.

Han verkar ha fått skit av ex att han checkar ut mentalt och emotionellt (han orkar antagligen inte i längden). Istället för att jobba med sig själv lägger han över det ansvaret på Ida. Jättekonstigt.

Stor varningsklocka att Ida lät det passera. Hon borde reagerat och sagt ifrån.
Citera
2023-04-25, 14:13
Medlem
Alex verkar va lite av en provocerande typ. En som blir passiv-aggressiv istället för lösningsorienterad. Ett bättre alternativ för honom hade varit att avsluta relationen än att äta ur kartongen som han la tallriken.
Det var ju ett väldigt knepigt beteende. Han gjorde verkligen en helomvändning efter att dom hade diskuterat barnfrågan. (Produktionsteamet jublade)
Det måste ju va otroligt roligt att åka och möbelhandla med en sån som han till ett gemensamt hem.

Carro hade knappt reflekterat över äktenskap innan medverkan. Hon ville inte dansa vals (usch va hemskt) och hon tyckte festen var som roligast när hon fick fuldansa med sina vänner.
När August sa att hon doftade gott, svarade hon med att han luktade svett (men att det var okej).
Hon känns som den där typen som aldrig kan ta en komplimang och blir det för romantiskt för henne så känner hon sig tvungen att förstöra stämningen.
Vad det nu beror på vet jag inte, men hon känns velig och tramsig. Och rent spontant lutar det åt "mens". Oldest trick in the book.

Sen var det lite fånigt i det senaste avsnittet när svt lägger in slowmotion-bilder i slutet av badsekvensen för att få det att se ut som om att dom börjar hitta varandra.
Och det kanske dom gör när August får kompromissa/vika ner sig hela tiden.
Sen kan jag inte begripa varför han inte prioriterat att få in ett badrum i "huset". Meckigt att ha ett utedass.

Fredrik verkar lite jobbig med sina pedantiska utläggningar. Man såg ju hur attraktionen rann av Stina när dom satt i soffan. Han verkar inte fatta att hon blir stött av att nån ifrågasätter hennes möbelmonterande.
Sen att kameramannen försökte hetsa Fredrik till att snoka i lådor och skåp när han var ensam kändes väldigt lågt.

Som Arvid sa i aftonbladsintervjun att produktionen försökte regissera deltagarna är ju bekant sen länge, men sååå tråkigt. All reality-tv är verkligen likadan år in och år ut. Och nästan alla program bygger på internationella koncept.

Det är klart att Alex och Lina är matchade pga deras olikheter. I synnerhet barnfrågan.
Produktioner som dessa handlar inte om att dom ska va nån slags good guy som matchar vilsna singlar.
Det bygger på att utsätta sårbara människor för prövningar i jakt på tittarsiffror.
Jag ser fram emot nästa avsnitt.
Citera
2023-04-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Bara jag som reagerade över Arvids uttalande: … det är ditt ansvar att säga till … när jag börjar flyta iväg… Något liknande.

Han verkar ha fått skit av ex att han checkar ut mentalt och emotionellt (han orkar antagligen inte i längden). Istället för att jobba med sig själv lägger han över det ansvaret på Ida. Jättekonstigt.

Stor varningsklocka att Ida lät det passera. Hon borde reagerat och sagt ifrån.

Jag tyckte också det var konstigt sagt. ”Flyter han iväg” så låt honom flyta bort liksom. Det är väl hans ansvar att vara närvarande i förhållandet. Varför ska Ida säga till då? Då har hon nog redan tappat intresset.
Citera
2023-04-25, 15:08
Medlem
J.Goodsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Alltså det skummaste med Arvid är ju inte mormorn utan hans creapy leende!
Är det bara jag som tänker på Jeff Bezos när han ler/skrattar?
Citera
2023-04-25, 17:11
Medlem
Spoilervarning:

Citera
2023-04-25, 17:14
Medlem
22.48 in i senaste avsnittet: En dörr öppnas, ut kommer Arvid, därefter Ida...
Officer? Javisst
Gentleman? Not so much
Du har litet att jobba på grabben

För övrigt tror jag på Ida och Arvid.
De är en matchning gjord i Himmelen, som våra anglosaxiska kusiner skulle säga.
Förmodligen det bästa paret någonsin i den här serien.
Det kommer inte att bli ett problemfritt äktenskap, men vilket förhållande är det?
De fixar det. Sagobröllop (med vissa skavanker, när han skulle göra entré till häst, varför bar han inte högvaktens dragonuniform m/1895, komplett med sabel och plymförsedd hjälm under armen? Får officerare inte gifta sig i den uniformen, som ju är snyggare än mässdräkten? Någon som vet?). Bra liv tillsammans. Alltihopa!
Litet skärpning här och där men på det hela taget: Gå med Gud, ni har min välsignelse!
Citera
2023-04-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Min man har inte Aspbergers vad jag vet, men han är inte så mycket för att prata om hur saker ser ut eller upplevs. Det är liksom överflödigt. Kan nog bero på varifrån i landet man är ifrån tänker jag också.

Har en manlig släkting som är likadan. Han har definitivt inte asperger, men är helt ointresserad av konst och muséer, samt har ingen aning om ifall någon t ex har bytt duk på bordet, eller matta i vardagsrummet. Tror inte heller att han skulle kunna redogöra för om han åkt förbi ett rapsfält eller ett fält med gungande råg Det är inget han uppmärksammar. När det kommer till idrott och bilar noterar han detaljer utan problem.

Jag skulle tro att Linas make har varit singel länge, kanske mest äter ensam eller på jobbet, dvs då behöver man inte vänta in någon och som akutsköterska är det antagligen ofta bråttom att få i sig maten, inget finlir. Jag har akademikerkompisar som vuxit upp i akademikerhem där de åt på olika tider, pappan läkare och mamman psykolog, och där började de äta utan hänsyn till varandra. Tror inte alls på någon diagnos (fast asperger är väl inte en diagnos längre). En del familjer lär inte sina barn att man ska vänta med att börja äta till dess att alla har fått mat.

Kanske även lite nervositet som fick honom att "göra fel" vid matbordet.

Hon verkar inte särskilt kul.
Citera
2023-04-25, 17:34
Medlem
Ni som påpekar att det visas för lite intresse för rapsfält har uppenbarligen inte åkt bil med en bonde. Fullständigt livsfarligt! Dom kollar bara på åkrar. Hur dom andra böndernas raps ser ut och sen deras egen. Har varit påväg ner i diket flera gånger.
Citera
2023-04-25, 17:48
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Ni som påpekar att det visas för lite intresse för rapsfält har uppenbarligen inte åkt bil med en bonde. Fullständigt livsfarligt! Dom kollar bara på åkrar. Hur dom andra böndernas raps ser ut och sen deras egen. Har varit påväg ner i diket flera gånger.

Detta var dagens skratt för mig

Det enda paret jag tror på är Stina och Fredrik! De andra kommer skiljas, om inte på beslutsdagen så strax efter.
Citera
2023-04-25, 17:49
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Har en manlig släkting som är likadan. Han har definitivt inte asperger, men är helt ointresserad av konst och muséer, samt har ingen aning om ifall någon t ex har bytt duk på bordet, eller matta i vardagsrummet. Tror inte heller att han skulle kunna redogöra för om han åkt förbi ett rapsfält eller ett fält med gungande råg Det är inget han uppmärksammar. När det kommer till idrott och bilar noterar han detaljer utan problem.

Jag skulle tro att Linas make har varit singel länge, kanske mest äter ensam eller på jobbet, dvs då behöver man inte vänta in någon och som akutsköterska är det antagligen ofta bråttom att få i sig maten, inget finlir. Jag har akademikerkompisar som vuxit upp i akademikerhem där de åt på olika tider, pappan läkare och mamman psykolog, och där började de äta utan hänsyn till varandra. Tror inte alls på någon diagnos (fast asperger är väl inte en diagnos längre). En del familjer lär inte sina barn att man ska vänta med att börja äta till dess att alla har fått mat.

Kanske även lite nervositet som fick honom att "göra fel" vid matbordet.

Hon verkar inte särskilt kul.

Kan inte sluta kommentera det här även om jag inte kommer se fler avsnitt. Alex kan mycket väl uppskatta konst och muséer, dom var ute och körde bil och han blev gaslightad för att han inte instämde i en psykedelisk tripprapport om rapsfältets storslagna skönhet. Varför just det fältet? Har någon här varit i Skåne? Det är ett enda stort rapsfält. Han bor där. Lite som att förfäras av att en smålänning från typ Vimmerby inte brister ut i en monolog om en bit granskog hen just körde förbi samtidigt som hen var inne i ett djupt samtal med en date.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in