2023-04-24, 09:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Inget påhitt. Enligt SCB, så gör 96% av alla kvinnor abort innan vecka 9 (medicinsk abort får endast göras tom. vecka 9+0). Flertalet av dessa gör abort innan vecka 7. Så nej. Inge påhitt.

Jag är seriös. och här har du källan:

"Medicinsk metod är vanligast och användes vid 96 procent av alla aborter år 2021. De flesta aborter utförs tidigt i graviditeten. Under 2021 utfördes 61 procent av aborterna före vecka 7."
Källa: SCB.

Dvs. Endast 4% av alla aborter sker efter vecka 9. I Sverige. Räknar man på detta, så leder slutsatsen till att det är de kvinnor/par som gör abort pga. kromosomavvikelser/missbildningar på fostret eller sjukdom/missbruk hos kvinnan. Som gör senare aborter.
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för fråga eller påstående du bemöter.
Citera
2023-04-24, 09:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Och ditt svar var att du rättfärdigar abort för att det har skett i alla tider! Och när du inte klarade av att ditt extremt infantila och svaga "argument" inte accepterades och plockades isär började du kasta förolämpningar till höger och vänster vilket kulminerade i ett gråtinlägg där du spammade samma sak om och om igen som en bebis.

En femåring förstår att "det har skett i alla tider så därför är det okej" inte är ett starkt argument. Med ditt resonemang kan man rättfärdiga precis vad som helst som mord, våldtäkt, tortyr och så vidare för det har också skett i alla tider.

Det är okej, Jenny. Vi förstår att anledningen till att du gillar abort är för att du tycker det är bekvämt och av lättja. Det är därför du vägrade besvara den frågan. Du vill kunna mörda andra för det gör ditt liv lättare helt enkelt.

Du erkände att ett foster är ett mänskligt liv, det vill säga en människa, trots detta förespråkar du att man ska få döda ett foster som är en människa i dina egna ögon. You go girl! Du förespråkade precis mord på människor, men du är för korkad för att fatta vad det är du säger.

Istället för att hitta på en massa så läs mina tidigare inlägg där jag förklarat och utvecklat resonemanget för dig.

Att du sen inte vill/kan förstå vad folk skriver till dig kan jag som sagt inte hjälpa dig med.
Citera
2023-04-24, 10:10
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och hur många som andra har mördat eller fryst in spelar alltså ingen som helst till för hur du med dina uttalanden avslöjat dig själv som totalt empatilös.

Du räddas inte av vad andra har gjort ser du.

Klart jag gör. Erkända stolta mördare kan aldrig varken döma andra eller prata om empati. Shhh.
Citera
2023-04-24, 10:12
Medlem
Systemkollaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag hade, med efterhandskunskap 20-20 och allt detdär, föredragit att bli aborterad framför att behöva utstå allt djävulskap livet medför!

Frågor på det?

Alltså ingen hindrar dig ifrån att göra något åt saken nu. Inte? Antar att du är full med skit.
Citera
2023-04-24, 10:27
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Klart jag gör. Erkända stolta mördare kan aldrig varken döma andra eller prata om empati. Shhh.
Nej, den som avfärdar att frysa in små barn levande med att det är bättre än att döda dem direkt räddas inte av att andra mördar.
Citera
2023-04-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Istället för att hitta på en massa så läs mina tidigare inlägg där jag förklarat och utvecklat resonemanget för dig.

Ingenting är påhittat. Ska jag citera dig själv?

Det "bästa" du hade att komma med var "det har skett alla tider" så du misslyckades fatalt med att försvara din position. Ett argument du aldrig hade använt i något annat sammanhang. Även moralfilosofiskt lämnade du total walk over och gjorde inte ens ett försök, självklart eftersom att du är medveten om att det du står för är oförsvarbart ur det perspektivet.

Du förlorade så gå vidare nu - förslagsvis till att begrunda över vad som har gått fel uppe i din skalle när du har ett sådant fanatiskt och dogmatiskt begär till att försvara mord på de allra mest försvarslösa människorna i samhället.
Citera
2023-04-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Att abort skett i alla tider betyder att även om man förbjuder abort så kommer folk försöka genomföra det. Och då är risken stor att det blir farligt för kvinnan.

Haha! Det kommer alltså ytterligare en dåre och kör med detta "argument". Detta är inte ett rationellt eller filosofiskt argument. Hade du resonerat likadant när det kommer till mord?

Citat:
Ett foster är ett foster och ingen människa. Att utföra en laglig abort i Sverige räknas ej som mord. Såklart. Vid 22 graviditetsveckan övergår fostret till att vara ett barn.

Ett foster är givetvis en människa. En människa i ett av livets allra tidigaste skeden. Vad skulle det annars vara menar du? En elefant?

Det mänskliga livet startar i reproduktionsögonblicket. Detta är ett objektivt vetenskapligt faktum och alla andra gränsdragningar och definitioner är helt subjektiva och godtyckliga.

Att förespråkare av barnamord likt du, alltid ska tjafsa om detta beror på att ni vill uppnå två saker:

1) Ni vill avhumanisera barnet. Avhumanisering av grupper av människor man vill döda och skada är som bekant en taktik som använts massvis med gånger i historien.

2) Slippa behöva rättfärdiga er ståndpunk ur ett etisk och moralfilosofiskt perspektiv eftersom att ni självklart vet om att det är oförsvarbart. Att då försöka ge sken utav att det inte är en människa ni dödar är således ett trick från er sida för att slippa undan den debatten - en debatt ni inte kan vinna.
Citera
2023-04-24, 12:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ingenting är påhittat. Ska jag citera dig själv?

Det "bästa" du hade att komma med var "det har skett alla tider" så du misslyckades fatalt med att försvara din position. Ett argument du aldrig hade använt i något annat sammanhang. Även moralfilosofiskt lämnade du total walk over och gjorde inte ens ett försök, självklart eftersom att du är medveten om att det du står för är oförsvarbart ur det perspektivet.

Du förlorade så gå vidare nu - förslagsvis till att begrunda över vad som har gått fel uppe i din skalle när du har ett sådant fanatiskt och dogmatiskt begär till att försvara mord på de allra mest försvarslösa människorna i samhället.

Läs tidigare inlägg där jag förklarat och utvecklat resonemanget för dig.

Sen att du inte kan/vill förstå kan jag som sagt inte hjälpa dig med.

Gå vidare själv du, finns andra trådar du kan trolla sönder.
Citera
2023-04-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jag har förklarat vad jag är för.

Och jag har förklarat att jag kopplar människovärdet till fostrets utveckling och att jag inte tilldelar ett bedruktat ägg och en 5-åring samma. Har alltså inte med medicinska framsteg att göra.

Det är uppseendeväckande hur dålig koll ni abortförespråkare har på vad ni själva sagt - ibland har ni till och med glömt vad ni skrev i förra inlägget. Men det kanske lätt blir så när ingenting i er världsbild är konsekvent och alla ståndpunkter ni tar är helt godtyckliga och grundade i era känslor för stunden. Ska jag påminna dig om vad du skrev?

Citat:
Som jag sagt så hamnar fostret till slut i ett stadie där det hade kunnat överleva utanför mamman.

Du baserade människovärdet på om fostret kan klara sig utanför mamman, och detta är givetvis direkt kopplat till medicinska framsteg. Du förstår väl att för tidigt födda barn idag har betydligt bättre chanser att överleva än för tidigt födda barn för tusen år sedan?

Så i din totalt inkonsekventa världsbild så hade för tidigt födda barn för hundra år sedan inget människovärde alls eftersom att de inte kunde klara sig, men samma för tidigt födda barn idag har det. Därmed är ditt människovärde direkt kopplat till medicinska framsteg - en helt absurd position.

Man kan fråga sig vad det är stollar som du tror har hänt. En bebis född i vecka 24 år 1900 är ingen människa i dina ögon eftersom den inte hade klarat sig, men exakt samma bebis född i vecka 24 år 2023 med goda chanser att klara sig är helt plötsligt magiskt en människa med människovärde.

Nej, halvbojen... Det mänskliga livet börjar i reproduktionsögonblicket. Alla andra definitioner och gränsdragningar(som din) är helt godtyckliga, subjektiva och absurda.

Citat:
Har du fler frågor så får jag hänvisa till mina tidigare svar eftersom du bara går i cirklar och ställer samma frågor om och om igen. Helt meningslöst att försöka förklara saker för nån som är förståndshandikappad och inte kan ta till sig vad man säger.

Man kan fråga sig vem som är förståndshandikappad. Jag, som kommer ihåg vad du sagt och dina ståndpunker, eller du, som likt en guldfisk glömmer din egen ståndpunkt i varenda inlägg.

Låt mig påminna dig om att din ståndpunkt i den här frågan gått från "jag vet inte", till något pladder om betänketid till att nu handla om att människovärdet ska direkt kopplas till hur stora framsteg medicinen gjort.
Citera
2023-04-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Läs tidigare inlägg där jag förklarat och utvecklat resonemanget för dig.

Jag har läst samtliga dina inlägg i tråden från sida 1. Gå vidare nu. Du förlorade - det är inte mer med det, men du borde vara van vid det, eftersom att du är en extremt usel debattör.

Jag: "Hur rättfärdigar du dödandet av barn?"
Jenny9: "Det är en icke-fråga för mig att att man ska kunna döda barn eftersom det skett i alla tider."

Citera
2023-04-24, 13:27
Medlem
Citat:
Haha! Det kommer alltså ytterligare en dåre och kör med detta "argument". Detta är inte ett rationellt eller filosofiskt argument. Hade du resonerat likadant när det kommer till mord?
Det var ett konstaterande.

Citat:
Ett foster är givetvis en människa. En människa i ett av livets allra tidigaste skeden. Vad skulle det annars vara menar du? En elefant?
Ett foster.

Citat:
Det mänskliga livet startar i reproduktionsögonblicket. Detta är ett objektivt vetenskapligt faktum och alla andra gränsdragningar och definitioner är helt subjektiva och godtyckliga.

Att förespråkare av barnamord likt du, alltid ska tjafsa om detta beror på att ni vill uppnå två saker:

1) Ni vill avhumanisera barnet. Avhumanisering av grupper av människor man vill döda och skada är som bekant en taktik som använts massvis med gånger i historien.

2) Slippa behöva rättfärdiga er ståndpunk ur ett etisk och moralfilosofiskt perspektiv eftersom att ni självklart vet om att det är oförsvarbart. Att då försöka ge sken utav att det inte är en människa ni dödar är således ett trick från er sida för att slippa undan den debatten - en debatt ni inte kan vinna.
Just nu vinner vi ganska bra dock? Eftersom en stor majoritet är positiva till att aborträtten ska få finnas kvar.

Ett befruktat ägg i laboratorie som sedan inte används. Är det också ett människoliv och barnamord enligt dig?
Senast redigerad av Gula-Gardiner 2023-04-24 kl. 13:31.
Citera
2023-04-24, 13:31
Medlem
Citat:
Det var ett konstaterande.

Nej, det var ett dåligt försök till argument. Hade du resonerat likadant när det kommer till mord? Svårt att svara på den frågan?

Citat:
Ett foster.

Och ett foster är en människa i ett av livets allra tidigaste skeden. Detta är ett objektivt vetenskapligt faktum.

Citat:
Just nu vinner vi ganska bra dock? Eftersom en stor majoritet är positiva till att aborträtten ska få finnas kvar.

Inget argument. Försök igen:

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in