Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Jag har förklarat vad jag är för.
Och jag har förklarat att jag kopplar människovärdet till fostrets utveckling och att jag inte tilldelar ett bedruktat ägg och en 5-åring samma. Har alltså inte med medicinska framsteg att göra.
Det är uppseendeväckande hur dålig koll ni abortförespråkare har på vad ni själva sagt - ibland har ni till och med glömt vad ni skrev i förra inlägget. Men det kanske lätt blir så när ingenting i er världsbild är konsekvent och alla ståndpunkter ni tar är helt godtyckliga och grundade i era känslor för stunden. Ska jag påminna dig om vad du skrev?
Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Som jag sagt så hamnar fostret till slut i ett stadie där det hade kunnat överleva utanför mamman.
Du baserade människovärdet på om fostret kan klara sig utanför mamman, och detta är givetvis direkt kopplat till medicinska framsteg. Du förstår väl att för tidigt födda barn idag har betydligt bättre chanser att överleva än för tidigt födda barn för tusen år sedan?
Så i din totalt inkonsekventa världsbild så hade för tidigt födda barn för hundra år sedan inget människovärde alls eftersom att de inte kunde klara sig, men samma för tidigt födda barn idag har det. Därmed är ditt människovärde direkt kopplat till medicinska framsteg - en helt absurd position.
Man kan fråga sig vad det är stollar som du tror har hänt. En bebis född i vecka 24 år 1900 är ingen människa i dina ögon eftersom den inte hade klarat sig, men exakt samma bebis född i vecka 24 år 2023 med goda chanser att klara sig är helt plötsligt magiskt en människa med människovärde.
Nej, halvbojen... Det mänskliga livet börjar i reproduktionsögonblicket. Alla andra definitioner och gränsdragningar(som din) är helt godtyckliga, subjektiva och absurda.
Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Har du fler frågor så får jag hänvisa till mina tidigare svar eftersom du bara går i cirklar och ställer samma frågor om och om igen. Helt meningslöst att försöka förklara saker för nån som är förståndshandikappad och inte kan ta till sig vad man säger.
Man kan fråga sig vem som är förståndshandikappad. Jag, som kommer ihåg vad du sagt och dina ståndpunker, eller du, som likt en guldfisk glömmer din egen ståndpunkt i varenda inlägg.
Låt mig påminna dig om att din ståndpunkt i den här frågan gått från "jag vet inte", till något pladder om betänketid till att nu handla om att människovärdet ska direkt kopplas till hur stora framsteg medicinen gjort.