Citat:
Ursprungligen postat av
darkSkye
Förstår verkligen inte folk som sitter här & påstår att abort är lika med att slå ihjäl ofödda barn... Suck.
Tack gode gud för att det är lagligt & normaliserat i Sverige, jag hoppas att det aldrig ändras.
Alla kvinnor har rätt att bestämma över sin egna kropp, punkt slut.
Jag kan förstå om det har med ens religion att göra, men då behöver man inte trycka det i ansiktet på folk, det finns ingen mening med det.
Jag vet om att det finns folk som inte är för abort p.g.a sin religion men de är inget dem skyltar med & förutom det så tycker de inte att abort är mord.
Om det handlar om att kvinnor ska få bestämma över sina egna kropp, då antar jag att du även hade varit för att döda den ofödde 1 vecka innan födsel? Varför inte? Argumentet vilar ju på enligt dig att det är hennes kropp.
Så att så länge det är hennes kropp ska hon få göra vad hon vill, exempelvis döda den ofödde 1 vecka innan födsel? Det är den logiska förlängningen av ditt argument.
Jag har även bemött det där tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
''Min kropp, mitt val''.
Svar: Fostret har sin egen kropp, sin egen metabolism och sitt eget DNA. Det handlar inte om din kropp. Abort utförs via din kropp men inte på din kropp, det utförs på en tredje part - den ofödde. Den ofödde är att betrakta som en självständig enhet.
''Fostret är inte alls att betrakta som en självständig enhet, den är beroende av modern för att överleva. Det är fortfarande okej för det är mammans kropp''.
Svar: Fostret är självständigt i bemärkelsen att den har sin egen kropp och sin egen metabolism. Den är tillfälligt beroende av modern för näring via anslutningen av navelsträngen till kvinnans moderkaka. Om du hävdar att denna tillfälliga beroendestatus legitimerar att döda så undrar jag om du även hade varit för att döda födda bebisar om vi leker med tanken att de rent hypotetiskt fortfarande var beroende av mamman för näring via navelsträngen efter att ha lämnat mammans kropp? Personligen anser jag inte det.
Har redan krossat det argumentet.
Det är det här som är problemet när man testar din och andras argument så blir de pulverisade.
Argumentet: ''Min kropp, mitt val'', är pissdåligt. För det första är det faktamässigt fel men även om vi köpte den logiken så skulle en person kunna använda sig av det argumentet för att göra abort 1 vecka innan födsel. Varpå frågan blir, ska det vara ok? Är ju kvinnans kropp.....