2023-04-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, men var befann hon sig när hon tog tfn och vart gick hon?
Någon hade roat sig med att räkna ut att antalet steg stämde sängen-köket-toa-sängen.

Jag har noterat att du gärna vill veta exakt hur nånting gått till och går in i detaljer som är svåra att svara på. Är ens den där stegräknaren så tillförlitlig så det kan sättas så hög tilltro till antal steg och metrar? Själv nöjer jag mig med att den rört sig ett par metrar vid vissa klockslag. Och var hon gått får fantasin avgöra. Jag tror hon plockade upp telefonen, irrade runt ett kort tag men undvek badrummet för där låg T. När hon väl satte sig tror jag hon glodde in i sin telefon och väntade på J.

Jag vill också veta varenda detalj men har förlikat mig med att jag aldrig kommer få reda på dom 😀.
Citera
2023-04-21, 17:10
Medlem
Det är nästintill olidligt att lyssna på Maja: ”öööhhh, eeehhh”. Johanna är givetvis ett svin men ett vältaligt sådant, låter hyfsat begåvad, synd att hon kastat bort sitt liv såhär. Jag tror att Maja ljuger mer än vad Johanna gör. Hon berättar mycket som sätts Johanna i dålig dager, däremot finns inget ont om henne själv, allt hon säger verkar så lägligt för henne själv.
Citera
2023-04-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Det är praxis enligt lagar och förordningar att målskamrater inte ska sitta på samma avdelning då kriminalvården har huvudansvar för intagnas liv.

Inte hade sett så bra ut om Jackie Arklöv och Tony Olsson hade fått sitta tillsammans eftersom Jackie försa sig om vem det var som sköt ihjäl poliserna i Malexander…

… ska du vara med i matchen någon gång eller?
Sluta spela allan ballan får något jag inte gjort. jag undrar vad som stå i artikeln om du ser vad jag skrev i mitt inlägg. lägg ner med attityden
Citera
2023-04-21, 17:13
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det har säkert försvarare gjort men inte funnit något som kan vara till nytta...
Du tror det?

Frågan är tex. varför inte detta hände i TR.?
"20-åringens advokat vill kalla in egen rättsläkare"
https://omni.se/20-aringens-advokat-vill-kalla-in-egen-rattslakare/a/eJyK1K
Citera
2023-04-21, 17:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror också att hon gjorde det men i sin berättelse sätter det till efter Johanna lämnar lägenheten pga att historien först berättas i ett sammanhang där Maja kräks våldsamt. Det är klart att om man vaknar upp och mår så dåligt så tar man sig inte tid att leta reda på sin telefon innan man går på toaletten. Men sen tar hon tillbaka historien om att hon ramlat på toaletten och kräkts. Då mår hon bara illa när hon går till toaletten. Men då hänger det kvar att hon hämtar telefonen när Johanna åkt till Donken.

Detta är i förhör 15/11:
Både M och J ljuger om vad de gjorde i lgh och M har svårt att släppa den inövade urspungshistorian.

Det enda vi med säkerhet vet från lgh är att alla tre gick dit, grannen hörde dunsar och sparkar och knackade på, Ms tfn rörde sig och att T kvävdes och bars därifrån.

Att M skulle gått från toa, hämtat tfn och gått tillbaka till toa igen, stämmer inte. Det blir för få steg.
Citera
2023-04-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Det är nästintill olidligt att lyssna på Maja: ”öööhhh, eeehhh”. Johanna är givetvis ett svin men ett vältaligt sådant, låter hyfsat begåvad, synd att hon kastat bort sitt liv såhär. Jag tror att Maja ljuger mer än vad Johanna gör. Hon berättar mycket som sätts Johanna i dålig dager, däremot finns inget ont om henne själv, allt hon säger verkar så lägligt för henne själv.

Maja är dumt naiv och en jävla lallare. Hon bara följer, klart att hon ljuger en del också. Men Johanna är som hon är och som när hon fick sin dom, oberörd och bryr sig inte. Tur att polisen burade in henne i tid, vem vet vad som hade kunnat hända mer om hon hade fått gå fri
Citera
2023-04-21, 17:20
Medlem
Citat:
Både M och J ljuger om vad de gjorde i lgh och M har svårt att släppa den inövade urspungshistorian.

Det enda vi med säkerhet vet från lgh är att alla tre gick dit, grannen hörde dunsar och sparkar och knackade på, Ms tfn rörde sig och att T kvävdes och bars därifrån.

Att M skulle gått från toa, hämtat tfn och gått tillbaka till toa igen, stämmer inte. Det blir för få steg.

Varför skulle hon gå tillbaka till badrummet menar du?
Citera
2023-04-21, 17:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Innebär det här att du tvivlar på Majas vittnesmål? För hon förklarar ju där sina steg. (Sen stämmer det inte med andra uppgifter i utredningen, vilket gör att hennes förklaring blir icke trovärdig.)
Ja, visst ljuger hon. Att hon var heldäckad har jag aldrig trott och jag har varit tveksam till hennes toabesök, utan vettig förklaring till var hon vandrat.
Det kan dock finnas korn av sanning.
Citera
2023-04-21, 17:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jo, men var befann hon sig när hon tog tfn och vart gick hon?
Någon hade roat sig med att räkna ut att antalet steg stämde sängen-köket-toa-sängen.
Hon har i samtliga förhör berättat att hon stiger upp ur sängen, kikar in i köket där hon får se tjejerna sitta; hon talar då om att hon mår illa, går därefter ut till badrummet och tillbaka till sängen.
Hon berättar detsamma även under rättegången.

I domslutet har TR accepterat detta som trovärdigt, sett till tidpunkt och rörelsemönster.

Det är jag och postaren Kriminallen som har roat oss med att räkna ut uppgiven sträcka samt antalet steg. 🙂
Citera
2023-04-21, 17:24
Avslutad
En sak som legat i mitt bakhuvud och stört mig, fast jag inte riktigt har formulerat varför, är något som händer i Majas förhör den 15/11. Förhöret inleds så här:

Citat:
Det framkommer redan innan förhöret påbörjas att Maja inför dagens förhör har skrivit en
text som beskrivs som en tidslinje där Maja skrivit ner allt hon minns kring vad som hände
den aktuella helgen.

Lite längre ner i förhörsprotokollen:
Citat:
Maja tillfrågas om det är något hon önskar tillägga eller korrigera från tidigare förhör och
Maja vill då läsa upp den text som hon skrivit. Förhöret inleds därför med att Maja läser den
text hon skrivit och hon läser innantill.

Maja läser sin text och sen kommer förhörsledarnas reaktion:
Citat:
F: Har du fått sagt det du ville säga nu?
M: Ja.
F: Okej. Mmm.
BF: Det är väl i stort sett vad du har sagt innan.
M: Ja.
F: Ja jag ser inte heller någon stor skillnad i det. Vet inte om vi har några frågor kring det just
nu?
BF: Nej inte jag.

Jag får en stark känsla av att Maja har skrivit ner sin berättelse för att hålla ordning på vad hon har sagt i tidigare förhör. Vi vet ju nu att det mesta är lögn, för vid den här tiden pratar hon ju om att Tove lämnat lägenheten vid liv.

Om Maja tar ett eget initiativ att skriva ner en berättelse för att kunna repetera den för sig själv och hålla reda på vad hon har sagt..? Hm, då är hon inte så dum minsann. Då kan hon ta egna initiativ för att försöka klara sig undan. För i det här läget är det ju helt klart att lögnerna är för att klara sig undan.

Just sayin.
Citera
2023-04-21, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon har i samtliga förhör berättat att hon stiger upp ur sängen, kikar in i köket där hon får se tjejerna sitta; hon talar då om att hon mår illa, går därefter ut till badrummet och tillbaka till sängen.
Hon berättar detsamma även under rättegången.

I domslutet har TR accepterat detta som trovärdigt, sett till tidpunkt och rörelsemönster.

Det är jag och postaren Kriminallen som har roat oss med att räkna ut uppgiven sträcka samt antalet steg. 🙂
Jo fast det är rörelsen 02:19. Vid rörelsen 02:43 har hon knappast sett tjejerna sitta i köket. Rörelsen 02:43 påstår hon själv är när hon hämtar telefonen efter att Johanna åkt till Donken. Men Johanna åkte 02:46 så det kan inte stämma.
Citera
2023-04-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dom skriver strax efter 02:40 vilket jag tycker är styrkt med hänvisnings till grannens vittnesmål ihop med tidpunkten då J och T s telefon lämnar bostaden. Även om man plockar bort hans exakta tid på 02:40. Men visst kan det diffa nån min upp eller ner.

Lite tvek på detta, jag har i ett tidigare inlägg räknat ihop det till snarare senast 02.37 (om det inte finns någon ytterligare teknisk bevisning vi inte sett). Men som du säger är det nog av akademiskt intresse vilken exakt minut mordet sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in