En sak som legat i mitt bakhuvud och stört mig, fast jag inte riktigt har formulerat varför, är något som händer i Majas förhör den 15/11. Förhöret inleds så här:
Citat:
Det framkommer redan innan förhöret påbörjas att Maja inför dagens förhör har skrivit en
text som beskrivs som en tidslinje där Maja skrivit ner allt hon minns kring vad som hände
den aktuella helgen.
Lite längre ner i förhörsprotokollen:
Citat:
Maja tillfrågas om det är något hon önskar tillägga eller korrigera från tidigare förhör och
Maja vill då läsa upp den text som hon skrivit. Förhöret inleds därför med att Maja läser den
text hon skrivit och hon läser innantill.
Maja läser sin text och sen kommer förhörsledarnas reaktion:
Citat:
F: Har du fått sagt det du ville säga nu?
M: Ja.
F: Okej. Mmm.
BF: Det är väl i stort sett vad du har sagt innan.
M: Ja.
F: Ja jag ser inte heller någon stor skillnad i det. Vet inte om vi har några frågor kring det just
nu?
BF: Nej inte jag.
Jag får en stark känsla av att Maja har skrivit ner sin berättelse för att hålla ordning på vad hon har sagt i tidigare förhör. Vi vet ju nu att det mesta är lögn, för vid den här tiden pratar hon ju om att Tove lämnat lägenheten vid liv.
Om Maja tar ett eget initiativ att skriva ner en berättelse för att kunna repetera den för sig själv och hålla reda på vad hon har sagt..? Hm, då är hon inte så dum minsann. Då kan hon ta egna initiativ för att försöka klara sig undan. För i det här läget är det ju helt klart att lögnerna är för att klara sig undan.
Just sayin.