2023-04-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har bara läst domen en gång och minns inte på vilket sätt rätten lägger vikt vid denna tidpunkt, så förklara gärna. Kan det vara så att det inte går att fastställa det exakta klockslaget för den första dunsen? Och dom använder sig då av grannens ungefärliga tid.

Jag förstår inte riktigt problemet.
Det finns väl inget problem med det, om man inte köper Majas uppenbara lögner? 02:40 nämns en gång

”Vid ungefär kl. 02:40 så låg han på sängen med mobiltelefonen i handen när hans pappa ropade på honom och sade att han ville ha sällskap. Eftersom han ändå var vaken så satte han sig med sin pappa i vardagsrummet och väntade på att mjölken skulle bli lite kallare så att hans pappa kunde göra färdigt yoghurten. De satt och pratade i soffan i vardagsrummet när de hörde en jättehög duns uppifrån Johannas lägenhet”.
Citera
2023-04-21, 15:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har bara läst domen en gång och minns inte på vilket sätt rätten lägger vikt vid denna tidpunkt, så förklara gärna. Kan det vara så att det inte går att fastställa det exakta klockslaget för den första dunsen? Och dom använder sig då av grannens ungefärliga tid.

Jag förstår inte riktigt problemet.

Ja, vi hinner inte läsa varandras inlägg, det förstår jag. Jag har gjort flera inlägg om detta, men vi drunknar alla i flödet...
och våren pockar på med allt som behöver göras.

Men lite kort (vilket jag har oerhört svårt att klara av)

Från domen:

L*anhnjs vittnesmål:

"Kl. 02.40 låg Lahanj Kornasan i sängen och tittade på sin mobil. Strax därefter gick han upp för
att göra sin far sällskap i köket då denna höll på att göra yoghurt och ville ha sällskap.
"

Rättens ställningstagande:

"Sammanfattningsvis anser tingsrätten att det är styrkt att Johanna Leshem Jansson strypt Tove
med ett kraftigt tag med båda händerna om Toves hals medan Maja Hellman höll fast Toves
armar så att Tove inte hade någon möjlighet att göra något motstånd. Det är genom bevisningen
visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022.
"

//
"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades
framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin
telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt
utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43.
Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste
Maja Hellmans telefon varit påslagen
"

"Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att
göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog
tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves
hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det
är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren
till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43.
"

Som sagt, jag efterlyser lite bilagor som använts i rätten. (bl a A 218, åklagarens och resten är adv: 221, 223, 55)
Tror att åklagaren använt dessa och tidena vi ser inte är tagna ur luften.
Citera
2023-04-21, 15:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Exakt min poäng, skönt med lite gemensam syn angående akustikfrågan 😎 Jag håller med om att det är svårt att dra nån exakt slutsats, men det är ingen mig veterligen som påstått att ljuden kommer från gärningsmännen.
Att sparkljuden per automatik skulle innebära en fullt medveten och försvarskapabel T håller jag inte med om.

Någon föreslog att M sparkade / dunkade huvudet i väggen av frustration.
Citera
2023-04-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vi hinner inte läsa varandras inlägg, det förstår jag. Jag har gjort flera inlägg om detta, men vi drunknar alla i flödet...

Från domen:

L*anhnjs vittnesmål:

"Kl. 02.40 låg Lahanj Kornasan i sängen och tittade på sin mobil. Strax därefter gick han upp för
att göra sin far sällskap i köket då denna höll på att göra yoghurt och ville ha sällskap.
"

"Sammanfattningsvis anser tingsrätten att det är styrkt att Johanna Leshem Jansson strypt Tove
med ett kraftigt tag med båda händerna om Toves hals medan Maja Hellman höll fast Toves
armar så att Tove inte hade någon möjlighet att göra något motstånd. Det är genom bevisningen
"

//
"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades
framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin
telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt
utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43.
Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste
"

göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog
tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves
hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det
är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren
"

Som sagt, jag efterlyser lite bilagor som använts i rätten. (bl a A 218, åklagarens och resten är adv: 221, 223, 55)

JJ säger svarar även på frågan om Tove kunde försvara sig med att "hon kunde väl sparka"
Citera
2023-04-21, 15:33
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja sätta mig in i lite mer hur hälsoappen och stegräknaren funkar.

Vad säger klockslaget, hur vet man när personen började gå, och när avslutades sekvensen?

Klockslaget 02:43:33 borde rimligen visa att sekvensen avslutades då..

Jag har själv en iPhone 12, såsom Maja har och har försökt få fram detaljerna som de exakta klockslagen, men kan inte hitta någon sådan exakt tid i den redovisning jag får via ppen. Det registreras som jag ser det i stapeldiagram, på vilka man kan trycka. Registringen redovisas i sen stapel per timme, t ex nu kan jag se mina samlade steg mellan 12- 13, därefter kommer nästa vara samalde mellan 13- 14. Den totala summan steg/ dygn registreras fortlöpande.

Forensikerna har kunnat få ut en mer exakt tidpunkt för stegen, men eftersom den här tidpunkten är så otroligt viktig hade det varit intressant att se om det finns en registrering när sekvensen påbörjades (om det är möjligt).

Och jag undrar fortfarande varifrån den exakta tiden 02:40 kommer från, om det är de där bilaorna som man hänvisar till i domen, som respektive advokat och åklagaren lämnat in inför rättegången.

Den viktiga tiden hänger väldigt lös, om en hel dom utgår från ett vittnes uppgift om en tidpunkt, som inte finns bekräftad i FUP eller på annat sätt.

So du säger, verkar ju Rullman ha menat att mordet skedde mer åt 02:30- tiden, vilket vi i någon direktrapportering inte har sett att han återkommit till, vilket han sa att han skulle. Förmodligen skedde det vid slutet av rättegången då Rullman gjorde sin slutplädering.

Väldigt viktiga uppgifter för en rätt att ta livsavgörande beslut och för allmänheten att kunna ta del av, för att själv kunna se att en dom verkar dömd på objektiva, sakliga och riktiga grunder.
Jag har en iPhone 11. När jag klickar på ”antal steg” så kommer jag till sidan med staplarna. Sen längst ner på sidan så finns fliken ”visa alla data” , klickar man på den så får man upp en massa olika datum med en mobilikon och antal steg. Går man in på datumet så står alla exakta tider där. Sen kan man klicka på dom tiderna och få exakt starttid och sluttid för stegen.
Citera
2023-04-21, 15:37
Medlem
Citat:

Från domen:

L*anhnjs vittnesmål:

"

"

//
"

"

Jag tror faktiskt jag hunnit med att läsa alla dina inlägg .

Men jag ser ändå inte något problem med att rätten skriver:

visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022."

Dom skriver strax efter 02:40 vilket jag tycker är styrkt med hänvisnings till grannens vittnesmål ihop med tidpunkten då J och T s telefon lämnar bostaden. Även om man plockar bort hans exakta tid på 02:40. Men visst kan det diffa nån min upp eller ner.
Citera
2023-04-21, 15:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det finns sannolikt ingen exakt tid i FUP för den första dunsen. Dom har räknat baklänges från att J och T s telefon lämnar bostaden 02:47. Då är det grannens uppskattade tider för varje moment som räknas bak.
Exakta tider är lite lurigt, verkar det som.

På ett ställe står det att Ms tfn befinner sig på Js adress 1.45-5.25 och på ett annat att den kopplar upp 1:51.

På ett ställe att M ringer J 1:03 samt 1:04 och på ett annat 1:05, utan att J svarar någondera.
Citera
2023-04-21, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
- Du med har varit inne på att J går ner första gången kl 02:43, visst?
Sammanfaller med vittnesmål om 2-3 min samtal. J säger 2 min. Jag misstänker att M hämtar sin mobil när J gick ner första - inte andra - gången. Då går det ihop med samtliga tider.
Ja det är en bra teori. Men Maja säger i tre förhör att hon hämtar mobilen under tiden som Johanna är på Donken.
15/11:

6/12:
25/1:

Vi får nog ta Majas ord för vad de är - hon säger att hon hämtade telefonen när Johanna hade lämnat lägenheten för att åka till Donken med grannen, och då går inte hennes stegrörelser ihop med det eftersom de inträffar innan Johanna åker.
Citera
2023-04-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är ont om sympati i den här historian vilket visar vilket samhälle vi lever i.
Pojkvän som inte har lust att hänga med sin tjej utan sitter hemma och smsar runt hela natten! Inte går ut och letar utan ringer eller smsar.
Grannen som istället att ringa polisen kollar försiktigt läget, skjutsar tom mördaren till hamburgare restaurangen och fortsätter och blanda sin yoghurt!
Lite mer civilkurage skulle man velat se.

This ☝🏼☝🏼☝🏼☝🏼☝🏼
Citera
2023-04-21, 15:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Kanske var det när utomjordingarna landade?
Var och en är salig i sin tro.
Citera
2023-04-21, 15:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror faktiskt jag hunnit med att läsa alla dina inlägg .

Men jag ser ändå inte något problem med att rätten skriver:

visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022."

Dom skriver strax efter 02:40 vilket jag tycker är styrkt med hänvisnings till grannens vittnesmål ihop med tidpunkten då J och T s telefon lämnar bostaden. Även om man plockar bort hans exakta tid på 02:40. Men visst kan det diffa nån min upp eller ner.
Hur tänker du in Ms mobilsteg där?
Av antalet steg att döma gick hon fram och tillbaka till rummet.
Citera
2023-04-21, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur tänker du in Ms mobilsteg där?
Av antalet steg att döma gick hon fram och tillbaka till rummet.
Maja säger att hon hämtade mobilen när Johanna hade åkt till Donken. Hur får du in Maja mobilsteg till kl 02:43 om Johanna åker till Donken 02:46?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in