2023-05-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är tyvärr inte mycket av det som skrivs i tråden längre som är sant. Mest bara hej vilda påståenden som man får en massa påhopp över om man ifrågasätter.

I tillägg till det du nämner ovan så sa pappan som stod rakt under att han hörde inget mer än en duns, och han sa att om de hört fler hade de ringt polisen.

Tiden mellan de sparkliknande ljuden är också lite väl långa för att det skall vara någon som ligger ner och sparkar under en fajt. Då hade det nog mer varit dunk-dunk-dunk i snabb följd.

Jag tror mer på att det var Johanna som väsnades när hon flyttade på Toves kropp. En dunk per ryck för att släpa kroppen, eller något åt det hållet. Det stämmer bättre med tidslinjen också. De sparkliknande ljuden måste ha kommit efter mordet om tidslinjen skall hålla. I vilket fall som helst så kan ett sådant scenario inte uteslutas, och flera av utredarna menar att mordet skedde innan 0230 rapporterade SR (om jag minns rätt på mediakanalen där).

Här har vi utdrag ur förhöret. Inte ett ord om att det är 5-10 sekunder mellan varje duns, alltså kan vi fullständigt avfärda att det skulle vara att JJ tar nya omtag mellan att kasta runt kroppen.

"Lahanj sade att det var en kraftig duns så att hela taket skakade. Han och pappan tittade på varann och Lahanj frågade sin pappa om det är vanligt att det brukar dunsa så? Pappan sade nej och sedan hörde de flera kraftiga dunsar i taket! På fråga så uppgav Lahanj att han uppskattar att det var kanske 5-10 sekunder mellan dunsarna och att det var kanske fyra dunsar efter att de hade hört den första."
Citera
2023-05-15, 11:54
Medlem
Min tolkning av ovanstående är att MH och JJ får ner TT i backen, mycket högljudd duns. Efter det en mycket allvarlig misshandel, tummen i ögat, huvudet bankas mot golvet, flera dunsar av lägre magnitud. Grannen springer upp för kolla vad som händer medan JJ håller ett långt strypgrepp på TT, dunsarna som hörs från väggen är TT som försöker göra motstånd med dom enda lemmar som inte sitter fast, benen. Allt detta sker inom ett rimligt tidsintervall.

Ingen granne har hört nåt särskilt från JJs lägenhet innan den mycket högljudda dunsen. Det är helt orimligt att själva mordet skulle vara helt ljudlöst medan den initiala förflyttningen av kroppen skulle låta som ett mord. Dylika teorier måste avfärdas omedelbart.
Citera
2023-05-15, 11:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, varken den den avkapade rördelen eller duschstängerna verkade hunden markera på, men golvbrunnen.

Nej, hunden markerade INTE vid golvbrunnen.

Det fanns helt enkelt ingenting i badrummet som fick hunden att markera. Normalt sett så är det blod, sperma och mänsklig förruttnelsedoft som kriminalsökhundar markerar på. Tove låg helt enkelt inte kvar i badrummet länge nog för att hunden skulle markera där. Det stämmer också överens med övriga fynd, eller avsaknaden av vissa övriga fynd, om man så vill.

Om Johanna flyttade kroppen till förrådet eller garderoben, och liket låg där uppemot en timme, så kanske man hade kunnat få en markering där, men det är långt ifrån säkert att förruttnelseprocessen startat och lämnat spår efter sig efter så kort tid. I förrådet lär det väl ha varit kallare också och då får man nog anta att det kan ha tagit lite längre tid.

Såvitt jag förstår har man inte sökt i bilen med hund. Det hade varit intressant för det var ju den sista kända platsen där Toves kropp förvarades innan den dumpades i skogen.

Citat:
Inte heller vet vi om det DNA som man hittade i golvbrunnen kommer från blod, men det faktum att det inte verkar finnas något detekterbart nere i kröken kanske yder på att det inte har varit större mängder, utan mest avpolat mindre mängder, whatever. Från hud, från urin, från uppstötning, från såret...

Hade DNA i brunnen kommit från blod, kan man utgå ifrån att hunden hade markerat vid brunnen. Men det gjorde inte hunden. Slutsatsen torde bli att det DNA't inte kom från blod. Det torde istället ligga närmre tillhands att anta att det DNAt kom från spya.
Citera
2023-05-15, 12:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Här har vi utdrag ur förhöret. Inte ett ord om att det är 5-10 sekunder mellan varje duns, alltså kan vi fullständigt avfärda att det skulle vara att JJ tar nya omtag mellan att kasta runt kroppen.

"Lahanj sade att det var en kraftig duns så att hela taket skakade. Han och pappan tittade på varann och Lahanj frågade sin pappa om det är vanligt att det brukar dunsa så? Pappan sade nej och sedan hörde de flera kraftiga dunsar i taket! På fråga så uppgav Lahanj att han uppskattar att det var kanske 5-10 sekunder mellan dunsarna och att det var kanske fyra dunsar efter att de hade hört den första."

Hade jag kunnat fetstila det du fetstilade, så hade jag gjort det. Nu får jag upprepa det istället, för du missade det tydligen.

"det var kanske 5-10 sekunder mellan dunsarna"

Det kan knappast bli tydligare.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-15 kl. 12:08.
Citera
2023-05-15, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
I fallet med killen som dog i tunnelbanan efter vakternas ingripande slutade BO röra sig för att sedan inte ge några livstecken från sig 13 sek efter vakten kopplat strypgrepp honom bakifrån och den andra vakten satt sig på ryggen killen.

Ja, rättsläkaren nämner detta, om strypningen. Och även vid stimulering av sinus carotis, en neurovaskulär struktur på halsartären, och vid strypning kan man komma åt där. Den strukturen reglerar bldtryk och hjärtaktivitet. I Toves fall fanns det skador på halsartären precis där.

Rättläkaren menar att man kan bli medvetsläös av tryck där, men det är förmodligen senare i förloppet. Men även det kan medföra medvetandepåverkan. Men det har alltså inte med huvudskadan att göra.

Vad gäller slage mot huvudet däremot, så har rättsläkaren skrivit i rättsmedcicinska slutrapporten att viss medvetandepåverkan inte kan uteslutas.

Rättsläkaren får faktiskt inte frågan i tingsrätten dierkt (inte ens av försvaret!) om huvudskadan skulle kunna påverka medvetandet. Det finns däremot i det slutgiltiga svaret från rättsmedicin; att den inte i sig varit dödlig:

Ur det rättsmedicinska protokollet:
"Skadorna på huvudet i sig har inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan."
Men av Clea Sangborn får hon frågan om huvudskadan skulle kunna orsaka hjärnskakning, vilket rättsläkren svarar ja på.

Här diskussion av Clea utifrån vilka, enligt statistiken stryper män vanligen kvinnor och är det kvinnor så handlar det om strypvåld på barn. Det är här rättens ordförande också säger till Clea att hon svarar på sina egna frågor...

och Clea svarar att avsikten inte är att lura rättläkaren, och så avslutar hon det hela med att säga att:

"Och det beror på att man behöver vara rätt så massiv så att säga i våldet."

AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja, finnas antingen omständigheterna där offret är på nå´t sätt inkapaciterat och hlt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."

Clea: "Angånende det där sista då, du har ju varit inne på det lite grann om sänkt medvetandegrad, när det gällde då att kanske, du har skrivit det angånede om det är en eller två personer i det här rummet då det här, händelsen inträffar, att om visäger, skulle va en person i rummet så är det bara, så förväntar man sig då att offret så att säga skulle ha ett sänkt medvetande för att inte kunna försvara sig."

AL: " Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns fall beskrivna med en förrövare och ett offer, där personer har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nå´t sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."

Clea: "Men jag ville mer komm till att den här skadan i bakuvudet på Tove, kan den ha lett till hjärnskakning?"

AL: "Det kan inte uteslutas. Det kan det ju inte."
Citera
2023-05-15, 12:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker att det är lite märkligt att polisen inte hittat blodbedudlingar över hela golvet, så som J beskrivit att de flyttat runt. Vid något tillfälle borde väl T haft nacken mot golvet?

Min uppfattning är att det var så lite blod som sipprat fram vid skadan i bakhuvudet, att det aldrig ens tog sig igenom Toves hår. Jag fick uppfattningen att det bara fanns blod närmast huden och i håret vid hårbottnen.

Det skulle då förklara varför inget blod avsatts någonstans.

För även om Tove inte flyttades runt inne på toaletten, så flyttades hon ju i alla fall ut i hallen, och vidare ned i bilen. Och visst berättade väl Maja att Toves huvud hade slagit i varje trappsteg när Johanna släpade Tove ner för trappan, och att det var för att undvika oljud från de dunsarna som Johanna bad Maja hjälpa till att bära. Här om någonstans borde i så fall Toves blod ha avsatts, i trapphuset eller på lakanet. Jag kan inte påminna mig ha läst någonstans att det funnits blod på lakanet.
Citera
2023-05-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hade jag kunnat fetstila det du fetstilade, så hade jag gjort det. Nu får jag upprepa det istället, för du missade det tydligen.

"det var kanske 5-10 sekunder mellan dunsarna"

Det kan knappast bli tydligare.

Det kan bli mycket tydligare om man pallar att försöka förstå vad grannen säger istället för att bestämma själv vad han säger utefter vad man vill höra.

Det som efterfrågas i förhöret är inte tiden mellan varje duns utan tiden mellan den första dunsen och dom övriga dunsarna. I rätten säger han inte ett ord om att dunsarna skulle skett med 5-10 sekunders intervaller, och för nåt sånt finns det inte i tid i den tidslinje han målar upp.

Och då snackar vi fortfarande dom initiala dunsarna, när grannen är kvar i pappans lägenhet. Några 5-10 sekunder mellan dunsarna i väggen på toan har han aldrig sagt nåt om. I den rekonstruktionsliknande intervjun med sr visar han tvärtom att dunsarna kommer i snabb följd.
Citera
2023-05-15, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då är det alltså hållaren till duschstången som T fallit på och inte rörstumpen som vi trott.
Om J och T valsat runt i en fight, borde det funnits blodspår på golvet på fler ställen än golvbrunnen, tycker jag.

Jag funderar lite nu, men hade man inte kunnat komma närmare en sanning om man dels kommenterat detta närmare? Vi vet ju att en blodfläck som har hittats visat sig komma från någon som inte har med brottet att göra, men hur ser det ut i.ö.?

Nu är det kanske lite svår med blod i dusch,, med tanker på att tjejer har mens, så inte säkert att man kunnat avgöra vems blodet är, om det inte är så at man får upp en tops med blo och DNA enbart från en person.

Nu vet vi inte ens var på stången topsen tagits. Har man bara presenterat den tops som gav utslag, har flera tops tagits, men varit negativa.

Stor skillnad om det är mitt på stången, eller på änden på stången, dvs hur har skadan på huvudsvålen kommit till?
Citera
2023-05-15, 12:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ja, rättsläkaren nämner detta, om strypningen. Och även vid stimulering av sinus carotis, en neurovaskulär struktur på halsartären, och vid strypning kan man komma åt där. Den strukturen reglerar bldtryk och hjärtaktivitet. I Toves fall fanns det skador på halsartären precis där.

Rättläkaren menar att man kan bli medvetsläös av tryck där, men det är förmodligen senare i förloppet. Men även det kan medföra medvetandepåverkan. Men det har alltså inte med huvudskadan att göra.

Vad gäller slage mot huvudet däremot, så har rättsläkaren skrivit i rättsmedcicinska slutrapporten att viss medvetandepåverkan inte kan uteslutas.

Rättsläkaren får faktiskt inte frågan i tingsrätten dierkt (inte ens av försvaret!) om huvudskadan skulle kunna påverka medvetandet. Det finns däremot i det slutgiltiga svaret från rättsmedicin; att den inte i sig varit dödlig:

"Skadorna på huvudet i sig har inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan."
Men av Clea Sangborn får hon frågan om huvudskadan skulle kunna orsaka hjärnskakning, vilket rättsläkren svarar ja på.

Här diskussion av Clea utifrån vilka, enligt statistiken stryper män vanligen kvinnor och är det kvinnor så handlar det om strypvåld på barn. Det är här rättens ordförande också säger till Clea att hon svarar på sina egna frågor...

och Clea svarar att avsikten inte är att lura rättläkaren, och så avslutar hon det hela med att säga att:

AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja, finnas antingen omständigheterna där offret är på nå´t sätt inkapaciterat och hlt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."

Clea: "Angånende det där sista då, du har ju varit inne på det lite grann om sänkt medvetandegrad, när det gällde då att kanske, du har skrivit det angånede om det är en eller två personer i det här rummet då det här, händelsen inträffar, att om visäger, skulle va en person i rummet så är det bara, så förväntar man sig då att offret så att säga skulle ha ett sänkt medvetande för att inte kunna försvara sig."

AL: " Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns fall beskrivna med en förrövare och ett offer, där personer har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nå´t sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."

Clea: "Men jag ville mer komm till att den här skadan i bakuvudet på Tove, kan den ha lett till hjärnskakning?"

Citat:

Intresssant där att rättsläkaren bekräftar att det finns andra sådana fall. Står i lite bjärt kontrast till en hel del vilda påståenden i tråden om motsatsen.
Citera
2023-05-15, 12:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du menar att Tove inte blödde alls från huvudet? Eller menar du att mordet inte skedde i badrummet? På vilket sätt indikerar frånvaron av blod att Tove inte ändrade position i badrummet?

Det finns många, många, många fall av kvinnor som har misshandlats så mycket mer brutalt än att bli fällda baklänges och slå i rygg, armbågar och lite grann huvudet i golvet utan att bli medvetslösa. Att fälla en kvinna baklänges på det sättet försätter henne inte i medvetslöshet, även om man följer upp med att dunka huvudet i golvet. Skallbenet är en hjälm runt huvudet, det krävs mer våld än vad som syns på Toves huvud för att hon ska ligga still och bli strypt utan att göra minsta motstånd.
Jag menar att eftersom T har ett blödande sår i bakhuvudet så skulle blod därifrån lämnat märke på golvet där huvudet landat vid förflyttningarna, men något sådant har polisen inte funnit, varför jag misstänker att T legat kvar på samma plats under hela förloppet.

Om J slänger sig över T direkt, som jag skrivit tidigare går allt på några sekunder innan J får till strypgreppet. Överraskningsmomentet av fällningen torde medfört att T inte reagerat på sekunden och om då J skadar ögat och dunkar Ts huvud i golvet innan hon hunnit reagera blir försvarsmöjligheten ytterligare någon sekund försenad. När T har möjlighet att göra motstånd har J redan satt tummarna på hennes hals och T har då ca 10 s på sig att kämpa innan medvetslösheten inträder.
Citera
2023-05-15, 12:43
Medlem
Citat:

Anledningen till att det inte ställts fler frågor om T s ev hjärnskakning och medvetslöshet beror väl på på att dom 5-10 slagljuden kom från T som då var medveten och kämpade i slutskedet.

Om T slog i huvudet av fallet kanske hon blev omtöcknad och yr. Men medveten och förmåga att kämpa hade hon ju. Det krävs nog en rejält hårt slag eller fall för att man helt ska tappa medvetande längre än några sek. Magnus Natachki fick t.ex en yxa i huvudet och var trots det medveten och kunde prata.
Citera
2023-05-15, 12:51
Medlem
[quote=sybel|84467159]Det går inte att helt städa bort blod. Polisen använde två, tror jag, olika preparat för att kolla, så det finns egentligen inget underlag för att T ska ha flyttats runt.

Om J slänger sig över T direkt efter hon fallit, tar tag om huvudet, trycker då in ögat och dunkar Ts huvud i golvet, T ligger stilla, J tar strypgrepp och T blir medvetslös efter 10 s. Då hinner inte T göra motstånd. Knackningarna kan då vara duschstängerna som slår mot varandra/mot väggen under konvulsionsfasen.[/QUOTE

Så kan det gått till. Grannsonen hörde väl något ljud efter dunsen och det kan ha varit Ts huvud som dunkades i golvet. Jag tror inte heller att det var något 'slagsmål'. Det ligger ju i Js intresse att få det att framstå som en fight 'tumult' och påstå att T sedan tog stryptag på henne. Grannen sa väl inte att det var sparkar utan sparkliknande ljud om jag minns rätt. Det är lurigt med ljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in